את הבטיחות הפסיבית של השלוש שלנו, זאת אומרת איך הם יגנו על הנוסעים שלהן בתאונה, לא יכולנו להשוות. ה-NCAP האירופי, נתן ליונדאי ולקיה 4 כוכבים אבל לא ריסק את השברולט. סוג של מכונית אחות לספארק, שנמכרה באירופה תחת השם אופל קארל, קיבלה רק 3 כוכבים אבל המכוניות אינן זהות לחלוטין ובמילא הקארל שרוסקה לא הגיעה עם חבילת הבטיחות שאיתה נמכרת הספארק. במבחני ריסוק שנעשו בארצות הברית על ידי ה- IIHS קיבלה הספארק עם חבילת הבטיחות את הציון G שהוא הציון הגבוה של הארגון (יש עוד ניואנסים לציון אבל נחסוך לכם) אבל השתיים האחרות לא נבדקו.
כך או אחרת בטיחות היא לא רק ריסוק של מכוניות אלא גם היכולת למנוע תאונה וזהו חלק לא מבוטל מחבילת הבטיחות שאיתה מגיעה מכונית מודרנית. וכאן שברולט הלכו על כל הקופה וציידו את הספארק בכל טוב: 10 כריות אוויר, התראת סטייה מנתיב, התראת התנגשות קדמית ובלימת חירום אוטונומית. החבילה הזאת, שאין לה מתחרים בסגמנט מכוניות המיני, נותנת לספארק את ההובלה בכל הנוגע לבטיחות.
מול הספארק, התאומות מציעות 7 כריות אוויר בפיקנטו ומערכת בלימה אוטונומית,ו- 6 כריות ביונדאי ובלימה אוטונומית. השתיים יאובזרו גם במובילאיי שיספק את ההתראות על סטייה מנתיב וקרבה לכלי רכב אחרים. כמו שכתבנו כאן אינספור פעמים בעבר למרות חשיבותו של המובילאיי אופן הפעולה שלו כל כך מציק שחלק לא מבוטל מהנהגים מעדיף לכבות אותו ולכן הוא מתקשה להיות תחליף מלא למערכות דומות שמוטמעות במכונית.
השורה התחתונה: דעת המיעוט/אייל אברהמי
מכוניות מיני שאמורות לספק תחבורה עירונית בסיסית במחיר שווה לכל נפש הן לא בדיוק כוס התה שלי ולכן אתחיל בזאת שאף אחת מהשלוש שכאן לא ממש הדליקה אותי. ועדיין אם הייתי חייב לנסוע הביתה באחת מהן זאת הייתה הספארק, ומשתי סיבות - המנוע וחבילת הבטיחות שלה.
אין ספק שבכל הנוגע לתא הנוסעים, איכות החומרים והתחושה הכללית היונדאי מובילה על שתי המתחרות שלה. אבל, וזה אבל די גדול, אני אישית חושב שמנוע הוא אלמנט עם קצת יותר חשיבות מתא הנוסעים ושם הספארק עדיפה על פני הפיקנטו וה-i10. לא נוק-אאוט קטלני אלא ניצחון קטן בנקודות שמתבטא בתאוצה יותר טובה ובאופן פעולה קצת יותר חלק. נכון, אף אחת מהשלוש לא תמיס שום אספלט אבל קצת יותר תאוצה וקצת יותר סחיבה הן בכל זאת משהו. ולא, לא השתגעתי על התיבה של הספארק אבל יחסית לז'אנר הרציפות ולמקובל בסגמנט היא בסך הכל בסדר.
מעבר למנוע יש את סוגיית הבטיחות. 10 כריות האוויר שבספארק בהחלט מרשימות וההתראות על סטייה מנתיב והתנגשות הן תוספות חשובות שהמובילאיי ביונדאי ובקיה אינו מספק להן תחליף ראוי לטעמי. וכשמדובר במכונית שנייה במשפחה - כזאת שלפעמים הילדים הטינאייג'רים/חיילים בחופשה לוקחים לבילויים שלהם - כל תוספת בטיחות משפרת את שנת הלילה של ההורים. בקיצור, אני בשברולט.
השורה התחתונה, דעת הרוב/ניר בן-טובים ו-כפיר כשריאן
ניר בן טובים;
ספארק 2019 איננה אבולוציונית כפי שאולי רומזת הופעתה המעודכנת. התוספות העיקריות שזלגו אל ספארק הן בגזרת הבטיחות עם שורה של אמצעי התרעה מקוריים להגנה על הנוסעים ו- 10 כריות אוויר, כשלצד זאת חידושים ויזואלים המשווים לה בעיני כל הבוחנים את ההופעה החיננית ביותר מבין ה-3. יש גם את עניין המנוע שנגיע אליו בהמשך. אבל בגדול - בטיחות וסגנון ייחודי – אלו נזקפים לזכותה בקו הזינוק. נקודה.
