לינק & קו 02 בנהיגת בכורה: זיקר קילר

נהגנו בג'יפון החשמלי הראשון של Lynk & Co מבית Geely ולמדנו על ההיסטוריה הקצרצרה של המותג הצעיר והשאיפות הגדולות לעתיד

בועז קורפל
בועז קורפל
Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

קונצרן המכוניות הסיני Geely ממשיך למתוח איברים ומוסיף עוד ועוד דגמים וגרסאות למותגים שלו ובעיקר מנצל עד הסוף (לפחות לפי שעה) את הפלטפורמה החשמלית שלו למכוניות קומפקטיות שכבר משמשת את וולוו EX30, סמארט ואת מותג היוקרה זיקר, ועכשיו גם את Lynk & Co שהציג לאחרונה את הדגם החשמלי הראשון שלו לשוק האירופאי והוא כבר ממש בדרך אלינו עם רשימה מכובדת של תכונות שכבר הוכיחו את עצמן עבור הנהגים בישראל, בעיקר בתחום העיצוב אבל לא רק. רגע לפני שנציג את הסקירה לדגם החדש אותו פגשנו במטה של החברה בצ’אנדגו שנמצאת במחוז סצ’ואן, כדאי לעורר את תאי הזיכרון באשר למותג הזה שהיה בין הראשונים לנחות באירופה וגם אצלנו עם דגם פלאג-אין שנקרא 01.

המותג יצא לדרך לפני 8 שנים (2016) בגוטנבורג שבשבדיה כפרויקט משותף של וולוו וג’ילי, והסיפור מאחורי שמו של המותג נשמע מעט הזוי אבל בחברה מאשרים שהוא אמיתי לגמרי - השם הראשון של המותג היה Lynk ומטרתו לייצג את תפיסת השימושיות של המכוניות עם שיתופיות בין הבעלים שלה ומודל שיווק ישיר של היצרן ללקוח ללא תיווך באמצע (רעיון שונה מכפי שקורה בישראל). אבל שיחה בין בכירי החברה שנסעו במונית ושוחחו אודות השם כשהם מחפשים משהו עם משמעות צעירה ומגניבה הולידה את התוספת & Co בהשראת מותג האופנה הספרדי "פול אנד בר" ומותג היוקר "אברקרומבי אנד פיץ’" וכך נולדה התוספת שהשלימה את המיתוג המלא Lynk & Co שיצא לדרך עם 3 דגמים, רגע אחרי שהסירו אפשרות תביעה מטעמה של פורד על גניבת השם בהשראת לינקולן.


לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו למאות החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!

לינק & קו 02 - הג'יפון החשמלי הראשון של המותג
לינק & קו 02 - הג'יפון החשמלי הראשון של המותג
החזית מזכירה את הקשר לזיקר X, אבל מאחור הסיפור שונה לגמרי
החזית מזכירה את הקשר לזיקר X, אבל מאחור הסיפור שונה לגמרי

שאיפות
ההתחלה הייתה איטית ובשנה הראשונה יוצרו 6,000 מכוניות בלבד, אבל כמו כל יצרן סיני אחר, היעדים הרבה יותר גבוהים ובשנה שעברה ייצרו במפעלים בסין למעלה מ-220 אלף מכוניות, גידול של 40 אלף מכוניות בהשוואה לשנת 2022 והתכוניות שלהם לגדול יותר ב-2024 ואילך.

נכון לעכשיו יש למותג רק שני דגמים חשמליים, לצד כמה דגמי בנזין ופלאג-אין מעניינים, וכל אחד משני הדגמים החשמליים נוגע בקצה אחר של טווח הלקוחות, בדיוק כשם שזיקר עשה עם דגם X הקומפקטי ועם דגם ה-001 שנחשב לספינת הדגל שלהם (אבל גם הם לא מחכים יותר מדי ודגמים חדשים יופיעו בתדירות גבוהה יותר בשנים הקרובות). ל-Lynk & Co יש בראש ובראשונה את השוק המקומי בסין ורוב הסחורה הולכת לשם, אבל תסמכו על האח הסיני הגדול שיודע כיצד לנתב את המותגים והדגמים בכדי לשלוט בדרקון המוטורי הזה שיש לו 5 ראשים כאשר המודל שלהם הוא היצרנית הקוריאנית יונדאי.

”אנחנו בוחנים את ההתפתחות שלנו בכל צעד ושעל ואנחנו לא מתכוונים להיות כמו המותגים האחים שלנו שדוחפים לחשמל, אנחנו נהייה תמיד מגוונים ונשתדל למלא את הרווחים בין המותגים האחרים והדגמים השונים, הן בתחום ההנעות השונות והן בתחום הדגמים עצמם שיישענו על פלטפורמות משותפות”, כך אומרים מנהלי המותג אותם פגשנו בארץ הפנדות בסצ’ואן ולכבודן גם הציגו דגם עירוני קטנטן שנקרא "פנדה", אבל היא פחות רלוונטית לישראל כרגע.

