זן חדש של יוקרה סינית: זיקר 001 במבחן

מותג הפרימיום של ג’ילי מביא לשולחן נוסחה חזקה של ביצועים, טכנולוגיה ואיכויות נסיעה ובלי לוותר על פינוקים. אז מה בכל זאת מסתתר מתחת למעטה הסאלון-קופה המרשים? צפו בוולוג

כפיר כשריאן ובועז קורפל
שנה גודל פונט א א א א

חילופי המשמרות בין הטכנולוגיה הישנה לדור החדש מעלים הילוך. מרגישים את זה בכל דגם חדש שמגיע לישראל (ויש הרבה כאלה בחודשים האחרונים) ובעיקר עם כל מותג חדש שנוחת כאן. אנחנו לא מדברים על חשמל מול בנזין, הדיון הזה כבר מיצה את עצמו והוא מאחורינו, אלא על חוויית השימוש, העושר במערכות ואבזור, באיכות טכנולוגית גבוהה לצד מערכות בטיחות חדישות שמצעידות אותנו לכיוון העתיד האוטונומי שהולך ומתקרב בקצב מתון, אבל אין לאף אחד ספק שזה יקרה כאן בעתיד הלא ממש רחוק.

עכשיו תורה של Zeekr, מותג הפרימיום של ג’ילי, אותה יצרנית סינית שהתאהבה בקונספט האירופאי ופרצה את הגבולות עם רכישה של וולוו ומתן (סוג של) עצמאות לפולסטאר, לוטוס האגדית, ויחד עם מרצדס יצרה את השותפות המעניינת בסמארט. כעת היא פותחת דלת לעולמות פרימיום משלה, כמו שטויוטה עשו זאת עם לקסוס או יונדאי וג’נסיס. אולי זאת צריכה להיות נקודת ההשוואה בין היצרניות הצעירות ממזרח אסיה שנולדו מתוך מותגים חזקים ואולי צריך בכלל להכניס למשוואה גם כאלה שבאו ואמרו מראש: “לא המצאנו את המכונית ולא את החשמל, אבל אנחנו רוצים להמציא את חוויית הנסיעה” והכוונה היא לאקספנג ולניאו כמובן.

פירוש שמו של המותג הוא ZE (Zero) E (Evolving the Electric Era) KR (Krypton), כלומר נקודת ההתחלה אפס, פיתוח העידן החשמלי והקריפטון שהוא גז נדיר שפולט אור כאשר הוא מחושמל. אלו הן למעשה הצהרות היצרנית, איך כל זה בא לידי ביטוי בזיקר 001?

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב בסגנון שוטינג ברייק מסובב ראשים, תא הנוסעים איכותי, אך הנדסת האנוש דורשת הסתגלות.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה טובה מאוד, בידוד הרעשים טוב, ורשימת האבזור ארוכה.
ביצועים והתנהגות: הביצועים מצוינים, לבטח בגרסאות כפולות ההנעה. התנהגות הכביש דינאמית, אך לא ספורטיבית עקב משקל גבוה.
למי מתאים: אם אתם מחפשים מכונית גדולה ומרווחת, מאובזרת ואיכותית ולא רוצים להיפרד מחצי מיליון שקל.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-269,990 ש"ח ( רכב המבחן 329,990 ש"ח)

עיצוב ותא נוסעים
על הזיקר 001 אי אפשר להגיד את המשפט הבנאלי "הגודל לא קובע", כי מדובר במכונית שסובבה ראשים בלי הרף בזכות מידותיה, עיצובה החריג בנוף וגם הצביעה המיוחדת בכתום-שחור שללא ספק יצרה את התחושה שמדובר במכונית נמוכה יותר מנתון גובהה האמיתי, לצד חישוקי "22 ענקיים, פנסי החזית המסוגננים ואלו מאחור המוטמעים בדלת תא המטען שמשלימים את התמונה. אין כאן שום דבר חדשני או נועז שלא ראינו קודם אלא חיבור מצוין של כל האלמנטים שנוצר בסדנת העיצוב של זיקר בשבדיה.

הכניסה לרכב נוחה מלפנים ומאחור בזכות דלתות גדולות וזווית פתיחה רחבה. תא הנוסעים מגלה מרווח מצוין ואיכות חומרים והרכבה גבוהה. מאחור המרווח טוב מאוד גם כן בזכות בסיס גלגלים של 3 מטרים ורצפה שטוחה, כך שארבעה נוסעים ייהנו ממושבים מפנקים ומרווח מצוין, וגם שלושה יכנסו אך זה במרכז יתמודד עם בליטה הנובעת ממשענת היד הנשלפת. גם תא המטען בנפח 490 ליטר שימושי למדי.

