ORA פאנקי קאט במבחן. צ'יינה טאון
עם עיצוב מתקתק וחלל פנים מקורי ורחב ידיים, ORA פאנקי קאט מנסה להציע לכם חיה עירונית מחושמלת מסוג חדש
ראשית, שיעור קצר באילן היוחסין של קונצרן GWM, במרכזו ממוקם המותג ״גרייט וול״ שהספיק להגיח לישראל בתחילת העשור הקודם אך זכה להצלחה מועטה בלשון המעטה, עם ליין מוצרים שפחות קלע לטעמו של הלקוח הישראלי והוביל להפסקת שיווקו בשנת 2015. אלא שמאז הקונצרן זוכה לחיים מחודשים בארצנו, עם מותג ״WEY" המיובא על ידי סמ״לת ו״אורה״ המיובא על ידי כלמוביל.
בשני המקרים, מדובר במותגים אשר מראשיתם תוכננו, עוצבו והורכבו כדי לקלוע לטעמו של קהל רוכשים אירופאי, ביניהם, נמנה גם השוק הישראלי. את מותג ״WEY״ אפיינו בגרייט וול לאנשים שמחפשים רכבי פנאי-שטח עם ניחוח יוקרתי, ומנגד מותג ״אורה״ מכוון לקהל צעיר ואורבני שאינו מחפש להוכיח שהרכב שלו גבוה יותר משל השכן.
החדשות הטובות הן שבשוק החשמליות הצפוף, כשהמירוץ על הארנק של הלקוח הישראלי נמצא בשיאו, אורה פאנקי קאט מצליחה לבלוט ולמצוא לעצמה קרקע יציבה. היא לא פונה אל לקוחות המחפשים עסקת ״פח-לשקל״, קרי לקוחות שעבור ממונם מצפים לקבל את המוצר הגדול, הגבוה והמרווח ביותר שאפשר, אלא דווקא אל לקוחות המחפשים להתבלט, להיות מיוחדים ועם אפשר גם להתפנק ברמת אבזור עשירה מהמקובל - מה טוב.
העיצוב הוא המלך
את הפאנקי קאט קשה לפספס על הכביש, גם מספר חודשים לאחר שעגנה לראשונה בחופי מדינת ישראל, היא עדיין מצליחה לשלהב את ההמון ולאסוף סביבה לא מעט סקרנים. כיצד היא עושה זאת? בעזרת עיצוב רטרו שעם כמה שהוא נאה, קשה להגיד בפה מלא שהוא מקורי. בחזית, פנסים עגלגלים בטכנולוגיית LED מסגירים דמיון לדגמים אייקונים דוגמת מיני קופר ופולקסווגן חיפושית, וגם צללית הצד שלה עלולה להזכיר לכם דגמים יפנים כאלו ואחרים. דווקא בחלקה האחורי היא מצליחה לייצר בידול, בעזרת אחוריים תפוחים ועגלגלים שבמרכזם פס תאורה צר המתפרש לאורך החלון האחורי.
מכונית המבחן שברשותי, ברמת הגימור ״פרו פלוס״, מתהדרת בצביעה דו-גוונית אשר מצטרפת אל לא פחות מארבע עשרה אפשרויות צביעה שונות. את ההופעה הססגונית משלימים חישוקי גלגלים מעט פחות ססגוניים בקוטר 18 אינץ׳. ללקוחות המעוניינים לשדרג את ההופעה אפילו יותר מוצעת חבילת עיצוב ״GT" בעלות של כעשרת אלפים שקלים המוסיפה פגושים רחבים בעיצוב ספורטיבי, ספוילר ממותג וחישוקי גלגלים מעוצבים יותר שפוגמים מעט בטווח הנסיעה, ומחסירים כ-20 קילומטר על פי נתוני היצרן.
ממלכת הנוסעים
תא הנוסעים של הפאנקי קאט הוא מקום שכיף לשהות בו. שילובי הצבעים החיצוניים זולגים פנימה אל תוך התא בהתאמה, ובניגוד לסברה שדבקה ביצרניות הרכב הסיניות משך שנים, הפעם תא הנוסעים לא רק נראה איכותי, אלא גם מרגיש כזה. זה מתחיל מחלקו העליון של הדשבורד המורכב מחומרים רכים ונעימים למגע וממשיך אל דלתות המכונית המצופות בפלסטיק רך ומרופדות בכריות עם תפירות מעוינים. איכות ההרכבה מצוינת והתוצאה הכללית לא תבייש אפילו מתחרות מסגמנטים גבוהים יותר.
