500e - סוכריית יופי-טופיאט

סמלת מרעננת את מותג פיאט בישראל עם ה-500e החשמלית. בדקנו אם המתכונת האיטלקית מצליחה לשלב בצורה משכנעת רטרו-מודרניות ושימושיות עירונית

תגיות: פיאט

בועז קורפל
בועז קורפל
שנה גודל פונט א א א א

בעולם של סופרלטיבים וקלישאות מכל עבר, קצת קשה להתייחס ולקבל כל כותרת או שורת מחץ וללכת איתה רחוק. מנגד, יש עובדות ונתונים ואיתם קשה להתווכח. בפיאט מרגישים היום את גודל השעה. היצרן האיטלקי שהיה בעבר “שחקן חזק” במפת הרכב באירופה ובמזה”ת הלך ודעך. חזונו של סרג’יו מרקיאונה עליו השלום לא הספיק להתממש אבל חלקו נחל הצלחה עם הנפקה של פרארי בבורסה בניו יורק, רכישת קרייזלר-ג’יפ, החזרתה לחיים של אלפא רומיאו ומזראטי ובעיקר, דחיית מועד הכניסה של פיאט לתחום החשמל לשנת 2018 לפחות כשהסנונית הראשונה עליה דיבר מרקיאונה היא הפיאט 500. “תנו למחירי הסוללות להיות מספיק שפויים ולאפשר לנו לייצר מכוניות רווחיות ואז ניכנס לשלב של ייצור מכוניות חשמליות” אמר אז מרקיאונה וצינן את ההתלהבות הגדולה סביב מכוניות חשמליות בתחילת העשור, אך כעת זהו סיפור שונה כאשר תקני השמירה על איכות הסביבה ועמידה בתקנות הזיהום של האיחוד שהולכות ומחמירות  לצד הקנסות העצומים, כל אלה מתרחשים לנגד עינינו כשאנחנו נמצאים על סף כניסה לתקנות יורו 7 שיקברו סופית את מנועי הבנזין והדיזל.

העידן החשמלי של פיאט מתחיל במקום שבו נמצא המוצר החם ביותר שלהם, הלהיט הגדול של השנים האחרונות והכוונה היא לפיאט 500 הקטנה שמפעלי פיאט ברחבי אירופה לא הפסיקו לייצר והקהל לא הפסיק לקנות למרות שנשמעו טרוניות על תיבת ההילוכים האוטומטית חד-מצמדית ועל המחיר הגבוה של גרסאות אבארט. בפיאט סחטו את הלימון הזה עד הסוף והפכו אותו ממכונית למוצר אופנתי סטייליסטי מלא כשהרכב עצמו פחות חשוב מהאמירה האישית והסגנון של הנהג ובמקרים רבים יותר, הנהגת. המכוניות שיוצרו במפעלים בפולין הגיעו כמו שקית פתוחה של סוכריות M&M צבעוניות ומתוקות להפליא וזאת למרות שהטכנולוגיה שלהן לא קטפה פרסים. אבל כעת הסיפור של ה-500 שינה כיוון והגרסה החשמלית החדשה שהייתה מתוכננת להיחשף בתערוכת ז’נבה 2020 החלה להימכר באירופה כשהיא מיוצרת במפעלי החברה בטורינו איטליה. חרף הבעיות של וירוס קורונה ובעיקר המכה האנושה שספגה ארץ המגף, כעת יש סיבה לחייך כי אותה 500 חשמלית הגיעה ארצה בשלל גרסאות ובזכות העניין הזה החליטו בחברת סמל”ת לשנות כיוון ולהפוך את אולם התצוגה המרכזי שלהם בתל אביב לאולם בסגנון אחר עם מסלול תצוגה שבו הלקוחות עוברים ומקבלים חוויית רכישה שונה מכפי שהיכרנו והכל בסגנון אופנתי ועדכני כשהביטוי החשמלי והידידותי לסביבה זוכה לנוכחות לצד העיצוב והאמירה האופנתית שעדיין מהווים קלף משמעותי.

