שברולט בלייזר: הביטחוניסט שהפך לדוגמן אתלטי

השם נותר מיתולוגי אבל הנוסחה החדשה מנצחת, רק אם יש לכם את התקציב

תגיות: UMIשברולט

בועז קורפל
בועז קורפל
שנה גודל פונט א א א א

וולוג: כפיר כשריאן ו-בועז קורפל

בואו וננסה להבין את עניין השמות של המכוניות בעידן הנוכחי. בכל פעם צץ וחוזר שם של מכונית שהכרנו בעבר והוותיקים שביננו אפילו נהגו בה, אבל בינה לבין המכונית שחוזרת בימים אלה באותו שם אין שום קשר ממשי פרט לזהות היצרן ולעיתים קרובות מדובר במכונית שונה לגמרי.

לאמריקאים, לאירופאים וליפנים יש כבר מסורת ארוכה מאוד וזה לגיטימי בעיניהם לעשות גלגול נשמות לחלק מהשמות שרשומים על שמם ולהחזיר את השמות הללו לעולם הרכב במהדורה חדשה או באריזה שונה ובמקרים מסוימים גם לפלח שוק אחר. הקוריאנים שהצטרפו לפני אחרונים למשחק העולמי (האחרונים הם הסינים) עובדים על המסורת שלהם ובמידה מסוימת הם פתרו את הבעיה עם מיתוג של מספרים ואותיות אבל לצד אלה, יש ניצנים ראשונים של מיחזור שמות ודגמים ואחת הדוגמאות הבולטות הוא היונדאי טוסון שכבר היה טוסון ואז התחלף ל-iX35 ושוב חזר להיות טוסון כי ככה העולם אוהב אותו יותר.

בסריקה מהירה של ענייני המיתוג והשמות אפשר לראות את החזרה של האקליפס של מיצובישי בצורה אחרת, את הויטארה של סוזוקי וגם את האיגניס באריזה מעודכנת, את הסופרה של טויוטה בגרסה מעורבת עם BMW ואם נעמיק בזה, נמצא עוד דוגמאות כמו פיאט 124 או פיאט טיפו וגם את הביטול של הסיטרואן קקטוס בקרוב והחזרה של היצרן הצרפתי ל-C4 משפחתית ועוד ועוד. אל הסיפור הזה מצטרף כעת השברולט בלייזר (ואחריו יגיע גם טרייל בליזר). רכב שהיה כאן במחוזותינו בעבר והיה אחד הסמלים המובהקים לקשיחות אמריקאית ולרכב שהביא איתו סמל סטטוס בטחוני ללא שום קשר לחוויית נהיגה או נסיעה שתיזכר כהנאה צרופה. ובכל זאת, הוא היה ונשאר מיתולוגי בדרכו.

הכותרת של המאמר הזה אומרת “דוגמן אתלטי” והכוונה לקרוסאובר שנחת כאן לאחרונה כשהוא כולל אלמנטים של עיצוב חיצוני ופנימי שהגיעו מהשברולט קמארו וכמה גימיקים טכנולוגיים שבאו מהקדילאק  XT4. בליבו של הבלייזר החדש תמצאו מנוע אמריקאי קלאסי מהדור האחרון של ג’נראל מוטורס שמתעלם מהרגולציה המתהדקת סביב עניין זיהום האוויר. אחרי הקינה אודות גסיסתם של מנועי ה-5.0 ליטר שהיו היהלום של מכוניות השרירים האמריקאיות, המנוע הנוכחי של הבלייזר שייך לזן הולך ונעלם של מנועי בנזין בתצורת  V6 בנפח 3.6 ליטר והספק שחוצה את קו ה-300 כוחות סוס. שלא יהיה ספק כי גם כאן זה רק עניין של זמן עד ששברולט תקבל את מנועי 2.0 ליטר טורבו הסופר חדישים של GM כמו זה שהוצג בקדילאק וזה יהפוך את הבלייזר הנוכחי לנדיר עוד בטרם חצה ולו פעם אחת את נתיבי איילון מצפון לדרום או להיפך.

