גולף GTI פרפורמנס במבחן: שירת הברבור?

כשבאופק כבר מסתמן הדור הבא של הגולף מקבלת ה-GTI השחזה וחידוד שהופכים אותה לספורטיבית ומהנה יותר. האם יכול להיות שזאת ה-GTI האחרונה בפורמט שאנחנו מכירים?

תגיות: פולקסווגן

אייל אברהמי
א א א א (שנה גודל)
(צילומים: אייל אברהמי, יצרן)
(צילומים: אייל אברהמי, יצרן)
תחילת כתבה

התכוונתי להתחיל את הכתבה הזאת עם סוג של הודעה בומבסטית ברוח 'גילוי נאות', אבל כמה דרמה כבר אפשר לשאוב מהכרזה כמו 'במהלך הקריאה תביאו בחשבון שאני גולפאי'? אגב, עכשיו, תוך כדי שאני כותב אני קולט שהמילה הזאת - גולפאי - נורא מכוערת. אם האלפיסטים קיבלו שם כל כך אלגנטי אולי גם לנו מגיע משהו יותר טוב? במחשבה שנייה אולי זה סוג של פרס ניחומים עבורם.     

 

בכל אופן בלי הכרזות בומבסטיות מעושות אני גופלאי ותיק ודי מכור שזה אומר שאו-טו-טו ה-VR6 שלי ואני חוגגים שני עשורים משותפים שבהם היא הפכה לחלק מהמשפחה ואפילו - בערך לפני כעשור- קיבלה מהילדים שם שתפס ומקובל עכשיו אפילו על השכנים. בחלק מהשנים היא עבדה קשה, באחרות היא צברה אבק מתחת לבית, אבל למרות אנחות הכאב של המוסכניק המתקשה, המרדף הבלתי נגמר אחרי חלקים וכאבי הארנק הכרוניים שבאים עם מכונית ישנה, בשום שלב שהוא ב-200 אלף הקילומטרים הצבורים שלנו לא עלתה מחשבה על פרידה. ולא, לא בגלל איכויות נהיגה נדירות או איזה ערך אספני עתידי. הייתי מנסה להסביר אבל אם אתם לא בפנים כנראה שלא תבינו וזה לא עלבון; גם אני לא מצליח להבין את הפסיכיים עם האמריקאיות, את הנרקומנים של הפיאט 500, את התמהונים של הדה שבו, וזו רשימה חלקית.

עד כאן הכרזות ובואו נמשיך למכונית. כמו שאתםיודעים הגולף GTI היא אייקון היסטורי שהמציא את ז'אנר ה'הצ'בק החמה', המכונית שיודעת להיות גם ספורטיבית וגם שימושית, גם מהנה לנהיגה וגם משפחתית, גם קנייה מושכלת כלכלית וגם אחת שפונה לנפש. במשך השנים היו גרסאות מוצלחות יותר והיו מוצלחות פחות, אבל בסך הכל אי אפשר שלא להוריד את הכובע בפני האבולוציה שעבר הדגם בעוד מתחרות וקוראות תיגר מתפוגגות אל שכחה מוטורית. ועכשיו, מגיעה לישראל גרסה פחות או יותר חדשה, פרפורמנס שמה, שלפי טענות מסוימות שמסתובבות בבורסת השמועות העולמית עלולה, בגלל התקינה האירופית, להיות ה-GTI האחרונה בפורמט שאנחנו מכירים, עניין שמעניק לה חשיבות מיוחדת. אין לי מושג אם זה נכון או קשקוש אבל מבחינתי גולף GTI שאני לא מכיר היא תמיד סיבה למסיבה, אז חתמתי על הטפסים, לקחתי מפתח ויצאתי לחפש חתיכת אספלט פנוייה.

 

 

מה חדש?

 

בואו נתחיל עם קצת רקע משפחתי ואחר. לפני כמה חודשים החליטה פולקסווגן - בגלל תקנות רגולטוריות של האיחוד האירופי - להפסיק לייצר את ה-GTI ה"רגילה" שנמכרה אצלנו בשנים האחרונות וכן את הגולף R, הגרסה הכי חמה במשפחת ה-GTIים. הדגם שנשאר בייצור היה היה ה-GTI פרפורמנס שהוצג ב-2017 והוא בעצם הכי חדש והכי מעודכן במשפחה. כיוון שמדובר בשירת הברבור של הדור השביעי של הגולף - שיוחלף מתישהו במהלך 2020 - פולקסווגן איבזרו את המכונית בנדיבות שאינה טיפוסית להם ותימחרו אותה באגרסיביות שמתבטאת אצלנו ב-228,000 שקלים, מחיר אטרקטיבי ופחות או יותר זהה למחיר של הגרסה ה'רגילה' ונטולת האבזור. מה ההבדל בין הגרסאות? אז כמו שאמר איזה אלוף לשעבר בתשדירי הבחירות, אפשר לחלק את זה לשלושה חלקים.

