נהיגה ראשונה: אייווייז U6

אייווייז U6 מציע עיצוב מושך, טונות של אבזור ומחיר דומה למתחרים. אבל האם הוא נוח, מספיק חזק ומה הטווח? יצאנו לבדוק

יואל שוורץ
(צילום: יצרן, יואל שוורץ)
(צילום: יצרן, יואל שוורץ)
שנה גודל פונט א א א א

בשנים האחרונות אנחנו עדים לסוג אחר של יצרנים סינים. כאלה שלא מסתפקים בשוק הסיני העצום או כאלה שבכלל לא רוצים להתמודד איתו, ומחפשים להצליח בשווקים אחרים ובדגש על זה האירופאי. כן, דרישות הסף מחמירות יותר, הקהל גם אולי סלחני פחות, אבל המחשבה היא – שאם הצלחת שם, הדרך סלולה לשאר העולם.

אחד הדוגמאות הראשונות לכך הוא אייווייז (Aiways). המותג הסיני הוקם ב-2017 והציג מכונית ראשונה (את U5) ב-2019. פריצה ראשונה לאירופה התרחשה כבר ב-2021, אז גם המותג הגיע לראשונה לישראל והיה בין הראשונים לעשות כך. כעת מצטרף דגם שני למותג הטרי; הדגם נקרא U6 וגם הפעם כצו האופנה, הוא נראה כרכב כביש שטח אופייני. אלא שהפעם, מתוך מחשבה לבדלו מהעדר, יש גם טוויסט עיצובי.

 

ס'תכלו שוב בתמונות, בבננה על גלגלים שבוהה בכם בחזרה מהמסך. מלבד הצבע הבוהק שכל כך מתאים ומחמיא לו, הדבר הבולט ביותר הוא המראה הלא שיגרתי של הקורה האחורית. היא רחבה, מאוד משופעת וללא ספק עוזרת למכונית הזו להעביר מסר חזק של משהו אחר על הכביש. מסר חדשני באריזה נאה עם קריצה חושנית. בקיצור, בדיוק מה שצריך כדי להתחיל שיחה על מותג לא מוכר. זה כמובן לא השתרבב לאייווייז סתם כך במקרה, אלא כתוצאה ממעורבות של המעצב היפני קן אוקיימה, שעבד בשורות פורשה, ג'נרל מוטורס וגם בסדנת העיצוב פינינפארינה, שם היה מעורב בעיצוב פרארי אנזו.

וזה לא נעצר במראה החיצוני. גם בפנים העיצוב מיוחד וייחודי לא פחות, עם ידית הילוכים מעוצבת כמו ידית של סירת מירוץ, דשבורד שטוח, אופקי ונקי מכפתורים, לוח מחוונים צר ובקו אחיד עם פתחי המיזוג, ומסך מולטימדיה ענק (14.6 אינץ') שמשלים את האווירה העתידנית. על הרקע הזה, מעט חבל שהאזור מול הנוסע לא קיבל את תשומת הלב הראויה, כשהחלל שם נראה מעט סתמי. אבל סה"כ מראה התא פשוט מקסים.

באייווייז לא עצרו בעיצוב, והמשיכו עם ריפוד זוהר ועם חומרים טובים באזורים הנגישים לידיים, כמו במעלה הדשבורד. באזורים הרחוקים מהאצבעות, כמו הפנלים שמול הנוסע או זה שלמרגלות הרגליים, הפלסטיק דקיק ונוקשה ופחות מסתדר עם האווירה הכללית המצוינת.

גם יש המון מקום מלפנים ומאחור. U6 חולק פלטפורמה עם U5 והשניים מציעים בסיס גלגלים זהה של 280 ס"מ. הנתון הנדיב מבטיח מרווח ברכיים הולם, ועל אף קו הגג המשופע יש מספיק מקום לראש, בין היתר בזכות גג הזכוכית והעדר כיסוי לגג (שיצטרך עוד להוכיח את עצמו בהתמודדות עם הקיץ הישראלי).  רכבי ההשקה היו מאובזרים מאוד, וכללו את כל מה שיש לאייווייז להציע: תפעול חשמלי למושבים הקדמיים, חלון גג פנורמי (לא נפתח, שגם מחסיר כיסוי), מערכת שמע ממותגת של חברת MAGNAT, תצוגה עלית על השמשה הקדמית, דלת תא מטען חשמלית, טעינה אלחוטית לסלולר, מצלמות 360 מעלות ועוד.

