פולקסווגן טיגואן במבחן: סולידית שכמותך
הג'יפון הבינוני של פולקסווגן מקבל מנוע חדש ועדכון לתא הנוסעים. האם זה מספיק בשביל להצדיק מחיר שנושק ל-200 אלף שקל?
ישבתי בחוף שומם בים המלח ואכלתי סנדוויץ' שקניתי בדרך; הפסקת צהריים בדממה מוחלטת מול נוף קדומים של מים כחולים, צוקים חומים ואינספור בולענים. מבחינתי חצי שעה בשקט הנדיר הזה היא הצ'ופר הגדול של מבחני הדרכים בכביש 90, ואני לא מחמיץ אותה. אבל בערך באמצע הסנדוויץ' מתקרבת אלי קבוצה של 7-8 צעירים וצעירות. אנשים בארץ הבולענים הזאת? מה קורה כאן?
הם אומרים יפה שלום, פורשים מחצלת גדולה ונפטרים מהבגדים. מכל הבגדים אם תהיתם. אחר כך הם משכשכים קצת במים - סתיו אבל בכל זאת חם - ואז חוזרים בשביל החלק האומנותי שכולל שתי גיטרות, שירים בספרדית, ריקודים ותקרובת שמורכבת מגראס, אגוזים, צימוקים וקרקרים טבעוניים.
בין שיר לשיר אנחנו מדברים ואני לומד שהם באמצע שנות העשרים שלהם, חלקם סטודנטים וחלקם 'מסתובבים', שאם הבנתי נכון, זה ביטוי שמתאר את מי שמחפש את עצמו, בין היתר על ידי שהות נרחבת בטבע. החלקים האחרים של השיחה, בינם לבין עצמם, נשמעים לי קצת שונים מהמקובל בין בני גילם. יש דיון ער בשאלה איפה יתקיים הריינבו הבא ומשם הם גולשים להשוואת רמת הצמחונות של חברי הקבוצה. ולא, הם לא פוסלים אנשים שאוכלים בשר. תהיתי לרגע אם המשפט הזה היה מכוון אלי ואם אני צריך להיעלב אבל בסיטואציה - עם הגיטרות, הריקודים, העירום וים המלח ממול, היה משהו כל כך תמים וכובש, ששכחתי מזה באותה מהירות שזה עלה.
אחרי קצת יותר משעה אמרתי שלום. הפולקסווגן טיגואן, כבדת ראש ורצינית, המתינה לי ליד כביש 90. פתחתי את הבגאז' באמצעות במחוות רגל, זרקתי את התיק, ונכנסתי לתא הנוסעים המרופד בעור איכותי ורך. שני המסכים הגדולים נדלקו ובקרת האקלים דחקה החוצה ביעילות גרמנית חרישית את החום של ים המלח. הסתכלתי לכיוון החוף וראיתי שהחברים שוב רוקדים שם. הפער שבין הישיבה בג'יפון, מסמלי הבורגנות הישראלית (ואני לא מתכוון לטיגואן אלא לכל הג'יפונים של כל היצרנים) לבין מפגן העלומים שעל החוף, צבט לי בלב ואפילו די חזק. שילבתי להילוך ורגע לפני האספלט לחצתי על הכפתור בהגה שמזמן את סירי של אפל, ואמרתי "הוסיפי תזכורת חדשה. לבדוק מתי הריינבאו הבא".
5 מיליון טיגואנים
הדור הראשון של הפולקסווגן טיגואן, הקרוסאובר הבינוני של פולקסווגן, הוצג במהלך 2007 והשתלב במהירות ובהצלחה בגל הג'יפונים ששטף את העולם עם לא פחות מחמישה מיליון מכוניות שיוצרו עד תחילת השנה הנוכחית. קוריוז משעשע נוגע לשם של הג'יפון: הוא נבחר בתחרות ציבורית שנעשתה על ידי ה"אוטו בילד", עיתון רכב נחשב בגרמניה, והוא בנוי מהלחמה של המילים נמר (tiger) ואיגואנה (Leguan) בגרמנית. ואחרי זה נראה אותכם אומרים שלגרמנים אין חוש הומור. בכל אופן, ב-2016 נולד הדור השני, שכבר התבסס על פלטפורמה ייעודית ומתאימה לג'יפונים, וההזמנות המשיכו להיערם. עכשיו, כ-3 שנים אחרי ההצגה, הדור השני מקבל עדכון (להבדיל ממתיחת פנים של אמצע החיים) שכולל מנוע חדש, שינויים בתא הנוסעים וברשימת התוספות, וגם מחיר חדש, ולזה נחזור בסוף הכתבה.
מבט בחנייה מגלה שהטיגואן לא השתנתה מאז ההשקה. בצד החיובי אפשר להגיד שהיא נראית מאוד רצינית, שיש תחושה שהיא יותר גדולה ממה שהיא באמת ושבסך הכל מדובר במכונית מאוד נעימה לעין. בצד השלילי נגיד שאין בעיצוב של הטיגואן שום דבר מיוחד או בולט. שימו אותה בתוך עדר ג'יפונים של שלל יצרנים והיא תהפוך לכמעט שקופה. אני יודע שיש אנשים שדווקא אוהבים את חוסר הבולטות הזאת, אבל בעיניים הפרטיות שלי זה קצת חבל.