(צילום: בועז קורפל, יצרן)
(צילום: בועז קורפל, יצרן)

הכי חשוב זה איך אתה נראה
כבר בדרך החוצה ממקום האיסוף של המכונית ובנסיעת הבכורה לכיוון גוש דן, הרגשתי תחושה משונה. הרבה לפני כל שאלה שנשאלה אודותיו או התעניינות עמוקה שהוא יצר סביבו מעוברי האורח, לפני כל אלה נשמעו קריאות התפעלות, היו הבעות פנים וניסיון להבין מי זה “הספורטאי החתיך הזה” כפי שתיארה אותו אחת הנשים שלא הייתה מוכנה לוותר עד שהעברתי לה את הקטלוג והיא צילמה אותו בטלפון שלה. כן, העיצוב החיצוני בעידן הנוכחי הוא חזות הכל וליצרניות הרכב ברור כי מכונית שהמעצבים שלה יפצחו היטב את הנוסחה, יש לה סיכוי מצוין לחדור אל ליבם של הנהגים כי כבר אמרו את זה קודם לפני: “מכונית קונים קודם כל בזכות העיצוב שלה” ובמקרה של הבלייזר, זהו עיצוב מנצח במיוחד בחלק החיצוני ומשלים את זה החלק הפנימי. “קח בחשבון” אמר לי אחד מאנשי המקצוע שמתמחה בעיצוב, “קח בחשבון שהמעצבים היו צריכים לנחש לפני 4 שנים לפחות האם היא תדבר אל ליבם של הנהגים, הם לקחו פה הימור אבל הם הצליחו בגדול”. נתוני הגודל של הבלייזר מחושבים היטב עם ראייה לעתיד.

היא ממוקמת בין הטרוורס הגדול לבין האקווינוקס כשבעתיד המשפחה תתמלא בדגמים נוספים. הפרופורציות מושלמות עם בסיס גלגלים של 2.863 מטרים, הרבה יותר מכל משפחתית. נפח תא המטען שלה לא מותיר מקום לספק שהיא אמריקאית טהורה עם 864 ליטרים וברצפת תא המטען תמצאו גם “גדר נעה על מסילה” שמאפשרת לחלק את תא המטען לשני נפחים ולשימושים שונים. גרסת RS שאותה קיבלנו למבחן (חבילת אבזור שונה ולא יותר) בכל זאת מציעה חישוקי גלגלים גדולים יותר בקוטר 21 אינץ’ מה שהעלה את מרווח הגחון שלה ל-20 ס”מ בקירוב. מכל זווית ומכל כיוון שתבחרו, הבלייזר נראה ממש טוב והגריל השחור המפוצל עם הלוגו השחור במרכזו והמיתוג האדום בצידו מזכיר את הקמארוכשפנסי LED  חזקים משלימים את המראה השרירי. קווי הגוף והקורות האחוריות יחד עם דלת תא המטען והזנב המעוצב משלימים את הסיפור עם חתימת אור נאה בנסיעה בלילה. גובה תא המטען איננו מהנמוכים שפגשנו ויש צורך להניף את הציוד שלכם לעוד כמה ס”מ בכדי להימנע מפגיעה בשפת ההטענה עצמה, אבל לא שמענו על כך תלונות.

תא הנוסעים של ה-RS הוא אחד המקומות שכיף להיכנס אליהם. בפעם הקודמת פגשתי את הקדילאק XT4 ששייך למשפחת האצולה של GM ולמרות ההשתדלות של שברולט, ולמרות השימוש בחומרים טובים שהם בחרו לבנות את הקונסולה ואת הדיפונים בדלתות ובתוך הרכב עצמו, הם הזכירו לנו שאחרי הכל הם עדיין שברולט כי במקומות מסויימים תמצאו פיסות עור ותפירות אדומות ספורטיביות ואילו במקומות אחרים החומרים הם פלסטיק ובד סינטטי. פתחי המיזוג העגולים עם טבעת הפעלה חיצונית אדומה וגדולה הגיעו ישירות מהקמארו וגם שיטת התפעול של המזגן. למרות שהמכונית גדולה ומרווחת, מסך המידע במרכז הקונסולה נבלע בתוכה בגודל 8 אינץ’ והיינו שמחים למסך גדול יותר. רמת האבזור (אל הבטיחות עוד נגיע) גבוהה ונדיבה יעידו המושבים הקדמיים המחושמלים שניתן לחמם או לאוורר אותם, לכוונן את מושב הנהג ל-8 כיוונים שונים ואת היושב לצידו ל-6 מצבים שונים ותוסיפו גם את ההגה שמתכוונן חשמלית וכיאה לרשימת אבזור שכזאת, גם הגג פנורמי בתוך חלל המכונית תמצאו הרבה שקעי חיבור לטלפונים מלפנים ומאחור ולראשונה גם אפשרות התאמה של מערכת המולטימדיה לשני משתמשים בעת ובעונה אחת עם תעדוף לאחד מהם במקרה ששני מכשירי הטלפון מקבלים שיחת טלפון בה בעת.