גם היצע מערך הבטיחות המתקדם מרשים למדי. הטכנולוגיה היא של מובילאיי הישראלית, וכוללת בלימה אוטומטית, תיקון סטייה מנתיב (על כך בהמשך), בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי שלטי מהירות, התרעה על רכב ב"שטח מת", ועוד. U6 טרם נבחן במבחני הריסוק, אבל U5 עבר את המבחן האירופי ב-2019 וקיבל ציון מאכזב של שלושה מתוך חמישה כוכבים.

יש כמה גימיקים נחמדים כמו תאורת האווירה שבדלתות, שבפתיחת הדלת הופכת אדומה כדי להזהיר את הנהגים המתקרבים. אבל לא הכל מושלם ויש כמה פיקשושים. למשל תא הכפפות סמלי בגודלו וגם התא בין המושבים לא מדהים, כך שחסרים תאי אחסון נסגרים בגודל שימושי באמת. כמו כן, חלק מהכפתורים ממוקמים באופן אקראי, כמו כפתור מצבי הנהיגה שנמצא בלב כפתורי מערכת השמע על גלגל ההגה, וחלקם ממוקמים סתם במקום לא נוח כמו לחצני כיוון המראות שמוסתרים מאחורי גלגל ההגה. גם תא המטען מציע גודל סביר, 472 ליטר, אבל מחסיר כיסוי כלשהו מפני עיניים חמדניות ושמש חודרנית.

יצרני הרכב דורשים מאיתנו להתרגל לכך, אבל מה לעשות, זה פשוט פחות נוח כשתפעול כל המערכות נמצאות בתוך המולטימדיה. כיוון עוצמת השמע, תפעול בקרת האקלים, שינוי עוצמת הבלימה הרגנרטיבית, משקל גלגל ההגה ובעצם מה לא. כל זה דורש יותר מידי תשומת לב והסטה ממושכת של העיניים מהכביש. בנוסף, כמו כל רכב סיני אחר, כל כיבוי מחזיר את המערכות למצבם המקורי, כך שצריך להדליק את הרדיו מחדש, את המזגן, לכוון את הטמפרטורה וכו'. זה פשוט מעצבן ומיותר.

מנוע וביצועים
ב-U6 נמצא מנוע חדש מפיתוח עצמי שמפיק 214 כ"ס. זהו מנוע שונה מזה הקיים ב-U5 שפותח ע"י 'בוש' ומייצר 204 כ"ס. לתיבה הילוך יחיד וההנעה קדמית. כמו ב-U5 ובדגמים חשמליים אחרים, אין לחצן התנעה. פשוט לוחצים על הבלם, משלבים ל-D ויוצאים לדרך. כדרכם של מנועים חשמליים התאוצה הראשונית מיידית וזריזה, וזו הולכת ומתמתנת באופן מורגש ככל שעולה המהירות כדי לשמור על "המיץ" שבסוללה. סה"כ אין תלונות. יש המון כוח בהתחלה ומספיק בהמשך, כך שבכל מצב ניתן להשלים עקיפה זריזה ולהעלם באופק. ההערה יחידה נוגעת לצליל המנוע החשמלי הקיים עד סביבות 32 קמ"ש שנשמע חזק יחסית בתא הנוסעים.

הסוללה זהה לזו הקיימת ב-U5, כלומר 63 קוט"ש תוצרת CATL הסינית. גם טווח הנסיעה הרשמי דומה, ובמקרה של U6 עומד על 405 ק"מ. כמעט בלתי אפשרי לאמת את נתון הטווח בתנאי השקה, אבל בכל זאת ובהסתמך על מחשב הדרך, ניתן להעריך טווח אמיתי של 350 ק"מ. הספק הטעינה המהירה עומד על 90 קילוואט (גם כמו ב-U5), והמשמעות היא טעינה מ-20 ל-80 אחוז ב-35 דקות.

