משפרי אופנועים על הכוונת של המשטרה

לא רק משפרי המכוניות מורדים מהכביש. כעת גם האופנועים והקטנועים המשופרים נמצאים תחת זכוכית מגדלת של כוחות האכיפה. "זה לא רק מערכות פליטה עם רעש מוגבר. יש פה רכיבים שהופכים את הכלי למכונת מוות, לרוכב או לסובבים"

ניר בן טובים
(צילום אילוסטרציה: פולגז). לאופנועים המצולמים אין קשר לכתבה
(צילום אילוסטרציה: פולגז). לאופנועים המצולמים אין קשר לכתבה
שנה גודל פונט א א א א

שיטוט בגוגל אחר רכיבים משופרים לדו גלגלי מגלה מאות תוצאות. מדובר על שוק 'אפטרמרקט' שעל פי הערכות שונות בענף מגלגל מיליוני שקלים בשנה, כאשר בין להיטי המכירות, מככבים הווריאטורים המשופרים, המשקולות, שיפורי תוכנה וכמובן מערכות הפליטה. קשה להעריך את מספרם של הטימקסים המשופרים שנעים על כבישי ישראל למשל, אולם משיחות שערכנו עם שורה של בעלי מוסכים, כמו גם עם מוכרי שיפורים, עולה כי מדובר על עשרות רבות של אחוזים, כאשר בלא מעט מקרים, גובה ההשקעה חוצה בקלילות את רף עשרת אלפים השקלים. שיעור ניכר מהמשפרים מחליפים את האגזוז המקורי באגזוז משופר (פתוח) שמפיק צליל גרוני שמשווה לכלי נוכחות מורגשת יותר, אך מהווה גם מטרד קולי שנשמע למרחקים. רעש מופרז הוא תופעה רווחת בקהילה הזו, אבל מדובר בשוליים שלה. היא עשויה להיות מאוד מסוכנת כאשר לתוך המשוואה נכנסים גם רכיבים משני-משקל-הספק-יציבות.  

אכיפה
"זו רק שאלה של זמן עד שהמשטרה תחליט להיכנס ברוכבי הטימקס המשופר ולהוריד מהכביש את כל אלו שהנדסו מחדש את המנוע עם כל השיפורים שהם מכניסים. אמנם זה מורכב מאוד להתחקות אחר כל השיפורים אבל זה גם די פשוט – רק צריך לגרד את התקציב בשביל זה. אני אומר לך בוודאות גמורה שנמאס מההפקרות סביב הנושא, וכמו שהם החליטו להיכנס בשנים האחרונות במשפרי הרכבים אז בוא נראה מה יקרה  – סיכוי גדול שבקרוב תראה גם מהלך בכיוון של האופנועים בכלל והטימקסים בפרט. לפחות כרגע, מה שבעיקר מכעיס אותם זה הרעש שבוקע מאותם טימקסים".

את הדברים אומר לעולם הרכב של ערוץ הספורט גורם בכיר שעד לאחרונה החזיק בתפקיד פיקודי משמעותי ביותר במשטרת ישראל, על רקע עליית המדרגה במלחמה של משטרת ישראל במשפרי הרכבים. בשיחות שקיימנו עם חנויות שמוכרות מערכות הפליטה, מציינים המוכרים כי מדובר על מערכת חוקית שקיבלה את אישור משרד התחבורה, אולם מבדיקה שערכנו מול איגוד מכוני הרישוי, מתברר כי במקרים רבים, מדובר באמירה כוזבת. אומנם יש מערכות פליטה משופרות שמותר ליבאן לישראל כחוק אולם התקנתן מחייבת מתן היתר ממשרד התחבורה, ואלו ניתנים במשורה. החוק בהקשר של מערכות הפליטה, כמו גם של יתר השיפורים שמותקנים בטימקסים ברור מאוד :תקנה 380 (א) לתקנות התעבורה קובעת: "לא ישנה אדם מבנהו של רכב אלא לפי היתר בכתב מאת רשות הרישוי". ניסוח התקנה כוללני  ומכליל תחת מטריית השיפורים האסורים, כל התקנה של מערכת שיפורים ברכב, שלא קבלה אישור כתוב של משרד התחבורה. מכוח תקנה זו, כל שינוי שנעשה במכלולים של הרכב ובמנוע שלו ובכלל זה בהספקו, תוך כדי שינוי תוכנה, לרבות במערכת הפליטה – אסור.

האפשרות היחידה לבצע מהלך כזה באופן חוקי הוא באמצעות קבלת היתר קונקרטי ממשרד התחבורה. וכך, בעוד שרק במקרים ספורים, ניתנים אישורים כאלה למערכות פליטה, כאשר מדובר על שיפורי מנוע , מספר האישורים שניתנים לכך – שואף לאפס.

