"הצמיחה מגיעה מלמטה": ליגת ה-NSL בישראל

נציגי לנובו-ישראל מסבירים על ההתפתחות של הגיימינג בארץ וההזדמנויות שנפתחו בענף לאורך השנים

מתן בן ישי
מתן בן ישי

תגיות: legionNSLלנובו

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

לפעמים קהילת הגיימינג הישראלית מרגישה כאילו היא אוטוטו שם, אך היא לא באמת מצליחה לפרוץ את המחסום. כאילו כל מה שהיא צריכה זה דחיפה קטנה. אבל קיימת כאן נוכחות בולטת של קהילה מקומית, וככל שהזמן עובר מצטרפים אליה עוד ועוד שחקנים בכל הגילאים. אין שום ספק שבימינו יותר אנשים מגדירים את עצמם כ"גיימרים" מאשר מבעבר.

בסוף חודש פברואר חברת לנובו ישראל הכריזה על שיתוף פעולה רשמי ביחד עם ארגון ה-eSports הישראלי Nom-Gaming ועם מותג מחשבי הגיימינג שלה - Legion. דרך אותו שיתוף פעולה, לנובו למעשה לקחה חסות על ליגת ה-NSL - ליגת הגיימינג המקצועית הראשונה בישראל.

הרצון של לנובו לסייע לארגון eSports מקומי להקים ליגות במסגרת תחרותית הגיע מתוך ההבנה שמה שדרוש על מנת שהענף יפרח הם בעיקר תמיכה וחסות רשמית, שתעזור לקהילה המקומית הזו להתפתח ולהגיע לרמות חדשות.

ליגת ה-NSL יצאה לדרך
ליגת ה-NSL יצאה לדרך

רון שבתאי, מנהל התחום הצרכני בלנובו ישראל, מסביר מה התהליכים שהובילו את החברה להשקיע ולהניע את תעשיית ה-eSports בארץ באופן רשמי: "יש עלייה של משנה לשנה בתחום הגיימינג. מדובר על צמיחה של 10% בעולם ה-PC, ועוד 7% בעולם הקונסולות. ולא רק בתחום הפלטפורמות, אלא יותר ויותר פעילויות וליגות צצות בעולם".

"אם לפני כמה שנים היה מדובר בנישה, היום אנחנו רואים שרוב בני הנוער מתעניינים בגיימינג. זה מתחיל בכוכבי היוטיוב שהילדים והנוער עוקבים אחריהם, וממשיך בכך שהילדים מבקשים בימינו מחשבי גיימינג מההורים בשביל משחקים שנחשבים בימינו ליותר קז'ואלים, בטח בהשוואה לסטטוס שהיה קיים לפני מספר שנים".

רון צודק. עם השנים ענף הגיימינג הפך ליותר ויותר מיינסטרימי ופופולארי ככל שהתקדמנו עם הזמנים. אם אני מסתכל בהשוואה על התקופה שבה אני גדלתי, המשחק ששלט אז היה "קאונטר סטרייק", ורק אחוז יחסית נמוך מהילדים בכיתה שלי שיחקו באופן קבוע והגדירו את עצמם כ"גיימרים".

אז אין לי ספק שכיום בכיתות בתי הספר והתיכונים קיימים הרבה יותר שחקנים שמשחקים פורטנייט, קול אוף דיוטי, Apex Legends או כל אחד מהמשחקים שמוצעים היום להורדה חינמית. חוויות המשחק נחשבת היום להרבה יותר נגישה, קז'ואלית וקלילה בהשוואה למשחקים ששלטו בסצינה בתקופתי, כמו קאונטר סטרייק או Quake.

תוסיפו לכך גם את האינטרנט שהפך להרבה יותר פתוח וחופשי עם השנים באמצעות רשתות חברתיות וערוצי סטרימינג שמאפשרים ליוצרים לשווק את עצמם ולהגיע לקהלים חדשים הרבה יותר בקלות, או העובדה שבימינו גם הפלאפון הפרטי שלנו הפך לקונסולת משחק מאוד פופולארית שעזרה להפוך את היוצרות, והמשתמשים נחשבים כיום גם הם לגיימרים מין המניין. כל הנתונים הללו עוזרים לנו לראות את ההתקדמות של הענף, ואת שינויי התפיסה בחברה שלנו.

רון ממשיך ומרחיב: "הצמיחה תמיד מגיעה מלמטה, והיא מאפשרת הזדמנויות שלא היו בעבר. שחקן טוב יכול בימינו לקדם את עצמו ולהפוך את התחביב לקריירה בקלות ממה שהיה ניתן. והתהליך הזה לא מתרחש רק בעולם הגיימינג, תחשוב למשל על 'נינג'ה ישראל' שעורר עניין אצל קהילות המטפסים, והם אלו שעזרו והרימו את הענף לגבהים הרבה יותר גבוהים ממה שאפשר לדמיין".

