מדינת ישראל ידועה בהליכי הבירוקרטיה המתישים שלה, כל שכן כאשר מדובר על עסקים בתחום התחבורה, שפתיחתם מאלצת את היזמים לעבור מסכת מפרכת ומתסכלת מאוד של דילוג בין גורמים מאשרים. וכך, נדמה כי לעיתים מטרתם העיקרית היא להציב מכשולים ולא לאפשר להם להגשים את עצמם מבחינה תעסוקתית. כל מי שניסה להקים מוסך בישראל, יעיד על הגהנום הבירוקרטי שנדרש לעבור. כך גם כאשר מדובר על מסלול המכשולים המטורף שהיה כרוך, ממש עד לאחרונה, לאלו שביקשו לממש שתי תאוות גם יחד: תאווה לנהיגה ולבישול גם יחד.
כן, בעוד שבארה"ב מסתובבים על הכבישים מאות אלפי משאיות ורכבים מסחריים שהוסבו ל'פודטראק', או מסעדה ניידת - במשך שנים קרטע הענף בישראל ונצפו על הכבישים משאיות בודדות, אולם בשנה האחרונה קיבל הענף זריקת מרץ חזקה מאוד, בדמות קביעת מפרט אחיד, שמגדיר את מכלול הדרישות להסבת רכב לטובת העניין. החלום, שבמשך שנים היה כמעט בלתי אפשרי להגשמה בארץ, הפך לחלוטין למשהו בהישג יד. מעוניינים גם אתם להסב את המשאית שלכם לעסק מזון? באמצעות שורה של גורמים בכירים בענף, בנינו לכם מורה נבוכים בנושא:
כל משאית אפשר להסב לפודטראק?
באופן עקרוני, כל אחד יכול להגשים את החלום ולהסב את המשאית, אולם הדבר מצריך קבלת אישור מוקדם של יצרן הרכב ושל משרד התחבורה. לצערנו, לא כל היצרנים מאפשרים זאת , אולם לא מדובר על החלטה שרירותית אלא על כזו שנשענת על האופן בו בנויה המשאית. וכך למשל, יש משאיות בהן מערכות המחשוב שלהן ממקומות מתחת למרכז הרכב, מה שיוצר חשש ששמנים או נוזלים אחרים יחדרו אליהן ויסבו להן נזקים כבדים, חלקם בלתי הפיכים. מעבר לכך, במקרים לא מעטים, נדרש לבצע שינוי מבני ברכב, מה שמצריך על פי חוק, לקבל היתר מראש של יצרן הרכב.
מה למעשה מנע מבעלי משאיות להסב אותן לעסק מזון מתנייד?
הבעיה הייתה שכל הענף לא היה מוסדר וכל רשות הגדירה באופן עצמאי את האני מאמין שלה, תוך שרבות מהן התנגדו באופן גורף למהלך, מציינים בחברת ' פז פוד טראקס', שעוסקת תכנון וייצור פוד טראק. וכמו בכל דבר, הם מציינים – העניין הוא כספי: היות ומשאית לא משלמת ארנונה ולא מחויבת בהיטלים ואגרות שונות שמשולמות לרשות, לזו היתה כמובן מוטיבציה פחותה, עד כלל לא קיימת, לאשר פעילות כזו בשטחה. אולם כאמור, המציאות השתנתה : בתחילת השנה פורסם מפרט אחיד לרישוי הפעילות שהקל באופן משמעותי ביותר על היכולת של בעלי משאיות ויזמים בתחום להגשים את החלום. החוק החדש אומנם קובע כי לכל רשות יש את הזכות להגביל את פעילות אותן משאיות באזורים ושעות מסוימות, אך בניגוד לעבר – אין לה אפשרות להתנגד לכך באופן גורף.
כמה זמן זה לוקח להסב משאית?
צריך לחלק את זה לשני חלקים: שלב המו"פ (מחקר ופיתוח) ושלב הבנייה. הליך התכנון יכול לארוך שבועות ארוכים, כתלות במורכבות הפרויקט ונדרש עוד מספר שבועות על מנת להוציא את התוכנית לפועל. לרוב, בהינתן כי כל החלקים זמינים ואין בעיות סופר מורכבות שנדרש להתמודד איתן, מדובר על פרק זמן של חודשיים פלוס מינוס, כן זה מאתגר, בחינת מרכז כובד, חישוב ואיזון משקלים, חישובי אינדיקציה, חישוב משקלים חלוקת עומסים, וכו'. משימה די מורכבת.