ואולם הספארק, לעניות דעתנו לא הצליחה לשדר עליונות בכל הסעיפים החשובים לנהגים המתחבטים בקטגוריה הזו. כן, יש לה אולי יחידת כוח קצת יותר תוססת בתחומים הגבוהים של המנוע, אבל במכוניות מיני שאת זמנן מבלות בעיר או בנסיעות בינעירוניות מקשרות ל-98 כ"ס של הספארק או לתיבה הרציפה, לא היו יתרונות דרמטיים על פני ה-87 כ"ס של יונדאי או על פני 85 כ"ס של הפיקנטו שנעזרות בתיבת 4 מהירויות אוטומטית. כל המכוניות גם סיימו פחות או יותר בצריכת דלק דומה של כ-12.5 ק"מ לליטר.
מנסה יותר מדי
התחומים בהם הספארק נחותה מהפיקנטו וה-i10 ניכרים בהנדסת האנוש, איכות החומרים, היכולת הדינמית ובכלל התחושה הכללית שהמוצר אינו מגומר ברמתן של השתיים האחרות; בידוד הרעשים שלה לוקה בחסר והתפאורה בדגם המבחן 'פרמייר' נראית כפויה ואלרגית לכבישים משובשים (במיוחד תוספות הניקל). יתרה מכך, המושבים בחבילת דמוי-עור שחור נראים זולים - ובכלל עשויים בטעם רע.
אז בעוד הספארק מקוששת נקודות אצל איל, כפיר ואנוכי ניסינו להכריע בין ה-פיקנטו ו-i10. מה כבר חוצה בין שתי מכוניות כמעט זהות שכל מה שמבדיל ביניהן הוא העיצוב והלוגואים? מצד אחד, ליונדאי i10 אין מערכת בטיחות אקטיבית אחת לרפואה, בעוד לפיקנטו בלימה אוטומטית. מצד שני, שנינו ציינו שליונדאי יש ספסל אחורי מרווח יותר והיא פחות קלסטרופובית. היא גם שקטה ממנה, מערכת המדיה הראשית 'קונקטד-קאר' ידידותית וזורמת וכן היא נינוחה מהפיקנטו על הכביש. דילמה.
חשיבות עליונה?
בטיחות? אז ככה: הגנה מתקדמת מקבלת תשומת לב מופרזת בקבוצת הקטנות בשל מידותיהן הצנועות של הנבחנות שלנו. אבל למרות הטכנולוגיה האור-קולית שמפגיזה את הקוקפיט ומנסה להגדיל את אחוז הישרדותנו בכבישים, מכונית מיני היא עדיין קובייה פחוסה על גלגלים שנמדדת בעיקר בעמידותה הפסיבית ובכושרה הדינמי לחמוק מסכנות. ובסעיף זה, אין ביניהן כמעט הבדל, כלומר כולן לא מדהימות.
אז מה בסוף? חווית בעלות שכוללת בתוכה מרכיבים של שימושיות, נגישות, איכות ותמורה עלתה כאן למבחן משווה צמוד מאוד בטווח של 80 אלף שקלים ומעלה. בערכים אלה, מצאנו כי ה-i10 מציעה את החבילה הכי פחות פושרת מבין שלוש המתמודדות ומלקטת חצאי נקודות כדי לנצח את הקרב על תואר מכונית המיני הטובה בישראל נכון לתחילת 2019. אבל כפי שציין זאת אייל אברהמי בתחילת המבחן, זה בטח לא בנוק-אאוט. רחוק מזה.
שברולט ספארק
מנוע: 1399 סמ"ק
הספק: 98 כ"ס ב-6200 סל"ד
מומנט: 13.1 קג"מ ב4400 סל"ד
0-100 קמ"ש: 12.6 שניות
מהירות מירבית: 176 קמ"ש
מימדים (ס"מ): 365*159*148
תא מטען: 313 ל'
משקל:1138 ק"ג
קיה פיקנטו
מנוע: 1248
הספק:84 כ"ס ב-6000 סל"ד
מומנט:12.4 ב-4000 סל"ד
0-100 קמ"ש ב-13.7 ש'
מימדים (ס"מ): 359*148*159
תא מטען:255
משקל: 959
יונדאי i10
מנוע: 1248
הספק: 87 כ"ס ב-6000 סל"ד
מומנט: 12.2 ב-4000 סל"ד
0-100: 13.8 שניות
מהירות מירבית: 168 קמ"ש
מידות: 366*166*150
תא מטען: 252 ל'
משקל: 952