במרכז הקונסולה שוכן מערך מסכים בגודל 10.25 אינץ׳ כל אחד, חציו מאכלס את מערכת הבידור והמדיה של והשני את לוח המחוונים ומחשב הדרך. תגובתיות הפקודות במסך אינה חלקה והוא עמוס בתפריטים ובתתי תפריטים. תוסיפו לזה את העובדה שתפעול מערכת המיזוג מופקד כמעט ברובו בתוך המסך ותקבלו חוויה לא מספיק נעימה לתפעול בזמן נהיגה. בהירות המסכים לעומת זאת מצוינת גם תחת שמש ישירה. בשלב זה מסך המולטימדיה אינו תומך בקישוריות אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, אם כי אנשי אורה מבטיחים שהדבר יתאפשר בעתיד בעזרת עדכון מהאוויר שישוחרר לכלל הרוכשים.
כן תמצאו במסך המרכזי עוזרת קולית, אשר תשמח לעמוד לשירותכם בכל פעם שתקראו: "HELLO ORA". פעולת העוזרת עובדת היטב, והיא אכן מקלה את התפעול של פונקציות רבות במכונית, אם כי בשלב זה היא מסוגלת לזהות פקודות בשפה האנגלית בלבד. בחלקה התחתון של הקונסולה תמצאו פקדים לשליטה מהירה על פונקציית המזגן, וכן, גם הפעם נלקחה השראה יתרה מדגמי מיני. בקונסולה המפרידה בין צמד המושבים הקדמיים שוכן בורר הילוכים בתצורת גלגלת, שבניגוד למתחרות הבולטות, חסרה פידבק בעת סיבובה מה שלעיתים עלול לגרום לתסכול בזמן השימוש בה.
בין המושבים תמצאו גם בלם יד חשמלי עם פונקציית ״AUTO HOLD״ ומשטח טעינה אלחוטי לטלפון הנייד. גג השמש החשמלי המגיע כסטנדרט בגרסאות ״פרו פלוס״ ו-GT מצליח להכניס אור לחלל הנוסעים, והוא מוגן על ידי וילון המצליח לסנן היטב את קרינת השמש. עוד תמצאו ברמות הגימור שלהלן: חימום, אוורור ופונקציית עיסוי בצמד המושבים הקדמיים, מערך מצלמות היקפיות ומערכת חנייה אוטומטית.
מימדיה החיצוניים עשויים להטעות, אך בסיס גלגלים של 2.65 מטר מעמיד את הפאנקי קאט בדיוק במשבצת של קטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות. בפועל בסביבת הנהג התחושה מרווחת בהחלט ובשורת המושבים השנייה המצב טוב גם כן תודות לרצפה שטוחה, אלא שעקב מיקומו הנמוך של בסיס המושב, זווית הישיבה אינה מושלמת ועשויה להוות מטרד בנסיעות ממושכות.
המושב האמצעי קשיח וצפוף ויתאים בעיקר לילדים. היושבים מאחור ייהנו אמנם משקע USB וממשענת יד עם מחזיקי כוסות, אך יאלצו לחיות עם היעדרה של יציאת מיזוג אחורית, מה שבקיץ הישראלי עלול לגרום לחלק מהנוסעים לנוע באי נוחות. תא המטען צנוע, והוא ללא ספק נקודת התורפה של הדגם, נפחו 228 ליטר בלבד ומתחתיו תמצאו ערכה לתיקון נקרים.
יכולת מול ביצוע
אורה פאנקי קאט מוצעות עם שני מארזי סוללה, הראשון בקיבולת 47 קוט״ש מעמיד טווח נסיעה מוצהר של 300 ק״מ, ואילו גרסת המבחן מצוידת בסוללה הגדולה יותר בנפח 63 קוט״ש המעמידה טווח נסיעה מוצהר של 420 ק״מ, אשר בימי המבחן, שכללו נסיעה עירונית ובינעירוניות בדרגות מאמץ שונות, העמידה טווח נסיעה ריאלי של 18 קוט״ש למאה ק״מ שמתורגמים ל-350 ק״מ. יתכן ובנסיעה מנהלתית תוכלו להשיג נתון משופר במעט, אך עדיין רחוק מטווח הנסיעה המוצהר.
הספק המארז עומד על 171 כ״ס ובשתי הגרסאות הכוח מועבר לגלגלים הקדמיים בלבד ומאפשר זינוק מעמידה למאה קמ״ש תוך 8.2 שניות. יש גם שלושה מצבי בלימה רגרנטיבית הניתנים לבחירה מתוך תפריטי המסך, ואופציה לנהיגה בדוושה אחת, אך במהלך ימי המבחן אחזור האנרגיה חזרה אל הסוללה היה זניח.
