צפו באנבוקסינג: World of Warcraft
אחד המשחקים המשפיעים ביותר בתעשיית הגיימינג חוגג 15 שנה, ולא מפסיק לחדש. ביקורת
כדי להבין את וורלד אוף וורקראפט כתופעה, חייבים לחזור אחורה, זה לא כל יום שמשחק פעיל ופופולארי חוגג 15 שנה. בשנת 1994, חברת בליזארד, אז חברת משחקים קטנה יחסית שחררה את Warcraft : Orcs & Humans - משחק אסטרטגיה קלאסי בו השחקן נדרש לאסוף משאבים, לבנות מבנים ולייצר מהם צבא על מנת להילחם בצבא האויב. הנוסחה לא הייתה חדשנית מאוד ונלקחה ממשחק המופת Dune 2 של חברת Westwood.
החידוש של בליזארד היה שימוש בעולם פנטזיה שהם המציאו - אזרות'. הצלחת המשחק הולידה את וורקראפט 2, כמו גם את המתחרה הגדול - Command & Conquer, ולאחר מכן את וורקראפט 3 שיצא ב-2002 ונחשב עד היום ממשחקי האסטרטגיה המוצלחים ביותר שיצאו.
מעבר לגרפיקה ומערכות משחק שהלכו והשתכללו, בליזארד המשיכה להעמיק ולשכלל את הסיפור עם כל חבילת הרחבה וכל משחק. ב-2001, יחד עם תחילת כניסת חיבורי ה-ADSL לבתים פרטיים, ועולם פנטזיה שנבנה במשך 7 שנים, החלה בליזארד לעבוד על סוג חדש של משחק בסדרה בז'אנר ה -MMORPG, שזה קיצור ל-Massive Multiplayer Online Roleplaying Game.
המשחק שיצא ב-2004 זכה לשם הפשוט - World of Warcraft , או WoW בקיצור. במשחק לראשונה ניתן לחוות את אזרות' מנקודת מבט של "יחידה" בודדת בעולם של וורקראפט. קצרה היריעה מלסקר את המאורעות הפנטסטיים שקרו בעולם של אזרות' בעשר השנים בין המשחק הראשון ל-WoW, אך רק נציין שעלילתית המשחק ממשיך כ-4 שנים לאחר המאורעות שחתמו את וורקראפט 3.
המשחק
תופי המלחמה נשמעים בכל פינה, והשחקנים נדרשים לבחור בין נאמנות לשתי בריתות גדולות שמחלקות את העולם ביניהם, ה-Horde או ה-Alliance. ב2004-- שחקני הAlliance הם בני אדם, גמדים, אלפים וגנומים. שחקני ההורד הם אורקים, טרולים, טאורנים (מינוטאורים), ואל-מתים. השחקנים בנוסף בוחרים ביצירת הדמות במקצוע מתוך מבחר רחב יחסית שנלקח ישירות ממשחקי האסטרטגיה.
לא מדובר בשבירת נוסחה, מכיוון ויש טנקים - שחקנים שיכולים לספוג נזקים כבדים ולשרוד. מרפאים - שמחזיקים את כולם בחיים ודמויות שמתמחות בעשיית נזק. חלק מהמקצועות חסומים לחלק מהגזעים מסיבות שנוגעות לעלילה, אך בגדול השחקנים חופשיים לבחור ולעצב את הדמות והמקצוע לפי ראות עיניהם, ומאז 2004 התווספו למשחק יותר מעשרה גזעים ושלושה מקצועות אפשריים.השחקנים יוכלו ליצור דמות ולהתחיל את ההרפתקה שלו כדמות זוטרה בעולם, ובמיקום בהתאם לגזע שנבחר, ודרך קווסטים, לחימה בשחקנים אחרים והריגת מפלצות כנהוג השחקן עולה רמות, נהיה חזק יותר ולומד יכולות חדשות.
כיום, המשחק יכול להתפס כמעט רפטטיבי לשחקנים של ימינו, אבל באותה התקופה היה מדובר בחוויה מלוטשת ועולם אימרסיבי מאין כמוהו. בליזארד חידשו הרבה עם יציאת המשחק: מחזורי יום ולילה, מזג אוויר משתנה ועוד. כל מקצוע וגזע במשחק הרגיש כאילו שיש לו סיפור ייחודי וחיבור עם הסיפור והדמויות המיתולוגיות של אזרות', ומדובר בבניית עולם שלא נתקלנו בה רבות עד אותה תקופה.
