המשחק המאכזב של השנה: סייברפאנק 2077
שמונה שנים של המתנה לא השתלמו. CDPR שיחררה משחק לא גמור, מלא בבאגים, וכזה שלא עומד בציפיות של המעריצים, או של עצמו. ביקורת
וואו, מאיפה מתחילים? סייברפאנק 2077 היה אמור להיות העתיד של עולם הגיימינג. המשחק שישבור מוסכמות ויביא אותנו אל הדור החדש בצורה הטובה ביותר. ובמקרה שחייתם מתחת לסלע בשבועיים האחרונים, תנו לי לספר לכם שזה ממש, אבל ממש לא המצב. סייברפאנק הוא דוגמה מושלמת לאיך תעשיית גיימינג רעילה וקהל מעריצים שבוי יכולים להרוס משרות, משחקים ואולפנים.
קצת רקע
לפני יותר משבע שנים הוכרז המשחק Cyberpunk 2077, הכרזת המשחק נעשתה באמצעות טיזר טריילר קצר שלא חשף מידע כמעט בכלל, אבל הראה תמה (Theme) מעניינת, מה שמשך הרבה אנשים ויצר הרבה באז בעולם הגיימינג. השנים עברו ולא קיבלנו שום מידע נוסף על אותו פרויקט מסתורי. הפעם הבאה שהמשחק יופיע בבמות מרכזיות יהיה אירוע ה-E3 של שנת 2018. כבר אז חברת CDPR צברה קהל מעריצים מרשים בזכות המשחק הקודם שלה - The Witcher 3, ופה התחילה הבעיה.
בדומה ל- The Last of Us Part 2, ההתלהבות המוגזמת ("רכבת ההייפ" כמו שאנשים אוהבים להגיד) משאירה מעט מאוד סיכויים למשחקי טריפל איי לעמוד בסטנדרטים. מצידם של הגיימרים הם לא יכולים לחכות לשחק במשחק שהם כל כך רוצים, מה שמוביל את המפתחים להיות תחת לחץ אדיר לספק את הסחורה. ולספק אותה בזמן מבלי הרבה דחיות.
אז אמנם ישנו פרדוקס ללא מנצחים בכל מה שנוגע לתרבות ה"הייפ". אז, אם אתם אולפן טריפל איי שנכלא למצב הזה, מה עושים? אם תשאלו חברות כמו Naughty Dog - התשובה תהיה לשחרר את המשחק בצורה הטובה ביותר, להשקיע את מירב המאמצים גם אם זה כולל שעות עבודה מוגזמות ומבלי להתחשב בתלונות העובדים. בתעשייה אנחנו מכירים את התופעה בתור קראנץ' (Crunch).
אבל אם תשאלו את CDPR? התשובה תהיה "לשקר לקהל ולשחרר מוצר לא מוכן". במהלך כל קמפיין השיווק שלהם, CDPR הקפידו לחשוף כמה שפחות גיימפליי רציף, ולא הראו בכלל גיימפליי על הקונסולות. למרות העובדה הזאת הם המשיכו להבטיח שכל הפלטפורמות יעבדו כמו שצריך ועם אופטמיזציה שתתקבל על ידי כולם.
המצב בשטח היה יותר מורכב, סייברפאנק סובל מאופטמיזציה גרועה במיוחד, על קונסולות הדור הקודם תקבלו ממוצע של 20 פריימים לשנייה, עם בעיות טכניות כבדות, קריסות ושלל באגים שמונעים מן המשחק להיות שחיק. CDPR ניסו להסתיר את בעיות אלו כבר מהרגע של שליחת הקודם אל מבקרי המשחקים.
הצעד הראשון שהם עשו היה לקבוע את האמברגו צמוד מאוד לתאריך השחרור, מה שאומר שמבקרים פשוט לא יכלו להגיד את דעתם הכנה על המשחק. גם לאחר שהאמברגו הוסר CDPR הבטיחו עדכון שיגיע עם שחרור המשחק, וטענו שכל המבקרים שיחקו על גרסה ישנה ולא מעודכנת, מה שלא היה נכון.
עלילה ועיצוב עולם
אחרי שחפרתי קצת, חשוב לי להבהיר שאין לי רצון לשנוא או להפיץ שנאה על משחק כזה או אחר. ולכן חשוב לי לשבח את סייברפאנק במקומות שבהם הוא כן מצליח. המשחק מתרחש בעיר עתידנית בשם Night City, עיר בה שולטים תאגידי פשע והרוב המוחלט של בני האנוש עברו סוג כלשהי של שדרוג גופני-מכני, ולמעשה כמו ששם המשחק מרמז: הפכו לסייבורגים.
העליל עוקבת אחר V - עובד בעל משרה גבוהה באחד מן ארגוני הפשע החשובים בעיר (פתיחת המשחק תשתנה בהתאם לדמות שבחרתם, נגיע לזה אחר כך), שנגרר בעל כורחו אל מאבק כוחות בין מספר אנשי הארגון, וגורם לו לאבד במהירות את עמדתו ולמצוא את עצמו ברחוב. V מגיע אל חברו הטוב Jackie ומבקש את עזרתו, והופך להיות פושע קטן ברחובות הנחותים של Night City.