בעידן הנוכחי, אם היו צריכים להציב כפתור לכל פעולה שיש במכונית היינו מקבלים תא נוסעים שנראה כמו קוקפיט של מטוס נוסעים, עמוס ולא יעיל לאף נהג/ת. במקרה של הזיקר איחוד הפעולות מגיע בדמות שני משטחי מגע על ההגה הדורשים לימוד והתרגלות. באמצעות המשטחים הללו מפעילים כמה מערכות כמו בקרת השיוט האדפטיבית והזזת מראות, הפעלת פקודות קוליות ועוד שורה ארוכה של נושאים וזה לא תמיד עובד כמו שצריך - ניסינו להתאים בנהיגה את מהירות בקרת השיוט ונדרשנו למיומנות גבוהה במציאת הנקודה עליה צריך ללחוץ במשטח ההגה על מנת שזה יעבוד בצורה זהה בכל פעם, חבל שאין סימונים על "משטחי העכבר" היכן מומלץ ללחוץ מבלי לשוטט עם האצבעות בחיפוש מייגע. למסך המולטימדיה ארבעה "לחצני" תפריטים שנמצאים בשולי המסך ואליהם ניתן להגיע בנגיעה ולהפעיל את מה שמחפשים. ברוב הפונקציות עושים זאת פעם אחת להתאמה אישית לסגנון הרצוי ואין צורך לחזור לשם יותר.

איכות נסיעה ואבזור
לא התעלמנו מהפיתוי להשוות את ה-001 למכוניות יוקרה בעלות עשרות שנות ניסיון, בעיקר אלו מגרמניה או אפילו כאלו אמריקאיות, בריטיות או שוודיות. אבל לפני כן, זיקר קודם רוצים לקבוע את הרף לתוצרת הסינית, כשקריאת התיגר למותגים הוותיקים תגיע גם היא בעתיד.
למרות שהזיקר 001 אינה מכונית חדשה, כבר בת 3, ניכר כי הם עשו את שיעורי הבית בצורה טובה והתקבלה נסיעה נוחה, שאולי אפשר לזקוף למתלי האוויר בגרסת ה"קריפטון" שנבחנה, שמתכווננים בהתאם למצב הנהיגה וטיפלו היטב בבורות נפוצים. אפשר לנסוע במכונית הזאת שעות רבות ולא להתעייף או לסבול ממשהו שמטריד את הנוסעים, כאשר בדרך מהירה חודרים רעשים, אך הם ברמה סבירה לגמרי. התמרון העירוני אינו מצטיין עם רדיוס סיבוב גדול מדי, לו הייתה אפשרות להיגוי אחורי בנסיעה ובתמרוני חנייה, החיים היו הרבה יותר טובים. לסיכום סעיף איכות הנסיעה, הזיקר שלנו זוכה לציון גבוה ונראה שהצליחה להציב את הרף שביקשו.

רשימת האבזור עשירה וכוללת פריטים כגון מושבים מחושמלים עם חימום ואוורור, מערכת שמע מצוינת של "ימאהה" עם המון רמקולים. מסך מולטימדיה ענק "15 (ללא עברית) שמציע גם אפשרויות התאמה אישית וקישוריות אלחוטיות לנייד שפעלו הייטב (כנראה שהמעבד המהיר של קוואלקום עושה את העבודה), יש גם עוזרת קולית ששמחה לשנות את מצבי נסיעה, להפעיל את רוב מערכות הרכב, פרט למערכת הבטיחות, ולא הססנו לבקש ממנה לסדר את המכונית לפי דרישה עם חימום, קירור, אוורור, רדיו, ניווט (מקורי) ועוד ועוד. יש גם משטח טעינה אלחוטי שלא תמיד מצליח להחזיק את הטלפון במקומו ובעתיד תצטרף אפליקציה לשליטה על תחום הטעינה וההכנה לנסיעה ולהפעיל עוד כמה דברים. גם מאחור מצאנו לא מעט אלמנטים פינוקיים-יוקרתיים לרבות הטיית מושבים, שקעי טעינה, ופתחי מיזוג לגוף ולראש בנפרד.

