"סע לשלום": חזר לכביש עם רשיון נהיגה פסול

מעטים אם בכלל המקרים בהם שופט דורש לשלוח את העתק פסק הדין בתיק בו פסק, ליועץ המשפטי של משרד ולמנכ"ל משרד התחבורה על מנת שאלו יסבירו מה התחולל כאן. אך המקרה הזה בהחלט מחייב זאת

מערכת עולם הרכב
א א א א (שנה גודל)
תחילת כתבה

ראשיתה של ההשתלשלות בתיק נהיגה בשכרות. בדיקה שנעשתה לנהג העלתה כי עסקינן בנהג שיכור כלוט וזה הובא בפני שופט שקבע בין היתר כי רישיון נהיגתו יפסל למשך שנתיים כמו גם מאסר מותנה - שיופעל במקרה בו יבצע שוב עבירה חמורה. הנהג הפקיד את רישיון הנהיגה במזכירות בית המשפט, כמתחייב ועל מנת שמניין ימי הפסילה יחל.


אלא שכעבור ארבעה חודשים, בתאריך 09/04/16 שוב נעצר הנהג. לבקשת השוטר, הציג בפניו הנהג רישיון נהיגה. בדיקה מהירה המשטרתי מגלה כי רישיון הנהיגה נשלל ממנו. לאור חומרת העבירה, הפעיל בית המשפט את המאסר המותנה בגין נהיגה בשכרות וגזר עליו בין היתר גם מאסר בפועל למשך שבעה חודשים.


לכאורה, מדובר בעבריין תנועה שמזלזל באופן בוטה במערכת אכיפת החוק ומקומו בכלא, אלא שבמסגרת הערעור על גזר הדין שלף בא כוחו בערכאת הערעור, עו"ד אלירן בולטמן, טיעון שהותיר את השופט בתדהמה: "מי שהתיר לו לנהוג זה בא כוחו הראשון, שכן לטענת הנהג כעבור ארבעה חודשי פסילה פנה אליו עורך דינו ומסר לו את רישיון הנהיגה עם איחול לבבי של "סע לשלום – הכל בסדר ,אתה רשאי לנהוג".


נשמע מופרך? אז כיצד הגיע רישיון הנהיגה בחזרה לנהג? כאמור, לאחר שנפסל רישיון נהיגתו בשל עבירת השכרות ועל מנת שמניין ימי השלילה יחל, על הנהג או על בו כוחו להפקיד את רישיון הנהיגה במזכירות בית המשפט. וכך נעשה. אך אם אכן הפקיד הנאשם במזכירות בית המשפט בתיק בו הורשע בנהיגה בשכרות כיצד קיבל בחזרה את רישיונו מעורך דינו הראשון?  האם הנהג הולך שולל? האם הנהג מוליך שולל? האם מדובר על תקלה מערכתית שהובילה לכך?


השופט מצידו תמה כיצד יתכן כי מצד אחד שולף הנהג  מהכובע סיפור כל כך פרובלמטי שלא לומר עמוק בתוך הרף הפלילי מצד הסנגור שמסר לו את הרישיון, אך בו בעת, זה אינו מזומן כעד מטעם ההגנה ועל מנת להסביר את פשר ההתנהלות. נוכח זאת, נדחה הערעור שהוגש על הכרעת הדין. 


הקלה לאור הנסיבות? 

לבקשת בא כוחו הנוכחי בעת הערעור, עו"ד אלירן בלוטמן , מומחה לדיני תעבורה, הנהג נשלח לתסקיר מבחן. מדובר בצעד חריג שכן בא כוחו הקודם וויתר על האפשרות לעשות זאת.  במסגרת התסקיר התברר כי אחיו של הנהג נפטר בגיל חודשיים בשל מוות בעריסה ואמו ואחותו נפטרו כשהיה בן ארבע. נסיבות חייו הטראגיות רלוונטיות לצורך הערכת התנהגותו, בה נכתב כי זה מביע חרטה על כך שלא ווידא מול הרשויות את השבת הרישיון התמוה כעבור פרק זמן כל כך קצר.


לאחר בדיקה, קבע שירות המבחן כי עונש המאסר בפועל שהטיל עליו בית המשפט יביא לריגרסיה משמעותית במצבו ויחשוף אותו לגורמים עבריינים. ועל כן מומלץ  כחלופה לשלב במסגרת תוכנית ייעודית בתחום התעבורה וביצוע שעות לתועלת הציבור בעמותה לנזקקים. בא כוחו הדגיש בפני בית המשפט כי מדובר על אדם נורמטיבי, שמעולם לא ריצה מאסרים ועל כן, הפיתרון עבורו אינו יכול להיות מאסר בפועל. מנגד נציגת הפרקליטות טענה כי מדובר על הרשעה בגין עבירות חמורות ויש למצות איתו את הדין.


בסופו של יום, קיבל בית המשפט את עמדתו של עו"ד בלוטמן כי יש לתת לנהג הזדמנות נוספת לחזור לדרך הישר ולפיכך מאסרו המותנה יוארך בשנתיים נוספות ואילו המאסר בפועל – יבוטל. במקומו – יוטל עליו חובת ביצוע שירות לתועלת הציבור. ומה לגבי פתרון התעלומה? הכדור כרגע נמצא אצל הרגולטור שיידרש להסביר האם החזרת הרישיון לנהג נובעת מתקלה חד פעמית של המערכת או בתופעה פסולה שיש למצוא את הדרך החוקית לעצור אותה.

        
עו"ד אלירן בלוטמן (צילום: יחצ)
עו"ד אלירן בלוטמן (צילום: יחצ)

https://www.facebook.com/carworld5/

 פייסבוק

https://www.instagram.com/sport5_car/

אינסטגרם

https://twitter.com/car_world5

טוויטר

 

https://www.sport5.co.il/articles.aspx?FolderID=7266&docID=299634&lang=HE

חדש: "עולם הרכב" מעכשיו גם בוואטספ שלכם!

 

מעבר לתגובות