משלב בין עיצוב לתחושת יוקרה. אבל האם המחיר יהיה נמוך מהזיקר X?
משלב בין עיצוב לתחושת יוקרה. אבל האם המחיר יהיה נמוך מהזיקר X?

קשר בין אחים
הלינק & קו 02 דומה בכמה מובנים לזיקר X ויש לכך כמה סיבות טובות. חלקן נסתר מהעין והכוונה היא לפלטפורמה משותפת וסוללות זהות וגם תצורת הנעה אחורית כמו שיש ב-X, ואילו לאח היוקרתי יש גם הנעה כפולה, מה שלא צפוי להגיע לדגם אותו פגשנו. העיצוב החיצוני שובה את העין מכל הזוויות והכיוונים ולמרות שיש כאן אלמנטים דומים לאח מבית זיקר, התחושה שהאופי של ה-02 שונה, תוצאה הנובעת בעיקר לאור תצורת קופה וחלק אחורי משתפל מהגג שפוגש זנב דינמי בעיצובו, עם חתימת אור מודרנית ומעניינת בשונה מחתימת האור של הפנסים הקדמיים שמזכירים את ה-DNA המשפחתי שלה.

המכונית בנויה על פלטפורמת SEA2 המתקדמת יותר של ג’ילי והיא תגיע בשלב מאוחר יותר גם למותגים האחרים. הפלטפורמה קלה וחזקה יותר מקודמתה והעדכון שלה מאפשר ליצרן להנדס עוד יותר את כיול המתלים והבולמים שנחשב לעקב אכילס במכוניות חשמליות שבבסיסן כבדות בגלל הסוללות שלהן. עיון בנתוני המידות של ה-02 גילה כי אין כאן איזו ביצת הפתעה שלא ראינו קודם והנתונים דומים עד זהים לזיקר X. אורכה של המכונית 4.46 מטרים וזה אומר שהיא ארוכה בסנטימטר שלם מהאחות לבית זיקר. רוחבה 1.84 מטרים וגובהה 1.57 מטרים עם תא מטען בנפח 440 ליטרים (כולל 15 ליטרים בחלק הקדמי) והמרחק בין הסרנים הוא 2.75 מטרים שמעידים על כך שארבעה נוסעים ירגישו נוחות רבה ומרחב מחייה נדיב. מבוגר נוסף שינסה להידחק למושב האחורי יקטין משמעותית את מרחב המחייה הזה אלא אם מדובר בנוסע צעיר שלא יציק וגם לא ירגיש מעוך בין המבוגרים שלצידו.

החלק הקדמי של המכונית הוא כמעט Copy/Paste מהאח לבית זיקר. לא חסר מרחב מחייה לנהג ולנוסע לצידו. מיעוט המתגים משרה אווירה מעודכנת, לרבות מסך מולטימדיה מרכזי שנמתח לגודל של "15.4 ותופס חלק גדול מהקונסולה לצד לוח מחוונים במידה של "10.2 ורשימת אבזור ארוכה ומלאה בפיצ’רים חשובים לצד כמה גימיקים חביבים. גם כאן רוב המערכות מופעלות מהמסך שמתקשר אלחוטית עם כל סוגי הטלפונים שמונחים על שני משטחי טעינה. הקרבה המשפחתית לוולוו סידרה ל-02 מערכות בטיחות וסיוע לנהג מכול טוב. המכונית אמנם לא עברה עדיין את מבחן הבטיחות באירופה אבל סביר להניח שהיא לא תתקשה להתמודד איתו וגם לקבל ציון בטיחות מלא כאן בישראל.

המפרט כולל סוללה של 66 קוט"ש עם טווח נסיעה מוצהר של 435 ק”מ בתקן WLTP ואף מעבר לכך כי בתנאי נסיעה עירוניים מדברים ב-Lynk & Co על 536 ק”מ בין הטעינות אבל זה יצטרך לעמוד במבחן המציאות ולא רק בהצהרות וחישובים תיאורטיים. הצרכן העיקרי של האנרגיה הוא כמובן המנוע היחיד של המכונית שמותקן על הסרן האחורי והוא מציע הספק של 272 כ"ס ומומנט של 35 קג”מ שבאים לידי ביטוי בזינוקים זריזים מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 5.5 שניות ובתמרונים מהירים ונסיעה עד למהירות מרבית מוגבלת של 180 קמ”ש. תנאי הטעינה ברמת גימור More מגיעים מגרסת הקריפטו של האח לבית זיקר כלומר 22 קילוואט בטעינה ביתית בזרם חילופין ואילו בטעינה מהירה, ה-02 יודע לקבל מקסימום של 150 קילוואט, כשברמת הגימור הראשונה (Core) הטעינה הביתית תסתפק ב-11 קילוואט.