"בלנובו חשוב לנו לקדם חדשנות והחיבור עם השחקן, לכן נוצר שיתוף הפעולה עם ארגון הספורט האלקטרוני NOM-Gaming. המטרה היא שבסופו של דבר אותו שחקן יוכל להתקדם לרמות הכי גבוהות."

לנובו העולמית לא זרה לעולם הגיימינג. המותג של לנובו הוא זה שלקח חסות על ליגת המשחק Apex Legends של EA, והשחקנים שם משחקים במחשבי Legion במהלך התחרויות הרשמיות. בארץ, לנובו החלה להתנסות יותר ויותר עם הענף שצובר תאוצה בשנים האחרונות, ואף שיתפו פעולה ביצירת שני משחקי מציאות מדומה.

המשחק הראשון הוא "אהרון מן", המבוסס על הסרט "המוסד" - בו השחקנים מגלמים את דמותו של טל פרידמן, והשני הוא משחק המבוסס על קרבות חרבות אור מסדרת "מלחמת הכוכבים". אלו למעשה היו הצעדים של לנובו בעולם הגיימינג בארץ.

סיוון פולק-יהל, מנהלת השיווק בלנובו ישראל ציינה: "הצמיחה הזו הפכה את היוצרות ממה שהיה מקובל מפעם. בעבר להיות 'גיימר' נחשב להיות חנון ואנחנו כבר לא שם. היום לא מעט אנשים משחקים גם במשחקי קז'ואל והם נחשבים כגיימרים לכל דבר ועניין. זה פתח אפשרויות עבור כל החברות בתעשייה, לא רק עבור לנובו".

"בארץ קהילת הגיימינג נחשבת לקהילה קטנה, ואנו מאמינים שאנו עוזרים לחזק אותה ולהפוך אותה ליותר מקצועית. זה לא מתבטא רק במוצרים שאנחנו מציעים ושיתוף הפעולה הטרי עם Nom-Gaming. יריית הפתיחה שלנו הייתה "אקדמיית הגיימינג" שלנובו הקימה".

"מדובר היה בשיתוף פעולה עם סטארט אפ ישראלי בשם NOVOS באוגוסט שנה שעברה בו הקמנו "מחנה אימונים" עבור שחקני פורטנייט מגילאי 14 ומעלה. חברת NOVOS יצרה מוצר שלמעשה מתלבש על המשחק פורטנייט, שלומד ומנתח את יכולות המשחק של השחקנים ומציע להם כיצד לשפר אותם".

"חשוב לנו לתת לשחקנים את הכלים הכי טובים על מנת לצמוח, והפרוייקט הזה זכה ליותר מ-2500 רשומים, שמתוכם התקבלו לאקדמיה כ-50 שחקנים ושחקניות לאקדמיה. היה חשוב לנו לשמור על ייצוג נשי בנבחרת שהוקמה, ולכן קיבלנו שמונה שחקניות, שזה לא מעט".

בנוסף, לנובו הייתה זו שהעניקה חסות לנבחרת ישראל בגיימינג מטעם "העמותה לגיימינג תחרותי" בשנת 2017, וסיון המשיכה: "מכיוון וה-eSports עוד בחיתולים בארץ אנו מעוניינים להיות נוכחים בזירה ואף להוביל בתחום".

חברת NOVOS שעזרה להקים את מחנה האימונים של "אקדמיית הגיימינג"
חברת NOVOS שעזרה להקים את מחנה האימונים של "אקדמיית הגיימינג"
נבחרת לנובו-ישראל בגיימינג לשנת 2017. צילום: 4DV
נבחרת לנובו-ישראל בגיימינג לשנת 2017. צילום: 4DV

אז אנחנו מבינים ככל שהזמנים מתקדמים, אי אפשר להתעלם מהעובדה שענף הגיימינג כאן ויש לו קהילה גדולה שצריכה בעיקר "פוש" והכרה רשמית. נוצר כאן מצב שיש לנו קהל צעיר שצמא לראות את הענף תופס את אור הזרקורים ומככב במיינסטרים, ממש כמו בשאר העולם.

המהלך של לנובו ישראל עם ליגת ה-NSL הוא צעד מבורך ונחוץ, וככל שעוד ועוד חברות וגופים יבינו את הפוטנציאל והכוח העצום שיש לענף הגיימינג ויחליטו להשקיע בו, לאט לאט נגיע אל הרגע המיוחל בו הוא מקבל את ההכרה והכבוד שמגיע לו.