יונדאי סונטה - קונצרט ברמה אחרת

היא חוזרת אחרי היעדרות משיקולי מס, אבל היה שווה לחכות

בועז קורפל
בועז קורפל

תגיות: יונדאי

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

דווקא כשהיא הגיעה לשיאה, היא נעלמה. היא חזרה שוב וקיבלה מערכת הנעה היברידית וחבילת בטיחות טובה וחדשנית ואז...שוב היא נעלמה. כעת, אחרי הפסקה של כשנתיים היא שוב כאן כאשר באופק מרחפת אותה סכנה שהיא תחזור ותיעלם אבל שום דבר מכל ההופעות וההיעלמויות האלה לא ממש קרה בגללה.

הסיפור של היונדאי סונטה הוא סיפורו של משחק החתול והעכבר של שוק הרכב הישראלי עם רשויות המס בישראל שבשנים האחרונות לקחו על עצמן את תפקיד האח הגדול ששומר עלינו מתחלואות ובעיות נשימה קשות בגלל זיהום האוויר, והוא זה שיעניש ויקנוס כל מי שיגביר כאן את פליטת המזהמים והכל באמצעות הסולם הירוק של הטבות המס שמיוצר חדשות לבקרים באמצעות נוסחאות שהציבור לא ממש מבין בהן אבל בהחלט משלם עליהן.

פעם, לפני הרבה שנים, היה כאן משחק דומה עם עלויות הביטוח וקבוצות הדירוג של המכוניות לפי נפח המנועים והספקם, מה שיצר עיוותים וגרם ליצרניות רכב בעולם ובמיוחד ביפן, לייצר גרסאות מיוחדות לשוק הישראלי על מנת שהמחיר של המכוניות יהיה תחרותי. למרות השנים שחלפו מאז, המשחק נותר אותו משחק אלא שהלהיט התורן הוא זיהום האוויר. שלא תהיה לאף אחד אשליה שזה ייגמר ככה כי משרד האוצר לא נח ולא נרגע במטרה להמציא נהלים ותקנות מס חדשות בכל פעם וברגעים אלה ממש יש מי שעוסק בגיבוש נהלים ותקנות מיסוי למכוניות חשמליות ותתפלאו לדעת שענייני הזיהום כבר לא יככבו שם ואנחנו מתים מסקרנות לגלות אילו קריטריונים ייכנסו למשחק ואיזה סולם יחליף את הסולם הירוק של הזיהום?

עד אז, מנסים בשוק הרכב הישראלי למצוא שחקנים טובים שיכולים לנגן על כל הקלידים של הפסנתר ולהשמיע מנגינה שתערב לאוזנם של כמה שיותר אנשים והיונדאי סונטה החדשה שמגיעה מקנדה, היא בהחלט אחת הדוגמאות המצוינות לכך עם ציונים גבוהים במיוחד בכל הפרמטרים שעולם הרכב מציע למשפחתית גדולה או למנהל מכובד כשברקע, אפילו צריכת הדלק מתהדרת בנתונים ידידותיים ליערות הגשם בברזיל.

אז מה יש לנו כאן?
הסונטה החדשה שמיוצרת על פלטפורמה חדשה עם מידות מעט יותר ארוכות מהדגם האחרון שביקר כאן, נחתה פה רק לפני חודשיים בשתי רמות גימור שנקראות פרימיום ו-לימיטד והיא כבר בולטת בשטח, ראשית בזכות הנוכחות שלה שיוצרת קונצנזוס בקרב כל מי שמביט בה וקובע חד משמעית כי מדובר במכונית יפה במיוחד עם מראה מכובד ודינמי בה בעת שמשלב אלמנטים סופר חדשניים עם משחקים עיצוביים במימדים ובפרופורציות שלה, בתצורת הקופה שלה, בעיצוב חישוקי הגלגלים שלה ובמיוחד בעיצוב חתימת האור שלה בחזית וגם בזנב.

“המכונית הזאת היא הצגה” אמר לי אחד האנשים שהביט בה וסקר אותה מהחזית עם הגריל הענק והמיוחד שלה שלא דומה עדיין לשום דגם של יונדאי שנמצא בארץ ועד לזנב המוגבה עם ספויילר קטן וסדרה של סנפירים זעירים שכיף לספר עליהם שהם משפרים את זרימת האוויר בחלק האחורי בלי שאף אחד באמת מעוניין לבדוק את זה, כי כל “ההצגה” החיצונית מצליחה להוציא מכל מי שמביט בה כל מנעד מצחיק של תגובות אבל כולם בצד החיובי של העניין כשחלק מהמבקרים בטוחים שמדובר במשהו אחר ולא ביונדאי בעוד שחלקם משוכנעים שזאת מכונית פרימיום ולא מכונית מנהלים או משפחתית גדולה.