לינק & קו 08 - קרוסאובר פלאג-אין עם יכולת נסיעה חשמלית של 120 ק"מ
לינק & קו 08 - קרוסאובר פלאג-אין עם יכולת נסיעה חשמלית של 120 ק"מ
לינק & קו 03 - הגיעה עד לליגת ה-WTCC למכוניות טורינג
לינק & קו 03 - הגיעה עד לליגת ה-WTCC למכוניות טורינג

יוצאים לרכיבה
במעמד המפגש עם המכונית התאפשרה נסיעה ב”מסלול הייסורים” של מחלקת הפיתוח של לינק & קו, שם פגשנו לא רק את דגם ה-02 אלא את כל הדגמים של החברה שהועמדו שם לנהיגה על חושית ולא ממש למבחן אמיתי, ולמרות זאת אפשר היה להתרשם מהעיצוב והפונקציונאליות של הדגמים השונים לרבות איכות החומרים וההרכבה של המכוניות השונות בדגש ל-02 שבקרוב תעלה על כבישי ישראל. בשורה התחתונה ניכר היה כי ה-02 הסתדרה יפה מאוד עם מסלול העינויים שמתח את גבולות התפעול והתפקוד של המתלים והבולמים וגם את איכות ההרכבה ואלה עברו את המבחן הזה בהצלחה גדולה. במבחן התאוצה בנסיעה בקו ישר, לא הופתענו מהביצועים והם אינם שונים ממכוניות חשמליות אחרות עם הספק  דומה שכבר פגשנו, לרבות תאוצות ביניים.

בשורה התחתונה נראה בבירור כי ללינק & קו 02 יש את כל מה שצריך בכדי להפוך לחביבת הקהל ובעיקר להיות "זיקר קילר" ולא רק אותה. דגם 02 יכול להיות התרופה המדויקת שהרופא רשם בכדי להתגבר על התופעה שיצרה לאחרונה האקספנג G6, כי לא כולם באמת צריכים את הגודל המרשים וגם לא יכולים לעמוד במחיר שלה, אך הם עדיין מחפשים את האיכות, העיצוב, הביצועים, הטווח וכמובן אבזור עשיר; וכאן יהיה משקל סופר מרכזי למחירים של המכונית שעל-פי היצרנית לא אמורים לאתגר את האחיות שלה אלא דווקא למשוך לקוחות מהמותגים האחרים סביב. חידת המחיר והתגובה באולמות של לינק & קו ייפתר בשבועות הקרובים, רגע לפני פעולת משרד האוצר ועדכוני המיסוי.

לינק & קו Z10 - אח לזיקר 001 אבל בעיצוב שונה
לינק & קו Z10 - אח לזיקר 001 אבל בעיצוב שונה
האם נראה את ה-Z10 בישראל?
האם נראה את ה-Z10 בישראל?

ומה הלאה?
כבר ציטטנו את בכירי החברה הסינית שאמרו כי הם לא מתכוונים לעבור לחשמל בלבד ולדבריהם העתיד בטווח הנראה לעין נמצא בדגמי פלאג-אין עם סוללות גדולות וטווחים משולבים של 700 ק”מ ואף יותר. התמיכה בכך מתורגמת במכונית שמתאימה לשוק הישראלי והכוונה היא לדגם ה-08 שהוא קרוסאובר משפחתי עם סוללה המספיקה ל-120 ק”מ חשמליים. נספר ש"מאיר", יבואנית לינק & קו, כבר בתהליכים מול היצרנית לשיווק המכונית לישראל בשנה הבאה, זאת אחרי שתעבור תקינה מתאימה.

לצד אלה פגשנו גם שני דגמים מעולמות שונים, אבל עם מכנה משותף אחד - מהירות!
מצד אחד ה-Z10 שהוא האח לזיקר 001 וכמו שגרסה 02 היא הפרשנות של לינק & קו ל-X, כך גם במקרה הזה, אם כי כאן מדובר במשהו סופר נחשק וסופר חזק עם קרוב ל-800 כ"ס ועיצוב ספורטיבי שלקח את השוטינג ברייק של ה-001 למקום אחר, עם זנב בעיצוב קופה וכנף אחורית מרשימה. בצד השני עמדה ה-03 שהיא המכונית הספורטיבית האמיתית של היצרנית הסינית, שעשתה היסטוריה ונרשמה לאליפות העולם במרוצי טורינג (והחליפה שם את פולסטאר) וגם זכתה לניצחונות והישגים עולמיים עם נהג המרוצים הצרפתי המעוטר איוואן מולר. חווית הנהיגה על קצה הציפורן בשתי המכוניות הרעידה את מחלקת הריגושים הספורטיביים אבל הסיכויים שנראה את המכוניות הללו בישראל קלושים למדי ואם יש סיכוי כלשהו ניתן אותו ל-Z10 החשמלית.