מבחן: טויוטה יאריס קרוס פרמייר אדישן - דור ה-X של טויוטה

טויוטה נכנסת לקטגוריה החמה ביותר בשוק הרכב עם יאריס קרוס, ג'יפון קומפקטי חדש, היברידי שקורא תגר על הצמרת

תגיות: טויוטה

בועז קורפל
בועז קורפל
שנה גודל פונט א א א א

הסנונית הראשונה שמגיעה אלינו מתוך שלוש המכוניות של דור ה-X או אם תרצו, דור הקרוסאובר של דגמים שלא נולדו כאלה, היא הטויוטה יאריס שנחשבת לאחד הדגמים הכי פופולאריים בישראל בקטגוריית סופר מיני במשך שנים רבות - גם בימים שבהם היו כאן דגמים רבים מהסיגמנט שהולך ומצטמצם ולמעשה נחשב לזן נכחד או פרח מוגן בשמורת הרכב הישראלית. המחשבה אודות הפיכתה של היאריס לגרסת קרוסאובר הבשילו יחסית מהר והמכונית הייתה אמורה להיחשף בתערוכת ז’נבה 2020 אך בעיות הקורונה ביטלו את התערוכה וההשקה בוצעה באמצעות חשיפה באינטרנט. המכוניות הראשונות החלו להימכר בספטמבר 2020 ביפן והגיעו לאירופה רק לפני כמה חודשים וכעת המכוניות מגיעות גם לישראל.

אותה גברת, ולא אותה אדרת
המוניטין של היאריס שנצבר לאורך השנים החל משנת 2012 עת הוצגה עם מנוע היברידי והייתה הראשונה בתחום הזה, ובנוסף הידע של המהנדסים היפנים בפיתוח דגמי קרוסאובר לטויוטה וללקסוס שאף הוא מהגדולים ביותר בתעשייה העולמית, אלה הם הקלפים החזקים שעליהם נשענו מעצבי היאריס קרוס שבאו מהסטודיו ביפן ואירופה כפרויקט משותף לטובת השוק האירופאי, פרויקט שאותו הם יכולים להכתיר בהיבט העיצוב כהצלחה גדולה והמבטים המחמיאים שהמכונית זכתה בגרסת פרמייר אדישן (או כפי שהיא נקראת בחו”ל לאונץ’ אדישן) מדברים בעד עצמם.

המכונית שמיוצרת במפעלי טויוטה בצרפת עונה על כל הקריטריונים המודרניים שדור ה-Y של הנהגים מחפשים במכונית מדור ה-X, כלומר קרוסאובר. על פניו, הנוסחה פשוטה: קחו את הפלטפורמה של היאריס הנוכחית, את השלדה ואת מערכות ההנעה ותיבת ההילוכים שלה, קחו גם את כל החלק הפנימי של היאריס הנוכחית כמו שהוא לרבות מערכות הבטיחות, הטכנולוגיה של מערכת הניווט והבידור ותבנו מעליה כסות חדשה ומודרנית ותקבלו משהו רענן, שונה (מבחוץ) ונחשק שיעשה כאב ראש למי שייכנס לאולם התצוגה ויצטרך לבחור בין היאריס העגלגלה והחמודה שקצרה שבחים לבין אחותה הצעירה והמוחצנת שמציעה קצת יותר שימושיות בזכות תא מטען גדול יותר אבל נוכחות שאי אפשר להתעלם ממנה.

הקסם של העיצוב החיצוני איננו רק נחלת הקווים החדים והקופסתיות שלה כי אם הפרופורציות שלה, הן אלה שהופכות כל אזור שמביטים בו למושך עין וכזה שמסמן V על החרטום, הגוף והזנב כשהמוטיבים של אחיותיה הגדולות לבית לקסוס או האחות מבית, הטויוטה ראב 4 מתערבבים שם ובכל מקום אתה מוצא משהו שמגיע משם או משם אבל אין פה שעטנז מסיח דעת אלא משהו מדויק מאוד.

לא ניכנס כאן לאותה דילמה שהוזכרה לעיל בין היאריס הרגילה ליאריס קרוס אלא נתמקד במכונית המוזהבת שנאספה לנסיעת המבחן אחרי שחברנו למערכת, אייל אברהמי כבר פגש אותה בחו”ל והתרשם ממנה עמוקות. יחד עם זאת, לא יכולנו להימנע מזיכרונות היאריס הרגילה והמגבלות שלה שהיו למעשה תוצאה מתפשרת של עיצוב וגם כמה בעיות שמלוות את כל הדגמים של טויוטה בהיבטי רעשי עבודה ומאמץ, מחיר השימוש בתיבת הילוכים רציפה. כאן גם ביקשנו לבחון את התנהגות המכונית בעלת מידות המרכב החדשות, המשקל השונה, וכיול המתלים והבולמים להתמודדות עם אלה בעת שהמנוע ההיברידי נותר כשהיה.