קיבלנו את המכונית ברמת גימור לימיטד עם כל מה שיש ליונדאי להציע במכונית הזאת בהיבט אבזור וטכנולוגיה. עם הכניסה למכונית הרגשנו שההקפגה על שימוש בחומרים טובים יותר ואיכות הרכבה קפדנית יותר נמצאת גם כאן כמו בדגמים האחרים שנחתו כאן בשנתיים האחרונות. בין אם יש כאן כוונה לדגדג את פלח הפרימיום או שלא, הסונטה מוכיחה שיונדאי לא מפסיקים לצמצם את הפערים בין דגמים עממיים לבין דגמי פרימיום. התחרות של הסונטה בקטגוריה שכבר סגרו עליה את הגולל דווקא הולכת ומתרחבת בתקופה הזאת בניגוד למגמה הרווחת של החיפוש אחרי הג’יפונים, זאת ועוד כי ברבות הימים תגענה לכאן גם מכוניות סיניות מחושמלות פרט לאירופאיות ולאסיאתיות הנמצאות כאן ואז התחרות תחריף.

במערב מתגבש צל גדול בדמות סקודה סופרב החדשה שתהיה גם פלאג אין הייבריד והמחיר שלה יהיה בהתאם. לסקודה יש אמנם קהל גדול אבל האיחור שבהגעת הסופרב המחושמלת ארצה משאיר הזדמנות נהדרת להיברידיות האחרות שנמצאות פה ואין כאן הרבה. פרט לסונטה נמצאות פה הטויוטה קאמרי, קיה אופטימה, פיג’ו 508 פלאג אין. עוד באגף המשפחתי המוגדל אפשר למצוא נציגות של פולקסוואגן, מאזדה, שברולט וניסאן אבל כולן (בנתיים) בהנעת בנזין ולכל יבואן יש יומרות דומות, למכור כמה מאות מכוניות בשנה ולא מעבר, אבל לסונטה יש יומרות גדולות יותר.

עם בסיס גלגלים של 2.84 מטרים, מרחב המחייה של הסונטה מצוין ולא חשנו בשום מצוקה בהיבט הזה בחלק הקדמי. במושב האחורי יצרו סידור מעניין לשני נוסעים שיוכלו להסתדר עם הגג הנמוך, ורק אם אתם שחקני כדורסל ממש גבוהים תצטרכו לכופף את הראש או להוציא אותו החוצה דרך הגג הפנורמי. המושבים איכותיים ויש בקדמיים גם אוורור. הוויתר על ידית ההילוכים לטובת לחצני בחירה של נסיעה קדימה/אחורה הושאל מהאיוניק החשמלית ויש בזה עוד נדבך של הצצה אל העתיד. לחצן הנסיעה קדימה הוא הנמוך מבין השלושה בעוד שלחצן הנסיעה לאחור נמצא גבוה, מה שלא הסתדר לנו מבחינה לוגית אבל זה רק עניין של הרגל. גלגל ההגה מעוצב בסטייל חדש עם שני חישורים גדולים ומפוצלים ובחלק האחורי שלו יש מנופים להעברת הילוכים.

כל הפקדים על ההגה של הרדיו והטלפון לרבות מערכת בקרת השיוט אינטואיטיביים ומוכרים מדגמים אחרים של יונדאי. לוח השעונים דיגיטלי ועשיר במידע וגם מרתק בתצוגה שלו. אחד האלמנטים המצוינים שיש בסונטה הוא מצלמות במראות הצד שמופנות לאחור ובכל פעם שמאותתים, נפתחת בלוח השעונים מצלמה בצד המבוקש ואפשר לראות את כל הנתיב. עם סגירת האיתות חוזר לוח השעונים לתצוגה הרגילה שלו. המכונית מציעה כמה מצבי נסיעה החל במצב חיסכון ועד למצב ספורט שלא ממש משפיע על האופי של המכונית. המצב באידיאלי הוא מצב Smart ובו המכונית מחליטה על אופי ההתנהגות שלה לפי פרמטרים שהיא לומדת מהרגלי הנהיגה שלנו ובמיוחד בלחיצה על דוושת התאוצה.