תנוחת הישיבה מלפנים נוחה מאוד והתפעול של מערכות הרכב דורש מקצה היכרות עם כפתורי הבקרה ומתגי התפעול השונים לשם התמצאות. שורת המושבים השנייה נאה ומרווחת ונעה על מסילה ושלושה מבוגרים יסתדרו בה אך כמו תמיד, אנחנו לא ממש זוכרים מתי נסעו 5 מבוגרים במכונית אחת. המושבים מעט נוקשים וייתכן כי עוד כמה נסיעות עם נוסעים מאחור, המושבים היו מתאימים קצת יותר למשקל הגוף ולהיפך, אבל אל תצפו לפגוש שם כורסא רכה כמו של ארצ’י בנקר.

קדילאק תרמו לשברולט בלייזר את מערך המצלמות ההיקפיות שמציג כל פינה ומכסה כל זווית אפשרית בין אם בתמונה וירטואלית או מציאותית ומערך החיישנים שמותקן בבלייזר יתריע עם כל התקרבות מיותרת למכונית בחניה. אביזר חביב נוסף שאהבנו הוא המצלמה של המראה האחורית שגם היא הגיעה מקדילאק והנהג יכול לבחור בנגיעה האם להשתמש במראה הרגילה או במצלמת וידאו שמתעדת את כל מה שמתרחש מאחורי המכונית כולל אופציות לשנות זום ותאורה במראה עצמה. אל כל אלה צריך להוסיף גם את כל שקעי הטעינה ומערכת שמע איכותית.

יצאנו לדרך
הבלייזר איננו רכב קליל מפאת מידותיו הנדיבות ומשקלו הכולל (2,700 ק”ג) אבל עם מנוע עוצמתי (305 כ”ס/32 קג”מ) ותיבת הילוכים אוטומאטית חדישה בת 9 מהירויות, הבלייזר מרגיש הרבה יותר גמיש וזריז בתגובותיו ועל פי הנתונים הרשמיים הוא מאיץ מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 6.8 שניות וזה נתון מרשים. המנוע שלו נוהם בצליל נעים וההתרפקות הנעימה על נסיעה במכונית אמריקאית אמתית שבליבה מנוע גדול משתלטת במהירות וזה הופך עד מהירה למשחק של הרגל עם הדוושה בנגיעות קלות, נגיעות שמתורגמות לדחיפה קדימה. למנוע גדול יש מחיר ישיר בצריכת דלק. נתוני היצרן מעידים על 13.5 ליטרים ל-100 ק”מ עירוניים ול-9 ליטרים למאה ק”מ בינעירוניים, שם נכנסת לפעולה מערכת ניתוק הבוכנות בנסיעת שיוט והיא מסייעת לחיסכון בדלק והשקטה של המנוע.

הבלייזר החזיר את המדים לאפסנאות והפך לדוגמן שרירי וזה אומר שיכולות השטח שלו נשארו שם באותה אפסנאות למרות שהבלייזר החדש מציג מרווח גחון של 19.5 ס”מ שידלגו מעל כל מדרכה ופס האטה עירוני. למרות שבוחר מצבי הנסיעה של המכונית כולל מצב הנעה כפולה, אנחנו לא מאמינים שנסיעת שטח צריכה להיות הברירה הטבעית שלו, אם כי טיולים בשבילי הארץ המוכרים והמסומנים בהחלט לא ירתיעו אותו. לבלייזר יש גם מצב נסיעה ספורטיבי, אבל יש סיבה טובה שלוח השעונים לא נצבע באדום קרבי והוא לא מקושט בדגלי שח מט. בעניין הזה יש לנו מסר אחד: אל תדחקו בבלייזר לעשות את מה שהוא לא צריך לעשות כי הוא לא מיועד לנסיעות מהירות למרות שיש בו עיצוב בהשראת הקמארו. הבלייזר מתמודד בקטגוריה שלו מול דגמי SUV גדולים וחלקם עם 7 מושבים כמו יונדאי סנטה פה, קיה סורנטו וגם ג’יפ גראנד צ’רוקי. כולם מיועדים לנוע בצורה מכובדת וחלקה מנקודה לנקודה והבלייזר עושה זאת ברמת בידוד גבוהה מרעשי סביבה וכך תוכלו להתרכז ולהתמכר למערכת המיזוג ומערכת הסאונד. יכולת הטיפול של הבלייזר בתחלואי הכביש סבירה לגמרי. בשונה מידידו הצעיר ממשפחת קדילאק שמציע בולמים חכמים, התכונה הזאת לא קיימת בבלייזר (גם לא בתוספת מחיר) ולכן נמליץ לכם לנסות ולרחף בנימוס על פני פסי ההאטה והמכשולים האחרים.

