מבודפשט ועד ורונה: המדריך המלא לג'ירו

ללא ישראלים ומאבק פתוח על החולצה הוורודה. לקראת הגרנד טור הראשון העונה

תגיות: אופניים

דני פורת
דני פורת
(Getty)
(Getty)
שנה גודל פונט א א א א

המהדורה ה-105 של הג'ירו ד'איטליה תצא לדרך מחר (שישי), ואחרי שנתיים של הגבלות קורונה, קהל אוהדי האופניים יחזור לחגוג את המרוץ הנחשב ליפה בעולם. הפלוטון יחל בהונגריה, יעבור 3,445.6 ק"מ ויטפס לגובה של 50,580 מטרים במצטבר, כאשר לובש החולצה הוורודה יוכרז כמנצח לאחר קטע השעון בוורונה בתום 21 שלבים.

המסלול
קטע הפתיחה של הג'ירו יוזנק מבודפשט, שנתיים אחרי התכנון המקורי, ויהיה מישורי ברובו פרט לעליה קטנה בסיום, כאשר בשלב השני הרוכבים יצאו לקטע הראשון נגד השעון בבירה ההונגרית. אחרי שלושה ימים, יגיע הג'ירו לאיטליה וינחת בחופי סיציליה. לאחר יום מנוחה, השלב הרביעי יהיה הראשון שיבדיל בין מתחרי ה-GC וליתר כאשר הרוכבים יטפסו ארוכות על הר הגעש אטנה. יתר השלבים בשבוע הראשון שיעברו בין היתר במסינה ובנאפולי יתאימו לספרינטרים, פאנצ'רים וכמובן למומחי בריחות.

השבוע השני יתחיל חזק עם העליה לבלוקהאוס בהרי האפנינים, עליה של 13.6 ק"מ עם 8.4 אחוזי שיפוע בסיום השלב, מה שיהווה עוד מבחן עבור ה-GC. קטעים 14-15-16 יהיו שרשרת של שלבים באלפים האיטלקיים, החל בסופרגה ליד טורינו, דרך המורטירולו, אפריקה ועד המונטרוורה. השלב הלפני אחרון עשוי להכריע את תמונת הדירוג הכללי עם שלוש עליות, כולל בקו הסיום במארמולדה אשר בהרי הדולומיטים. למחרת ביום ראשון, ה-29 במאי, יינעל הג'ירו ב-17.4 ק"מ של רכיבה נגד השעון בוורונה, העיר של יוליה ורומיאו.

הפייבוריטים
בהעדרו של אגן ברנאל, האלוף המכהן, רוב העיניים יהיו נשואות לריצ'רד קרפאס. האקוודורי שזכה במרוץ ב-2019, מסומן כפייבוריט הגדול וירצה להמשיך את ההצלחה הגדולה של קבוצתו אינאוס בגרנד טורים לאורך השנים. קרפאס, שזכה במדלית הזהב בטוקיו, הגיע שני בוואלטה ושלישי בטור דה פראנס מאז הזכיה ההיא, כאשר אף אחד מהמשתתפים העכשוויים בג'ירו לא הצליח לסיים לפניו. הגרנד טוריסט מדרום אמריקה ייעזר בריצ'י פורט הוותיק ופאבל סיבאקוב המוכשר.

סימון ייטס מבייק אקסצ'יינג' כבר שנים חולם על החולצה הוורודה, אותה היה כל כך קרוב להשיג ב-2018, לפני שקצו כוחותיו מול כריס פרום האימתני. הבריטי נחשב למטפס מעולה ורוכב יציב במרוצי הגרנד טור, כאשר גם ז'ואאו אלמיידה הפורטוגלי מקבוצת איחוד האמירויות יכול לסיים על הפודיום אחרי שהגיע למקום הרביעי והשישי בשנתיים האחרונות בג'ירו. עוד שמות ראויים לאזכור: מיקל לאנדה, פלו בילבאו, טום דמולאן, רומן בארדה, וילקו קלדרמן, עמנואל בוכמן ומיגל אנחל לופס, כמו גם הוותיקים וינצ'נזו ניבאלי ואלחנדרו ואלוורדה שכבר רחוקים משיאם.

סימון ייטס. חולם על החולצה הוורודה (Getty)
סימון ייטס. חולם על החולצה הוורודה (Getty)

המסלול

הספרינטרים
לא פחות משמונה קטעים מישוריים מחכים לפלוטון במרוץ הוורוד. המאיץ הבריטי האגדי מארק קבאנדיש מקוויק סטפ הוא כמובן החשוד המיידי במרוצים מהסוג הזה ומי שיתן לו פייט אדיר הוא קאלב יואן מלוטו סודאל. צריך כמובן לציין גם את פרננדו גאביריה מ-UAE, ארנו דמאר הצרפתי של גרופאמה וג'יאקומו ניצולו מישראל פרמייר טק. השם הכי בולט מבין הקלאסיקנים הוא מאתיו ואן דר פול שירצה ללבוש את החולצה הוורודה כבר בקטע הפתיחה שיסתיים בויסגור בהונגריה.

הישראלים
לראשונה אחרי 8 גרנד טורים רצופים, קבוצת ישראל פרמיירטק, החליטה לשבור את המסורת ולא תציב אף רוכב כחול לבן לקו הזינוק בבודפשט. הקבוצה הישראלית שמה את כל הביצים בסל של הספרינטר שלה, ג'יאקומו ניצולו, שזכה פעמיים בחולצת הנקודות בג'ירו, וינסה להשיג לפחות ניצחון אחד במרוץ. אלסנדרו דה מארקי בן ארצו האיטלקי יכול לסייע לה בגניבת ניצחון בעיקר בשלבי המעבר בבריחות למרחקים. בכל מקרה, לפרמיירטק אין אף רוכב ב-GC, כך שאין הרבה מה לצפות ממנה, לפחות לא בהרים.

ניצולו. ינסה להשיג לפחות ניצחון אחד (Getty)
ניצולו. ינסה להשיג לפחות ניצחון אחד (Getty)