לשבת בביזנס ולא להמריא: לקסוס LM במבחן

המיניוואן עושה קאמבק בסגמנט היוקרה ומציע שילוב בין הוד והדר לשימושיות. אבל למי בעצם יתאים המיניוואן של לקסוס?

רן סגל
צילום: רן סגל
צילום: רן סגל
שנה גודל פונט א א א א

בישראל פחות התוודענו לקטגוריית המיניוואנים המפוארים והסתפקנו במקרה הטוב בגרסאות מהודרות למסחריות שונות, כמו המולטיוואן על-בסיס פולקסווגן טרנספורטור או ה-V קלאס על-בסיס מרצדס ויטו. זוכרים שפעם הייתה ב.מ.וו סדרה 2 גראן טורר או ה-R קלאס של מרצדס?

היום בכל אופן, ואולי בעזרתה של המהפכה החשמלית, נראה שהמיניוואנים (באופן כללי) עושים קאמבק – זה התחיל לפני כשנתיים עם פולקסווגן ID. Buzz, אחר כך פגשנו את זיקר 009 ושנה לאחר מכן את וולוו EM90. אבל עד שהם יגיעו לישראל, לקסוס הרימה את הכפפה וזרקה לקטגורית המיניוואנים היוקרתיים את ה-LM שצריך להתמודד כיום מול מתמודד יחיד, מסין, וויה דרים. אז מי בכלל צריך מיניוואן גדול ויוקרתי?

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: נראה כמו לקסוס, אבל מיניוואן. איכות החומרים גבוהה, המרווח אדיר בשורה השנייה וסביר בשורה השלישית. תא המטען סמלי כשכל המושבים בשימוש.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה טובה, בידוד הרעשים טוב אך לא מצטיין עקב רעשי מנוע ותיבה. האבזור עשיר, בעיקר ליושבים בשורה השנייה.
ביצועים והתנהגות: ביצועי המנוע אינם מזהירים, אך הוא חסכוני יחסית. התנהגות הכביש בטוחה כמצופה ממוביל נוסעים.
למי מתאים: לקסוס LM יתאים בעיקר להסעת אח"מים ופחות למשפחות מרובות ילדים מהעשירון העליון.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-889,900 ש"ח (רכב המבחן 897,900 ש"ח)

עיצוב ותא נוסעים
העיצוב חיצוני מסמן V על מה שמזוהה עם לקסוס – פנסי חזית מחודדים, סבכת שעון חול ענקית, כמה קווי מתאר בצדדים ופס עיצוב לקורה האחורית, כשמאחור יחידות התאורה שנפרסות על דלת תא המטען מקנות לו מראה ייחודי. ואם תהיתם מדוע מחיר רכב המבחן גבוה ב-8,000 שקל ממחיר המחירון הרשמי, נעדכן כי הוא כולל צבע מטאלי. הצבע היחיד שאינו בתוספת תשלום הוא אדום, ועל-פי אתר היבואנית הוא אינו מוצע במלאי כרגע, ונראה לנו שגם בעלי הפועל ת"א בעצמם לא היו מסתובבים בלקסוס LM אדום...

מבפנים היוקרה הקלאסית של לקסוס נמצאת בכל פינה. יש כאן דיפוני עור בהיר בדשבורד ובדלתות, גימורי עץ (גם בהגה) ועיטורי מתכת בגוון זהב-נחושת. איכות החומרים גבוהה ומשרה אווירה יוקרתית, אך כמה פאנלים הרגישו פחות מהודקים באופן שלא הולם את לקסוס וגם חבל שהשטיחונים גם כן בצבע קרם, מה שמתלכלך מהר מאוד.

המושבים הקדמיים נוחים לאורך זמן, שדה הראייה מצוין ולא קשה לזהות את קצותיו של הרכב. הנדסת אנוש טובה בסך הכל. התפעול במגע מהמסך ("14) עובד בצורה טובה, אך כמו תמיד דורש הסטת מבט ארוכה לתפעול בקרת האקלים למשל.

הכניסה לשורה השנייה נוחה, המרווח מצוין, כמה מצוין? אפשר לשבת רגל על רגל ועוד יש מקום. האבזור עשיר, הכל נשלט מסוג של סמארטפון שגם ניתן לניתוק מהמעמד הייעודי וכמעט לכל אופציה יש גם תפעול בכפתור פיזי, על כל צרה ושיתאים לכל אחד.

הכניסה לשורה השלישית פחות נוחה, אך מושבי השורה השנייה זזים במהירות. לכאורה יש כאן שלושה מושבים, אך המושבים מפוצלים 50/50, כך שממש לא נוח לשבת במרכז, גם לא לילד/נער. שני מבוגרים יסתדרו פה עם מרווח ראש וברכיים סביר לגמרי, פתחי מיזוג עיליים, שקעי USB, אפשרות כוונון למשענת הגב, משענות יד במרכז, מחזיקי כוסות, וויי תלייה וידיות אחיזה, תאורת תקרה ואפילו תא קטן בתקרה.

תא מטען כשהשורה השלישית בשימוש יספיק לשני קלסרים בערך (110 ליטר). יש שני וויי תלייה וכמה תאים מתחת לרצפה. המושבים האחוריים מתקפלים לצדדים ולא לתוך הרצפה כמו בקיה קרניבל למשל, כך שהנפח שנוצר מכובד אך פחות שימושי.