מה חסר כאן
אם התרשמנו עמוקות מלוח השעונים העשיר והבטיחותי המתקדם של הסונטה, כך חשנו פספוס ממערכת המולטימדיה ששודכה למכונית בגרסה הישראלית. קו העיצוב החדש של הקונסולה הראשית של יונדאי כבר ניכר בדגמים קטנים יותר כמו i10 ואחרים כשמסך התצוגה “מחובר” ללוח השעונים ונוצר אפקט מצוין וחדשני של מסך אחיד ורחב. דווקא כאן, במכונית הכי מודרנית של יונדאי, אנחנו מקבלים מולטימדיה מיושנת בעיצובה שמגיעה ישירות מהיונדאי סנטה פה. אמנם אין שום בעיה בתפעול שלה או בתפקוד שלה, אבל היא שוברת את תחושת הקדמה והיוקרה שהסונטה מבקשת ליצור. לסיכום ענייני העיצוב ורמת האבזור אפשר לומר כי הסונטה מקבלת ציון מאוד גבוה בסולם הנחשקות ואיכות החומרים וההרכבה. יש אמנם חלקי פלסטיק פשוטים וקשיחים אך הם נמצאים באזורים נמוכים ודבר נוסף שכדאי לשפר הוא נפח תאי האחסון שהמכונית ממש לא מצטיינת בו.

רשימת האבזור עשירה, ובולטות בו מערכת השמע האיכותית מבית Bose, תצוגה עילית, מצלמות נסיעה לאחור, חשמול המושב של הנהג, גג פנורמי, מפתח חכם ומערכת בקרת האקלים חכמה עם תוספות שמקובלות לשוק האמריקאי וגם תא מטען רחב בנפח 510 ליטרים. חבילת הבטיחות של הסונטה פשוט מושלמת עם כל מה שאפשר להציע ואף יותר, במיוחד אהבנו את מצלמות מראות הצד שיצרו פיתוי לאותת בכל הזדמנות, מה שהגביר את רמת הבטיחות של המכונית.

חטיבת הכוח
תחת מכסה המנוע הגדול של המכונית נמצאת יחידת כוח היברידית עם מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטרים שמחליף מנוע מיושן באותו נפח. יחידת הבנזין מתוגברת במנוע חשמלי עם הספק משולב של 192 כוחות סוס ומומנט של 37 קג”מ מרשימים כבר ב-1,750 סל”ד וזה מעניק למכונית תחושת דחף מצוינת בתחילת נסיעה ובתאוצות הביניים. יחידת הכוח המשוכללת יותר, משודכת לתיבת הילוכים אוטומאטית רגילה בת 6 מהירויות שלדברי יונדאי, יודעת לפעול במהירות גבוהה יותר ב-30% בהעברת ההילוכים בהשוואה לתיבה הקודמת ובכך נוצר אפקט החלפת הילוכים חלק ומהיר והשידוך עם המנוע עובד טוב יותר. תיבת ההילוכים שולחת את הכוח של המנוע אל הגלגלים הקדמיים ומאיצה את המכונית מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 9.2 שניות בדרך למהירות מרבית של 195 קמ”ש כאשר צריכת הדלק העירונית המוצהרת עומדת על 18.8 ק”מ לליטר ובנסיעה בין עירונית זה מטפס לנתון סופר מחמיא של 21.9 ק”מ לליטר. בתנאי הנסיעה במהלך המבחן שנמשך 72 שעות, לא ממש הצלחנו לשחזר את הנתונים הנ”ל אבל מאידך לא היינו רחוקים מהם. הנסיעה העירונית התייצבה על 15.1 ק”מ לליטר ובנסיעה הבינעירונית הגענו לנתון של 19 ק”מ לליטר. סביר להניח כי אם היינו ביחרים להצניע את הלחיצה על הדוושה ולהרבות בשיוטים במהירות קבועה היינו מצליחים לנצל את הדלק שבמכל במידה טובה יותר אבל בשורה התחתונה אפשר לומר כי מדובר במכונית שתרחיק אתכם מתחנות הדלק למרות גודלה ונתוני המשקל שלה.

נינוחה
הסונטה לא שינתה את אופי הנסיעה שלה, התנהגות הכביש של הדגם הקודם הייתה טובה והיא נותרה כזאת בדגם החדש בהנחה שלא חיפשתם לשבור איתה את שיא המסלול בנורבורגרינג, לשם תצטרכו לשמור את גרסת N הספורטיבית של יונדאי, אם תהיה אחת אמתית כזאת ולא גרסת עיצוב N Line בלבד. איכות הנסיעה רכה ושקטה בזכות מקדם גרר 0.24 שגורם לרוח להחליק על המכונית ולא לייצר מערבולות רעשניות וגם בידוד רעשי מנוע ברמה טובה כמו גם ריכוך ושיכוך טוב של המתלים והבולמים (גרסה מיוצרת בצפון אמריקה, זוכרים?) כל אלה יוצרים “כרית נוחה” שנעה בכביש בשקט ובשליטה בלי נטיות לנדנודים או קפיצות גם כשהמכונית פוגשת פסי האטה וכבישים שנסללו מזמן.

