פורד אקספלורר ST המחודש במבחן: רמב"י עם שרירים

מתיחת הפנים לדור השישי של פורד אקספלורר נחתה בארץ וזו הזדמנות מצוינת לבחון את גרסת ה-ST הספורטיבית. מה השתנה אחרי העדכון?

גרג אמכניצקי
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: גרג אמכניצקי
צילום: גרג אמכניצקי
שנה גודל פונט א א א א

פורד אקספלורר הוצג לראשונה ב-1990 והיה למעשה המחליף של הברונקו 2, ובזכות מרכב 5 דלתות שהציע שימושיות ונוחות יחד עם יכולת שטח קלה, כבש את ארה"ב בסערה בדרך לתפוס את מקומו כ-SUV המשפחתי הנמכר ביותר.

כיום , בחלוף 35 שנים, אפשר לומר בבטחה שמדובר בדגם היסטורי עבור היצרנית, ששינה את תפיסת העולם של הנהג האמריקאי הטיפוסי (או הנהגת כמובן) והיה לסמן הימני בסגמנט ה-SUV הגדולים לשימושיות משפחתית יום-יומית.

בשנת 2025 כשמתיחת הפנים של הדור השישי נוחתת בארץ, דגמי ה-SUV מהווים קרוב ל50% מהמכירות בעולם כאשר מכוניות הסדאן והסטיישן מאבדות מידי שנה עוד ועוד מפלח השוק שלהן. יצאנו לבדוק האם יש בשוק המקומי הרווי מקום לגרסת ביצועים ספורטיבית ל-SUV עם 7 מקומות ומה יש לה להציע.

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: מתיחת הפנים מקנה לו מראה שרירי יותר ותא הנוסעים עבר שדרוג מתבקש ומיישר קו עם הסטנדרט הנוכחי. השורה השלישית לא מצטיינת עקב מיקום המושבים.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה טובה ותתאים למי שמבלה הרבה זמן בכבישים. האבזור עשיר מה שיהפוך כל נסיעה לחוויה. מערכות הבטיחות פעלו באופן חלק וללא התרעות שווא
ביצועים והתנהגות: מנוע ה-V6 עוצמתי ומספק ביצועים מצויינים, בטח ביחס לגודלו של הרכב. התנהגות הכביש ספורטיבית יחסית.
למי מתאים: למי שצריך רכב 7 מושבים, מבלה הרבה בכבישים ומוכן לשלם יותר עבור הביצועים המרשימים.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-364,900 שקל (רכב המבחן 429,900 שקל)

לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו לאלפי החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!

מה מביאה איתה מתיחת הפנים?
מה מביאה איתה מתיחת הפנים?
פורד אקספלורר המחודש: תחושה של פרימיום עם סמל צנוע?
פורד אקספלורר המחודש: תחושה של פרימיום עם סמל צנוע?
עיצוב ותא נוסעים
ממבט ראשון ניכר כי האקספלורר עבר שדרוג מרשים. האלמנטים העיצוביים דוגמת הגריל הדומיננטי בגימור שחור מבריק, יחידות תאורה חדשות מלפנים והפנסים מאחור שגולשים לדלת תא המטען, חישוקי "21 המושחרים כשמאחוריהם מציצים קאליפרים אדומים, 4 יציאות המפלט בחלקו האחורי וכמובן סמלי ה-ST באדום בוהק שמעידים על הייחוס הביצועי של הדגם – כל אלו מקנים לו מראה מרשים.

עיצוב הפנים יוקרתי ומזמין וניכר כי מעצבי ומהנדסי פורד השקיעו שם את עיקר מאמציהם . הקפיצה מהדגם המוחלף מורגשת כבר ממבט ראשון. איכות החומרים טובה ומעניקה תחושת יוקרתית. הרכיבים מורכבים טוב, ההרכבה מהודקת ולא מצאנו חלקים רופפים או פלסטיקה מקרקשת. בעוד בשתי השורות הראשונות נמצא איכות חומרים והרכבה גבוהים, השורה השלישית מצוידת בדיפוני פלסטיק קשיח לטובת השימושיות הכפולה שלה כתא מטען.

הנדסת האנוש מצוינת ועברה שדרוג משמעותי. מסך המולטימדיה גדול, ברור וקל לתפעול. פאנל כפתורים יחד עם מתגי שליטה בהגה מאפשרים תפעול קל של המערכות השונות.

