מכונית יוקרה במחירי בדיחה

האם אפשר למצוא מכוניות פאר במחיר של סוזוקי אלטו? במכרז הרכז של המשטרה עומדות מכוניות שחולטו מגורמים עבריינים במחירים מצחיקים. הבעיה היא שלא תדעו שום דבר משמעותי לגבי ההסטוריה שלהן

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: Getty)
(צילום: Getty)
שנה גודל פונט א א א א

כל מי שמחטט במרתפי לוח המשומשות בישראל התוודע עם השנים לאחד מכללי הזהירות העקרוניים ביותר: קניה של רכב במחיר "מציאה" עשויה להיות כרוכה בתיקונים שעולים על מחיר הקניה של הרכב. אמירה זו מקבלת משנה תוקף כשאנו דנים במכרזים של מכירת רכבי משטרה משומשים וחילוט כלי רכב מעבריינים לאור מצבם הערטילאי. 

במדינת ישראל רשאי להתמודד במרכז כל אדם או תאגיד, למעט אלו שנמנעה מהם האפשרות לעשות זאת כמופיע בנהלי משרד האוצר והחשב הכללי ובכלל זה בני משפחה, עובדי מדינה, חברי הועדה וכו'. כאשר מדובר על כלי רכב שהיו בשירות המשטרה והופקדו במכרז, רובם מוצגים למכירה לאחר שנבדקו ע"י מכון בדיקה, כאשר הדו"ח מוצמד לשמשת הרכב ומפורסם גם באתר האינטרנט. היינו, המידע לגביהם זמין וניתנת שקיפות מלאה. 

באשר לכלי רכב מחולטים לעומת זאת, למנהל הרכב אין כל מידע באשר למצב המכלולים ולהיסטוריית הטיפולים - הוא מסיר כל אחריות לגבי תקינותם. כאן אם כן, נדרשת מדרגה נוספת של זהירות מצד הרוכש שלא להקלע למלכודת כלכלית מפותלת. מצד שני, אולי בכל זאת, עם ה-מ-ו-ן מזל, ייתכן ובאמת תצליחו להניח ידכם על מציאה. אולי.

מכוניות שחוטות, אבל אולי בכל זאת
במכרזים של המשטרה מסתתרות כל מיני מוטציות מוטוריות, אבל אספנו מקבץ "מובחר" שפחות או יותר מאפיין את חגיגת המחירים. נתחיל במכונית מסוג ב.מ.וו 530 הייבריד יד ראשונה, שנת יצור 2018 שנמכרה במכרז במחיר של 295 אלף שקלים. החסכון? המחירון על פי לוי יצחק עומד על 356 אלף שקלים. בנקודה זו חשוב להדגיש כי לרוב, מדובר על מכוניות שנמכרות במצב AS IS: לקונה אין אפשרות לבחון את המצב המכני ולעיתים, גם מידע בסיסי כמו מספר הקילומטרים שהרכב צבר או עברו התאונתי, אינם זמינים. בו בעת, סכומי העסקאות נמוכים באופן משמעותי מהמחירון וחייבים להודות שקצת קשה לעמוד בפיתוי.

במכרז אחר, הועמד למכירה ג'יפ של מרצדס מדגם 320 ML , יד 10, עם קילומטראז' לא ידוע. הזוכה, בתקווה שגם המאושר, נפרד מ- 34,900 שקלים. המחירון עומד על 48 אלף שקלים. לקוח נוסף יצא מהמגרש עם מרצדס S320, שנת יצור 1999 (יד 10), עליה שילם רק 4,300 שקלים בלבד, במקום 12,300 שקלים. במכרזים אתרנו גם מרצדס E350, שנת יצור 2010. המחירון עומד על 80,000 שקלים אך הרכב נמכר תמורת 26,100 שקלים בלבד. עסקה אחרת? מרצדס S350 שנת יצור 2009 שנמכרה ב-72,557 שקלים במקום 105,800 שקלים.

ומה לגבי ניידות משטרה? טוב, מי שהתברך באומץ רב בהחלט רכש כאן מכוניות מעניינות במחירים של ארגז ירקות. דוגמא לכך היא טויוטה אוונסיס משנת ייצור 2013 שנמכרה תמורת 16,500 שקלים. לא טרחנו לברר את המחירון, אבל יש לזה מחיר בקילומטראז' - מעל 640 אלף על מד המרחק! מה עוד? קיה ריו משנת 2014 עם 210 אלף קילומטרים נמכרה ב-15 אלף שקלים מתחת למחירון, כלומר ב-24 אלף שקלים. משהו לשטח? למה לא; הנה לכם קיה סורנטו טורבו דיזל עם 277 אלף קילומטרים משנת 2014. הקרוסאובר המשטרתי נמכר ב-40 אלף שקל בלבד, מחצית ממחיר המחירון שלו. צריכים משהו לעבודה מאומצת? טנדר איסוזו די-מקס עם 359 אלף קילומטרים נמכר תמורת 59 אלף שקלים, נמוך ב-30 אלף שקלים ממחיר המחירון שלו.

קיה סורנטו (צילום: אגף התנועה)
קיה סורנטו (צילום: אגף התנועה)
ימאהה
ימאהה

הלך האופנוע 

במסגרת סיכום שנת 2019, הצגנו בכתבה הקודמת נתונים בנוגע למספר רכבי היוקרה שעוקלו בישראל - בעלי רכבים שצברו חובות ולא בשל פעילות פלילית בה היו מעורבים. למעשה, מידי שנה מעוקלים בישראל אלפי כלי רכב, אולם באופן מפתיע, מתברר כי מספר הכלים הדו גלגליים שנאספים על ידי הרשויות נמוך באופן דרמטי. על פי נתוני חברת כונס פרי במהלך 10 החודשים האחרונים עוקלו סה"כ 26 אופנועים וקטנועים, כאשר במקום הראשון ניצבת ימאהה עם 9 כלים. סאן יאנג סוגרת את השנה עם 6 קטנועים ולאחריה קוואסאקי עם 5. 

יתר המותגים עוקלו במספרים זניחים. מספר ההלוואות שנוטל הציבור מהבנקים לצורכי רכישת דו גלגלי נמוך בשיעור חד בהשוואה למכוניות ולרוב, מרבית ההלוואות ניתנות לעסקים שחפצים לרכוש מספר גדול של כלים. כמו כן, חוסר הכדאיות של הבנק לממש את הכלי בהליך של כינוס, יוצר מצב בו הוא מעדיף להימנע מכך. בנוסף, מסביר עו"ד בני כהן, שותף במשרד עוה"ד דורה, כהן , ויצמן – מהמשרדים המובילים בארץ בתחום הכינוסים ו-הוצאה לפועל , "מדובר על שיקול טהור של עלות-תועלת, שכן מבחינת כונסי הנכסים, שכר הטרחה המשולם להם זהה, בין אם מדובר על רכב יוקרה ובין אם מדובר על קטנוע 125 סמ"ק". בפועל, הליך הכינוס מצריך ביצוע של שורת פעולות על מנת לבצע את התמחור שבסופו יימכר הכלי ובשורה התחתונה, "זה אינו משתלם", אומר ל'עולם הרכב' עו"ד בני כהן. "לבטח, כאשר במקרים רבים המחיר שנגבה תמורת הכלי נמוך ממחירו הרשמי - אין טעם והיגיון להשקיע מאמץ".