סקודה קודיאק (דור שני) בנהיגת בכורה: More of the Same?

נהגנו בדור החדש של רכב הפנאי הגדול של סקודה - במה הוא מזכיר את הדור היוצא? במה הוא השתפר? והאם ישנם נושאים בהם הוא דווקא הפך פחות טוב? צפו בוידאו

רן סגל
צילום: רן סגל
צילום: רן סגל
שנה גודל פונט א א א א

הקודיאק, הוא דוב חום שנפוץ באלסקה, השני בגודלו אחרי דוב הקוטב, וזה השם שבחרה סקודה לרכב הפנאי הגדול שלה שנחשף לראשונה בספטמבר 2016 והיה לדגם הראשון שלה עם 7 מקומות בעידן המודרני. מאז הוא מכר כ-866,000 יחידות ו-7 שנים מאוחר יותר הציגה סקודה את הדור החדש - עד כמה הוא חדש, מה השתפר ומה פחות, והאם הוא יצליח לשחזר את הצלחת קודמו? חזרנו מנהיגת התרשמות בדור השני וננסה לענות על השאלות.

סוס מנצח לא מחליפים?
מסתבר שסקודה הפכה את זה לסוג של אסטרטגיה - כמה מן המכלולים נותרו דומים. לא זהים לגמרי, אבל דומים. כך למשל כשהזכרנו את ההיתכנות שמדובר בדור האחרון של הקודיאק, לקראת תקנות הזיהום המחמירות באירופה, ענה נציג היצרנית שפיתוח דור שלישי, גם אם בהתרעה קצרה, הוא אפשרי בהחלט. נסביר.

נתחיל מהעיצוב - מבחוץ נראה שהקודיאק החדש עבר עדכון ולא ממש שינוי או חידוש משמעותי, עם צמד הפנסים המפוצלים וסבכת סקודה המוכרת שעודכנו קלות. מאחור הפנסים מעוצבים יותר עם חיתוך שכזה וקו תאורה שנמתח לרוחב דלת תא המטען. ברמות הגימור הגבוהות שינה תאורת מטריקס-לד עם חתימת תאורה שונה בסגנון מבנה של 4 נורות ופס תאורת "קריסטל" לרוחב הסבכה הקדמית.

מה עוד דומה? הפלטפורמה וגם המנועים מוכרים. יחידת ההנעה הרלוונטית ביותר לישראל, ובו צויד הקודיאק "שלנו", הוא מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר בתיבול מערכת מיקרו-היברידית, שקיבל את השם Evo 2. ההספק נותר 150 כ"ס והפעולה שלו נעימה למדי, בעיקר בשיוט, כאשר גם תחת מאמץ, ולמרות שהוא לא מרגיש עוצמתי, הוא מצליח להזיז את הקודיאק הגדול במתווה ההררי בו נסענו מברצלונה לקוסטה בראבה.

אך הוא לא היה מצליח לעשות זאת לבדו, ולמזלו השידוך לתיבת DSG עם 7 הילוכים, שפועלת בצורה חלקה מאוד, גם מצליחה לנצל כל סוס מהמנוע. בסיום נהיגת ההשקה ואחרי כמה מאות קילומטרים, שפחות אופייניים למבחן ישראלי, נרשמה צריכת דלק של כ-13.5 ק"מ לליטר. צריכה טובה בסך הכל, אך היא לא כללה למשל רכב מלא, רק נהג, נוסע ושתי מזוודות קטנות, ועוד בדיקות מתבקשות כמו פקקים למשל, לכן נחכה למבחן מקומי כמובן.

גם התנהגות הכביש נותרה דומה עם אחיזה גבוהה יחסית, תגובות פרוגרסיביות גם לפרובוקציות קלות והיזון חוזר סביר מהמכלולים. אפשר להגיד שזה בדיוק מה שצריך ממוביל נוסעים יעיל - תחושה בטוחה ונשלטת.