כמויות של חמידות
מהרגע שאספנו את המכונית ועד לרגע שהחזרנו אותה בחלוף 48 שעות, שמענו ללא הרף את המילה “חמודה” על כל ההטיות האפשריות שלה. הדגם שנשלח אלינו היה ברמת גימור La Prima שהיא הגבוהה, המאובזרת והיקרה מכולן. אבל בואו נאמר את האמת, פחות חיפשנו כאן את עניין מושבי העור הטבעוניים, מערכת הסאונד, הגג המתקפל עם עיטורי FIAT בסגנון רטרו ואת שלל הרכיבים מהם המכונית עשויה שנלקחו מחומרים ממוחזרים ויש בהם ניסיון ראוי לבטא את השימור של איכות הסביבה. אנחנו ממש לא מתנגדים לשימור הכדור, אבל לנוכח העיצוב המתוק של המכונית, אנחנו בספק אם זה יהיה הערך העליון של מי שירכוש אותה והמחיר איננו עממי כמו שהיה בתקופת הסבתא שלה, הפעם מדובר בגרסת קצה שמחירה 155,000 שקלים וזה בהחלט לא מעט והעלות של הטכנולוגיה החשמלית ממשיכה להיות גורם מרכזי כשפיאט עצמם השקיעו 750 מיליון יורו בשנתיים האחרונות בהקמת קו ייצור ומפעל סוללות במירפיורי שבאיטליה, קו ייצור שמיועד להפיק בשיר כושרו 80 אלף מכוניות חשמליות בשנה שהן 10 מכוניות חדשות בכל דקה.

המעצבים של המכונית לקחו את האלמנטים הכי מובהקים של ה-500 המוכרת והפכו אותם למודרניים, עגולים ומחשמלים כמו פנסי החזית, פנסי האיתות, פתחי ידיות הדלתות ועוד, כל אלה טופלו ועוצבו בנוסחה מדויקת ומעניין יהיה לראות מה הם מסתירים באמתחתם לשנים הבאות. חישוקי הגללים בקוטר 17 אינץ מעוטרים בניצוצות ערום וכאשר המכונית בתנועה, זה נראה פשוט מצוין. האווירה בתוך המכונית מתכתבת היטב עם העיצוב החיצוני. אהבנו את ההומאז’ ל-500 הראשונה שהוטבעה בחלק הפנימי של ידיות הדלתות וגם את קו הרקיע של טורינו שמופיע במשטח הטעינה האלחוטי. בניגוד לעיצוב המצוין של הקונסולה הראשית ומסך המולוטימדיה הרחב (10 ורבע אינץ’) שיודע לדבר עם כל סוגי הטלפונים בקישוריות אלחוטית, הרגשנו ש”התקציב נגמר” באזור דיפוני הדלתות שהולבשה עליהם פלסטיקה פשוטה. היינו שמחים לקצת יותר תחכום ויצירתיות במציאת מקום אחסון כמו שראינו בזמנו ביצירתיות רבה ברנו טווינגו, היריבה הצרפתיה של ה-500, אבל בפיאט הסתפקו במקום נשלף לכוס שתייה בין המושבים. חוליה נוספת שאנחנו מקווים שימצאו לה פתרון בעתיד היא העדר עברית במולטימדיה ובלוח השעונים הדיגיטלי. אמנם המכונית תהיה ברוב המקרים של קהל צעיר שמחבר את הטלפון לוח המולטימדיה כהרף עין ואיננו זקוק לעברית מקורית, אבל יש לכך ערכים נוספים בעיקר לכל מה שקשור לאזהרות הבטיחות ולנתוני המכונית בלוח השעונים.

ההפעלה של ה-500e קלה למדי. לחיצה על מצב הנסיעה הנבחר והמערכת נדרכת מיד ובאופן שקט ויעיל. בנסיעה לאחור נפתחת מצלמה צבעונית ברזולוציה גבוהה ואם מתקרבים לכלי רכב או אוביקט אחר, החיישנים נדרכים ומצפצפים תוך סימון על ציור של המכונית מהיכן עלולה להיפתח הרעה. החיישן הקדמי של המכונית שלנו היה רגיש יתר על המידה והיו כמה התראות על דברים שלא הצלחנו לזהות, אבל כמו שנאמר: “עדיף להיות זהיר מאשר להצטער על שאננות”.

מצב בחירת אופי הנסיעה e-Mode נמצא בין המושבים וקיימות 3 אופציות שמשפיעות על טווח הנסיעה ועל עוצמת האחזור של האנרגיה (רגנרציה) לסוללות בצמוד לכמה מגבלות כאשר האנרגיה בסוללה הולכת ואוזלת. בחירה במצב הרגיל תאפשר נסיעה לטווח תיאורטי של 320 ק”מ בין הטעינות (על לוח השעונים שלנו במצב סוללה מלאה היו 275 ק”מ לפי סגנון הנהיגה של מי שהיה במכונית לפנינו) וכאשר העברנו את המצב ל-Range הרגשנו שבלימת המנוע והטעינה פועלים בכל פעם שהרגל הרפתה מדוושת התאוצה, מה שלא הורגש במצב הרגיל שבו המכונית החליקה וגלשה ללא בלימת מנוע והיה צורך להשתמש יותר בבלמים בהתקרבות לרמזור, צומת או פקק תנועה. המצב המעניין מבין השלושה הוא מצב Sherpa (על שם השבט למרגלות ההימליה שאנשיו חיים במינימום חמצן בגלל הגובה) שבו המזגן נכבה אוטומאטית (אפשר להפעיל ידנית ולאלץ אותו לעבוד גם במצב זה) והמהירות של המכונית הוגבלה ל-80 קמ”ש. הטווח של הנסיעה טיפס בכמה עשרות ק”מ ועוצמת הרגנרציה הורגשה היטב והמכונית נעצרה בצורה מאוד מורגשת תוך מרחקים קצרים בהרפייה מדוושת התאוצה. הנהגים בישראל כמו בעולם עוד לומדים את משחקי הדוושה הללו שבסופו של דבר משתלמים בשמירה על טווח ומניעת שחיקה של הבלמים ואי החלפתם בטיפולים השוטפים.