המשחקיות
המשחק מתחיל בשלב של עליית רמות, במקור מ-1 ועד60, וכיום עד רמה 120, מה שכבר מספק עשרות אם לא מאות שעות של הנאה. במהלכן השחקנים עוברים באיזורים השונים בעולם ומשלימים משימות שמרחיבות את הסיפורים של כל איזור, מביסים אויבים שהולכים ונהיים חזקים ומאיימים יותר וצומחים להיות גיבורים מוכרים בעולם המשחק.
ברמות המקסימליות, המשחק מתחיל להתמקד יותר בפעילויות מרובות שחקנים: דאנג'נים וריידים המציבים קבוצות גדולות של שחקנים נגד בוסים ומפלצות עם טקטיקות מסובכות ודרישות ציוד גבוהות או לקבוצות PVP שמיועדות למלחמות של שחקנים בשחקנים. תוכן ה-End Game בדרך כלל משמש לקדם את הסיפור, ומערב קרבות בקנה מידה קוסמי כנגד שדים, דרקונים ענקיים או מנהיגים שסרחו.
למי שפחות מחפש אקשן אינטנסיבי, קיימות גם אינספור פעילויות קז'ואליות במשחק ועולם שלם לגלות: שחקנים שאוהבים למשל את הקוסמטיקה במשחק, יכולים לאסוף ציוד שנראה מיוחד, או חיות רכיבה. שחקני הנינטנדו שבגלות ומשחקים ב-WOW יכולים אפילו לאסוף חיות מחמד ולנהל איתם קרבות בהשראה כבדה של משחקי פוקימון. אפשר רק להבין מכך שעולם המשחק הוא עצום ומחביא בתוכו הרבה סודות, רפרנסים וקווסטים חבויים שמחכים לשחקנים שמוכנים לצאת מהשביל לגלות אותם.
המשחק בנוי כמשחק חברתי, וככזה השחקנים יכולים להצטרף לגילדות, ארגונים חברתיים המורכבים משחקנים שעושים פעילויות ביחד. במשחק פועל היום גילד ישראלי פעיל במיוחד בשם Exodus הנאמן ל-Alliance ומשחק בשרת האירופאי - The Maelstorm וקיימת אפילו קבוצת פייסבוק פעילה במיוחד בשם World of Warcraft Israel.
המשחק זכה לפופולאריות עצומה, מיליוני שחקנים ברחבי העולם וגם בארץ חיכו להשקות הליליות של מהדורות ההרחבה השונות לאורך השנים, ובשנת 2010 המשחק הגיע לשיא הפופולאריות העולמית, עם שחרור מעוכב של חבילת ההרחבה השלישית לקהל הסיני המשחק הגיע לשיא של 12.4 מיליון משתמשים פעילים. עם תשלום חודשי של כ-15 דולר לשחקן, מדובר במדפסת כסף של ממש ובליזארד לא עצרו שם ויצרו מחזוריות צפוייה במשחק, שלימים תילקח כהשראה למודל ה"עונות" שרוב משחקי הרשת משתמשים בהם.
מדי כמה חודשים יוצא עדכון תוכן גדול למשחק שמוסיף ציוד, קווסטים, דאנג'נים וריידים קשים יותר ומקדם את סיפור המשחק. בכל בערך שנתיים יוצאת הרחבה גדולה שנמכרת במחיר מלא ומוסיפה איזורים שלמים לעולם המשחק ומשנה את המשחקיות בצורה משמעותית.
כל המשתנים האלו גרמו לתרבות קאלט לא קטנה להתפתח סביב המשחק ברשת, ואחד המערכונים המוכרים הוא כמובן "לירוי ג'נקינס" - סרטון הומוריסטי על שחקן אחד שמחרב דקות ארוכות של הכנה טקטית על ידי הסתערות מפתיעה. אחד מהבדיחות הנפוצות ביותר בתרבות הפופולארית שיצאו מהמשחק.
איפה הכסף?!
כיום המשחק עדיין מחזיק בתואר משחק הוידאו המערבי הרווחי ביותר שאי פעם יוצר, עם הכנסות של 9.23 מיליארד דולר מאז יציאת המשחק. ההכנסות כוללות מכירת המשחק פיזית, דמי מנוי, מוצרים נלווים ורכישות בתוך המשחק. משחקים שנמאים קצת מאחוריו כרגע הםLeague of Legends, GTA V, ופורטנייט, שצפויים לעבור אותו בשנים הקרובות. המשחק השפיע על מגוון של סרטים, סדרות ואפילו משחקים אחרים עם אינספור רפרנסים.