המצב לא נשמר, ואל הצמד מגיעה הזדמנות לעבוד עם אחד מן הפושעים החשובים בעיר שנקרא Dex. למעשה, קצת קשה להסביר את עלילת המשחק כי לא מדובר בקו עלילה אחד רציף אותו תעברו בוודאות: החוזק של סייברפאנק הוא היכולת להעביר סיפור שונה וחוויה שונה בין שחקן לשחקן, תוך כדי שמירה על עקרונות המשחק.
כל הפרטים שציינתי קודם לכן הם רק הפרולוג של המשחק, השעות הראשונות - קצה הקרחון. עלילת המשחק מסתבכת, מסתעפת ומשתנה בהתאם לצורה שבה כל אחד מן השחקנים ייגש אליה. לדוגמה, בתחילת המשחק (ספויילר קטן) אחת הדמויות תציעה לכם פיסת מידע, ובתמורה לשתיקה, היא תבקש שתבגדו ב-Dex ותחלקו את הכסף שווה בשווה. אם תחשפו את אותה דמות, ותודיעו על כך ל-Dex, הוא ייתן בכם יותר אמון.
למרות שהסיפור הראשי כתוב היטב והוא בהחלט מה שלוקח את המשחק קדימה, משימות הצד ראויות להערכה גם כן. משימות צד לא תלויות בפעולת השחקן אלא יופיעו בצורה רנדומלית תוך כדי שיטוט העיר ודיבור עם אנשים. הייתה משימה אחת שאהבתי במיוחד שבה נאלצתי לעזור לבחור שקנה איבר מין חדש ופגום (סייבורגים בעתיד, זוכרים?) מה שגרם לו לכאבים. משימות הצד למעשה עוזרת ל-Night City להרגיש כמו עיר אמיתית וחיה, כל אדם שתפגשו הוא ייחודי, מעניין ותורם להרגשת השייכות במשחק. העולם ש-CDPR יצרו זכאי לכל השבחים שאפשר לתת למשחק.
משחקיות
בתחילת המשחק תוכלו לבחור מתוך שלוש דמויות לפי "שבטים" – Nomad, Street Kid, Corpo. למרות שכל דמות מקבלת את האינטרו שמתאים לקו העלילה שלה, שאר הלילה לא קשורה ישירות אל הדמות שבחרתם. אבל, כל דמות תגיע עם יכולות מיוחדת משלה.
במהלך המשחק שלי שיחקתי עם ה-Corpo, בחירה בדמות הזו העניקה לי יכולות שכנוע מרביות, בנוסף לידע טכנולוגי מרשים שעזר לי לא פעם לסיים משימות על הצורה הטובה ביותר. ה-Corpo מבין איך עובד עולם הפשע והשוק השחור ולכן ייפתחו לשחקנים שבחרו בו הרבה אפשרויות שלא יהיו קיימות לכל אחת מן הדמויות האחרות. לצערי לא עשיתי יותר מריצה אחת על המשחק, אז לא אוכל להרחיב על שאר הדמויות.
בבסיסו, סייברפאנק הוא משחק יריות מגוף ראשון עם אלמנטים קלים מאוד של משחקים תפקידים. אישית, אני לא נהניתי מן המשחקיות ברוב הזמן. אולי הבסיס והכתיבה של המשחק יכולות לסחוב חלק מן הבעיות הטכניות, אבל בשורה התחתונה, לא כיף לשחק את המשחק (לפחות בשלב הנוכחי).
בין אם זה מיקרו רעידות, טקסטורות שלא נטענות או רובים שמרגישים חלשים, המשחקיות פשוט לא זורמת. את המשחק שיחקתי על המחשב האישי, ועם מפרט שאמור להריץ כל משחק שייצא השנה ושנה הבאה לפחות (Ryzen 5, GTX 2060 Super ו-16gb Ram). למרות המפרט שלי לא הצלחתי לקבל יותר מ-60 פריימים באופן רציף, עם נפילות שבועות שהגיעו לכיוון ה-30. כיף זה לא היה.
בשורה התחתונה
סייברפאנק 2077 הוא משחק לא מוכן. מדובר במפתחים שנכנעו לקהל הגיימינג ושחררו ביודעין משחק לא מוכן שרץ זוועה על כמעט כל חומרה שקיימת כרגע בשוק. אם אין לכם מעבד מהשורה התחתונה וכרטיס מסך מסדרת ה-3000, תהנו לקבל מספר פריימים נמוך ביותר, עם מיקרו רעידות קבועות ושלל באגים אחרים.
זה בכלל לא משנה אם המשחקיות הייתה הכי טובה בעולם (והיא לא), או עם העלילה סוחפת וכתובה היטב (והיא בסדר גמור), אין לי כרגע שום סיבה לתת לכם פרטים על משחק שאני לא ממליץ לאף אחד להתקרב אליו, לפחות לא בחצי שנה הקרובה. מי יודע, אולי הוא יקבל שורת תיקונים שיגרמו לו למשחק לרוץ כמו שצריך, אבל נכון לכרגע, תתרחקו מן המשחק הזה כמו מאש. השוק מופץ במשחקים מעולים מן השורה הראשונה, אין סיבה לזרוק כסף על משחק שלא עובד.
עותק הסקירה התקבל תודות לעדלי יונייטד - המשווקת הרשמית של Cyberpunk 2077 בישראל.