מאזדה CX90: השאיפה לפרימיום במידות אקסטרה לארג’

מאזדה לוקחת עוד צעד קדימה אל מחוזות היוקרה עם הרכב המפואר ביותר והגדול ביותר שנחת בארץ עד היום

בועז קורפל
בועז קורפל

תגיות: מאזדה

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

יצרנית המכוניות היפנית מאזדה איננה מהיצרניות הגדולות מבחינת היקפי ייצור ובמושגים עולמיים היא דווקא את היצרניות הקטנות. ולמרות זאת, יש מי שרואה בה אחת היצרניות החשובות ביותר עם דגמים אייקוניים (מיאטה למשל או אפילו RX7) טכנולוגיית מנועי בנזין מעניינת (מנוע רוטורי וסקאיי אקטיב) ומעל לכל אלה, קהל לקוחות קנאי ששומר אמונים לחברה שלא מיהרה להיכנס לעידן הטורבו כמו היצרניות האחרות' וגם לא מיהרה להיכנס לעידן החשמל אם כי בשני המקרים לא תהיה לה ממש ברירה והיא תהיה חייבת לעשות זאת בכדי לשרוד את אימת הרגולציה ואת הטרנד העולמי שמחפש מוצרים עם קיימות באחוזים גבוהים ושמירה על איכות הסביבה.

מאזדה החדשה שנחתה כאן בשבועות האחרונים איננה שייכת לאסכולות הנ”ל של קיימות ושמירה על איכות סביבה. היא מביאה לשולחן ערכים אחרים לגמרי שמטרתם להתברג אל קטגוריית כלי הרכב המשפחתיים הגדולים בעלי 6 עד 8 מושבים בתצורות ישיבה שונות. הפלטפורמה החדשה של הדגם הזה משמשת ארבעה דגמים בסה”כ - וכולם ממשפחת CX החל מדגמי 60 ו-70 ובהמשך עם דגמי 80 ו-90. דגמי 70 ו-90 קיבלו את המרכבים הגדולים המיועדים לשיווק בארה”ב ובקנדה, ואילו דגמי 60 ו-80 עם מימדי מרכב “צנומים” יותר לשווקים באירופה.

מאחר וישראל רוקדת בשתי החתונות, זה איפשר לחברת דלק מוטורס להביא לכאן את הדגם הגדול והמפואר מכולם בשתי רמות גימור שנקראות אקסלוסיב עם 7 מקומות ישיבה וסיגנצ’ור המאובזרת יותר עם 6 מושבים בתצורת קפטן עם 3 שורות של שני מושבים כמו במטוס מנהלים יוקרתי.

נוכחות חסרת פשרות
כאשר יוצרים מכונית במידות עצומות כמו CX90, מקבלים נוכחות מרשימה על הכביש רק מעצם הגודל שלה ואין שום סיבה להיכנס לטריקים שיסייעו במשיכת תשומת לב. המכונית האחרונה בה נהגנו שהייתה עצומה במידותיה הייתה הונגצ’י הסינית ושם דווקא כן בחרו המעצבים להוסיף אלמנטים שונים וזה הפך את עניין העיצוב שלה לנושא לשיחה בין אלה שאהבו אותו לאלה שחושבים שהוא גרוטסקי מדי.

 במקרה שלנו הפעם, המכונית קיבלה חזית בעיצוב בסגנון קודו המוכר של מאזדה והפרופורציות שלה טובות מאוד. עם אורך של 510 ס”מ ובסיס גלגלים של 312 ס”מ, אין ספק שהיא שייכת לזן מיוחד של קרוסאוברים ענקיים שקורצים יותר לכיוון המידות של מיניוואן. תוסיפו את הגובה שלה (175 ס”מ) ואת רוחבה (199 ס”מ) ותגלו שהיא מציעה מרחב מחייה עצום בכל המקומות מעבר למכוניות אחרות שמתיימרות להתמודד איתה.