ההצלחה של WoW הזניקה את ז'אנר ה-MMORPG ולאורך השנים יצאו מתחרים רבים דומים יותר ופחות - אך כולם ניסו ללמוד כמה טריקים מבליזארד. הבולטים בהם היו AION, TERA, ואפילו משחק MMORPG מוצלח ביותר של Bioware , בשם Star Wars: The Old Republic. המשלב משחקיות דמויית WoW לתוך יקום מלחמת הכוכבים וסיפור המתכתב עם משחקי Knights of The Old Republic.
מה שמדהים בתופעה הזאת, היא שאף אחד לא צמח לגודל של WoW, לא בכמות השחקנים ולא ברווחים. וכל זאת בזכות הסיפור ועולם המשחק שמזכיר עולמות כמו שר הטבעות, משחקיות מלוטשת וגיבוש חברתי הכרחי כדי לפתור ולעמוד באתגרים שהמשחק מספק.
לצערם של בליזארד, בתחילת העשור ז'אנר ה-MMORPG נחלש לעומת תור זהב של משחקים פופולאריים כמו כמו באטלפילד 3 ו-Call of Duty : Modern Warfare , ואל מול ז'אנר ה-MOBA ההולך ומתגבש סביב DOTA,League of Legends ו-HON. ההתעניינות התחילה לרדת וב-2014 כמות המנויים כבר נחצתה, ועם צמיחת ז'אנר הבאטל רויאל בשנים האחרונות התייצב המשחק על כ5.5 מיליון מנויים.
15 שנה - זמן מושלם להצטרף לחזור, או להתחדש
המשחק היום התפתח ועבר שינויים רבים לעומת המקור. בהרחבה השלישית למשחק, Cataclym, רוב איזורי המשחק הקלאסי עוצבו מחדש, המשחק עבר שיפורים רבים לגרפיקה וסגנון המשחק השתנה והפך להיות יותר ידידותי לשחקן הקז'ואלי, עם Game Design יותר עדכני, ומבלי לוותר על תוכן לשחקני ההארדקור.
בנוסף, באוגוסט האחרון שוחרר WoW Classic, עיבוד מחדש של WoW מגרסאת 2004 למי שהתגעגע לנוסטלגיה ולמשחק בקצב האיטי הסיזיפי אך האימרסיבי שהמשחק המקורי סיפק.
המשחק כרגע נמצא בערך באמצע מחזור החיים של ההרחבה הנוכחית - Battle of Azeroth. בהרחבה הזו הדמות משמשת כמעין דיפלומט המגיע לשתי מעצמות ימיות, Zandalar ו-Kul Tiras, ומנסה לרתום אותם לטובת המלחמה הממשמשת ובאה. ההורד מנסים לגייס ממלכת טרולים עתיקה והאליינס מנסים לרתום לעזרתם את ממלכת בני האדם העצמאית. בשני המקרים אנחנו מוצאים את עצמינו פותרים סכסוכים וקונספירציות פנימיות של הממלכות בדרך לזכות באמונם.
ברקע סיפור המלחמה העולמית, השחקנים מגלים שמועות שונות ומשונות של אלים אפלים ורדומים, נשמות אבודות ויצורי מעמקים שמחפשים להשתלט על העולם, ולקראת סוף ההרחבה אנחנו מגלים את האוייב האמיתי, אל עתיק שמחפש להשתלט על העולם.
בנוסף , נכון לעכשיו פעיל במשחק אירוע Anniversary, לפחות עד השמיני בינואר, שכולל רייד נוסטלגיה מיוחד שמלקט את קרבות הבוסים האהובים ביותר מהתקופות השונות במשחק, וקווסטים מיוחדים שמחזירים למשחק ציוד מתוכן שכבר הוסר. שחקנים שישלימו את פעילויות ה-Anniversary יוכלו להשיג חיית רכיבה ייחודית שנראית כמו Deathwing. הבוס האחרון של תקופת Cataclysm במשחק.
