ריח של מכונית חדשה הוא חלק חשוב וחוותי מההנאה של כל מי שהזדמן לו לשדרג את הגרוטאה מדי פעם ולקלף את הניילונים מהמושבים והדיפונים ביציאה ממרכזי המסירה. אפשר לדמיין שלנושא כזה תהיה חשיבות שולית בעיני היצרנים, בידיעה שריח אופייני, ספציפי מתנדף עם הזמן. אבל המציאות אחרת לגמרי ואף נלקחת ברצינות תהומית בשנים האחרונות על ידי יצרנים קטנים וגדולים כאחד.
בניסאן למשל, גויס מהנדס ניחוחות בשם פיטר קארל איסטלנד, שאפילו בדק את תרכובות הקשקאי החדש כדי לרקוח את הריח המושלם שמייצג את סוג האנשים שקונים את הקרוסאובר המשפחתי; החל מעור ועד לפולימרים המתוחכמים ביותר, כל פריט אומת בקפדנות ברמת הריח שהוא מפיץ וגם משמר לאורך זמן.
איסטלנד הוא מהנדס מוביל ל"עריכת ריחות", מנהל מעבדה ייחודית במרכז הטכני של ניסאן באירופה. התפקיד שלו אינו משקף במלואו את גודל האחריות שהוא ממלא בפיתוח מגוון הרכב האירופאי של ניסאן, אולם ביצרן היפני אומרים שהוא בורג מרכזי בכל צעד וצעד. בנוסף לתואר שני בכימיה ומדע משפטי מאוניברסיטת לסטר, פיטר מתהדר בחוש ריח אולטרא רגיש, מתנה שגילה בגיל צעיר. יחד עם צוות מהנדסים וטכנאים אחרים, הוא צריך לדעת לגשר בין טעמו האישי לטעמם של נהגי ניסאן. תהליך הערכה מסוג כזה מערבב קריטריונים אובייקטיביים וסובייקטיביים, וכתוצאה מכך נוצר תהליך די מסובך, שלא תמיד קולע בול למטרה.
"אנשים קצת מבולבלים כשהם שומעים מה אני עושה", אומר איסטלנד. "מעבר לחוש ריח מפותח, התפקיד הזה מחייב כל הזמן לאמן את האף בריחות שונים ומשונים, כך בעצם ניתן להפריד בין ריח שהוא לא טוב לריח שלדעתי יהיה נכון ללקוחות ניסאן. אני עובד עם הרבה חומרים - פולימר, דבקים, גומי, עור אמיתי, חיקוי עור ועוד. כשיש לך אף מאומן היטב אתה יכול להפריד ביניהם בצורה מיטבית".
ניסאן אינם היחידים עם צוותי ניחוחות. גם לאאודי יש גם פורום בשם "צוות האף". תפקידו דומה והוא קיים מאז 1985. המטרה דומה: לסלק אלמנטים מצחינים שיש בהם כדי להפריע ללקוחות היצרן כאשר הם מקבלים את המכונית החדשה. בשיתוף עם צוותי ההנדסה, כל החומרים נבדקים, במיוחד בתנאים המשחזרים את השימוש בפועל ברכב, תוך התחשבות בכך שתכונותיהם, במיוחד ריח - עשויים להשתנות בהתאם לגורמים מסוימים כגון טמפרטורה.
אז בפעם הבאה שאתם חושבים שהרכב שלכם אולי מריח לא טוב, יש לכם כתובת מדויקת להפנות אליה את הביקורת.