איך עוברים טסט
בניגוד לשינויים במנוע שמצריכים ציוד ייעודי לאיתורם, כאשר מדובר על מערכות פליטה, קל מאוד לזהותן וכמובן במהלך מבחן הרישוי. למעשה, קיים נוהל מיוחד בנוגע למבחן של כלי שכולל מערכת פליטה משופרת. אבי גלנצר, יו"ר איגוד מכוני הרישוי מסביר כי על הבוחן שמזהה כי לא מדובר על רכיב מקורי, לפסול תחילה את המבחן. "בשלב הבא, בעליו נדרש להביא אישור בכתב מהיבואן לגבי חוקיות השינוי המבני. לאחר מכן ובאמצעות האיגוד, הטופס נשלח ליבואן לאישרור ע"י פונקציה מוסמכת, כגון המנהל הטכני". ההתעקשות של איגוד מכוני הרישוי לקבל בכתב את אישור היבואן קמה על רקע תעשיית הזיופים שפרחה בשנים האחרונות. במקרים רבים, הומצא לבוחן הרכב אישור מזויף, אולם כאשר התבהרה התמונה לגבי היקף התופעה, הוחלט על שינוי הנוהל.

(צילום אילוסטרציה: פולגז)
(צילום אילוסטרציה: פולגז)

אז כיצד בכל זאת נעים באין מפריע מאות אם לא יותר של טימקסים משופרים עם מערכות פליטה צווחניות? "ליבי ליבי עם כל בעליהם שמשלמים הרבה מאוד כסף טרום הטסט בשביל להסיר את המערכת המשופרת, ולהתקין את המקורית" אומר אבי גלנצר. בה בעת, גם למכונים עצמם יש יד בדבר. "יש לא מעט מכונים שעוצמים עיניים מול התופעה. במיוחד כאשר הצליל שבוקע מהאגזוז יחסית סביר בדציבלים שלו", אומר לנו בעל מוסך גדול לאופנועים בתל אביב.

והיכן המשטרה בכל הסיפור? מדוע היא לא עוצרת בשיטתיות כל דו גלגלי עם מערכת פליטה לא מקורית ודורשת ממנו הסברים לגבי חוקיות התקנתה? "זה אינו מדויק. יש בהחלט מקרים בהם השוטר בשטח מחליט להקשות עם הרוכב ודורש ממנו להציג אישורים, אולם גם במקרה בו אין לו אישור, לכל היותר, יקבל הרוכב קנס, הורדה מהכביש והוראה להביא לבדיקה חוזרת את הכלי במטרה לוודא כי הרכיב הוסר ממנו".

"אין כאן סנקציה פלילית בדמות משפט וטוב שכך", אומר עו"ד אסף ורשה, מומחה בדיני ביטוח, נזיקין ותעבורה. "יש די והותר אתגרים אחרים עימם מתמודדת המשטרה באכיפת עבירות מסכנות חיים. אף אחד עוד לא נהרג בגלל מערכת פליטה משופרת. אומנם לעיתים קרובות, לצד שיפור הפליטה מתווספים לכלי שיפורי מנוע אחרים שהופכים אותו למכונת מוות ביד לא מיומנת. זה עניין אחר, כל שכן שמורכב, מבחינה טכנית לברר אותו עד עומקו".

עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)
עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)

התרחיש הכי גרוע
הבעיה של הרוכב עם החוק הופכת להיות מפותלת יותר כאשר הוא לא מציית להוראות השוטר וממשיך לרכוב על הכלי, חרף הורדתו מהכביש. "זו כבר אופרה אחרת לגמרי. כי במקרה כזה כבר מדובר על עבירה חמורה בהרבה, שגוררת זימון למשפט והרשעה על פיה, כזן שטומנת בחובה ענישה של שלושה חודשי פסילה", מציין עו"ד ורשה.

אולם התסבוכת הקשה מכולן כרוכה במעורבות בתאונה קטלנית, במיוחד אם בבדיקה שנערכה לכלי התברר כי הוא שופר, כלומר הצליחו לבודד את החלקים המשופרים. "במקרה כזה, בדומה לכתב האישום שהוגש נגד הבחור בשרון שדרס למוות 2 רוכבי אופניים והתברר כי הספק המכונית הוגדל בניגוד לחוק, בית המשפט לא יתעלם מכך ובהחלט קיים סיכוי כי מצבו יוחמר אם יורשע גם בעבירה זו. בתרחיש כזה, המציאות עלולה להסתבך כפליים אם המשטרה תצליח להוכיח כי התאונה נגרמה במהלך מירוץ בין הרוכבים, כי אז גם חברת הביטוח עלולה להעמד על רגליה האחוריות".

עו"ד אסף ורשה מסביר כי לשון פוליסת חובה מחריגה מכיסוי ביטוחי נזק שנגרם בעת שימוש ברכב מנועי למטרות מירוץ בניגוד להוראות חוק הנהיגה הספורטיבית. "לפיכך, היה והנהג בכלי הרכב המבוטח נפצע בנסיבות כאלו, וחברת הביטוח הצליחה להוכיח זאת, היא תסרב לשלם לו פיצויים. כך גם אם התאונה הסתיימה בפציעה של הולך רגל או רוכב אופניים. במקרה כזה הנפגע יאלץ לתבוע את קרנית (קרן שנועדה לפצות נפגעים בנסיבות בהן לא היה ביטוח חובה), אולם לאחר שזו תשלם לו, היא תגיש תביעה כנגד הנהג על מלוא הסכום."