סיכום
שאלת השאלות היא מוצר מול מחיר. בחברת UMI יבואנית שברולט לישראל, שברו את הראש במחשבות על הגרסאות של הבלייזר שיגיעו ארצה. בעוד שהמפעלים של שברולט במקסיקו מייצרים לא פחות משש גרסאות ורמות גימור שונות עם תגי מחיר שונים כפועל יוצא מכך, הוחלט להביא ארצה את המכונית בשתי רמות גימור בלבד שנקראות “פרמייר” ו-”RS”. בשתיהן אותו מפרט טכני בתחום הביצועים וצריכת הדלק (זיהום אוויר איננו שיקול במנועים כאלה) ועם רמת הבטיחות הגבוהה ביותר שניתן לקבל מהיצרן כשההבדל הוא בעיצוב בלבד עם פער מחיר של 5,000 שקלים בין הגרסאות. זה משאיר את סוגיית הטעם לכל אחד מהנהגים, אלה שיבחרו בעיצוב האלגנטי יותר שאיננו כה מוחצן (למרות שהנוכחות של הבלייזר איננה ניתנת להתעלמות) מול אלה שישמחו לנהוג במכונית שלבוש  בבגדים ספורטיביים דינמיים ולו בכדי להנות מהתחושה שסממני הקמארו משמעותיים יותר עבורם.

אם אתם מחפשים קרוסאובר משפחתי אופנתי, גדול, חדיש ופונקציונלי וכמובן עם רמת בטיחות גבוהה, תתקשרו למנהל הבנק שלכם ותוודאו שגם הוא מסכים לסטנדרטים הללו כי מחירו של הבלייזר איננו זול בעליל. יהיו שיאמרו כי על כל הטוב הזה מישהו צריך לשלם, והשאלה היא האם אתם אלה שזקוקים לכל הטוב הזה ואם יש לכם את מה שנדרש לשלם. אין כמעט מכונית בשוק הישראלי שאין לה תחרות עזה מול מתחרות אחרות ולמרות שהבלייזר מביא איתו משב רוח רענן מול השיטפון האירופאי או הקוריאני, יש פה על מה להילחם אם כי פלח השוק הזה מצומצם ואיננו עממי בכלל. זה עניין אישי, זה מסתכם במה שחשוב לכם ולאישיות שלכם ולדרישות שלכם. העיצוב מנצח, הבטיחות מצוינת, הטכנולוגיה חדישה וחוויית הנהיגה טובה מאוד. צריכת הדלק פחות ידידותית לארנק ואיכות ההרכבה של המכונית מצריכה הקפדה בכמה נקודות קטנות שמצאנו אם כי הן לא קריטיות בכלל. בעולם החדש זה דווקא נעים לגלות שהבלייזר עבר לאזרחות ושיש לאמריקאים תשובה לאיום הקוריאני.

שברולט בלייזר RS
אורך: 4.862 מטרים
רוחב: 1.947 מטרים
גובה: 1.703 מטרים
בסיס גלגלים: 2.863 מטרים
מרווח גחון: 19.8 ס”מ (חישוקי 21 אינץ’)
משקל כולל: 2.722 טונות
נפח תא מטען: 864 ליטרים
יכולת גרירה: 2,041 ק”ג (לנגרר עם בלמים)

נפח מנוע: 3.6 ליטר
הספק: 305 כוחות סוס ב-6,600 סל”ד
מומנט: 37.2 קג”מ ב-5,000 סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומאטית 9 מהירויות
הנעה: כפולה

ציון בטיחות משה”ת: 7 (מתוך 8)
צריכת דלק (נתוני יצרן): עירוני 7.6 ק”מ/ליטר, בין עירוני 10.6 ק”מ/ליטר
דרגת זיהום אוויר: 15

מחיר: 285,000 ש”ח (לא כולל דמי רישוי)