נהיגה ראשונה: צ'רי FX

החבילה של ה-FX על פניה נראית משתלמת בזכות אבזור עשיר, מרחב והישגים בתחום הבטיחות. הקנקן נאה, גם בפנים יש מה לחוות. אבל מה עם הביצוע?

תגיות: צ'רי

ניר בן טובים
צ'רי FX. עיצובים ואפקטים ויזואלים (צילום: ניר בן-טובים)
צ'רי FX. עיצובים ואפקטים ויזואלים (צילום: ניר בן-טובים)
שנה גודל פונט א א א א

אנחנו יכולים לתרגם די בקלות את הלבטים שמעסיקים את הצרכן הישראלי אם נתיישב במקומות הנכונים. סיעור מוחות של הפרלמנט בבית הקפה השכונתי (היום כבר נהוג להעתיק את הדיונים ל''ארומה') עשוי להתפתח בכוונים קולניים כשזה נוגע לבחירת רכב חדש: "נו אז תגיד לי אתה: על איזה פירמה אתה ממליץ - כדאי לקנות עכשיו חשמלי"? ו"מה אתה חושב על הרכבים הסינים האלו - אפשר לסמוך עליהם אחרי הקורונה"?

חוקרי תרבויות משוכנעים שהסינים דוהרים בעקבות הדרום קוריאנים; מיצרנים חסרי ניסיון שאף אחד לא חזה במדויק את השפעתם, סלולה דרכם למעצמת רכב שכבר אי אפשר להאט את ממדיה או להקטין את כישוריה. גם ישראל סומנה על ידי הסינים כטריטוריה מתפתחת ומניבה, ובשנה החולפת ולמרות השיבושים ברכבת הסחורות גדל מספרם של כלי הרכב הסיניים בכבישינו בעשרות אחוזים, בין היתר בזכות יכולת הייצור והשינוע. הסכר נפרץ.

בתוך קהילה הטרוגנית של מותגים סינים, לקוח שמגיע לאולם התצוגה של צ'רי בראשון לציון יכול (לפחות) להסיר מרשימת הקניות שלו התחבטות אחת, גדולה ועיקרית; באף לא אחד מרכבי צ'רי מותקנת מערכת הנעה חשמלית מסורתית – ולשגרירים האחרים שפלשו אלינו מסין ב-2022 זו אמירה מנוגדת לכל הגיון; כל השלישיה הזו מצוידת מנוע בנזין טורבו ותיבה אוטומטית סטנדרטיים שצמאים לבנזין יקר ומתייקר. אז אם לא בחשמל, היכן טמונה הבשורה הגדולה?

FX, הג'יפון
ה-FX מתומחר בארץ ב-141 אלף שקל בגרסת הבסיס שלו, ומבין רכבי צ'רי הוא אמנם הקטן שבחבורה והזול בשורותיהם אך בפרוש העדכני והמקורי. ליצרני הרכב מסין יש אמנם רשימה ארוכה של מקורות השראה, חלקם שנויים במחלוקת, אבל ה-FX, על אף השבכה הצפופה בסגנון אינפיניטי מצליח לשדר משהו מתקדם והייטקי. הוא נסגר בסיומת דמוי קופה ומלפנים יחידות פנסים בקומה השניה, אותם משלימים בצורה נאה רצועות לד שמוצמדות למכסה המנוע.

רכב המבחן ארוז בחבילת 'לקשרי' המדורגת שניה בסולם המחירים ב-146 אלף שקל, וזה אומר שהוא נועל חישוקי 18 אינץ' (מסוגננים ותוקפניים) במקום 17 אינץ' בדגם הכניסה (קומפורט). בסך הכול מדובר ברכב לא עמוס מבחינה חזותית, בעל יציבה ספורטיבית וקו מותניים גבוה, שגם לא ממש מתאמץ להסתיר את מוצאו.

יריביו הם שחקנים מקבוצה B כמו טויוטה קורולה קרוס או פיג'ו 2008, והוא מנצל במקסימום את 4.4 המטרים שלו מחרטום לזנב ובסיס הגלגלים של 2.63 מ' כדי לספק שטח מחיה מרווח ונעים מלפנים וגם מאחור. יצאתם לחיק הטבע? מרווח גחון של 18 ס"מ ירחיק את האבנים הקטנות מהבטן הרגישה. תא המטען יעיל - 378 ל', והמבנה שלו נגיש להטענת חפצים וסגירתו ופתיחתו חשמלית.

מוניטורים ותאורת אווירה
אחד הדברים שמייד מתגלים בעת הטיפוס לקבינה הוא עד כמה תנוחת הישיבה ב-FX גבוהה ושולטת – היבט שקשה לאמוד מבחוץ כי הפרופורציות אסימטריות, מתעתעות. הוא מבוסס על רצפה עצמאית מודולארית חדישה של צ'רי שהוכשרה על ידם לקלוט כמעט כל סוג הנעה אפשרי בתעשיית הדלקים והחשמל, בתוכם אפילו צנרת מורכבת מאוד של מימן, בעתיד הרחוק.