מושב הנהג מספק תמיכה טובה לגב ומציע אפשרויות כוונון שונות, כולל 3 אזורי תמיכה מותנית. הנהג יחד עם הנוסע יכולים להתפנק בחימום, אוורור וגם עיסוי במושבים. פונקציית העיסוי מתגלה כשימושית להפגת העייפות בנסיעות ארוכות ומספקת נקודות לחיצה במותן, גב עליון ואפילו לפלחי הישבן. שדה הראייה של הנהג טוב מאד ומאפשר תכנון נהיגה נכון ומבט רחוק גם בכבישים מפותלים בזכות הזווית החדה של קורה A המשתפלת קדימה

מושבי השורה השנייה ניתנים לכוונון על מסילות עם אפשרות להטיית המשענת ומציעים מרווח פנים מכובד לנוסעים. השורה השלישית תוכל להכיל נוסעים מבוגרים, אך לנסיעות קצרות. המיקום הנמוך של המושב מאלץ תנוחת ישיבה לא נוחה עם כיפוף ברכיים גדול. ילדים יכולים בהחלט להתרווח ולנוחיותם ימצאו זוג מחזיקי כוסות ושני שקעי טעינה.

תא המטען בנפח 401 ליטר מכובדים ומגיע עד ל-1,302 ליטר בקיפול השורה השלישית הניתנת לקיפול חשמלי מתוך תא המטען. בנוסף יש תא אחסון מתחת לרצפת תא המטען.
לעומת הדגם המוחלף, השדרוג בתא הנוסעים מורגש
לעומת הדגם המוחלף, השדרוג בתא הנוסעים מורגש
מושבים קדמיים מצוינים
מושבים קדמיים מצוינים
401 ליטר עד גובה התקרה
401 ליטר עד גובה התקרה
שמגיעים עד 1,302 ליטר בקיפול השורה השלישית
שמגיעים עד 1,302 ליטר בקיפול השורה השלישית
איכות נסיעה ואבזור
בתוך עיר ישראלית ממוצעת, האקספלורר ירגיש מעט כמו תייר אמריקאי, עם עודף משקל במושב של טיסה במחלקת תיירים. גודלו היחסי ידרוש רדיוס סיבוב רחב יותר והסבירות להידחס לחניה במקום הפיקנטו שבדיוק יצאה לא גבוהה בלשון המעטה. מאידך, זווית הפניית הגלגלים רחבה מספיק בשביל לאפשר כושר תמרון טוב.

כבישים בין-עירוניים הם למעשה סביבת המחיה הטבעית של האקספלורר. הדגם תוכנן לגמוע מרחקים ארוכים בנוחות מקסימלית ובמשך כ-650 ק"מ של נהיגה ביום אחד, העצירות היחידות היו לטובת רענון מאזן הקפאין והניקוטין בגופי בעוד האקספלורר יכול להמשיך כל עוד יש דלק במיכל ללא כל סימן של מאמץ. יחד עם זאת כיול המתלים הספורטיבי יבוא עם ויתור קל בסעיף הנוחות על כבישים משובשים עם בורות, אך מדובר 

הנסיעה ברכב נוחה ומפנקת ושפע האבזור שנועד בראש ובראשונה להפוך את השהייה לנוחה ושימושית בהחלט תורם להרגשה הכללית

בידוד הרעשים טוב מאד ומאפשר לנהל שיחה רגועה עם הנוסעים גם במהירות תלת ספרתית, ללא צורך להרים את הקול. בכבישי בטון ואספלט ישן, מצליחים לחדור לתא הנוסעים רעשי כביש וצמיגים.

בתוך תא הנוסעים נקבל לוח מחוונים דיגיטלי בגודל "12.3 ומסך מולטימדיה חדש גדול יותר "13.2 (לעומת "10.1 אנכית ב-ST טרום מתיחת הפנים) שמגיב מהר ומדויק ומציע כיום קישוריות אלחוטית לנייד לצד משטח טעינה אלחוטי ומערכת שמע עם 14 רמקולים מבית באנג & אולפסן המפיקה צליל נקי וחזק. יש גם גג פנורמי נפתח וריפודי עור עם תפירה אדומה והנהג יחד עם הנוסע יכולים להתפנק עם חימום, אוורור וגם עיסוי במושבים. ההגה קטן וספורטיבי עם מנופים לשליטה על העברת ההילוכים. הנוסעים בשורה השנייה ימצאו שקע V230 בנוסף לשקעי ה-USB-C, יש גם וילונות ובקרת אקלים עם בורר שליטה בקונסולה.