בשורה התחתונה הן לא ממש מצליחות להתמודד כי הנתונים הבסיסיים של סובארו איוולטיס או יונדאי פאליסייד וגם שברולט טרוורס ופורד אקספלורר קטנים יותר מנושאת המטוסים הזאת. החינניות של העיצוב עם תוספות פסי הניקל לצידי הגוף ובחרטום והצביעה של בתי הגלגלים בצבע המכונית עם חישוקי גלגלים במידה 21 אינץ’ בעיצוב שחור גלוס מבריק מתכתבים זה עם זה והתוצאה אלגנטית ויפה בלי שום מאמץ לצעוק “שימו לב, אני כאן ואני גדולה!”
 

פרימיום או לא פרימיום? זאת השאלה
המהלך שמובילים במאזדה במטרה לדגדג את עולמות הפרימיום התחיל לפני כמה שנים טובות וזה לא היה דווקא בספינת הדגל הקודמת, המאזדה 6 אלא דווקא במאזדה CX-5 שנחשבת לאחת המכוניות הפופולאריות בישראל. מה שהתחיל ב-CX-5 עם מושבי עור מחושמלים ועליה באיכות החומרים מהם המכונית עשויה עם איכות הרכבה מצוינת, ממשיך גם כאן בנדיבות אבל עניין הפרימיום לא ממש פרץ דרך קדימה ולא עלה שלב.

מחד, איכות החומרים ותפעול המערכות של הלוויתן המפואר עונה על קטגוריית הפרימיום כמו גם חלק ממערכות הנוחות של הרכב כגון חימום/קירור המושבים (בגרסה היקרה גם בשורה השנייה) וגם מערכות בטיחות, מערכת סאונד איכותית, מערכת בקרת אקלים עם 3 אזורים שונים, דלת תא מטען חשמלית, תצוגה עילית ומצלמות חדות וטובות, אבל אופס; קפיצת המדרגה הפרימיומית נעצרה שם.

מאזדה לא חידשה את מערכת השליטה במולטימדיה ועדיין משתמשת בחוגה המוכרת מכונית “אמריקאית” גדולה שכזאת חייבת להציע התנעה מרחוק, הפעלת מיזוג מרחוק, מערכת מולטימדיה צבעונית עם מסך נגיעה גדול, פקודות קוליות, תאורות אווירה ועוד כהנה וכהנה מערכות שנמצאות במכוניות המתחרות באמת מעולם הפרימיום כמו עיסוי במושבים לדוגמה.

 חרף ההיעדרות של אבזור הפינוק הנ”ל, אי אפשר להתעלם מהמרחבים והנוחות של הנוסעים בכל אחת מהשורות אם כי השורה האחרונה מומלצת בעיקר לדור הצעיר. תנוחת הנהיגה טובה מאוד, תפעול המכונית  נוח והגיוני עם בורר מצבי נסיעה כולל “מצב שטח” וספורט ואין חשש או היסוס לתפעל אותה ולנהוג בביטחון מפאת המימדים שלה. מערכת המתלים עובדת מצוין ולמרות המידות הנדיבות היא מרגישה מאוזנת בפניות ותחושת הנטייה על הצד מנוטרלת היטב. אבל מעצם היותה “אמריקאית” ציפינו ממנה להיות יותר רכה ומרוסנת בנסיעה בכבישים עירוניים אבל היא לא עמדה בציפיות האלה ולא הצליחה לנטרל את הגבשושיות בכביש והתחושה עברה פנימה למכונית.

בשורה התחתונה, התשובה על סוגיית הפרימיום היא שהמכונית עוד לא “עברה את הגדר” ונחתה בעולמות הפרימיום אם כי המחיר בגרסה המאובזרת יותר כבר עבר את הגדר לפניה. אבל לדעתנו יש כאן כמה דברים אחרים שחייבים להביא בחשבון ולא רק אבזור כזה או אחר ואחד הדברים החשובים ביותר הוא המנוע, או ליתר דיוק יחידת ההנעה עם תיבת ההילוכים.