נקודת התורפה הראשונה של ה-FX טמונה, אם מחדדים רזולוציות, במרקמים והתרכובות. החיפויים בסך הכול בסדר גמור ואחידים אם משווים אותם לתוצרת הלאומית, אולם ניכר שכהרגלם בקודש משתדלים הסינים להסוות את איכותם ופשטותם עם יריעות עור, שכאילו משוות לרכב הילה יוקרתית ועל זה מלבישים אלמנטים של תאורת אווירה בפאנלים כדי להסיט את תשומת הלב מהפרטים הקטנים. 

אחת הדרכים הנבחרות של הסינים היא לעצב את סביבת הנהג – ופה ה-FX דווקא מצליח להרשים עם פרזנטציה מושקעת מבלי להראות זול או מקושקש. הבעיות האקוטיות מתחילות לצוף בתפעול המערכות והביצוע; הסידור של הפקדים בגלגל ההגה לוגי בארגונו אבל המקשים לא נוחים לשימוש, המסך הראשי מרוחק, והעובדה שכל דבר צריך לעשות במגע ישיר עם הצג הופכים את התפעול היומיומי בו למסיח דעת  - ויש לו גם שיהוי פה ושם אחרי לחיצות. יתרה מכך, היית מצפה מיצרן סיני, מומחים עולמיים בסלולרי ללוח מחוונים משוכלל ומהודר, ובסופו של דבר התפריטים של הנהג קצת מבאסים, משל ציידו את הרכב בשני סמאטרפונים זולים מחוברים בגשר אלקטרוני. 

מערך המצלמות לעומת זאת מקבל ציון גבוה מאוד; בכל האטה מדלג המחשב אוטומטית לתצוגה תלת ממדית ומתריע על קרבת עצמים בסביבתו בחניה או בעמידה בפקקים וזה מצוין למי שחושש לגלח פינות ופגושים. לרכב גם בקרות בטיחות אקטיביות, אם כי חלקן חרדתיות מעבר למידה הרצויה ונעדרות בלימה בנסיעה לאחור וגם התרעה על המצאות ילד במושב האחורי. ברשימת האבזור תמצאו בגרסה זו בנוסף לכך בקרת אקלים דיגיטלית, הנעה מרחוק, ממשקי אפל ואנדרויד (האחרון רק עם כבל כרגע), מושבים חשמליים מחוממים ולאחרונה זכה בחמישה כוכבי ריסוק במסגרת מבחני Euro-Ncap.

כוח, ביצועים
בעמדת הנהג "ננעצים" במושב תומך ונוח בין הדלת לתעלה רחבה, שבה גם תמצאו בורר למפלס הקול של מערכת השמע וכן מתג עם מספר מצבי כיול למנוע והתיבה – שתרומתו לביצועים זניחה עד לא קיימת. וכשמניעים, אף אחד לא יתבלבל ויכריז שמדובר בדגם חשמלי או היברידי – שאון הצילינדרים בולט בנוכחותו.  

מתחת למכסה המנוע שוכנת יחידת 1.6 ל' 4-בוכנות טורבו קונבנציונלית (פיתוח פנימי של צ'רי), מחוברת אל תיבת הילוכים דו-מצמדית שבע מהירויות. 185 כ"ס ו-28 קג"מ מ-2000 סל"ד מבטיחים לכם ביצועים כהלכה כמעט בכל סיטואציה, והוא אכן לא מאכזב: את ההאצה ל-100 קמ"ש מסיים ב-7.8 שניות זריזות למדיי, הוא מעפיל בקלות למהירות תלת ספרתית, ונראה שגם נוח לו מאוד לשייט בכביש 6 בטווחים האלו וצפונית משם. צריכת הדלק לעומת זאת מחזירה אותנו למנועים רעבים: הממוצע נע בין 9 ל-10 ק"מ לליטר במשולב, ובמסלול בינעירוני 12 ק"מ לליטר.

הביצועים של המנוע בסך הכול טובים מאוד בהתחשב ב-1.5 טון על הגלגלים, אולם הם מושפעים יתר על המידה מהאופי המבולבל של התיבה תחת עומסים ואין תפעול מגלגל ההגה כדי שתוכלו לבקר על המצב בשליטה ידנית. ברוב שלבי הנהיגה היא בכל אופן מתפקדת בצורה נאותה, והמחט מרחפת בטורים הנכונים בכביש המהיר. ואולם כשרוצים לצאת לעקיפה לא מתוכננת מתחומי ה-40-60 קמ"ש, המחשב לוקח לעצמו פסק זמן כדי למצוא את ההילוך המתאים. התוצאה היא קפאון מורגש, וגם רעש מנועי צורם ולא סימפטי לאוזניים. 

נוחות, יכולת
באופן מפתיע, ועל אף החספוס של הבוכנות, בידוד הרעשים מספק שכבת הגנה רדודה אבל אפקטיבית, או לפחות בהשוואה לרכבים סיניים אחרים שפגשנו עד היום. נכון, הצמיגים מסדרת Giti לא מדהימים או מצטיינים בחרישיות (תוצרת סינגפור) ואיכות התרכובות בדלתות קצת חלולה אבל איכשהו – ועם מערכת שמע מחמיאה, אפשר לנטרל את הדציבלים שמנסים להפר את שלוותכם.