נוחות והתנהגות
תחום הנוחות וההתנהגות הוא נקודת חולשה בז'אנר הסיני החשמלי. שילוב של משקל כבד (בגלל הסוללות) וחוסר ידע או ניסיון בתחום כיול המתלים מוביל לא פעם לתוצאות מאכזבות; זה לא המקרה הפעם. נוחות הנסיעה לא מושלמת, וברכב הזה יש תדר רטט מסוים שקיים כמעט בכל מהירות (אולי בגלל החישוקים הגדולים, 20 אינץ'), אבל הוא לא נורא מציק, וסה"כ U6 מעניק נוחות טובה בכל מהירות.

גם בידוד רעשי הרוח והכביש סבירים כך שהאיכות הכללית טובה למדי. למרות העיצוב, ולמרות הכיול הראשוני המעט קשיח של המתלים אין כאן באמת יומרות ספורטיביות - הוא פשוט עושה את המלאכה כנדרש – מציע זוויות גלגול מתונות וריסון מוצלח לצד אחיזה גבוהה. גם אין הנעה כפולה (וגם לא יהיה בעתיד) ועם מרווח גחון של משפחתית רגילה לא תגיעו הרחק מעבר לכביש המישורי.

מה עוד נדווח לכם? קל לתמרן את הרכב בעיר, והיכן שחסרה זווית ראיה – מצלמות ה-360 עוזרות. הוא גם יודע לשייט נהדר, בנינוחות ובשקט, אבל מה שפחות מוצלח הוא התנהלות מערך הסטייה מנתיב. זו אגרסיבית מידי בפעולתה, ולא מספיק מדויקת. כאילו מדובר בדור אחד או שניים אחורה, מהמערכות המקובלות כיום.

סיכום
אייווייז U6 הוא רכב מרשים ולא רק למראה. אבל יש לו שני חסרונות מרכזיים, שנוגעים להתנהלות בקרת סטיה מנתיב ולציון בטיחות לא ידוע ולא ממש מבטיח בהתבסס על ציון הבטיחות של אחיו U5. הנדסת האנוש גם היא לא משהו, אבל סה"כ דומה למה שמציעים המתחרים, כשמעבר לכך מקבלים כאן רכב מרווח מאוד לנוסעים ולמטען, מאוד מאובזר, עם ביצועים טובים וטווח נסיעה ראוי.

השיווק בישראל יחל ממש בקרוב כש-U6 יוצע ברמת גימור אחת: 'פריים'. זו מאובזרת מאוד ובמחיר של 219,000 שקלים זהו מחיר גבוה משמעותית מ-U5 שנמכר בשתי רמות גימור ב-177 וב-193 אלף שקלים. אבל מצד שני, U6 מאובזר יותר ומתקדם יותר טכנולוגית (מולטימדיה, יחידת כוח ועוד).

שורה תחתונה, המחיר דומה לזה של טסלה מודל Y הנעה אחורית שנחת לאחרונה וגם למתחרים הסיניים כמו סקייוול ET5, וזול במקצת מזה של מתחרים אירופאיים כמו יונדאי איוניק 5 או סקודה אניאק. זה שם את אייווייז U6 בנקודת פתיחה טובה שתוכרע סופית כאשר נבחן את הדגם בישראל.

אייווייז U6

אורך: 4.805 מטרים (כולל תפוח גרירה)
רוחב: 1.88 מטרים
גובה: 1.64 מטרים
בסיס גלגלים: 2.8 מטרים
נפח תא מטען: 472 ליטרים

הנעה: חשמל מלא
מנוע: 214 כ”ס
הנעה: קדמית

זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 7.0 שניות
מהירות מרבית מוגבלת: 160 קמ”ש
סוללה: 63 קוט”ש
טעינה ביתית: 11 קוט”ש
טעינה מהירה מרבית: 90 קוט”ש