נראה דומה, אבל שונה
נראה דומה, אבל שונה
יחידות תאורה חדשות
יחידות תאורה חדשות

מה התחדש והשתפר?
תא הנוסעים שודרג כמעט בכל היבט. זה מתחיל בעיצוב שנראה מודרני יותר, עם מסך מולטימדיה ("13) איכותי ומערכת הפעלה מהירה. גם החומרים מרגישים הרבה יותר טוב, כמו גומי עבה בחלקו העליון של הדשבורד והדלתות הקדמיות, יחד עם דיפוני בד, אלקנטרה או עור שמדפנים חלק מהדשבורד, את הקונסולה המרכזית ומגיעים גם לדלתות.

זה ממשיך לבידוד רעשים שעושה רושם משופר, בעיקר בתחום רעשי הכביש והמנוע שמצליחים להישאר בחוץ. וגם למערכות בטיחות משודרגות כמו מערכת זיהוי תמרורים מורחבת המסונכרנת עם מערכת הניווט, התרעת תנועה חוצה בצומת, התרעת פתיחת דלת בזיהוי רכב חולף, ומערכת חניה אוטומטית משודרגת שגם ניתנת לשליטה מבחוץ וזוכרת את מיקומי החניה האחרונים לטובת סיוע בתמרון.

ונקנח אולי בדבר המשמעותי ביותר - המידות שהפכו מעט גדולות יותר מבחוץ, עם שיפור קל בשורה השנייה ושיפור משמעותי יותר שנגע בדיוק בעקב האכילס של כל רכב פנאי קומפקטי עם 7 מושבים - תא המטען - שגדל ומציע נפח של 340 ליטר, צמיחה של 70 ליטר לעומת הדור היוצא.

התוספת הזו הופכת אותו לשימושי גם בתפוסה מלאה, כך שאפשר למשל להכניס 3 מזוודות טרולי די בקלות, יחד עם רצפה כפולה לאחסון הוילון הנגלל, וויי תלייה נשלפים ומנופי קיפול לשורה השנייה. אגב, אם תקפלו את השורה השלישית תגיעו לנפח של 854 ליטר, צמיחה של 80 ליטר.

עוד חידוש, שאינו רלוונטי לישראל בשלב זה, הוא גרסת הפלאג-אין, לראשונה בקודיאק. מנוע 1.5 ליטר, תיבת 6 הילוכים וסיוע חשמלי של 85 קילוואט, המגיעים לכדי הספק משולב של 204 כ"ס. סוללת 25.7 קוט"ש תאפשר טווח נסיעה של מעל 100 ק"מ, כשטעינה ביתית אורכת שעתיים וחצי ובאופן נדיר עדיין, יש גם טעינת DC מהירה בקצב של 50 קילוואט, שאורכת 25 דקות בלבד (10%-80%).

תא הנוסעים שודרג - באיכות, בטכנולוגיה ובאבזור
תא הנוסעים שודרג - באיכות, בטכנולוגיה ובאבזור
עוד 70 ליטר הפכו את תא המטען מסמלי לשימושי
עוד 70 ליטר הפכו את תא המטען מסמלי לשימושי

אז מה פחות טוב?
בסקודה אומנם התאפקו הפעם ולא דחפו את פאנל בקרת האקלים אל תוך המולטימדיה, וזכינו לקבל 3 גלגלות שליטה גדולות ונוחות לתפעול, אבל אליה וקוץ בה.

לכל גלגלת שכזו תפעול כפול במקרה הטוב ועד משושה במקרה הפחות טוב, בסגנון אותו פגשנו בלנד רובר למשל. לחיצה על הגלגלות שבצדדים ששולטות על הטמפרטורה תעביר אתכם לשליטה על חימום המושבים ובהתאם לרמות הגימור גם לאוורור המושבים. לאחר כמה שניות השליטה תחזור לטמפרטורה. מאידך, הגלגלת המרכזית שולטת על 4-6 פעולות, בהתאם לרמת הגימור - על עוצמת המאוורר, כיוון יציאת האוויר, תוכנית המיזוג, עוצמת השמע, בורר מצבי הנהיגה וזום למפת הניווט. בנוסף, חלק מן הפעולות הללו מקפיצות "פופ אפ" במסך המולטימדיה וגם לאחר שתסיימו עם בחירתכם, פעולת הגלגלת לא תחזור חזרה אל עוצמת המיזוג או השמע באופן עצמאי (רק לאחר הנעה מחדש).