מערכת הבולמים של ה-FX לא ערוכה מספיק טוב כדי לטפל בכל "אוצרות" הסלילה הישראלית. הוא רוטן על גדודיות בכביש המהיר, שברים מציקים לו, והוא מתקשה להתיישב אחרי רצף פגמים אם כי במרבית המקרים הפעולה של הריסון לא מרסקת אותו בחזרה על האספלט. בכבישים בהם הסלילה טובה ניכר שהוא רגוע, נינוח שם גם המנוע כאמור מספק לכם קצב טוב והענות טובה לפקודות. 

כבישים טכניים רחוקים מלהיות ארוחת צהריים קלה לעיכול עבור ה-FX. המנוע-גיר אמנם מצטיינים בהיבט זה אבל בכל מה שכרוך ליכולת של השלדה, המתלים, ועבודת הקפיצים יש לו עוד הרבה מה ללמוד מהיריבים שלו מאירופה ומיפן. מעל לכל, מערכת ההיגוי שלו מחושמלת כאילו חוברה למדמה נהיגה במחשב – אין ערוץ תקשורת קוהרנטי מלמטה, וקשה לדעת היכן הגלגלים ממוקמים בצורה מדויקת והתוצאה היא כרסום במפלס הבטחון.

זווית הגלגול של ה-FX יחסית מבוקרת, האחיזה בסדר והדוקה, וכך גם מערכת הבלימה שלו שמבצעת עצירה בנחישות, אם כי כשמגזימים הוא מאבד שיווי משקל לשבריר שניה וטיפה מלחיץ את הנוסעים. מראה חיצוני יכול לגרום די בקלות לטעות בזיהוי, ולמרות ש-FX מאוד רוצה לשקף משהו בעל אופי הרפתקני הוא יעדיף שתרפו ממנו בכבישים מתפתלים.

אפקטים ישנים חדשים
רגע לפני שהתיישבנו ב-FX עצר אותי באולם איש משפחה עם כוס קפה ביד אחת ומפרט אבזור בידו השנייה: "למה רק עכשיו אתם לוקחים את הרכב לנסיעה"!? הרגשנו קצת כמו ילד נזוף שנשלח לפינת החדר, שלא עמדנו בלוחות הזמנים ופרסמנו סקירה במועד מוקדם יותר. מהרגע שנחשפו למותגים הסינים ולמלאים הזמינים, רוצים הלקוחות בארץ תשובות חד משמעיות וכמה שיותר מהר, קל וחומר כאשר מושק מותג סיני בסדר גודלו של צ'רי. 

ה-FX מייצג דור חדש של קרוסאוברים שמצליחים מצד אחד להשיג דריסת רגל באירופה (גם ברמה הבטיחותית) ומצד שני עדיין מתקשים להנדס רכב ייצוגי ומסודר, מלוטש ומכויל נכון שיאתגר את היבשת המערבית. זו גם המסקנה מהנהיגה ב-FX. התמחור שלו (141-150  אלף שקל) נראה תפור למידותיו ומול המתחרים - בגודל, בטכנולוגיות ובאבזור, אלא שיש הערת שוליים תחתונה וחשובה. 

לטעמנו, ה-FX הוא רכב שיש בו הרבה ניגודים ובאגים קטנים - דבר אחד לא מתכתב עם השני; המנוע נמרץ והתיבה לא תמיד משתפת פעולה. המושבים נוחים והבולמים נעדרים שיכוך איכותי. תא הנוסעים מעוצב והביצוע והגימורים חסרים עוד שכבה מיומנת וההיגוי מלאכותי מדי. בסופו של דבר, ה-FX מגיש לכם נוסחה סינית של "תמורה למחיר" עם אבזור עשיר ומופע פירוטכני מרשים, ומשתדל לפצות בשיטה זו על נחיתות בתחומים דינמיים וחווית משתמש מעורבת. רכב נחמד וחצוף במובן הטוב ה-FX. אבל חסר לו קצת יותר מגרוש ללירה.

צ'רי FX 'לקשרי'
מידות:  א-4.4 מ' ר- 1.83 מ'  ב.גלגלים -2.63 מ'  גובה – 1.58 מ' תא מטען – 378 ל' משקל – 1.5 טון
מנוע: 1.6 ל' טורבו בנזין
הספק מרבי: 185 כ"ס ב-5500 סל"ד
מומנט: 28 קג"מ מ-2000 סל"ד
תיבת הילוכים: דו-מצמדית שבע מהירויות, הנעה קדמית
ביצועים:
0-100 קמ"ש: 7.8 שניות
צריכת דלק ממוצעת (מבחן): 10 ק"מ לליטר.
מחיר מכונית מבחן: 146 אלף שקל
ציון בטיחות: חמישה כוכבים (Euro-Ncap)
מסגרת אחריות: 5 שנים או 150 אלף קילומטרים (המוקדם ביניהם)