השינויים בתוך תא הנוסעים מתחילים עם מושבים חשמליים וריפודי עור וממשיכים במערכת ההפעלה המעודכנת והמוצלחת של פולקסווגן ובקצת פחות כפתורים פיזיים. במרכז יש מסך מגע של 8 אינץ', מתחתיו פנל לשליטה על בקרת האקלים ומאחורי ההגה לוח מחוונים שגם הוא מסך שניתן להתאמה אישית. תא הנוסעים כולו בנוי היטב מחומרים מצויינים והוא נוח ומספיק גדול גם במושב האחורי.
פינת הבטיחות קיבלה גם היא עדכונים נדרשים והיא כוללת כעת את כל המקובל ועוד - בלימה אוטונומית, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב, ניטור מרחק מלפנים, 7 כריות אוויר, לחץ צמיגים ועוד. יאללה מתניעים.
איזה DSG קיבלתם?
אחד השינויים המשמעותיים בטיגואן הוא המנוע: הג'יפון קיבל את ה-1.5 טורבו המעודכן של הקונצרן. המספרים כמעט זהים לאלה של ה-1.4 טורבו היוצא - 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ - אבל אופי הפעולה אמור להיות יעיל וחלק יותר. המנוע הזה מחובר לגלגלים הקדמיים דרך גיר רובוטי כפול מצמדים של 7 הילוכים. בגירסת השני ליטרים של הטיגואן ההנעה היא לכל ארבעת הגלגלים.
אני מתחיל את היום בנסיעה עירונית ואחר כך בינעירונית סטנדרטית וכאן הטיגואן במיטבה; היא משייטת בנינוחות באזור ה-150 קמ"ש, מערכת המתלים מצליחה להעלים את נפלאות האספלט הישראלי והבידוד מצויין. אפילו גיר ה-DSG, התנהג כמו שצריך וללא טלטולים/חבטות/בלבולים. בסוגריים אני רוצה להוסיף בהקשר הזה שלקונצרן פולקסווגן יש לא פחות מ-7 גירים כפולי מצמדים שכולם נקראים בשם הגנרי DSG וזאת למרות הבדלים לא מבוטלים בטכנולוגיה שמשמשת אותם. הגירים הללו מיועדים למנועים בהספקים שונים אבל יש הבדלים גם בין הגירים שמיועדים למותגים השונים של הקונצרן. אפשר רק לקוות שהשיפור שמפגין הגיר של הטיגואן משמעו שה-DSGים היותר מוצלחים של הקונצרן יגיעו גם לדגמים הפחות יקרים.
חזרה לאספלט: לעומת הנסיעות המנהלתיות בתנאי נהיגה יותר מאתגרים לטיגואן קצת יותר קשה. בעליות התלולות מכביש 90 ההספק הלא גבוה, והגיר שמכוייל לחיסכון יותר מאשר לביצועים, חייבו שימוש ידני בתיבה וטורים גבוהים כדי לשמור על קצב ראוי. הקו הזה נמשך גם עם התנהגות הכביש: בעומסים סבירים ואפילו למעלה מזה, ההתנהגות צפויה, בטוחה ונעימה אבל כשהעומס עולה מופיעה נטייה של המכונית "להישען" על הגלגל הקדמי החיצוני לסיבוב ובעקבות זאת מגיע תת היגוי די בולט. אני מציין את כל אלה אבל חשוב לציין שהטיגואן לא שונה, ובטח לא נופלת ביכולתיה, מכל יתר הג'יפונים שבסגמנט שלה. מגבלות המשקל והגובה של קרוסאוברים, כמו שכתבנו פה אינספור פעמים, לא מתאימים לנהיגה אגרסיבית.
השורה התחתונה
אני גומר את היום שלי בבית קפה שצופה מלמעלה על כל ים המלח ועמוק אל תוך הצד הירדני, ואני הלקוח היחיד שם. הקפה מגיע ומבט בטלפון מעלה שסירי אכן הוסיפה את התזכורת שביקשתי ממנה, רק עם הטוויסט האיותי הייחודי שלה: "לבדוק מתי הריין ברוך הבא".
הטיגואן חונה אולי שלושה מטרים מהבר שעליו אני יושב, והיא עדיין נראית רצינית וכבדת ראש. נכון, אולי אין בעיצוב שלה שום דבר מדליק אבל תא הנוסעים מוצלח, האיכות גבוהה וגם ברמה הדינמית המכונית בסדר גמור יחסית לעולם הקרוסאוברים. בפראפרזה על פרסומת עתיקה לסיאט, שהרגיזה את ארגוני הנשים ולכן גם נגנזה, אפשר להגדיר את הטיגואן כ"ילדה טובה מבית טוב", או במילים אחרות מכונית סולידית שמיועדת לקהל סולידי.
וכאן אנחנו מגיעים לשורה הכי תחתונה של המבחן הזה והיא כוללת הפתעה מסויימת: 195 אלף שקל עולה הטיגואן המעודכנת, מחיר שהוא גבוה משמעותית ממחירן של המתחרות הישירות. האם אותו קהל סולידי יסכים לשלם את המחיר הזה? אני לגמרי לא בטוח. סעו בזהירות.
פולקסווגן טיגואן
מחיר: 195 אלף שקל
מנוע: 1.5 טורבו
הספק: 150 כ"ס ב-5000-6000 סל"ד
מומנט: 25.5 קג"מ ב-1,500-3,500
0-100 קמ"ש: 9.2 שניות
מהירות מירבית: 200 קמ"ש
מידות (ס"מ) 448*183*162
משקל: 1550 ק"ג
תא מטען: 615 ליטר
תצרוכת דלק (מבחן): 10 ק"מ לליטר
מחיר גרסת 2.0 ל' טורבו הנעה כפולה: 215 אלף שקלים.