איכות נסיעה ואבזור
הנוחות העירונית טובה מאוד. ה-LM לא רך ובכל זאת בורות אכזריים נבלעו בסיוע המתלים האדפטיביים. כושר התמרון מפתיע לטובה למרות אורך של 513 ס"מ. הנוחות הבין-עירונית טובה גם כן, עם בידוד רעשי רוח טוב מאוד, בטח ביחס לשטח החזית והשמשה הקדמית, אך צלילי המנוע תחת מאמץ והתיבה הרציפה מרבים לחדור אל תא הנוסעים.

לקסוס LM משווק בשתי גרסאות, כאשר רמת הגימור Takumi עשירה מאוד באבזור, בדגש על היושבים בשורה השנייה שנהנים מגג פנורמי, מסך מולטימדיה "14 שיורד מהתקרה ואפשרות חיבור HDMI, מושבי מחלקת עסקים עם חימום, אוורור, עיסוי ומה לא. מלפנים יש הגה מתכוונן חשמלית, תצוגה עילית, חימום ואוורור במושבים החשמליים אך דווקא העיסוי לא הגיע למושב הנהג וחבל. הגרסה היקרה יותר, Takumi VIP שמסתפקת ב-4 מושבים, אלו שבשורה השנייה משודרגים עוד קצת, יש תא מקורר בין המושבים, שני משטחי טעינה אלחוטית ומסך "48 ענק. אך הנהג שוב מקופח ונאלץ לוותר על התצוגה העילית ומשטח הטעינה שלו.

בבטיחות נמצא את מערך Lexus Safety System 3.0 שכולל את כל המערכות המקובלות יחד עם מערכות כגון בקרת שיוט אדפטיבית שפועלת באופן טוב מאוד, התרעת רכב בשטח מת, התרעת תנועה חוצה מאחור ומלפנים, בלימת חירום במהירות חניה, התרעת פתיחת דלת בזיהוי רכב חולף  ומערכת ניטור נהג שתתריע (תחילה בעדינות יש לומר, וטוב שכך) אם בהיתם קצת יותר מדי במסך או אם לא ישבתם זקוף למשל.

ביצועים והתנהגות
יחידת ההנעה ההיברידית מוכרת לנו מדגמים אחרים של הקונצרן, כמו למשל מהראב 4 - מנוע 2.5 ליטר וסיוע חשמלי בסרן האחורי שגם יוצר הנעה כפולה. ההספק עומד על 250 כ"ס (28 כ"ס יותר מהראב 4) ותיבת ההילוכים רציפה, עם מנופי שליטה מההגה לחלוקה מלאכותית.

כל עוד אתם נוסעים באזור מישורי יחסית ובהתנהלות שגרתית, אופן פעולת יחידת ההנעה נעים יחסית. אם תדרשו קצת יותר, ולו במעט, מנוע הבנזין יצטרף ובאופן מורגש, כשתחת מאמץ קולו "מנסר" ולא נעים ואליו מצטרפת התיבה הרועשת, כך שלבסוף תאלצו לבחור בין לאמץ אותו עוד יותר ולסיים כבר עם העקיפה או להוריד קצב משמעותית.

בורר מצבי הנהיגה, נע בין חיסכון, רגיל, ספורט ומצב אישי. אפשר לוותר על מצב "חיסכון" שיאלחש גם ככה את המנוע הלא חזק ממילא, מאידך להתאכזב מהתחושות במצב "ספורט" ופשוט להישאר על מצב רגיל כמו ברובו המוחלט של המבחן, אותו סיימנו עם צריכת דלק של 11.3 ק"מ לליטר.

התנהגות הכביש בטוחה וזה מה שאנחנו מצפים ממיניוואן שמוביל נוסעים. האחיזה טובה בזכות מערכת ההנעה הכפולה והבלמים מבצעים עבודתם כראוי. אין פה ממש היזון חוזר מההגה, אך המאסה כבר תאותת לכם על המגבלות.

סיכום
לקסוס LM לא קל לעיכול. מיניוואן, יוקרתי ולא זול, שפונה הרבה יותר ליושבי השורה השנייה עם רשימת אבזור שופעת יותר מזו שמציעה ספינת הדגל LS ומזכירים את הגרסאות המשודרגות של מרצדס S קלאס למשל ואולי אף יותר בזכות המרווח האדיר. יחידת ההנעה חסכונית יחסית לגודל, אך לא חזקה או מעודנת, והנוחות טובה, אך בידוד הרעשים אינו מצטיין.

אז למי הוא יתאים? לא בטוח שה-LM יתאים לאדם הפרטי, מאחר וגרסת 7 המושבים לא פרקטית כמו שהיא נשמעת עקב תא מטען מגוחך כשכל המושבים בשימוש, שורה שלישית עם מושב אמצעי סמלי ולא נוח וגם אופי קיפולם פוגע בשימושיות תא המטען, והיה עדיף לו היו מוצאים בלקסוס פתרון קיפול יעיל יותר. אז למי כן? לחברות היסעים VIP, כחלק משירותי הסעה של מלונות מפוארים, או לחברה גדולה / משרד ממשלתי המסיעים אח"מים בתדירות גבוהה שייהנו מהאווירה המלכותית.