פתחנו את הסקירה עם תהיות של שיקולי מס וכך גם נסיים את המבחן של המכונית שמחירה ברמת פרימיום הוא 182,000 שקלים ובדגם לימיטד שנבחן מחירו 196,000 שקלים כשהוא נמצא בקבוצת זיהום 2 שמאפשרת לו ליהנות מהטבת המס הנוכחית, אבל (וזה אבל משמעותי) אם המכונית תעלה לקבוצה גבוהה יותר בתחילת 2021 בגלל שינוי הפרמטרים בנוסחת המיסוי לזיהום אוויר, המחיר שלה יצלח את מחסום ה-200,000 שקלים וזה יציב אתגר בפני היבואן לגבי המחיר התחרותי של הרכב והמשך היבוא והמכירה שלו בארץ. יונדאי דילגה על אירופה כי התקינה הקנדית איננה תואמת לדרישות באירופה ולכן לא תמצאו סונטות כאלה בנסיעה הבאה שלכם ליבשת הישנה אחרי שחששות הקורונה יחלפו להם.

התמורה

פתחנו את הסקירה עם תהיות של שיקולי מס וכך גם נסיים את המבחן של המכונית שמחירה ברמת פרימיום הוא 182,000 שקלים ובדגם לימיטד שנבחן מחירו 196,000 שקלים כשהוא נמצא בקבוצת זיהום 2 שמאפשרת לו ליהנות מהטבת המס הנוכחית, אבל (וזה אבל משמעותי) אם המכונית תעלה לקבוצה גבוהה יותר בתחילת 2021 בגלל שינוי הפרמטרים בנוסחת המיסוי לזיהום אוויר, המחיר שלה יצלח את מחסום ה-200,000 שקלים וזה יציב אתגר בפני היבואן לגבי המחיר התחרותי של הרכב והמשך היבוא והמכירה שלו בארץ. יונדאי דילגה על אירופה כי התקינה הקנדית איננה תואמת לדרישות באירופה ולכן לא תמצאו סונטות כאלה בנסיעה הבאה שלכם ליבשת הישנה אחרי שחששות הקורונה יחלפו להם.

חלון ההזדמנויות למכוניות המשפחתיות ההיברידיות הגדולות ע”ע מכוניות מנהלים, הולך ונסגר בהיבט מערכת המיסוי שמחפשת הזדמנות לסחוט כל שקל אפשרי. יבואני הרכב בישראל יערכו חישובי מסלולים מחדש בעוד כמה חודשים והסונטה איננה היחידה שתחטוף התיקרויות בפלח השוק הזה ולא רק בו. התמורה למחיר במקרה של הסונטה טובה מאוד ובשוק הצפוף שלנו אנחנו כבר מתבשרים על הגעתם של שני מותגים סיניים חדשים כשמכוניות חשמליות באמתחתם והקרב על הקטגוריה המפנקת רק ילך ויחריף.

זאת סונטה שמשמיעה צלילים אחרים של איכות, בטיחות וניחוחות של יוקרה. הדברים שפחות מצאו חן בעיננו במבחן הזה קשורים לאבזור בעיקר כאשר מעל כולם המולטימדיה הפחות מעודכנת והיעדר משטח טעינה אלחוטי כמו גם תאי אחסון כמעט לא שימושיים בדלתות והיעדר קיפול מראות חשמלי. איכות הנסיעה טובה מאוד ורשימת האבזור הבטיחותי עם המערכות המודרניות האחרות שנמצאות במכונית מגמדת את הפערים. בתחום הפרקטי ניתן לציין לטובה את צריכת הדלק, תא המטען הנדיב ואת איכות החיים ומרחב המחייה בתוך המכונית. התשובה הקוריאנית/קנדית לאופוזיציה האירופאית והיפנית מעולם לא הייתה טובה יותר רק אם יש לכם 200,000 שקלים פנויים למשימה הזאת.

יונדאי סונטה לימיטד

אורך: 4.900 מטרים
רוחב: 1.860 מטרים
גובה: 1.450 מטרים
מרחק סרנים: 2.840 מטרים
נפח תא מטען: 510 ליטרים
מנוע: היברידי בנזין 2.0 ליטר + חשמל
הספק מנוע: 192 כוחות סוס
מומנט: 37.5 קג”מ החל מ-1,770 סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומאטית פלנטרית
מס’ יחסי העברה: 6
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 9.2 שניות
ציון בטיחות משרד התחבורה: 7
דרגת זיהום אוויר: 2

מחיר: 196,000 שקלים

מפרט מלא:

https://www.hyundaimotors.co.il/wp-content/uploads/2019/03/sonata-hybrid.pdf