מערכות הבטיחות השונות פועלות בצורה חלקה. התגובות מדויקות, ללא תנועות חדות ומפתיעות לנהג. החיווי הקולי אינו מציק ומספק את היידוע הדרוש בלי להשתלט על הרכב במונולוג מתיש כמו ברכבים חדישים אחרים. בנהיגה בכביש מהיר בקרת השיוט האדפטיבית משתלבת עם שמירה על מרכז הנתיב ומורידה משמעותית את העומס מהנהג, תוך שיפור בצריכת הדלק, אך התראת "Hands on" מחייבת תנועת היגוי קלה ואינה מסתפקת באחיזת ההגה.
מרווח מכובד בשורה השנייה
מרווח מכובד בשורה השנייה
ויש גם שליטה על המיזוג, חימום במושבים, שני שקעי USB ושקע 230 וולט
ויש גם שליטה על המיזוג, חימום במושבים, שני שקעי USB ושקע 230 וולט
הכניסה לשורה השלישית לא מצטיינת והיא תתאים בעיקר לילדים
הכניסה לשורה השלישית לא מצטיינת והיא תתאים בעיקר לילדים
ביצועים והתנהגות
גרסת ה-ST מגיעה מצוידת כעבר במנוע V6 בנפח 3.0 ל' כפול מגדשים עם הספק מירבי של 400 כ"ס ומומנט של 57.3 קג"מ, המנוע משודך להנעה כפולה ולתיבת הילוכים בעלת 10 מהירויות - אלו מזניקים את האקספלורר הגדול ל-100 קמ"ש ב-6.0 שניות בלבד.

כבר בתחילת הנסיעה אי אפשר להתעלם מהגרגור הבשרני שמפיק המנוע. בפקודת רגל קלילה נפתחים פרפרי המצערת והרכב משוגר קדימה תוך התעלמות מזלזלת מהגודל והמשקל אשר נושק לשניים ורבע טון, הן בזינוק מהמקום והן בהאצות ביניים לטובת עקיפה.

הצליל הבשרני שהמנוע מפיק כל כך נעים לאוזן (שהתרגלה בשנים האחרונות לרכבים חשמליים) שלא יחלוף זמן רב עד שהצלילים הבוקעים מ"באנג & אולפסן" יוחלפו בגרגורי "באנג אוף פיסטונס" מקצה המפלט וילוו אותי בחלק הארי של המבחן. העברת ההילוכים חלקה וללא השתהויות ומנופי העברת ההילוכים מאחורי ההגה מאפשרים נהיגה דינמית במצב M והעברת ההילוכים מהירה וקלה. בורר מצבי הנהיגה מאפשר מעבר בין מצבי אקו, נורמל וספורט, ובנוסף מכיל אפשרויות לנהיגה על כביש חלק / שטח קל ומצב גרירה.

בסיום המבחן הציג האקספלורר ST צריכת דלק של 7.5 ק"מ לליטר. לא חשבתם שהוא יהיה חסכוני, נכון?

בסעיף התנהגות הכביש, כיול המתלים נוטה מעט יותר לכיוון הנוקשה-ספורטיבי, מה שמצוין לגיהוץ כבישים ומקסום האחיזה ואנו מקבלים מכונה מהנה לנהיגה בכבישים מהירים ומפותלים, יחסית כמובן, לא מדובר פה בהוט האצ' קטנה ושובבה. ההנעה הכפולה מספקת שפע של אחיזה גם בפניות מהירות והרכב מרגיש דבוק לאספלט. בעוד השלדה והבלמים מתמודדים היטב עם המשקל הגבוה גם תחת עומס רב, ההגה מרגיש מעט קל ודורש דיוק בפקודות הנהג.
בגרסת ה-ST תגיעו תוך 6.0 שניות ל-100 קמ“ש
בגרסת ה-ST תגיעו תוך 6.0 שניות ל-100 קמ“ש
רמב“י עם שרירים
רמב“י עם שרירים
סיכום
פורד אקספלורר המחודש מציע חבילה ייחודית עבור מי שמחפש SUV שבעה מושבים גדול. מדובר במכלול איכותי שעם העדכון הנוכחי מציע דגם טכנולוגי יותר, מפנק, מרווח, עם הנדסת אנוש טובה יותר ובגרסת ה-ST גם משלב בתוכו יכולות ספורטיביות טובות. לצד זאת, נזכיר כי השורה השלישית לא מצטיינת עקב מיקום המושבים.

קהל היעד בארץ לא יהיה גדול במיוחד והדגם מכוון בעיקר למי שמוכן לשלם יותר בעבור הביצועים וגרגור ה-V6 האופייני, ומאידך מחפשים את ה"זאב בעור של כבש" ולא רוצים לעלות לסגמנט היוקרה עם המתחרות שמהוות גם סמל סטטוס. ייחודיותו, למעשה מותירה את האקספלורר ST ללא מתחרים ישירים והופכת אותו לדגם נישתי שיימכר בעיקר למי שיודע להעריך את מכלול האיכויות המוצע ויחפש את הערך המוסף בדמות ביצועי הנהיגה. בשבילי בהחלט אפשר לארוז אחד - בשחור, ללא פסי גגון ועם "פושבאר" בחזית.