רגע לפני שלחצנו על לחצן ההתנעה ויצאנו לדרך עם הזהובה שלנו שנקראת אצל היצרן Brass Gold היבטנו סביב אל מה שקורה בתוך המכונית וגילינו שסביבת הנהג שלנו זהה כמעט לחלוטין ליאריס המוכרת וגם החומרים מהם עשויה המכונית זהים ורובם חלקי פלסטיק מודרני קשיח עם נגיעות של פלסטיק במרקמים שונים ומושבים יעילים וקשיחים בעיצוב תואם לצביעה החיצונית עם תפרים זהובים וגם כמה עיטורים של פסי פלסטיק באותו גוון מוזהב בנקודות שונות. בסך הכל, האווירה בתוך המכונית לרבות השורה האחורית שמתאימה לשני נוסעים מבוגרים ולא יותר, היא אווירה מודרנית, קודרת במקצת בגלל הצבע השחור ששולט בה, אבל איכות ההרכבה טובה מאוד כמו שאתה מצפה מהיצרן היפני בדגש על מוצרים שמיועדים לאירופאים הקפדניים.

עם עיצוב של קרוסאובר ובאורך של 4.180 מטרים (24 ס”מ יותר מהיאריס האצ’בק) מה שמאפשר תא מטען נאה של 397 ליטרים, ועם בסיס גלגלים של 2.56 מטרים, וגובה של 1.560 מטרים ומרווח גחון גבוה ב-3 ס”מ מהיאריס הרגילה, היא גדולה משמעותית מהאחות שלה אבל היא גם נראית הרבה יותר גדולה מכפי שהיא עצמה באמת ואנחנו לא היחידים שחשבנו כך. יש משהו מבלבל במידות שלה שמציב אותה בין קטגוריה B לקטגוריה C והיכולת של טויוטה להרכיב מכונית במידות כאלה על פטלפורמה GA-B (מכונית שנייה אחרי היאריס) מאפשרת להם לשאוף להגיע לנתח מכירות שמתקרב ל-10% בסיגמנט B באירופה ולשם כך הם הכינו את המפעל בצרפת לכושר ייצור של 150 אלף מכוניות בשנה או בחישוב אחר, 570 מכוניות מדי יום.

קצת “העתק-הדבק-שפר” וזה עובד
חוויית הנסיעה והנהיגה הזכירו את היאריס המוכרת. טויוטה לא ניסו לתקן או לשפר או לשנות שום דבר מיוחד באופן מהותי בחוויית הנסיעה והנהיגה ביאריס קרוס בהשוואה ליאריס הרגילה. ועדיין, מפאת מידותיה ומשקלה של המכונית ומפאת נתוני הגובה השונים ואפשרות נשיאת מטען גדול יותר בתא המטען, בכל זאת עשו בטויוטה את המתבקש וכיול המתלים של הקרוס שונה מכפי שזכרנו ביאריס הרגילה והוא מוצלח בעיקר בנסיעה מהירה בכבישים מהירים וגם מרגיש בסדר גמור בנסיעה עירונית. עם יחידה היברידית בהספק 116 כוחות סוס ומומנט של 12 קג”מ, המכונית מציגה נתון זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש ב-11.2 שניות (לא נבדק במבחן) ונסיעה חסכונית של 22 ק”מ לליטר וזה נתון שאכן נבדק ונמצא מדויק בנסיעה משולבת בין מצבי נסיעה שונים בתקופה של 3 ימי מבחן רצופים.

בטויוטה אמרו כי הם בכל זאת שמו דגש על נושא העברת הכוח לגלגלים ועל הזריזות של המכונית. אמנם לא הרגשנו שהקרוס זריזה יותר באופן חריג מכל דבר אחר שפגשנו, אבל לזכות המכונית יש לאמר כי היא מגיבה היטב לדוושת התאוצה והתנהגות הכביש שלה טובה חרף נוקשות קלה בהתמודדות עם פסי ההרעדה בעיר וכצפוי, רעשי העבודה המוכרים מתיבת ההילוכים למרות שלדעת חלק מהבוחנים שלנו, העניין של הרעש הפתיע לטובה לרבות רעשי הרוח מבתי הגלגלים (חישוקי 17 אינץ’) ומהמראות הצדדיות וכי הבידוד של הרעשים טוב יותר מהצפוי על בסיס היכרות ארוכה עם מכוניות אחרות של טויוטה. ואכן, מידת הרעש הסביבתי קטנה, בין אם בזכות עבודת בידוד רעשים או התאמות טובות יותר של העיצוב החיצוני במנהרת הרוח, כך או אחרת, נשמח לראות בעניין המשכיות בדגמים הבאים שלהם.

