קרוב למושלם: Nioh 2 מהנה, אבל לא סוחף
האח המכוער של Sekiro מציג מערכת קרב מפורטת, חלקה ועמוקה שתאתגר את השחקנים
השם Team Ninja הוא משהו שרובכם לא יכיר. הסטודיו היפני הקטן יחסית, היה אחראי לסדרת Ninja Gaiden המעולה אשר שימשה בתור מעין "צלחת פטרי" כבסיס לגידול משחקי ה-Souls שקיבלנו מחברת From Software בתחילת העשור הקודם. כשתור הברזל של From Software הגיע ודיונים על משחקים כמו Demon Souls, Dark Souls ומאוחר יותר גם Bloodborne ו- Sekiro צצו, נראה שחברת Team Ninja לקחה השראה הפוכה מן הווריאציה ש-From Software הציגה לז'אנר, ובשנת 2017 יצא המותג החדש שלהם - Nioh. המשחק נחשב להצלחה מסחררת, הוא מכר מעל שבעים אלף עותקים ביפן בשבוע הראשון ליציאתו, אמאזון ו-וולמארט דיווחו על חוסר מלאי אחרי ימים ספורים והביקורות שיבחו את מערכת הקרב, העיצוב עולם והגרפיקה. בסופו של דבר Nioh מכר 2.5 מליון עותקים סך הכל. כמובן שעם הצלחה אדירה שכזו, Team Ninja מיד התחילו לעבוד על משחק ההמשך, בו שיחקתי במשך השבוע וחצי האחרונים.
עלילה
Nioh 2 נמצא באותו עולם פיזית כמו המשחק הראשון אבל, מבחינת עלילה ומבחינת משחק בכללי, אין שום צורך לדעת מה קרה במשחק הראשון. כמובן שמי שיגיע ממשחקים דומים בז'אנר או אפילו מ-Nioh המקורי ירגיש יותר בנוח, אבל אין שום צורך לדעת מה קרה במשחק הראשון. העלילה מתרחשת ביפן של התקופה הפאודלית ומתעסקת בעולם דמיוני שבו עולם השדים ועולם בני האדם חיים באחדות. הדמות הראשית הינה סמוראי שידע הרבה קרבות - צאצא של אמא שדה ואבא בן אנוש ולכן מחזיק באפשרות להפוך לשד כשהוא מתחזק מספיק (במשחק פעולה זו נקראת Yokai Shift, נגיע אליה יותר מאוחר). בשיא הכנות, אני לא משחק משחקים כמו Nioh, Sekiro או Bloodborne בשביל העלילה. זה לא שהיא לא מעניינת או לא מבדרת, היא פשוט לוקחת צעד אחורה ונותנת למשחקיות להשתלט על האווירה של המשחק. אולי אתם תמצאו את העלילה יותר חשובה, אבל אני דילגתי על קטעי המעבר (שילוב בין חוסר עניין ובין רצון לחזור לשחק). הלוואי שיכולתי לפרט יותר על העלילה ואני מקווה שאתם תמצאו אותה יותר חשובה ממה שאני מצאתי.
עד לרגע זה, השוואתי את Nioh 2 למשחקי Souls אחרים בדמות Sekiro או Dark Souls. אבל פה תיגמר ההשוואה. כי אולי בעיצוב העולם, בקושי ובקהל היעד יש דמיון, במערכת הקרב אין שום דמיון למשחקים שציינתי למעלה.
מפלצות ושדים
כמו שציינתי בחלק העלילתי: לגיבור המשחק יש יכולת להפוך לשד מפלצתי עם כוח על אנושי בעזרת פעולה שנקראת Yokai Shift. פעולה זו משתייכת לשורה ארוכה של אבני יסוד במערכת הקרב שהופכות את זמן המשחק ב-Nioh 2 לייחודי ולשונה מכל המשחקים האחרים באותה ז'אנר. לדוגמה, בשלב מוקדם יחסית במשחק, אתם תפגשו ב-Yokai בדמות קוף קוסם. אם תהרגו אותו, תוכלו לקחת את ליבת הנשמה שלו וליצור ממנה יכולת מיוחדת שתוציא את ה-Stamina מן היריב שלכם. הקוף הוא לא היחיד, כל בוס או מיני בוס (אותם Yokais) שתהרגו תוכלו לקחת את ליבה שלו וליצור ממנה כוח ייחודי. כוחות אלו יעזרו מאוד בשלבים מאוחרים בהם תצטרכו כל ייתרון קטן בשביל לעבור את האויב שנמצא מולכם.
חרבות וחניתות! ו... פטישים, ומגלים.. וקשתות.. ורובים.... מה פספסתי?
הבנתם את הרמז. ב-Nioh 2 יש המון סוגים של נשקים מכל קטגוריה שתוכלו לחשוב עליה. בתחילת המשחק תוצג לכם כל קטגוריה של נשקים ומה היא שונה מהקטגוריה הקודמת. כל נשק טוב נגד אויב מסוים ומתאים לסגנון משחק מסוים, זה תלוי מה אתם אוהבים לשחק. אחרי שבחרתם נשקים, ילמדו אתכם את הכלל החשוב במערכת הקרב. עמידה (Stance) ו-Ki Pulse. יש שלוש סוגים של עמידות, גבוהה, בינונית ונמוכה. הגבוהה היא החזקה ביותר ותעשה הכי הרבה נזק, אבל תגרום לכם להתעייף מהר. העמידה הבינונית היא חלשה יותר ולוקחת פחות אנרגיה וכן הלאה. אז לא רק שאתם תוכלו לבחור איזה סוג נשק אתם אוהבים, אלא שבתוך אותו סוג נשק יש לכם שלושה סוגים שונים של עמידות שכל אחת מן העמידות הללו תפיק מכות שונות וקומבואים אחרים. יתר על כך, אם תישארו עם אותו סוג נשק שבחרתם, אתם תלמדו להכיר אותו (פשוטה כמשמעו) ותקבלו נקודות ניסיון לאותו נשק ספציפית אשר ייתנו לכם עוד סוגים של מתקפות ועוד קומבואים.