עורך אזור הרכב חסך לכם את הפירוט הטכני של שלל מערכות הבטיחות כי הסיקור הזה היה נמשך לנצח, אך נזכיר את מערך המצלמות והרדארים שמגיעים ממובילאיי הישראלית, עם מערכת שמוכנה להיות אוטונומית בלחיצת כפתור, באישור המדינה בעתיד כמובן, כלל המערכות שנבדקו פעלו בצורה טובה, אך נטו לעודף צפצופים והתרעות שהפכו מטרידים לעיתים. נציין גם שאת התרעת ניטור מבט הנהג והתרעת זיהוי התמרורים יש צורך לבטל בכל תחילת נסיעה עקב תקנות הבטיחות האירופאיות שמחייבות בהן.

ביצועים והתנהגות
כמכונית חשמלית עם שני מנועים, הנעה כפולה והספק של 544 כ"ס וזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש בפחות מארבע שניות (3.8), קיבלנו בדיוק את מה שציפינו לו. התגובות חזקות, אם כי מרוסנות להפליא וטוב שכך, בעיקר במצבי קיצון כמו "ספורט". יחד עם בלימה מורגשת במצב שימוש בדוושה אחת, כאשר הרגנרציה לסוללה ניתנת לבחירה בשתי רמות והן נעימות לשימוש ולא גורמות לבחילה.

בנהיגה דינאמית יותר, חלק מהבוחנים הרגישו היטב את משקלה של המכונית עם 2.4 טונות, אחרים לא ממש התרגשו מכך,שכן עוצמת ההספק היא די והותר ברמות האלה, ולא נתפלא אם יהיו מי שיסתפקו בגרסת הכניסה עם 272 כ"ס ממנוע אחורי לטובת הארכת טווח הנסיעה הרשמי (620 ק"מ). נציין כי סדר בחירת מצבי הנסיעה המוצג במסך המולטימדיה קצת בלבל אותנו בהתחלה והוא לא נראה לנו הגיוני כי אנחנו רגילים ללכת מהקל אל הכבד עם חסכוני, נוחות, ספורט, אישי, שטח ותת מצבי שטח כמו חול, שלג ובוץ אבל כאן מישהו בחר לסדר את זה אחרת. עקפנו את זה על ידי שימוש בסייעת הקולית.

בסיום המבחן בתנאים מגוונים מאוד, עמדה צריכת החשמל על 18.8 קוט"ש ל-100 ק"מ, המשמעות היא טווח נסיעה ריאלי של 500 ק"מ. נתון טוב מאוד ביחס לגודל ולביצועים וגם לא רחוק מהנתון הרשמי (580 ק"מ). סוללת 100 קוט"ש (94 קוט"ש נטו) מסוגלת להיטען בקצב של עד 200 קילוואט, כאשר בעמדה אולטרה-מהירה של 180 קילוואט בה עצרנו, התמלאה ב-150 ק"מ נוספים בתוך 13 דקות בלבד, מה שיספיק להגיע מטבריה לת"א ללא שום בעיה.

סיכום
תת קטגוריה שהולכת ומתפתחת של מכוניות פרימיום-טק כמו אקספנג וניו וגם BYD סיל שתושק בקרוב, מבקשת לנגוס נתח מהאחרים, גם מהתחום העממי וגם מתחום היוקרה. זיקר 001 היא מכונית סאלון באווירה ספורטיבית, מעוצבת, שימושיות, ובעלת אלמנטים רבים מעולמות הפרימיום שאין עדיין בכוחם להתמודד עם מיתוג מכוניות היוקרה מגרמנית בעלות מסורת ארוכת שנים שהביאו אותם לרמה גבוהה מאוד של ידע בייצור ופיתוח מכוניות פרימיום. אז נכון, גם אין לה היגוי אחורי והתמרון העירוני לא מצטיין, גם הנדסת האנוש דורשת למידה והסתגלות והתנהגות הכביש לא ספורטיבית במהותה.

אבל זיקר 001 לא נמצאת במרחק גדול מהם, וכאשר משווים אותה לטסלה מודל S למשל, מתגלה כי בסעיפי איכות הנסיעה, האבזור ואיכות החומרים, היא לא משאירה לאמריקאית סיכוי גדול. מתלי האוויר בגרסה הבכירה יוצרים גם הבדל בחוויית הנסיעה והיגוי מדויק משלים את חווית הנהיגה. היא מביאה גם אופי מיוחד בעיצוב, איכות חומרים גבוהה, טווח נסיעה שימושי, ויחד עם תמחור אגרסיבי, בשורה התחתונה יש כאן עסקה מצוינת שלא תדרוש מכם להיפרד מחצי מיליון שקל.