סיכום: לאוהבים הזריזים
קשה שלא לאהוב את היאריס קרוס, בעיקר מפאת העיצוב המיוחד שלה שמשייך אותה לזן של קרוסאוברים גדולים ויוקרתיים ממנה. רשימת היתרונות שלה ארוכה והחסרונות הטכניים קטנים ולא ממש משפיעים על ההחלטה עד שמגיעים לרגע שכרטיס האשראי נכנס לתמונה ועדיין, נראה כי מחירה של גרסת הפרמייר אשר איננו זול בכלל, קורץ למי שיתאהב בה ויתעקש לרכוש אותה חרף תג המחיר שלה. מדובר במכונית שמחירה מטפס ל-147 אלף שקלים בהשוואה ל-135 אלף שקלים לגרסה בסיסית, שגם היא לא מיישרת קו עם מתחרות פוטנציאליות כמו סיאט ארונה ואופל מוקה החדשה שאף הן מעוצבות ומאובזרות עם חבילת בטיחות טובה. מתחת לגרסה הזאת יש גרסאות אחרות פחות מאובזרות שספק אם ימצאו קהל גדול כי הישראלים אוהבים את המכוניות שהמחיר כולל הכל, או כמעט הכול.

גרסת הפרמייר שתימכר כאן, ככל הנראה בכמות מוגבלת, בעיקר אחרי ההתיקרות הצפויה בשנה הבאה עם ביטול ההטבות לדגמים היברידיים נמצאת בקצה העליון, שמוכיח מה שטויוטה יודעים לעשות בעידן “לא עוד מכוניות משעממות” והיא מצוידת בחצאיות צד נאות שנחיצותן שנויה במחלוקת, היא צבועה בשני צבעים מרהיבים ובתוכה תמצאו מושבים בעיצוב יוקרתי וכמובן שבלי חישוקים מהודרים ומיוחדים זה לא עובר חלק בגרון אז גם אפשר לסמן V על זה. 

אל מול רשימת האבזור הנדיבה שלה, עדיין חסר בה זיהוי מכוניות בשטחים מתים, משטח טעינה אלחוטי לטלפון, גג פנורמי אפנתי ושקעי טעינה בקונסולה הקדמית (נקודה אחת בלבד) וגם אזורי אחסון נוספים בשם הפרקטיות. אלה שיעיינו באתר האירופאי של טויוטה ויגלו שם גם מכונית עם הנעה אחורית ותצוגה עילית יצטרכו לשכוח מזה כי המחיר של הגרסה הזאת יהיה כל כך גבוה עד בלתי כדאי בכלל ומכאן שהיבואן בישראל החליט שזה יהיה מיותר לפתוח הזמנות למכוניות הללו.

השטח המדוד של אולמות המכירה של טויוטה עומד בפני אתגר עם התוספת החשובה של דור ה-X שהולך ומתקרב כשהיאריס כבר כאן והאייגו בדרך (לפחות במקום האייגו הקודמת) וכמובן שהעיניים מביטות רחוק לקורולה קרוס ול-bzx4 המחושמלת. לפיכך היאריס קרוס היא היום המלכה החדשה של טויוטה ואין ספק שהיא תזכה לקבלת פנים אוהדת וחמה בשם האופנתיות, הפרקטיות והבטיחות.

טויוטה יאריס קרוס רמת גימור פרמייר אדישן

אורך:  4.197 מטרים
רוחב: 1.765 מטרים
גובה: 1.595 מטרים
בסיס גלגלים: 2.560 מטרים
משקל עצמי: 1,175 ק”ג
נפח תא מטען: 397 ליטרים

הנעה: היברידית
הספק מנוע: 116כוחות סוס
מומנט: 12.3 קג”מ
תיבת הילוכים: אוטומאטית רציפה
צריכת דלק משולבת: 22 ק”מ לליטר
זינוק מעמידה למאה קמ”ש: 11.2 שניות
מהירות מרבית: 170 קמ”ש
ציון בטיחות משה”ת: 7