יצרניות הרכב מחרימות את רוסיה

במקביל לכך מתמודדים יצרני הרכב עם בעיות אספקה ותקלות לוגיסטיות

מפעלי רנו
מפעלי רנו
שנה גודל פונט א א א א

בימים האחרונים פורסם כי מכירות הרכב באירופה בחודש ינואר 2022 היו מהגרועות בהיסטוריה, ולא ברור האם יש בנתון הזה בכדי להשליך על המשך השנה ושינויי הכיוון של תעשיית הרכב בכלל. אבל לצד זה, החלה המלחמה באירופה בין רוסיה לאוקראינה ויש התגייסות עולמית בתחומי מחייה רבים שמביעה מחאה על הפלישה הרוסית לאוקראינה לרבות בספורט המוטורי עם ביטולו של הגרנד פרי פורמולה 1 בסוצ'י.

יצרניות רכב עולמיות החליטו להצטרף לסנקציות העולמיות על רוסיה והיצרנים הראשונים שהודיעו על הפסקת משלוחי רכב לרוסיה הם אאודי הגרמנית וג'נרל מוטורס האמריקאית שמשווקת לשוק הרוסי מכוניות של שברולט. היצרניות הללו אינן היחידות שפועלות בכיוון הזה למרות שכל המכוניות שהגיעו לרוסיה עד 24 בפברואר (מועד תחילת הפלישה) ועברו את רשויות המכס הרוסיות תישארנה ברוסיה גם אם לא נמכרו מראש. לעומת זאת, המשלוחים הבאים של המכוניות שהוזמנו על ידי הנציגויות המקומיות נעצרו ושבו על עקבותיהם. לפי סוכנויות הידיעות בעולם, פולקסוואגן עומדת להצטרף גם היא לעניין ולהטיל סנקציות על רוסיה וגם יצרנית המכוניות הבריטית יגואר עשויה אף היא למנוע אספקת מכוניות לרוסיה כמו גם פורשה הגרמנית, כמו גם וולוו.

שנת 2021 הייתה שנה מוצלחת במכירות ברוסיה כאשר 1.667 מיליון מכוניות חדשות נמכרו במדינה, נתון שמהווה גידול של 5% בקירוב בהשוואה ל-2020 והתחזיות ערב המלחמה דיברו על גידול נוסף ומכירה של יותר מ-1.75 מיליון מכוניות ב-2022, אבל הסנקציות הנ"ל כנראה יבלמו את הגרף של המכירות. נכון לכתיבת שורות אלה לא נמסר מה תהיה מדיניות המכירות של מותגים אחרים של פולקסוואגן:סיאט וסקודה וגם לא ברור עד מתי הסנקציות הללו ימשכו.  פרט לסנקציות של חברות הרכב מתגבשות גם סנקציות של יצרניות ציוד כבד וחברת הצמ"ה ניו הולנד עשויה אף היא להטיל חרם מכירות על רוסיה.

עיכובים על רצפת הייצור
המלחמה באוקראינה גובה שיבושי ייצור כבדים בפולקסווגן ורנו. בקונצרן הרכב הגרמני דווח כי חלק מהחטיבות נאלצו להשבית ייצור במפעלים בצוויקאו ובדרזדן. העצירה בצוויקאו נמשכת מיום שלישי עד שישי, בתחומיה פולקסווגן בונה את ה-ID3, ID4 ו-ID5 החשמליות. מעבר לכך, לא ניתן לספק להם חלקים מתוצרת אוקראינה או לעמוד בלוחות הזמנים המקוריים בשל הלחימה. לפי הדיווחים מברלין עולה (בין היתר) כי פולקסווגן נתקלה במחסור חמור של רתמות כבלים. מנכ"ל פולקסווגן הרברט דיס פנה ביום שישי לטוויטר בשאט נפש לגבי המלחמה וציין כי הוקמה קבוצת פעולה מיוחדת שתחקור השלכות נוספות של הסכסוך על הייצור כדי לצמצם הפוגות. פולקסווגן תורמת בימים אלה מיליון אירו לסוכנות הפליטים של האו"ם לטובת הפליטים האוקראינים.

ב-רנו שוכבים בינתיים על הבטן עם המכוניות ברוסיה עקב הפרעות במשלוחים. רנו מציינת בשעות האחרונות שביקורת הגבול המתהדקת בין רוסיה למדינות שכנות גורמות להאטה כללית של מסירות ואספקת חלפים. קבוצת רנו לא רק מרכיבה מכוניות מהמותג שלה ברוסיה, אלא היא גם חברת האם של AvtoVAZ הרוסית, המוכרת לשאר העולם כמשווקת דגמי לאדה. ב-Avto-VAZ  מציינת אף היא שייתכן שהיא תצטרך לסגור חלקית את הייצור עקב מחסור בחלקים אולם היום (שלישי) הפעילה מחדש חלק מקווי ההרכבה בטוליאטי.