כמה עולה להגשים את החלום?
אפשר להתחיל לדבר על הסבה לפודטראק בעלויות של 70 אלף שקלים. זה מטפס לחצי מיליון שקל ואף צפונה, כתלות במורכבות של הפרויקט.
איזה אלמנטים נכללים במסגרת בנייה של פודטראק?
מדובר על עשרות רכיבים. החל במיכל איסוף מי ביוב ואפשרות לחיבור למקור מים חיצוני, המשך באחסון למיקום בלון גז וחיבור חיצוני במידה ונדרש וכן בכלי עבודה: משטחים,, סכינים וכל הציוד הנדרש לתפעול שוטף. בנוסף, כמובן שנדרש להתקין מקרר, מנדף, מקפיא, צ'יפסר, אינדוקציה וכל זה לפי סוגי המזון.
האם ניתן למקם את הפודטראק בכל מקום?
לא. הרישיון ניתן להצבה בשטחי רשות מקומית מסוימת ותקף אך ורק בשטחה. מעוניינים להציב אותה בעיר נוספת? נדרש להוציא רישיון עסק בכל רשות ורשות. בפועל, ישנן רשויות שבהחלט מגלות עניין בהצבה של משאיות כאלו בשטחה, כדוגמת חיפה, חדרה, הוד השרון, רמת גן, ראשון לציון, אשדוד, באר שבע, ירושלים, אילת. נכון להיום, על פי הערכה, מתניידים על הכבישים כ 450 רכבים שהוסבו לפודטראק.
אז למעשה, השמיים הם הגבול? אין חלום שלא ניתן להגשים?
אפשר להגיע למחוזות רחוקים מאוד ולהגשים לא מעט חלומות ובלבד שמשרד התחבורה ומכון התקנים לא יתנגדו לכך, מבהירים בחברת ' פז פוד טראקס' : ההתנגדות שלהן עולה כאשר קיים סיכון בטיחותי וחוסר התאמה בין תכלית המוצר והיישום שלו. כך לדוגמא, גם אם מאוד תרצה להתקין ברכב פרופיל אלומיניום בלגי שנראה מהמם בדירה שלך – זה לא יקבל אישור.כך לדוגמא גם גופי תאורה יפיפיים שנועדו לתלייה בחדרי מגורים. עם כל הצער שבדבר, זה פשוט לא יאושר.
ישראל הפכה למעצמה בתחום הפודטראקים?
ישראל עברה קפיצת מדרגה משמעותית מאוד, הן מבחינת רגולטורית והן מבחינת הקשב ושיתוף הפעולה שאנו מקבלים, הן ממשרד התחבורה, הן ממכון התקנים והן מיצרני הרכב. בד בבד, הרגולציה הנוכחית בישראל עדיין מגבילה ביחס לזו שמושתת במדינות אחרות, לדוגמא בארה"ב. מסתובבים בארץ פודטראקים מוצלחים ביותר, אולם יש לנו כברת דרך לעבור.
האם יש ביקוש לפודטראק? זו השקעה שמחזירה את עצמה?
בהחלט, מבהירים בחברת ' קייטרינג משהו מיוחד': במרוצת השנים האחרונות חלה עליה במספר הירידים ואירועי הבוטיק שמופקים בישראל, הן ע"י חברות והן בהזמנת יחידים, מה שהעלה משמעותית את היקף הביקוש לפתרון הזה. הקלות היחסית בה ניתן לספק פתרונות קולינאריים באמצעותו, לצד ההשקעה היחסית קטנה, הפכה אותו לאמצעי יעיל ביותר. להערכתנו, חלה עליה בהיקף של מאות אחוזים בשנים האחרונות בביקוש להצבת משאית כזו באירועים
לבסוף, אנחנו תוהים, איזה יתרון יש במשאית כזו מבחינה חווייתית?
כמו בכל דבר בחיים, גם בתחום הזה, הקהל רוצה חוויה ואווירה ייחודית שצובעת את האירוע בגוונים פחות שבלונים, מוסיפים בחברת קייטרינג משהו מיוחד: שם המשחק הוא לייצר חוויה משמעותית ונוכחות של משאית כזו, על כל השפע שהיא מביאה, בהחלט משאיר חותם בל ימחה.