מנוע שעושה חשק לנהוג בלי הפסקה
מאזדה לא פינקה אותנו יותר מדי במנועי טורבו גדולים וחזקים וגם לא בפלטפורמות הנעה אחורית ובתיבות הילוכים חדישות ובהנעה כפולה. אבל CX90 כולל את כל אלה יחד והתוצאה פשוט מצוינת. יחידת כוח בעלת 6 בוכנות בשורה בנפח של 3,3 ליטרים בהספק 345 כוחות סוס ומומנט אדיר של 51 קג”מ מחוזקת במגדש טורבו היא בהחלט מכלול שיש להתהדר בו. ולכן בצידי המכונית (בחלק הקדמי) הורכבה תווית מיוחדת שמציינת את סוג המנוע במטרה להזכיר לבעלים של המכונית איזה מנוע מחכה לו מתחת למכסה הקדמי וגם לאלה שצופים בה מהצד על מנת שאלה יצקצקו בשפתיים ויעריכו את המנוע הזה. אין הרבה מכוניות יפניות עם מנוע כזה פרט אולי לטויוטה סופרה שקיבלה את המנוע בכלל כנדוניה מ-ב.מ.וו בפרויקט המשותף של השתיים.

יחידת הכוח הזאת עובדת נפלא, וגם העיכוב בכניסה של הטורבו מתקבל בחינניות והפיצוי על כך מגיע בהמשך כשהרגל לא מרפה מהדוושה. לא שכחנו לרגע כי מדובר במכונית גדולה ולא במיאטה שובבה, אבל היו רגעים ששירת המנוע התעלתה על המידות שלה ונהננו מהנסיעה ומהשידוך בין המנוע ותיבת ההילוכים. הזינוק התיאורטי מעמידה ל-100 קמ”ש נמשך 6.9 שניות והמהירות המרבית המוצהרת היא 196 קמ”ש.

נציין כי לא בדקנו את שניהם ובעיקר את מהירות הקצה כי זה מהלך לא חוקי, אם כי התחושה בעניין הזריזות בזינוק הייתה כי היא תצליח לעמוד במבחן או תהיה ממש קרובה לנתון המוצהר. התנהגות הכביש יותר נעימה מהמחשבות שהיו לנו לפני שיצאנו לדרך וזה רק מפאת הגודל שלה.

נסענו במכונית כמה ימים באזורים שונים ובתוואי כביש מגוון. ההתנהגות הכללית טובה וזה בא לידי ביטוי בכבישים מהירים, מפותלים ורק תמרונים עירוניים הרגישו מאתגרים בגלל רדיוס הסיבוב שלה שחייב אותנו לבצע תמרוני קדימה-אחורה בכמה מקומות בסיוע מערך מצלמות חדות ומדויקות 360 מעלות.

למרות שתיבת ההילוכים מציעה 8 מהירויות, צריכת הדלק המוצהרת בנסיעה משולבת היא 10 ק”מ לליטר ובמבחן סחטנו ממנה 7.7 ק”מ לליטר. המכוניות האחרות בקטגוריה אינן מוגדרות כחסכוניות במיוחד אלא אם הן פלאג אין או היברידיות וכאלה אין יותר מדי וניתן לחשוב על קיה סורנטו או טויוטה היילנדר אם כי שתייהן לא ממש מתחרות במאזדה הלווייתנית שמוגדרת היברידית קלה עם סיוע מחושמל למנוע בדמות מנוע חשמלי קטן בין המנוע לתיבת ההילוכים ותפקידו לסייע למנוע הבנזין בנקודות מאמץ ולתת דחיפה קטנה נוספת באופן אוטומאטי.