Sekiro הוא המשחק האחרון שיצא לי לשחק בז'אנר לפני שניגשתי לסקר. זיכרון השרירים שלי אמר לי כל הזמן לנסות להדוף את המכות ולשבור את היציבה של היריב. אם אתם כמוני וזה מה שאתם זוכרים מהז'אנר, תתכוננו לחטוף כאפה. Nioh 2 לא כולל אפשרות הדיפת מכות (parry) וסומך עליכם לעשות שני דברים. הראשון – לשבור ולעייף את היריב, מה שיכניס אותו למצב סטטי ופגיע, והשני - להשתמש ביכולות של השדים לשבור את הגנת היריב. שימו לב שגם הדמות שלהם יכולה להתעייף בקלות ולהיכנס לאותו מצב סטטי, הדרך להימנע מזה היא על ידי שימוש ב-Ki Pulse. יכולת שתאפשר לכם להחזיר אנרגיה ולהמשיך את המתקפה. שימו לב שכניסה למצב הסטטי משמעותה מוות בטוח. שורה תחתונה, גם הנשקים הקרים וגם היכולות המיוחדות שציינתי קודם מספקות ל-Nioh 2 מערכת קרב מהעמוקות בז'אנר וכזאת שתצטרכו ממש ללמוד אותה גם מנטלית וגם פיזית. הדגש של מערכת הקרב היא ליצור Build משלכם בסגנון משחקי תפקידים, שיתאים את הסגנון שלכם ואת הצורה שבה אתם רוצים לשחק את המשחק.
עיצוב עולם, חברתיות וגרפיקה
גם בקטגוריה הזאת Nioh 2 לוקח גישה אחרת לגמרי ממשחקי From Software. אם במשחקים של From נתקלתם בעולם קר ומנוקר, דווקא בעולם של Nioh יש הרבה שיעזרו לכם. בכל רחבי המפה תוכלו למצוא שני סוגים של קברים, אדום וכחול. הכחול יכלול אנשים שרוצים לעזור לכם והאדום יכלול אנשים שמתו באותו מקום ושתוכלו להילחם נגדם. המשחק למעשה מדרבן אתכם להשאיר את אותם קברים כחולים וייתן לכם אחלה פריטים אם הקבר שהשארתם יופעל בהצלחה. המשחק רוצה שתיעזרו באנשים ורוצה שתעברו את המשחק ביחד עם דמות אחרת, גם אם היא רק אינטליגנציה מלאכותית.
עולם המשחק לצערי, אינו מתמשך ואינו סוחף: עיצוב המשימות ועיצוב העולם ב-Nioh 2 עובד לפי פורמט של משימות. בתחילת המשחק תראו את מפת העולם, וכל פעם תצאו למשימה אחרת לפי מה שהסיפור מכתיב או לפי הרמה שאתם כרגע מחזיקים (יש משימות עם רמות גבוהות שלא תוכלו לעשות מיד). למרות שאני מבין את הבחירה העיצובית הזאת, לצערי היא שוברת את זרימת המשחק וגורמת לכך שאחרי כל הריגת בוס, אתם תחזרו למפת העולם הסטטית, במקום להמשיך הלאה אל ההרפתקה הבאה. לשמחתי מבחינה טכנית המשחק נהנה מההטבות של סוף דור הקונסולות ומציג גרפיקה מדהימה ואפילו אפשרות בחירה בין "מצב ביצועים" ו-"מצב גרפיקה". אני בחרתי את מצב הביצועים ונהינתי מ-1080p עם שישים פריימים. בעלי ה-Pro יכולים ליהנות משדרוג גרפי והגעה אל 4k, אבל במחיר של 30 פריימים לשנייה.
בשורה התחתונה
Nioh 2 הוא אחד מן המשחקים החלקים וכיפיים ביותר ששיחקתי. מערכת הקרב מגיבה טוב ועשויה ללא רבב. העומק שלה הוא משהו שלא נתקלנו בו בשנים האחרונות בז'אנר אם בכלל. הכי קרובה אליה היא מערכת הקרב ב-Code Vein. המשחק יפיפה, בנוי טוב ורץ טוב מבחינה טכנית. רק חבל שהוא לא סוחף כמו שחשבתי שהוא יהיה, ההכנסה של פורמט המשימות גורעת מן החוויה הכוללות ומונעות ממנו להיות משחק מושלם לטעמי.
ועוד הערה לסיום, למקרה שלא היה מובן: Nioh 2 הוא משחק בסגנון Souls - משחקים קשים במיוחד שיגמרו לכם להיפסל המון ויענישו אתכם על כל טעות קטנה. אם אתם נהנים ממשחקים אלו ומוצאים בהם אתגר אתם תרגישו בבית. אם לא - לשיקולכם.