פיפ"א 23 או eFootball 23: הקרב האחרון

כותר פיפ"א הסופי של EA משחק הכדורגל החינמי של קונאמי. במי תבחרו?

מערכת אתר ערוץ הספורט
שנה גודל פונט א א א א

הקרב השנתי של משחקי הכדורגל בעולם הגיימינג כבר יצא לדרך בדיוק כמו עונת הכדורגל. גם חברות EA וקונאמי נלחמות על ההובלה. כידוע, פיפ"א 23 יהיה הכותר האחרון שישא בשם זה, אחרי סיום החוזה בין חברת EA לארגון פיפ"א העולמי. eFootball השנה ינסה להעלים את הבעיות של השנה שעברה (ושנה לפני), וגם לעלות על הנוסחה המתאימה כדי לתת פייט כמו שצריך. האם הפער בין שני כותרי הכדורגל יגדל בשנת 2023? בואו נבדוק.

 הבדלים במשחקיות:

לאורך השנים ההבדל החשוב בין שני הכותרים היה בנושא סגנון המשחקיות. בזמן שמשחקי פיפ"א הציעו משחקיות יותר מהירה, הנחשבת ליותר ווירטואוזית. משחקי פרו לאורך השנים הציעו משחקיות יותר "פרקטית" או מציאותית. עם זאת בשנים האחרונות ההבדלים הללו הצטמצמו או השתפרו אצל האחד והתדרדו אצל השני.

EA דווקא שיפרה את פיפ"א במהלך השנים עם דגש על חווית משחק מציאותית יותר על המגרש ומחוצה לו, הודות לכמה תוספות מרשימות כמו טכנולוגיית ההייפרמושן. באמצעות הגרסה המתקדמת יותר, הייפרמושן 2, לפיפ"א 23 יש יותר אנימציות מאי פעם, עם תוספת של 6000 יותר מהכותר של שנה שעברה זה מתורגם למשחקיות יותר מציאותית מבעבר. פיפ"א גם מציע כמה תכונות משחק משופרות המאפשרות לשלוט בכל היבט של המגרש בכל רגע. בנוסף, התוספת של מערכת ה-Active Touch החדשה מעניקה שליטה רבה יותר וטובה יותר על הכדור ומחשבת מה קורה על המגרש בצורה מציאותיות יותר.

eFootball החדש משתמש מנוע ה-Unreal Engine, לאחר שהחליף את Fox Engine הישן יותר מימי פרו. העדכון למנוע החדש לא בדיוק עבר בצורה חלקה. בשנתיים האחרונות המשחקיות הרגישה לא כמו שצריך. המשחקים לא זרמו כמו בעבר, אפילו שרוב הסיכויים שעקב כמות הבאגים והחוסר באופטימיזציה, גרמו למשחק להרגיש כך. למרות זאת, השנה eFootball מרגיש יותר חלק, יותר מגיב, ודיי מחזיר אותנו אחורה לימים בהם משחקי פרו היו יחסית איטיים, יותר טקטיים, שדרשו מהשחקן קצת יותר מורכבות במהלכים שלו. בצורה פשוטה, בעוד שפיפ"א עדיין מרגיש כמו משחק "ארקיידי" שנותן הרבה יותר דגש לחלק ההתקפי, עם יכולות אישיות של שחקנים, גם פרו מרגיש "ארקיידי" מצד אחד, אך שנותן קצת יותר שיוויון לשני הצדדים במגרש

ברצלונה - קרדיט : קונאמי
ברצלונה - קרדיט : קונאמי

גרפיקה:

מבחינת גרפיקה,פיפ"א ממשיך לפעול על מנוע Frostbite הביתי. חברת EA תמיד משקיעה הרבה עבודה בגרפיקה שלו בפיפ"א. הכותר תמיד היה נחשב יפה ומושקע מבחינה ויזאולית. בנוסף טכנולוגיית ההייפרמושן עזרה להציג תנועת שחקנים חלקה יותר. הפנים של השחקנים כעת מפורטות להפליא וההבעות נראות יותר מציאותיות מאשר בעבר. EA גם מקבלת ח"ח על דיוק בפרטים. למשל בפיפ"א 23 השנה, התווספה מערכת "דשא" חדשה, אשר תדאג לכך שהדשא עצמו יוכל להתפרק, להיחתך ולהימעך על ידי השחקנים או הכדור, ואותו סימן ישאר בולט לאורך כל המשחק. גם הקהל מקבל שיפור כמעט כל שנה.