כמו כן, כדי לפנות מקום לתאי אחסון, עוד מחזיקי כוסות ושני משטחי טעינה אלחוטית (מקוררים) בקונסולה המרכזית, העבירו את ידית הילוכים אל מאחורי ההגה בצידו הימני, מה שהעביר את תפעול הוישרים לצד שמאל יחד עם האיתות (כמו במרצדס למשל), כך שאם לא הייתם עדינים על האיתות, גם הוישרים יתעוררו. בנוסף, פאנל הדלקת האורות שוכן בצד שמאל למטה, וללא אינדיקציה בלוח המחוונים אם הפנסים הראשיים דולקים או אורות הערפל.

בהשקה התרשמנו שנוחות הנסיעה טובה ומזכירה את הדור היוצא, כשלעיתים נשמעת עבודת המתלים ורעשי רוח (סבירים) מצטרפים בדרך מהירה ונשמעים מאזור החיבור בין הקורות הקדמיות לגג. ולסיום, השורה השלישית נותרה צפופה כבעבר ותתאים לילדים בלבד.

שיפור קל בלבד בשורה השנייה
שיפור קל בלבד בשורה השנייה
השורה השלישית עדיין תתאים לילדים בלבד
השורה השלישית עדיין תתאים לילדים בלבד

ומה יקרה בעתיד?
שחזור הצלחתו של הקודיאק הראשון תלוי במידה רבה בתקנות הזיהום האירופאית, כיום השוק המשמעותי ביותר לסקודה, אחרי היציאה מהשוק הסיני. האם גם הדור החדש יוכל להיות משווק במתכונתו הנוכחית במשך 8 שנים, בו-בזמן שמדינות שונות (לפחות בחלק מהערים) החליטו להקדים ב-5 שנים את אימוץ תקנות הזיהום של 2035? בסקודה מאמינים שאימוץ התקנות ידחה או לכל הפחות יופחתו במעט הדרישות לצמצום הזיהום.

בנוסף לכך, גם התחרות גוברת, היצרניות הסיניות פולשות גם לאירופה ובמקביל לקודיאק תציג בקרוב סקודה רכב פנאי חשמלי עם 7 מושבים, ובכלל, העתיד צופה ליצרנית כפל דגמים בכל קטגוריה משמעותית מרכבי הפנאי הקטנים ומעלה, כמו למשל ה"אפיק" מול הקאמיק וה"אלרוק" מול הקארוק, מה שעלול להוביל ל"קניבליזציה" בתוך המותג.

ונסיים ברוח חיובית. האם סקודה קודיאק החדש הוא באמת רק More of the same? נסכם זאת כך, הוא The same כי למרות שהדור השני לא ביצע מהפכה לעומת קודמו בהיבטי העיצוב החיצוני, הפלטפורמה, הנוחות או התנהגות הכביש, הוא לגמרי More מאחר והציג שיפורים בכמה נקודות חשובות כמו איכות החומרים, מערכת הבידור והקישוריות, הבטיחות, בידוד הרעשים ותא המטען. אפשר להגיד שהדור השני הוא ממש מחמאה לדור הראשון, אבל בכל זאת מי שישדרג לקודיאק החדש ירוויח מכל אותם שדרוגים.

והפתעה לסיום - גם הקודיאק RS חוזר, והפעם ישנן תוכניות לחשמל גם אותו, אולי עם הנעה כפולה המגיעה משילוב מנוע בנזין מלפנים ומנוע חשמלי מאחור, אך לא הצלחנו לחלץ הודאה רשמית מנציג היצרנית שחייך במבוכה וענה כי הוא לא יכול לאשר או להכחיש את השמועה. ועד אז, נחכה למבחן מקומי לסקודה קודיאק החדש שצפוי להגיע לישראל ברבעון השלישי של השנה, כשמחירו צפוי להתייקר, אך לא באופן חריג, ויתכן שגם יהיה מאובזר יותר.

העתיד חשמלי מתמיד ובקרוב אח חשמלי לצד הקודיאק
העתיד חשמלי מתמיד ובקרוב אח חשמלי לצד הקודיאק