 

בראשון שבהם, שנוגע לכל מה שקשור לכביש, יש מנוע קצת יותר חזק עם 245 כ"ס, גיר רובוטי כפול מצמדים (DSG) בן 7 הילוכים במקום 6, דיפרנציאל מוגבל החלקה וצמיגים בחתך 18. בחלק השני שנוגע לתא הנוסעים יש כורסאות עור נאות ומחוממות, לוח מחוונים שכולו LCD וגם להבדיל, עדכון של מערכות הבטיחות ותוספת של שמירה אקטיבית על נתיב שהביאה בשעה טובה ומוצלחת לפרידה מהמובילאיי. את החלק השלישי אפשר להגדיר ככזה שנוגע לעולמות ה"שופוני", ושם יש עיטורים אדומים בתוך הפנסים הקדמיים ועל הגריל, קאליפרים אדומים ובטח החמצתי עוד משהו אדום. זה לא מאוד בולט (וגם בגירסאות מסוימות בעבר אפשר היה לקבל את זה) אבל כטהרן GTI הייתי מעדיף את שלי בלי האדום-אדום הזה. מעבר לזה יש במכונית כמה שינויים, תוספות ועדכונים שהיו/לא היו בחלק מהגירסאות הקודמות כמו למשל צימוד אנדרואיד ואייפון, פתיחה ללא מפתח (KEYLESS), תאורת לד מלאה ועוד ועוד. ואחרי שכל זה נאמר אפשר לסכם שיתר הפרפורמנס היא עדיין אותה GTI שאתם מכירים ולכן נחסוך את המלל על עיצוב, איבזור, ממשקים ויתר ירקות ונפנה לחלק החשוב באמת. 

 

מנוע בעמק האלה

 

אפילו נסיעה עירונית קצרה מעלה מייד שהפרפורמנס קצת נוקשה ובורות, מכסי ביוב ויתר אקזמפלרים מבית הסולל מורגשים היטב בתוך המכונית. השוואה לא מחייבת עם GTI רגילה (בעלת צמיגים שונים) מעלה שאכן הפרפורמנס נוקשה ממנה, ולא שזה משנה משהו. מה שכן מהותי היא העובדה שנסיעה עירונית איטית יכולה להיות חוויה מטלטלת, במיוחד במושב האחורי. גם ה-DSG, כדרכם של הרובוטים כפולי המצמדים, מגמגם מדי פעם במהירויות עיר כשהוא בטורים נמוכים, ובמיוחד במצב ספורט. בסוגריים אוסיף שאני לא מצליח להבין איך יכול להיות שמכוניות כבר יודעות לנהוג בעצמן אבל הרובוטים עדיין מגמגמים בסל"ד נמוך. בכל אופן העיר בסופו של דבר נגמרת, ואחריה גם הנסיעה המנהלתית על כביש 1 ואנחנו נוחתים  בשדות הירוקים של עמק האלה. גשם דקיק מטפטף מדי פעם, התנועה הופכת לדלילה מאוד, הדוושה נדבקת לרצפה ותוך דקות אני עמוק בתוך התקף חמור וכלל מערכתי של GTIאיות; המנוע, שבתנועה עמוסה נוהם בזעף אבל לא באמת מוצא את עצמו משחרר סוף סוף את הטורבו ומעיף את המחט לטווחים שמתאימים לאוטובאן גרמני הרבה יותר מאשר לאזורי הלולים הנטושים של המושבים, וזה קורה גם כשמדובר בלא יותר מכמה מאות מטרים של כביש ישר; כן, נכון, 245 כ"ס הם לא בדיוק אורווה שומטת לסת, אבל איכשהו המספרים היבשים עושים לשילוב מנוע-גיר הזה עוול ולא מצליחים להעביר את הנחישות והקלילות שבה הם מטיסים את הגולף הזאת בטווח העצום שבין 60 ל-210 קמ"ש. וכן, אפשר גם יותר אבל כנראה שלא בעמק האלה. תעודת הצטיינות מגיעה גם לברקסים, שהוגדלו בפרפורמנס: לטוב או לרע כנראה שהם חלק משמעותי ממה שדוחף אותך אל הקצה כי הם פשוט מעולים, שלא לדבר על זה שגם שעתיים של השחזות אספלט די אכזריות נגמרו בקצת ריח אבל בלי ירידה ניכרת ביכולת הבלימה.

 

ואני רוצה לחתום את הפרק הזה עם הגיר; בעיר הוא אולי מגמגם מדי פעם אבל תחת עומס הוא עובד נפלא, גם במצב ספורט וגם במצב רגיל. הוא מהיר וחלק, וכמובן מהונדס בדיוק כדי לסתום 'חורים' שאולי יש למנוע/הגדשה. ולמרות שאין שום טענות אליו אני בכל זאת לא כל כך אוהב אותו. אולי זה בראש שלי בגלל  הטהרנות שהזכרתי קודם, אולי אלה סיפורי העבר על מחלות הילדות של הגירים האלה ואולי משהו אחר. את הפרפורמנס שלי הייתי מזמין עם קלאץ' גם אם זה היה עולה עוד כסף.