ב-eFootball הדברים נראים קצת אחרת, וגם ההבדלים בהשקעה בגרפיקה נראים לעין דיי מהר. אי אפשר לומר שהמשחק לא נראה יפה, אבל אין פה באמת תחרות. eFootball "עדיין" מזכיר את משחקי פיפ"א ופרו של תחילת העשור הקודם.  המשחק בינתיים השתפר משמעותית מאז השקתו לפני שנתיים. אז לפעמים היה כמעט בלתי אפשרי לשחק, ולמי שזוכר, הדמויות והפנים של השחקנים היו ממש...ממש נוראיות. דברים בהחלט השתפרו מאז, אך אין משהו מעל ומעבר.


תוכן ומצבי משחק

בכל הנוגע לתוכן, הנושא המרכזי ברוב השניו הוא לאיזה חברה יש רישיונות של איזה קבוצות ושחקנים. היסטורית, לפיפ"א תמיד היה יתרון גדול - עקב הסכם הבלעדיות עם ארגון פיפ"א שנגמר השנה - כאשר הרוב המכריע של הקבוצות והשחקנים נמצא אצל EA, עם יותר מ-19,000 שחקנים, 700 קבוצות, 100 אצטדיונים ו-30 ליגות. השנה ראינו את יובנטוס חוזרת לפיפ"א אחרי מספר שנים. למרות זאת, קונאמי עדיין הצליחה לשמור את רומא, אטלנטה, נאפולי, אינטר ולאציו, כלומר לכולן יהיו שמות מזויפים בפיפ"א 23.

ל-eFootball יש מספר מאוד קטן של קבוצות הניתנות לשחק. קונאמי אומרים שהם ימשיכו להוסיף עוד קבוצות לאורך זמן אבל זה באמת אמת לא משתווה ליצע אצל פיפ"א. עוד יתרון ענק של פיפ"א הוא כמות מצבי המשחק וההשקעה בהם. לא צריך לפרט יותר מדי, רק להסתכל על הרשימה. מצב קריירה, Pro Clubs, וולטה, ליגת האלופות, גביע העולם 2022, וכמובן מצב האולטימייט טים שלבדו יותר גדול מכל דבר אחר. לקונאמי? מאסטר ליג, אך לא יותר מזה. eFootball, שנתיים אחרי השקתו הרשמית עדיין חסר הרבה תוכן.

פיפ"א 23 - קרדיט: EA
פיפ"א 23 - קרדיט: EA

סיכום: עניין של טעם ומצב רוח

על הנייר, כן, אפשר להניח שפיפ"א הוא אכן המשחק הטוב מבין השניים בגלל התוכן שיש לו, הגרפיקה או בכלל ההשקעה הגדולה יותר במשחק מעצם כך שהתקציב לפיתוח הרבה יותר גדול ממה שקונאמי מוכנה או יכולה להשקיע ב-eFootball.

בעוד שפיפ"א מאוד מלוטש, eFootball הוא משחק די חדש שעדיין צריך למצוא את האיזון שלו. הבעיה העיקרית של eFootball היא שהוא מרגיש איטי יותר ממה שהיה פעם. עם זאת כמו שכבר אמרנו, המשחקיות מכוונת למשחק יותר איטי ומחושב, ויש מלא שחקנים ברחבי העולם שכן רוצים משחק כזה. eFootball 2023 היא אולי הגרסה הטובה ביותר של המשחק, אבל היא רחוקה מלהיות מושלמת.

פיפ"א 23 יישאר לבדו בפסגה בשנים הקרובות. יש בו כמעט את הכל. את מצבי המשחק שנרצה, את הקבוצות והשחקנים האהובים עלינו. העדכונים הדחופים לדירוגי שחקנים, ועוד הרבה מעבר. בסופו של דבר העדפה אישית עשויה לשחק חלק גדול בהחלטה. מעריצים מזדמנים שרק רוצים ולשחק מדי פעם עשויים להימשך לעובדה שה-eFootball הוא בחינם. סביר להניח שחובבי כדורגל מושבעים שרוצים את החוויה המציאותית ביותר יעדיפו את פיפ"א 23, למרות שרוב הסיכויים שבאמצע שנות ה-2000 הם היו שחקני פרו לכל דבר. (כמו רוב ישראל).

פיפ"א 23 - קרדיט: EA
פיפ"א 23 - קרדיט: EA