ענייני הפרקטיות באים לידי ביטוי במכוניות כאלה גם באפשרות נשיאת מטען. תא המטען האחורי צנוע במידותיו כאשר 3 השורות בשימוש אבל כאשר מקפלים את השורה השלישית מקבלים 608 ליטרים וזה נתון טוב בעיקר כי תא המטען רחב ונגיש להעמסה ופריקה של ציוד. אם אתם מאלה שגוררים עגלות תשמחו לדעת שאפשר לגרור עגלה במשקל 1.5 טונות (עם בלמים) ולצאת לטיולים ארוכי טווח עם כל מה שאתם אוהבים.

סיכום
 אם המחיר מהווה מכשול כשגרסת הכניסה עולה 385,000 שקלים והגרסה היקרה יותר עולה 400,000 שקלים ואתם עדיין מתעקשים לקנות את המכונית הזאת, תצטרכו להמתין עד שגרסאות זולות יותר באבזור מופחת תגענה בחודשים הבאים ארצה או להתאזר בסבלנות עד שתגיע CX70 שתהיה זולה בוודאות אם כי המידות והאבזור עדיין לא ידועים כאן.

אלה שיקחו בחשבון את המכונית הנוכחית ועניין המחיר לא יהיה בעיה עבורם, יקבלו מכונית גדולה ומרווחת, נעימה לנסיעה עם רמת בטיחות גבוהה ואפשרות להגדרת פרופילים לכמה נהגים שיקבלו את פניהם בהתאמה של המושב, ההגה, המראות וכו’ וכך תרגישו כמה המכונית מחבקת אתכם.

ביצועי הנסיעה מצוינים פרט לצריכת הדלק ושיכוך מהמורות הכביש. אלה שיבקשו פרימיום על כל המשתמע מכך לא ימצאו כאן מהדורה חלקית עם הרבה עור ופינוקים של מערכות קירור וחימום בתוספת מערכות שנמצאות במכוניות מודרניות כמו משטח טעינה אלחוטי, דלת תא מטען חשמלית וכו’. הם לא יקבלו כאן את הפינוקים המשלימים כמו עיסוי מושבים והפעלות מרחוק וגם לא את חוויית השימוש המודרנית של מסכי מגע גדולים וצבעוניים למרות שהמערכת הקיימת שהגיעה משאר המכוניות של מאזדה, טובה ויציבה ויש בה קישוריות לכל סוגי הטלפונים.

האפקט של הגודל הוא דרמטי. הנוכחות של המכונית בכל מקום פשוט ממגנטת וקשה להסיר ממנה את העיניים למרות שהעיצוב שלה לא צועק וגרוטסקי אלא אלגנטי ושקט בלי יותר מדי קשקושים חיצוניים ופסי עיצוב צבעוניים. חיבור של הגודל והנוכחות עם המנוע ותיבת ההילוכים יותר מכונית טובה מאוד וחוויית הנהיגה מפתיעה.

אנחנו לא חושבים שרחובות וכבישי ישראל יהיו מוצפים בדגם הזה, וגם לא באחים הצנועים שלו שיגיעו בעתיד. אבל אין ספק שמאזדה CX90 תמצא את המקום שלה חרף המחיר ואולי בזכות זאת היא תהיה עוד יותר מיוחדת.

מאזדה CX90 אקסלוסיב
 אורך: 5.10 מטרים
 רוחב: 1.994 מטרים
 גובה: 1.748 מטרים
 בסיס גלגלים: 3.12 מטרים
 מרווח גחון: 203 מ”מ
 משקל עצמי: 2.2 טונות

 מנוע: טורבו בנזין בנפח 3.3. ליטרים
 הספק: 345 כ”ס
 מומנט: 51 קג”מ
 תיבת הילוכים: אוטומאטית 8 מהירויות
 הנעה: כפולה
 זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 6.9 שניות
 מהירות מרבית: 196 קמ”ש
 כושר גרירה: 1.5 טונות עם בלמים