זריזות

הנסיעה במכונית קלה וזורמת, תגובות הדוושה טובות והתאוצה מורגשת היטב כמו בכל חשמלית אחרת (3.5 שניות מעמידה ל-50 קמ”ש) וההגה מספק תחושת שליטה טובה אם כי יש לזכור, לא מדובר במכונית ספורטיבית שזקוקה להגה מדויק וחד כתער אלא למנגנון היגוי יעיל לתמרונים בעיר ולזחילה בפקקים בינעירוניים. חישוקי הגלגלים הגדולים במידה 17 אינץ' מביאים איתם צמיגים בחתך נמוך יחסי וזה עלול להיות מורגש בכבישים שהשתיקה יפה להם, אבל בנסיעות בכבישים סבירים או בכבישים המהירים מחוץ לעיר, הגלגלים עשו היטב את העבודה וגם לא השמיעו קולות ורעשים מיוחדים.

המכונית יכולה לטפס למהירות לא חוקית מרבית של 150 קמ”ש, שם האנרגיה תלך ותסתיים במהירות ולכן עדיף וגם בטוח וחסכוני להישאר בטווחים הטובים של המהירות החוקית ולא לגרום לה להיות קופצנית מדי. תמרונים בפקקים ונסיעה ברחובות העיר הם הלחם והחמאה של הצעצוע הזה והתחושות יהיו בהתאם לאיכות הכביש כי המתלים והבולמים עושים עבודה בסה”כ טובה ביחס למכונית שמשקל הסוללות מאיים להעיק עליה. סידור המרחב הפנימי במכונית שאורכה 3.63 מטרים לא משאיר יותר מדי מקום תרתי משמע, אבל בדקנו האם שני מבוגרים יוכלו לחיות בשלום עם מה שהמכונית מציעה במושב האחורי וגילינו שאם מוצאים את הטכניקה הנכונה להיכנס פנימה בקיפול המושבים הקדמיים (לא רלוונטי לגרסת 3+1) או אז הופתענו לגלות (ראו בוידאו) שמבוגרים אכן יכולים להנות גם הם ממה שפעם נחשב לעונש שכזה ונסיעה במושבים האחוריים.

תא המטען של המכונית קטנטן והנפח שלו 185 ליטרים, מה שיאפשר לקחת תיק לים ועוד שתיים או שלוש שקיות של קניות וסל פיקניק אחד. הגג מתקפל בסגנון קופסת סרדינים ולא גוזל מנפח תא המטען, אבל גם לא מאפשר להנות מחוויית גג פתוח מלא, אז אם אתם מתחברים לקטע הזה תרגישו טוב ואם לא, יש גם גרסאות בלי גג נפתח עם טווח נסיעה דומה ואבזור מופחת במחיר זול יותר. השימושיות באה לידי ביטוי בטווחי הנסיעה; המכונית שהגיעה למבחן טוענת לטווח של 320 ק”מ וקשה לנו לראות מישהו שבאמת יצליח להביא אותה עד לשם. אבל כשם שאתם לא בודקים את מצב הסוללה בטלפון שלכם ומחברים אותו לכל מטען בסביבה, כך גם סגנון החיים של המכוניות החשמליות שלא עומדות סתם בשמש אלא מתחברת למטען החיצוני בכל פעם ובעיית הטווח פחות מורגשת. ולמרות זאת, טווח יעיל של 250-270 ק”מ הוא בהחלט טווח טוב שבמחוזותינו קל לחיות איתו בלי חרדה שהמיץ בסוללות יסתיים. בפיאט הכינו פתרון יעיל לזה עם אפשרות לטעינה מהירה DC של 50 ק”מ תוך 5 דקות והפתרון הזה עשוי להיות מאוד רלוונטי לנהגים בישראל. מדוע? בטווח של 50 ק”מ כבר מגיעים בדרך כלל ליעד. טעינה מלאה תהיה תוך כמה שעות אבל אין פה הבדל ממכוניות חשמליות אחרות.

