חברת "פוינטר" לאיתור והשבת כלי רכב גנובים מסכמת את הרבעון הראשון של 2024 לעומת הרבעון האחרון של 2023, בו פרצה מלחמת "חרבות ברזל", והנתונים אינם מעודדים עם זינוק משמעותי בגניבות כלי רכב מכל הסוגים, ופרט רכבי 4X4, כפי שבעלי טויוטה לנד קרוזר מכירים היטב ולאחרונה גם בעלי סוזוקי ג'ימני הקטן והצנוע.
יותר 4X4. גם ביום
באופן כללי חל גידול של 170% בסך כל הגניבות, ובפוינטר מסבירים כי הגנבים הסתגלו לפריסת הכוחות ושגרת הפעילות שהחלה עוד במבצע "שובר גלים" ב-2022. בקרב רכבי ה-4X4 חל זינוק של 110%, והם תופסים נתח של 16% מסך כל הגניבות ברבעון הראשון – נתון חריג גם ביחס לשנים האחרונות.
עוד תופעה שהולכת ותופסת תאוצה היא גניבת הרכב גם בשעות היום. אם בעבר רוב ניסיונות הגניבה היו בשעות הלילה המאוחרות או לפנות בוקר, כאשר נוכחות כוחות השיטור קטנה יותר, ברבעון הראשון ניכר כי ניסיונות הגניבה מפוזרות כמעט באופן שווה לאורך 24 שעות היום. גניבות לאור יום מהוות ברבעון זה גידול של מאות אחוזים לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.
הערים והאזורים המובילים
הערים המובילות בגניבות רכבים הן תל-אביב (14%), פתח תקווה (7%), רמת גן (6%), ירושלים (6%), כפר סבא (5%), הוד השרון וראשון לציון (4% כל אחת), ובאר שבע (3%) שדווקא מציגה ירידה ביחס לשנת 2023 עקב המלחמה.
בחלוקה לפי אזורים, אזור המרכז עם כ-33% מסך הגניבות (+10% ביחס לשנת 2023), אזור השפלה עם כ-20% (כמעט ללא שינוי), אזור השרון עם כ-14% (ירידה של 22%), אזור הצפון עם כ-13% - גידול של 62% ביחס לשנת 2023, אזור הדרום עם כ-12% - ירידה של 15%. אזור ירושלים עם כ-8% (כמעט ללא שינוי).
ניתן לראות כי ברבעון הראשון של 2024 חלה עליה בניסיונות הגניבה באזור הצפון (לעומת 8% בכלל שנת 2023) כנגזרת של הירידה בניסיונות הגניבה באזור הדרום בעקבות המלחמה.
סוגי הרכבים והשנתונים הנגנבים ביותר
רכבי פנאי ושטח תופסים נתח של 40% מסך כל ניסיונות הגניבה (ירידה 5% ביחס לשנת 2023)
רכבים פרטיים (כולל בנזין והייבריד) תופסים נתח של 25% (ירידה של 19%)
רכבים מסחריים תופסים נתח של 12% מסך גניבות הרכב (עליה של 20%)
רכבים חשמליים עם נתח גניבות של 7% (עליה של 140%)
משאיות מהוות 5% מסך גניבות הרכב (עליה של 25%)
דו גלגלי, מהווים 9% מסך הגניבות (ירידה של כ- 30%)
כלי צמ"ה מהווים 2% מסך גניבות הרכב (ללא שינוי)
הרכבים הנגנבים ביותר היו משנתון 2021 עם נתח של 29%, כאשר שנתוני 2020 ו-2022 עם 13% (כל אחד), שנתון 2019 עם 12% ושנתון 2023 עם 11%.
איך גונבים את הרכבים?
שיטת הגניבה המובילה היא שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה ושומרת על מעמדה המפוקפק. הגנבים, תוך התחברות לשקע ה-OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב, או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם, מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ-46% מניסיונות הגניבה שתועדו, התבססו על שיטה זו.
במקום השני, תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 25% מסך הגניבות.
במקום השלישי, גניבת מפתחות מבית הלקוח; כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה - היוו 11% מסך הגניבות שתועדו.
שאר שיטות הגניבה כוללות שימוש במשכפל אלחוטי (9%), גניבה בידי מורשה המתבצעת על-ידי שכפול מפתח בידי משתמש שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב (8%), ושוד/גניבת רכב מונע (1%).