הריידים מיועדים לשחקנים קז'ואליים ומעלה, אך חלקם. בעיקר לקט הבוסים של הרחבת Wrath of The Lich King מעט קשה לקבוצה שאינה מתואמת בקרב נגד ה-Lich King. שכן כל שחקן בטעות בודדת יכול לגרור כישלון ומוות מוחלט של הקבוצה. מה שמחזיר את כל הקבוצה להילחם בכל הבוסים מההתחלה מה שיוצר לא מעט תסכול
לשחקנים חדשים, זוהי תקופה מעולה להצטרף מכיוון האירוע נותן בונוס לנקודות ניסיון מה שמאפשר התקדמות מהירה מהרגיל ברמות הדמות. בנוסף, המשחק כיום במצב הכי נגיש לשחקן החדש שהוא אי פעם היה.
כל דמות מתחילה באיזור מסודר שמלמד את האלמנטים השונים במשחק, עליית רמות מלווה בהסברים ויכולות חדשות שמתווספות אוטומטית וקהילת השחקנים עוזרת ותומכת יותר מתמיד. ניתן להתנסות במשחק בחינם עד רמה 20 ללא הגבלת זמן.
לשחקנים ישנים, ניתן להשלים פערים בזמן קצר יחסית. יש מעט חידושים אך רובם פשוטים להבנה למי ששיחק במשחק בעבר. חגיגות ה-15 שנה מלוות גם במהדורת אספנים מרשימה הכוללת: פסל מושקע ביותר בגובה כמעט 30 סנטימטר של Ragnaros, הבוס האייקוני של WoW המקורי, ובנוי בצורה איכותית ביותר ומהווה תוספת ראוייה לכל תצוגת גיימינג. משטח עכבר עם מפת אזרות' - מסוגנן ונחמד, ושמונה הדפסי ארט משחקי מתקופות המשחק השונות באיכות גבוהה שניתן למסגר ותלות. המוצרים הדיגיטליים למשחק - חיות רכיבה יחודייות ל-Horde ול-Alliance בנפרד. בעיצוב מחודש יפהפה ואייקוני של כל אחת מחיות הרכיבה המעופפות המקוריות שהוצגו למשחק אי שם ב2007. בנוסף, מכיוון ו-WOW הוא משחק בתשלום חודשי, תקבלו גם מנוי ל-30 יום למשחק.
התרשמתי מחבילת האספנים לטובה, היא הייתה ארוזה במספר אריזות חיצוניות ופנימיות עם ארט באיכות גבוהה, ומשמשות כמוצג על המדף בפני עצמן. מחיר הריטייל שלה הוא 100$ ומספקת ערך גבוה, שגם כולל 30 יום משחק ששווים בקירוב 15$ באופן ישיר.
הפסל של Ragnaros הוא בקלות הFigure הכי מרשים שנתקלתי בו מעולם הגיימינג. הארט יפהפה וניתן למסגר את 8 התמונות לעיצוב כל חלל גיקי ביצורה יפה. חיות הרכיבה במשחק יחודייות לחלוטין ונותנות בידול מיוחד לדמויות שזוכות לרכב עליהם, ובאתר של בליזארד המהדורה אזלה מספר שעות לאחר ששוחררה למכירה, אך ניתן למצוא אותה גם בחנויות נבחרות.
לסיכום
WoW הוא עדיין המשחק הייחודי ביותר בתעשיית הגיימינג. עם ותק מצד אחד, וחידושים תכופים מצד שני, לא פלא שהוא עד היום מהווה את אחד מעמודי התווך של אקטיביז'ן בליזארד. על מנת לנסות את המשחק צריך רק להוריד את Battle.net, הלאנצ'ר של בליזארד, להוריד את המשחק ולהתחבר. לשחקנים ששיחקו בעבר, ואולי היום מוצאים את עצמם עם פחות זמן פנוי ממה שהיה להם בתקופת התיכון - המשחק הרבה יותר ידידותי ומזמין גם לשחקנים קז'ואליים, בניגוד לגרסאות המוקדמות יותר. בקיצור, מומלץ ביותר. לנו רק נותר לאחל לבליזארד בהצלחה עם ההרחבה החדשה שהוכרזה לפני כחודש - Shadowlands, ומזל טוב על חגיגת 25 שנה לאחד ממותגי המשחקים המצליחים ביותר שאי פעם נוצר!
עותק הסקירה וחבילת האספנים התקבלו תודות לעדלי יונייטד, היבואנית הרשמית של World of Warcraft בישראל.