בשנת 2022 פוליסות הביטוח לרכב התייקרו בממוצע ב־23%, כך עולה מפורום הביטוח בישראל. מחירי הביטוח המקיף רשמו עלייה של 27% ומחירי ביטוח החובה עלו ב־13%, בהשוואה לשנת 2021. כך למעשה, תוך כשנה ורבע, דווחה עליה בשיעור מצטבר של 39% בגובה הפרמיה הממוצעת שמשלם הציבור בישראל בגין רכישת פוליסת מקיף לרכב. על פי הסקירה, בין המכוניות שמחיר הביטוח שלהם זינק בשיעור חד, נמנה את טויוטה קורולה, מאזדה 3, יונדאי טוסון, סקודה אוקטביה וקיה פיקנטו.
"הנתונים מצערים אך לא מפתיעים", אומר ל'עולם הרכב' עו"ד אסף ורשה. "הם משקפים גידול דרמטי בשיעור של עשרות אחוזים בשנתיים האחרונות במספר גניבות הרכבים בישראל", מוסיף ורשה, מומחה לדיני ביטוח. לדבריו, הבעיה עימה מתמודדות החברות היא כפולה: ראשית, תנועה כמעט חופשית של גנבי הרכב ושינוע רכבים לשטחי הרשות ושנית – התייעלות מצערת של הגנבים ושכלול יכולות טכנולוגיות לפריצת רכבים.
המציאות המורכבת אינה זרה למשטרת ישראל. לאחרונה, במסגרת ראיון ברשת ב', ציין רפ"ק אסף וישניה, ראש מחלק חקירות אתג"ר (איתור ותפיסת גנבי רכב) בלהב 433 כי "לפרוץ רכב זה סייבר. פעם הייתה 'פריצה אלימה', היום זה חבר'ה בני 17-18, שלא יודעים לאן הם נוסעים. הם עובדים עם משבש סלולרי". לדבריו, הם משקיעים הרבה מאוד מאמצים בהתמודדות עם הבעיה; "רק אצלי יש 60 כתבי אישום מתחילת השנה נגד גנבים שנמצאים במעצר. אנחנו עובדים על כל הספקטרום, גם בעלי המשחתות בשטחים, וגם אם חלקים חוזרים למוסכים בישראל, יש לנו צוותים שנכנסים גם לשם".
עו"ד ורשה מציין כי עלות של כל רכב גנוב עומדת על 85-90 אלף שקל, כך שהתשלום של חברות הביטוח בגין גנבת רכבים בקצב הנוכחי עומד על 110 מיליון שקל בחודש, שהם יותר מ-1.3 מיליארד שקל בשנה, ויש המעריכים כי מדובר בסכום המתקרב ל-1.5 מיליארד.
יש דרך נוספת להתבונן על השינוי עימו מתמודדות חברות הביטוח: בימים כתיקונם, עמד שיעור גניבות הרכב מכלל הרכבים המבוטחים על 0.2%, אולם בשנתיים האחרונות, הנתון טיפס לכ -0.4%, מציין בפנינו גורם בכיר בענף הביטוח בישראל. לדבריו "חברות הביטוח זה לא עמותה ללא כוונת רווח. ואין להן שום עניין להפסיד כסף. ישנם סוגים מסוימים של כלי רכב בהם שיעור הגניבות עומד על 1.5% מכלל הרכבים המבוטחים. אז ההתייקרות הזו מתבקשת, אפילו הכרחית".
ובינתיים, בעודנו מבכים על ההתייקרות בגובה הפרמיה, מתרבים המקרים בהם הגנבים לא חוששים, אלא מעלים לטיקטוק או לפייסבוק, צילומים של הרכבים הגנובים. "חשבון טיקטוק בו בעליו מתגאה בסט הרחב של כלי הרכב הגנובים מישראל שיש בידיו. בדקתי מספר לוחיות, כולן גנובות", נכתב בקבוצת הפייסבוק "נגנב לי". הבנאדם מג’נין מפרסם רכבים גנובים (לפחות חלק מהם). "להזהר חברים", כתב מישהו אחר.
בשטח
במערך המבצעי של חברת פוינטר דיווחו השבוע כי ברבעון הראשון של השנה חל זינוק של 140% בניסיונות הגניבה ביחס לרבעון הדומה אשתקד, ולפי הנתונים שבידיהם שנת הדגם המבוקשת ביותר היא 2021. בה בעת, נראה כי לעת זו הרכבים החשמליים אינם מבוקשים על ידי הכנופיות.
אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר מסר: גניבות הרכב מתבצעות, כאמור, בכל שעות היום להבדיל מהתקופה בה היינו רגילים ל"גנבים בלילה". השנתונים של כלי הרכב הנגנבים מתעדכנים כלפי מעלה ואנחנו עדים לגניבות כלי רכב בני 3 שנים, שרובם עדין במסגרת אחריות יבואני הרכב. שיטות הגניבה ממשיכות להשתכלל ואיתן הפתרונות למניעת הגניבות. הבעיה שהפתרונות המתקדמים למניעה מוטמעים בכלי הרכב החדשים, בעוד שהרכבים הנגנבים נמצאים בשנתונים ישנים יותר".
עוד אומר גולדשטיין כי בעבר הורגלנו לראות גנבי רכב בגילאים צעירים, בעשור השני והשלישי לחייהם, גנבים שגניבת הרכב היתה משולבת מניעים כלכליים ולאומניים. "לאחרונה, נתקלנו בתופעות חדשה של גנבים בני 50 פלוס".
נמשיך ונעיר כי מערכי האכיפה, טובים ככל שיהיו, לא ישנו את תמונת המצב אם בתי המשפט לא יחמירו עם גנבי הרכב ויכלאו אותם לזמנים ממושכים.