בסכנת הכחדה: יונדאי i20 N במבחן

סופר-מיני ספורטיבית וידנית - כיום בישראל לא תמצאו אף אחת כזו, פעם היו הרבה יותר. האם הגרסה הספורטיבית של ה-i20 מזכירה נשכחות מתקופות יפות או שהיא רק גרסה חזקה?

רן סגל
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: רן סגל)
(צילום: רן סגל)
שנה גודל פונט א א א א

לפני כ-6 שנים בלבד השיקה יונדאי את הדגם הראשון שלה תחת חטיבת N הספורטיבית, כשבראשה הוצב לא אחר מאלברט בירמן, מי שהיה המהנדס הראשי בחטיבת M של ב.מ.וו. הדגם הראשון שיצא לאוויר העולם היה ה-i30 N כשהוא זוכה לביקורות מצוינות בארץ ובעולם. בסוף 2020 הצטרפה לשוק האירופי אחות נוספות וקטנה, ה-i20 N שמיאנה להגיע לישראל, אך לבסוף היא נחתה כאן בסוף הרבעון הראשון של שנה.

ה-i20 N הגיעה בתקופת יובש רצינית בקטגוריית הקטנות החמות והעממיות. אחרי שבישראל טעמנו טעם הנאה מרנו קליאו RS, פולקסווגן פולו GTI, סיאט איביזה קופרה ופיג'ו 208 GTi (כן, יש גם אבארט 500, אבל היא מיני), נותרה כיום מתחרה בודדת, הפולו GTI (האוטומטית!). בחו"ל הם נהנים מסוזוקי סוויפט ספורט קטנה וכמעט ספרטנית ומטויוטה יאריס GR עצבנית (כשאחת אפילו הסתננה לה ארצה). אבל כעת ה-i20 N בעלת הגיר הידני שוב מעלה את הדופק לחובבי וחובבות הנהיגה הארצישראליים/ות.

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: מבחוץ זועקת ספורטיביות מכל פינה, אך מבפנים שגרתית ואפרורית עם איכות חומרים סבירה בלבד.
איכות נסיעה ואבזור: הנוחות לא מצטיינת, היא קופצנית ברצף שיבושים ובידוד הרעשים גבולי, אך מדגיש את צליל מערכת הפליטה האקטיבית.
ביצועים והתנהגות: התחושה זריזה וקלילה מה שיוצר חווית נהיגה ספורטיבית גם במהירויות נמוכות, עם נכונות להיכנס ולהדק פניות ותגובות טובות מאוד להעברות משקל.
למי מתאים: לכל מי שמדרג תחושה ספורטיבית והתנהגות כביש מהנה בראש סדר העדיפויות.
מחיר עדכני למועד המבחן: 182,990 ש"ח

עיצוב ותא נוסעים
העיצוב החיצוני עבר חתיכת שדרוג בנראות. כשעוברים ליד i20 רגילה מבינים כמה הפער בולט – החצאיות עם גימורים אדומים, הג'נטים ספורטיביים והקליפרים האדומים, הדיפיוזר מאחור עם פתח יציאת מפלט אובלי והספוילר המוגזם משהו משלים את האווירה. זה נראה טוב, פסע מלהיות מצועצע, ולגמרי עושה את העבודה.

עיצוב הפנים לעומת זאת פחות צעקני. פרט למושבים הספורטיביים עם רקמת התכלת (שלבסוף מתיישבים עליהם ולא רואים עוד), תא הנוסעים זהה לגמרי לגרסה הרגילה וחבל. גווני שחור שולטים ואיכות החומרים בסיסית לגמרי. פס כחול או אדום לרוחב הדשבורד ובדלתות היה משדרג את האווירה במקצת, במקום זה תסתפקו בתגית N קטנה בידית ההילוכים ובחישור האמצעי שבהגה, שם גם שוכנים שני כפתורי N תכולים וכפתור ה-Rev Match אדום, שעוד נרחיב עליהם בהמשך.

לעומת ה-i20 הרגילה הממדים החיצוניים שונים במעט עקב מאפייני העיצוב והנמכה של ס"מ אחד, המשמעות היא שהמרווח הטוב מלפנים נשמר וכך גם המצב מאחור עם תנוחת ישיבה זקופה במעט ותא מטען (352 ל') שימושי יחסית.

