סטטיסטית, אם אתה אוהב כדורגל, עוקב אחרי קבוצה גדולה בחו"ל, אתה כנראה שיחקת לפחות במהדורה אחת של סדרת משחקי הכדורגל של EA, פיפ"א. מוצב כמעט תמיד קצת אחרי סגירת חלון ההעברות, הגעת הגרסה האחרונה של משחק הווידיאו הספורטיבי המצליח בעולם היא כיום חלק בלתי נפרד מעולם הכדורגל האמיתי, אם נרצה או לא.
אתם לא צריכים באמת לשחק FIFA או אפילו להתחבר למשחקי וידיאו בכדי לדעת זאת, שכן רוב הסיכויים שכבר הקבוצה שלכם חתמה על הסכם כלשהו עם EA, או השחקן האהוב עליכם כבר הגיב לגבי דמותו במשחק, לטובה אם הוא קיבל ציון גבוה בדירוג, או שכבר הספיק להתלונן. רק לאחרונה מועדונים כמו ליברפול, מנצ'סטר סיטי, טוטנאהם ואפילו וולבס מאנגליה, כולן שיחררו סרטון בו רואים מספר שחקנים מגיבים לדירוגם במשחק, אי אפשר להתחמק מהפרסום.
הסרטון של ליברפול נצפה 2.4 מיליון פעמים ביוטיוב, מה שישמח את EA Sports, אחת הספונסריות של ליברפול. עוד דוגמה היא Wrexham A.F.C, קבוצתם של צמד שחקני הוליווד, ראיין ריינודלס ורוב מקאלהניי, שבכלל משחקת בליגה נמוכה בוולס - אך כנראה עקב מטרת פרסום הוכנסו למשחק. גם הם שחררו סרטון בטוויטר שנצפה כבר יותר מ-800 אלף פעמים.
כדי להסביר בצורה יותר מסודרת כמה ענק פיפ"א של EA הפך להיות רק צריך להסתכל על המספרים עצמם. החברה, ששיחרה את הפרסומת הראשונה לפיפ"א ב-1993, כבר שווה נכון להיום יותר מ-2 מיליארד דולר בשנה. רק כדי להכניס את זה לפרופציות. כל ההכנסות הכוללים של EA בשנת הכספים האחרונה היו 5.6 מיליארד דולר, "רק" קצת יותר משליש ההכנסות, וזהו חברה שמשחררת כותרים ענקיים כמו באטלפילד, אפקס לג'דנס ועוד.
עוד מספרים? יותר מ-150 מיליון בני אדם משחקים את המשחק, ביחד הם שיחקו 7.5 מיליארד משחקים מאז השנה האחרונה עם קיליאן אמפבה, כוכב העטיפה שהבקיע יותר ממיליארד שערים במשחק. לאורך השנים, EA הצליחה לגרוף יותר מ-18,000 אלף רשיונות מעולם הכדורגל וגם מחוץ לו. 17,000 שחקנים, 700 קבוצות, 90 אצטדיונים ועוד 30 ליגות. EA עוד חשפה כי 7.6 מיליון קבוצות אולטימייט נפתחו עם 460 מיליון משחקים ששוחקו תחת מצב זה.
העלייה המטאורית לאורך השנים גרמה לכך שאפילו השותפות הארוכה בין EA להתאחדות הכדורגל, FIFA האמיתית, נמצאת בסכנה ממשית. רק ביום חמישי, EA Sports הכריזו כי הם חושבים על לשנות את שם מותגי פיפ"א והם בחנו את הסכם זכויות השמות שלה עם הגוף המנהל. בהכרזה עצמה מ-EA נמסר: "כשאנחנו מסתכלים קדימה, אנו בוחנים גם את הרעיון לשנות את שמו של משחקי הכדורגל העולמיים של EA Sports. המשמעות היא שאנחנו בוחנים את הסכם זכויות השמות שלנו עם פיפ"א, הנפרד מכל השותפויות והרישיונות הרשמיים האחרים שלנו בעולם הכדורגל".
EA מצידה, חייבת את כל ההצלחה לדבר אחד - שירות המנויים, או בשמותיו באנגלית "GAAS - Game As A Service". מתוך הכנסות החברה שעמדו על 5.6 מיליארד דולר, כ-4 מיליארד מהם הגיעו משירותים אלו. אצל פיפ"א Ultimate Team, המצב בתוך המשחק המאפשר לשחקני הכורסאות לבנות את קבוצותיהם עם שחקנים "אמיתיים". ככל שאתה משחק או מוציא יותר, כך הקבוצה שלך טובה יותר. מצב משחק זה פשוט השתלט לחלוטין על סגנון משחקי פיפ"א, שעד לפני כמה שנים כיוונו בכלל לשחקני כורסא שמשחקים עם חבריהם. ההצלחה של האולטימייט טים הייתה כל כך ענקית, שהיא שינתה את המודל העסקי של המשחק ושל עוד משחקים תחת EA - ובכלל, את המפיצה/מפתחת עצמה.
במהלך השנים האחרונות התחילה מגמה של הורדת מחיר הכניסה למוצר. נכון שרוב המשחקים עדיין עולים כ-60 דולר, אבל שנכנסים לעומק מבינים שרוב מפלצות הגיימינג שיש היום מציעים גישות זולות עם תוכן בסיסי כדי לתפוס את הלקוח כמה שיותר מהר. גם אצל EA הבינו כי שירות ה-"EA PLAY" שלה הוא תגובה הולמת. עבור פיפ"א ספיציפית, יהיה צורך עוד לסדר את שירות המנויים בצורה נכונה כדי להפוך את פיפ"א לשירות משחקים מתמשך עם עונות הדומות במידה מסוימת לאופן שבו Epic מנהלת את פורטנייט. לא במפתיע, מנכ"ל EA לשעבר - פיטר מור - דיבר על זה בעבר והסביר: אם לא נבנה יכולת וכוח טכנולוגי כחברה, נאבד את הלקוחות. יש כל כך הרבה לחץ בזמן ורק 24 שעות ביממה - "אין כל כך הרבה שעות לשחק כשיש את פורטנייט".