מחיר מול אופנה וחוויה
החוייה הכללית וביטול כמעט מלא של חרדת טווח יוצרים קסם חמוד שקשה מאוד לעמוד בפניו והעיניים לא מרפות מהדוגמנית שקיבלנו למבחן הקצר. אין ספק שהיא חביבת הקהל והתגובות בכבישים בעיר ומחוץ לעיר היו סופר חיוביות, עד שהתשובה שענינו על שאלת המחיר קצת ציננה את ההתלהבות. כן, יש לאיטלקיה החמודה הזאת כמה גרסאות שמתחילות במחיר של 100 אלף שקלים וטווח נסיעה של 190 ק”מ (תיאורטי) עם רמת אבזור פשוטה יותר וספק גדול כמה מהן תעלנה לכביש בהשוואה ליוקרתיות עם הטווח הגדול. יש גרסאות במחיר של 120 אלף שקלים ויש אחת מיוחדת עם דלת צד שלישית. במבחן המחיר של הדגם שנהגנו בו, שהוא 155 אלף שקלים יש כאן חומר למחשבה מול האופציות האחרות שנחשבות לפרקטיות יותר, אבל נופלות מולה בנוכחות והכוונה היא לאחיות לבית PSA פיג’ו 208 ואופל קורסה החשמליות, מיני SE וגם רנו זואי וכולן אף גדולות ומרווחות ממנה כי הן שייכות לקטגוריית סופר מיני להבדיל מהפיאט 500e שנמצאת בקטגוריית מיני. היו מחשבות בעבר לייבא ארצה כמה חשמליות מיני מתחרות כמו סיאט Mi או סקודה סיטי גו, אבל היבואנים החליטו שהטווחים הקטנים של הסוללות באותם ימים לא ידברו לקהל הישראלי ולדעתנו הם צדקו בכך שהמתינו עד שטווחי הסוללות יעלו.

פיאט ציידו את הקטנטונת הזו במיטב מערכות הבטיחות החל ב-6 כריות אוויר ועד למערכות עזר לנהג לרבות זיהוי רכב בשטחים מתים, תיקון סטייה מנתיב, בלימה בחירום, זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, זיהוי תמרורים וגם מצלמת נסיעה לאחור ושליטה אוטומאטית בהחלפת אורות הדרך. הציון של משרד התחבורה בסולם הבטיחות הוא 7 כאשר בגרסאות האחרות היא מקבלת ציון 6 וזאת בהחלט נקודת זכות חשובה למכונית הקטנה.

ה-500 המחושמלת איננה מכונית קלילה כמו קודמתה. משקל המכונית עם מארז הסוללות הגדול חוצה את ה-1,400 ק”ג אולם עוצמת המנוע שנושקת ל-120 כוחות סוס עם מומנט של 22 קג”מ מספקים תשובה טובה מאוד והמאסה איננה מורגשת בנסיעות שעשינו. האיכות שלה פותחת פרק חדש ביחס לכל מה שהכרנו בעבר ועל כך מגיע קרדיט ראוי לפיאט. האם היא תמשיך להיות מלכת הקטגוריה? יש סיכוי גבוה שזה יקרה אבל לא רק בזכות האיכות שלה אלא גם בזכות זה שיבואני הרכב ויתרו על מכוניות מיני ופער המחירים מול הפיקנטו ויונדאי i10 כמו גם שברולט ספארק ידבר כאן חזק. כל מי שמחפש מכונית אופנתית, חסכונית, ובעיקר כזאת שמספקת טונות של חיוכים על כל קוט”ש חשמל בלי לשקול עלות-תועלת, אין ספק שה-500e בגרסת La Prima תספק את התשובה או לפחות דגם אייקון 3+1 שאנחנו אהבנו במיוחד.


פיאט 500e לה פרימה קבריו
אורך: 3.631 מטרים
רוחב: 1.683 מטרים
גובה: 1.529 מטרים
מרחק סרנים: 2.322 מטרים
נפח תא מטען: 185 ליטרים

מנוע: חשמלי
הספק מנוע: 118 כוחות סוס
מומנט: 22.4 קג”מ
סוללה: לתיום איון
קיבולת: 42 קוט”ש
סוג טעינה: ביתית וגם מהירה
הנעה: קדמית
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 9.0 שניות
מהירות מרבית: 150 קמ”ש
ציון בטיחות: 7

מחיר גרסת מבחן: 155,000 שקלים

מפרט טכני מלא בלינק המצורף:
https://samelet.com/wp-content/uploads/2021/06/00005-Mifrat-500e-Hebrew_Hi-Res_Biz-8perc-main_compressed-1.pdf