אמצע דצמבר 2020. בחור צעיר בן 22 מבצע העברת בעלות על קטנוע מסוג ג'וימקס 250 סמ"ק. בחזרתו מבנק הדואר, ברגע של חוסר ריכוז ריסק מראת צד של מרצדס GLE חדשה, מכונית בשווי 600-900 אלף שקל. לכאורה מדובר על אירוע מצער, אך בדיוק בשביל מקרים כאלה קיים ביטוח צד ג'. אלא שלרוע מזלו, הוא לא הספיק להסדיר תשלום עבור הפרמיה, או במילים אחרות – נסע ללא ביטוח. וכך, לפני כשבוע קיבל דרישה כספית מעו"ד אסף ורשה על סך של 15 אלף שקלים, בתוספת הוצאות עלות הכנת דו"ח שמאי, הפסדים, ועלויות נוספות. סה"כ - 20 אלף שקלים מהכיס הפרטי.
המקרה הנדון, בו דווח על בעל כלי תחבורה ללא ביטוח שהיה מעורב בתאונה עם רכב יוקרה ונדרש בשל כך לשלם מכיסו עשרות אלפי שקלים, אינו אירוע נדיר במחוזותינו. נהפוך הוא; על פי איגוד שמאי הרכב, מדובר על עשרות רבות של מקרים בשנה שסך הנזקים בהם מצטבר לסכום של מיליוני שקלים.
היבואנים עושים עלינו קופה
כיצד תאונה במהירות נמוכה, לעיתים אפסית, מובילה לבור כלכלי? התשובה לכך טמונה בעלויות הגבוהות של חלקי החילוף לרכבי יוקרה בישראל. כל תאונה, גם אם הסתיימה בסדק קטן שבמקרה של רכב משפחתי ממוצע מסתכם בתשלום של אלפי שקלים, מאמיר במקרה של רכבי יוקרה בחובת תשלום פי שלושה והרבה מעבר לכך. במציאות בה עלות החלפים בארץ דמיונית, ולאור העובדה כי חלק בלתי מבוטל מהכנסות היבואנים נשען על מכירת חלקי חילוף, אף אחד כבר לא מופתע שהנהגים בישראלים טוענים כי "שודדים אותם לאור יום" (ולא תמיד יש פתרון זול יותר מעבר לים אם מדובר בחלק שקשה להניח עליו ידיים).
על מנת לקבל אינדיקציה לגובה הסכומים שנגבו בשנה האחרונה, ביקשנו את יהודה יגן, יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים, להכין עבורנו מספר תחשיבי תיקון לנזקים. כך למשל הוא מסר כי עלות פנס ראשי ימני במרצדס GLE מגיעה ל- 25,809 שקלים. עבור יחידת תאורה ב-BMW סדרה 7 יאלץ בעליה לנופף לשלום ל-21,611 שקלים שיתאדו בשלב הראשון מכיסו או מכיסה של חברת הביטוח. לאחר מכן, יאלץ הפוגע לשלם על הנזק.
ואם במותג הבווארי אנו עוסקים, אז מה דעתכם למשל על תשלום של 1,400 שקלים רק עבור זכוכית מראת הצד. לא מדובר על מנגנון חשמלי, וגם לא על חלקי פלסטיק אלא מסגרת זכוכית פשוטה. במרצדס אגב הסכום גבוה יותר ועומד על 2,013 שקלים. ואם תהיתם כמה עולה כל המראה, מה שנקרא בעגת המוסכים "קומפלט", אז הנה התוצאה: 10,002 שקלים על החשבון. הסכום אגב לא כולל את המנגנון. גם פגיעה באאודי S7 תתברר כטעות גורלית: עלות מכלול פנס ימני קדמי מגיעה ל-18,833 שקלים ואילו עבור הזכוכית של מראת הצד, ישולמו לא פחות מ-2,331 שקלים.
הפעלת הפוליסה
השוני בהתייחסות לתאונה עם רכב יוקרה אינו בא לידי ביטוי רק בגובה הנזק, אלא גם באופן הדרישה לקבלת פיצוי מהגורם הפוגע.
באופן עקרוני, כאשר רכב מעורב בתאונה שנגרמה ברשלנות של צד ג, עומדת לרשות בעליו שתי אפשרויות, כך מציין עו"ד אסף ורשה: "האפשרות הראשונה היא להגיש תביעה למבטחת בפוליסת מקיף ולשלם השתתפות עצמית, כאשר בשלב הבא מגישים תביעה כנגד המזיק בגין ההפסדים, קרי – על ההשתתפות העצמית והתייקרות עתידית של הפוליסה בעקבות ביטול הנחת העדר תביעות. אולם כאשר מדובר על רכבי יוקרה, לרישום של תביעה בשלוש השנים האחרונות עשויה להיות השלכה כבדת משקל; לרוב, גובה הפרמיה ברכבים כאלו נערם ל-3%-2.5 משווי הרכב, וזאת כאשר מדובר על נהגים מעל גיל 40 ללא תביעות קודמות. במקרים בהם נרשמת תביעה, הליך החיתום הופך למורכב יותר. מבחינת החברות, מדובר על סיכון שהן לא ששות לבטח בגלל העלויות המטורפות. לפיכך, במקרים רבים ובשונה מהנעשה בתאונות עם כלי רכב עממיים, כאשר מתברר שלצד הפוגע יש ביטוח, בוחרים הצדדים לפעול לפי האפשרות השנייה – הגשת תביעה כנגד המזיק והמבטחת שלו".