לחיצה על דוושת הבלם והמכונית מתעוררת לחיים בצורה חרישית. כמצופה, בסביבה עירונית הפאנקי קאט מרגישה בבית, והודות למתלים המכוילים על הצד הרך (יש שיגידו רך מדי) היא מצליחה להתמודד עם שיבושים היטב, כשרק מידי פעם בורות עמוקים עלולים להוציא אותה משלוותה ולגרום לנדנוד המרכב. היא גם מצליחה לצבור מהירות בצורה טובה, אך אינה תמיס את האספלט.
מחוץ לעיר המצב פחות טוב; כיול המתלים ומערכת ההיגוי והבלמים אינם מעבירים תחושות לנהג. הדבר מתבטא באחיזת כביש נמוכה מהמקובל ואף עלול להוביל לסחרור הגלגלים הקדמיים תחת עומס. בידוד הרעשים לעומת זאת, עושה עבודה טובה, כשרק במהירויות גבוהות חודרים רעשי רוח וכביש, בעיקר מאזור בתי הגלגלים. בעזרת כפתור ייעודי בצידו של גלגל ההגה תוכלו לבחור בין שלושה מצבי נהיגה שהשפעתם על ההתנהגות כמעט ולא מורגשת.
כשתצטרכו לעצור ולהטעין, תוכלו לעשות זאת בשני אופנים: בהספק ביתי (AC) של עד 11 קילוואט, אשר ממצב בו הסוללה מרוקנת לגמרי מאנרגיה יארך בין חמש וחצי לשש וחצי שעות בהתאם לגודל המארז או בעמדה מהירה (DC) בהספק של עד 80 קילוואט המאפשרת מילוי יעיל יחסית של 80 אחוזים מקיבולת הסוללה תוך כ-49 דקות.
רשימת מערכות הבטיחות המתקדמות בהן מצוידת המכונית ראויה לשבח. כבר מרמת הכניסה הפאנקי קאט תדע לתקן אתכם במצב בו תסטו מהנתיב, לזהות הולכי רגל ודו-גלגלי ולבלום אתכם גם בנסיעה לאחור. היא גם תדע להתריע אם יש רכבים בשטח המת. אך באורה לא הסתפקו בזה, והציבו על הקורה הקדמית בצידו של הנהג מצלמה אשר סורקת את פניו של הנהג ויודעת להתריע במשוב קולי כשהיא מזהה סימני עייפות או חוסר ריכוז - מערכת חשובה שפועלת היטב ומסוגלת להציל חיים. יש גם שבע כריות אוויר וציון מקסימלי של חמישה כוכבים במבחני הריסוק של היורו NCAP.
האם לאמץ את החתול?
אורה פאנקי קאט היא ״מכונת חיוכים״, אבל לא במובן שגורם לחובבי נהיגה פרפרים בבטן, אלא במובן שהיא גורמת לכל מי שמביט בה מהצד לחייך. עבור רבים היא אינה הקנייה הרציונלית ביותר, והיא אכן אינה מושלמת, עם תא מטען קטן בעל שימושיות נמוכה, נוחות נסיעה לוקה בחסר וטווח נסיעה קצר מהצהרות היצרן. מנגד, היא איכותית ומוקפדת, מציעה רשימת אבזור ארוכה במיוחד וסטנדרט הבטיחות בה גבוה.
נכון לתאריך בו נכתב המבחן, עלו על כבישי ישראל 413 חתלתולים מתוצרת אורה, כשעל פי אנשי המותג מרבית הרוכשים הם דווקא אנשים בוגרים וממוסדים בגילאי חמישים ומעלה, וכי גרסת ה-GT בעלת העיצוב הספורטיבי קורצת בעיקר לקהל הלקוחות הנשי. כמו הנתונים, נדמה כי גם הפאנקי קאט נכנסה לשוק כדי לנפץ מוסכמות. היא עוצבה ותוכננה כדי לקרוץ לקהל לקוחות צעיר ולהכניס דם חדש לקונצרן גרייט וול, אך מצליחה גם למצוא את מקומה בקרב קהל הלקוחות הבוגר שכבר הספיק לחוות מהפכות בשוק הרכב המקומי, ולהתמסר למותג הצעיר מהמזרח.
להגנתה נציין שבאורה מציעים גם גרסת כניסה המחסירה מספר אביזרי נוחות אך שומרת על סטנדרט הבטיחות. זו, מתחילה ב-138 אלף שקל ומסוגלת לנסוע כ-300 קילומטר על לפי נתוני היצרן. אך אם לא הסתנוורתם מתג המחיר של הגרסאות הבכירות, כנראה שעבורכם הפאנקי קאט יכולה להוות אלטרנטיבה טובה למשפחתית אפרורית ולגרום לכם לחייך בכל בוקר כשתביטו בה עם כוס הקפה ביד.
מחיר מכונית מבחן: 165 אלף שקל