איכות נסיעה ואבזור
הכיול נוקשה ובהתאם התחושה סבירה במרבית הכבישים העירוניים, מאידך, מעבר רצף שיבושים או ברחוב "הולנדי", יעביר היטב אל תא הנוסעים דיווח על מצב הכביש. התמרון העירוני סביר בלבד, גם ב-i30 N וגם כאן יונדאי פשוט קצרו אותו על חשבון זווית הפניית הגלגלים. בדרך בין-עירונית המצב משתפר, אך מפגעים רוחביים או "מדרגות" בכביש יעבירו חבטה אל תא הנוסעים וקפיצה קלה במושב, זה לא תמיד נעים. מה שכן נעים הם המושבים, שתומכים ונוחים לאורך זמן (בעלי מבנה גוף צר לא היו מתנגדים לתחושה חובקת יותר). בידוד הרעשים לא מצטיין, אבל זה ממש לא משנה כשרוצים לשמוע כל פצפוץ אגזוז...

ה-i20 N משווקת ברמת גימור אחת, מאובזרת למדי וכוללת פריטים כמו מפתח חכם, בקרת אקלים מפוצלת, משטח טעינה אלחוטי, מראה נגד סנוור, חיישני גשם ואורות, חיישני חניה מאחור ומלפנים, מצלמת רוורס (באיכות בינונית), תאורת אווירה בסיסית וריפוד בד משולב עור. גם מערך הבטיחות מקיף וכולל את כל המערכות המקובלת יחד עם התרעת תנועה חוצה בצומת, התרעת רכב בשטח מת כולל התערבות למניעת תאונה, התרעת תנועה חוצה מאחור כולל בלימת חירום אוטונומית, אורות גבוהים אוטומטיים והתרעת שכחת ילד במושב האחורי.

ביצועים והתנהגות
אנו מקווים שפשוט דלגתם על כל ההקדמה המיותרת, כי בסוף התחושות והביצועים זהו העיקר. המנוע בנפח 1.6 ליטר, מוגדש כמובן, מספק 204 כ"ס עם יחס הספק-משקל נהדר (במונחים של היום) של 6.2 ק"ג לכל כ"ס. קודם כל, המנוע מספק תחושות נמרצות מאוד ולא מתקשה לנשום גם כשמתקרבים למנתק, ובנוסף בעל גמישות טובה ומאפשר שיוט נינוח ויציאה לעקיפות שגרתיות גם בדרך מהירה. ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 6.2 שניות (רק חצי שניה איטי יותר מלאון קופרה למשל).

תיבת ההילוכים ידנית, מצרך נדיר בקרב "חולי ההגה", ולה 6 הילוכים שעוברים בצורה חלקה וקליקית (קצת פחות בין 4 ל-5, אבל עדיין בצורה טובה), היא עד כדי כך כיפית שהח"מ מצא את עצמו "סתם" מוריד (ומעלה) הילוכים כדי ליהנות גם מערכת הפליטה האקטיבית, עם צליל שמקבל נפח בס במצב הפתוח ביותר ויוצר צלילים שפשוט מייתרים את מערכת השמע. יחידת ההנעה מספקת זמינות מצוינת בכל מצב, גם אם אתם לא מורידים שני הילוכים, עם פרצי כוח שפשוט מעלים חיוך בכל תאוצה וצליל פליטה משכר, וכבונוס תקבלו צריכת דלק נהדרת עם כ-11.5 ק"מ לליטר בימי המבחן הלא חסכוניים (שכללו כמובן גם נסיעות שגרתיות).

אם יחידת ההנעה פשוט חלומית, התנהגות הכביש של ה-i20N היא הדובדבן. קודם כל, התחושה קלילה ותזזיתית ובמצב N אפילו עצבנית, אבל בקטע טוב. קלילות היא מילת מפתח ברכבים ספורטיביים וה-i20 הזו מאפשרת העברות משקל מדויקות, עם בלמים בעלי היזון חוזר טוב מאוד, ועוד לפני התערבות הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה, לשלדה נכונות להיכנס לפניות והגה קצר ומדויק, אך לא היינו מתנגדים ליותר תקשורת ממנו.

סיכום
אפשר לסכם את המבחן הזה כמו כל מבחן אחר ולדבר על השימושיות הטובה או הנוחות הלא מצטיינת, על העיצוב המדליק מבחוץ והשגרתי מבפנים, על האבזור ועל כמה היא בטיחותית. אבל לא לשם כך התכנסנו, פשוט עזבו הכל כי ה-i20 N זו לא מכונית לנהוג בה עם יד אחת (כאילו אפשר, אבל בואו...), אתם רוצים לאחוז בהגה ופשוט להאריך את הדרך לעבודה, לוותר על הפקקים בכל בוקר כדי לנסוע דרך הכבישים המפותלים הקרובים למקום מגוריכם, ואם צריך, אז גם לצאת שעה קודם, אתם פשוט תגיעו עם חיוך למשרד.