שילדה ברמת הגולן

 

די מוקדם בבוקר. אני פונה בצומת מחניים, נוסע קצת ועוצר לבדוק את הזרימה בירדן. במקום נחל ידידותי למשתמש אני מוצא שם נהר חום סוער ושוצף שמזכיר את ההימלאייה ולא אבובים בסופ"ש. אל תחמיצו את זה. אני מתחיל לטפס לרמת הגולן ועוד לפני הדוכן הראשון של 'פיתה דרוזית', מקיף אותי ערפל או ענן או אולי בכלל שילוב אפור ודחוס של שניהם, ומסרב להיעלם. המים נשפכים מלמעלה כאילו מישהו פתח שם ברז וקשה לראות את האספלט תחת השלוליות. תמיד תענוג לראות חורף, בטח כשזה קורה בישראל ובטח בתחילת אפריל, אבל במבחן דרכים, ועוד מבחן  ל-GTI, זה די מבאס.

 

אני מגיע לצומת ואסט, על הסופרמרקט, הקפה והמסעדה שפתחו שם (קהלני, לאן נגיע?), מקבל כמה דקות של ראות סבירה ויחסית מעט גשם, ומיד מנצל את ההזדמנות. הגולף, שכמעט נרדמה משעמום בדרך לכאן,רק חיכתה לזה, ושם, על הכבישים הרטובים בואכה חרמון, קיבלתי תצוגת תכלית מרהיבה ביחס להבדלים בין סתם GTI לפרפורמנס; ועם כל הכבוד לברושורים של פולקסווגן קשה לי להאמין שההבדלים מתמצים רק בדיפרנציאל האחורי ובחישוקים, כי הגולף הזאת הרבה יותר חדה וברורה וגם דורשת הרבה יותר מיומנות ועבודה מאחורי ההגה. ואנסה להסביר את זה: העירפול בהתנהגות הכביש שהיה תמיד חלק כמעט אינטרגלי מהGTIים ונתפס כ"תשלום" על השימושיות היומיומית שלהן, אותו עירפול שהצטמצם מאוד בשני הדורות האחרונים אבל לא נעלם לחלוטין, לא קיים בפרפורמנס. הדיפרנציאל המוגבל נותן איזשהו סוג של חופש לישבן, וההקשחה של המכונית - מתלים/חישוקים/לא יודע מה - הופכת את האף ליותר מדויק. אלה, בשת"פ כמובן עם המנוע - גיר ועם כיול אמיץ של בקרת האחיזה שלא מתרגשת מכל החלקה, מייצרים לא רק מכונית מהירה ורהוטה, אלא גם קצת פראית וקצת מאתגרת, מכונית שהיא בעיקר בעיקר, חבילת כיף משובחת שבמשובחות. 

 

בין העננים והמטחים האדירים של הגשם אני בכל זאת מצליח לגנוב כמה שעות של נהיגה ראויה גם אם חלקלקה להפליא, אבל בצהריים הענן שוב סוגר עלי. כל עשרות מפעילי הפיתה הדרוזית כנראה עמוק מתחת לפוך אז אני עוצר במג'דל  שאמס לשניצל ליד הכיכר. החברים בשניצליה צוחקים כשאני בודק בעדינות אם כל החוליות במקום, וצוחקים עוד יותר כשאני מברר אם כמות הדוכנים של הפיתה הדרוזית מרמזת על מודל זכיינות. אחרי הצחוקים הם מאשרים ששלג באפריל, או אפילו סתם גשם כל כך חזק, לא ירד מאז חורף 1992. אבל עם כל הכבוד למזג האוויר מה שבאמת מעניין זו המכונית, איך היא נוסעת, כמה דלק היא 'שותה' ומה המחיר שלה. אני לא יודע אם השיחה תגרום להם להחליף את הטויוטות שלהם, אבל אין ספק שהשיחה הדליקה אותם.  

השורה התחתונה

 

מהות ה-GTI והקסם שלה הוא כאמור השילוב בין נהיגה לשימושיות וזאת לכל רוחב הגזרה - משינוע ילדים דרך הובלת רהיטים מאיקאה ועד העניין הכלכלי הכרוך ברכישת מכונית חדשה. ואני חוזר לזה כי זאת בדיוק הנקודה שבה הפרפורמנס קצת אחרת: פולקסווגן שיחקו עם הנוסחה הבסיסית והיא יותר ספורטיבית וקצת פחות מנהלתית. אני לא מנסה להגיד שקשה או מורכב לנהוג בה ביומיום, ואת הילדים וההובלות תוכלו להכניס אליה בדיוק כמו לכל גולף אחרת, אבל הנוקשות והתגובות היותר חדות יהיו פחות נוחים בסביבה עירונית סטנדרטית. בתמורה תקבלו הרבה יותר מהחלק השני במשוואה: חבילת כיף מאתגרת ובלתי נגמרת שקיבלה בפרפורמנס בדיוק את ההשחזה הנדרשת כדי להביא את הדור ה-7 (והמוצלח יש לומר) של ה-GTI לרמות חדשות. ולגמרי ביננו, מה יותר חשוב - הנוחות במושב האחורי בדרך לחוג בלט או איזה שעתיים ניקוי ראש באמצע יום עבודה בעמק האלה?   

 

גולף GTI פרפורמנס

מחיר: 228,000 שקל

מנוע: 1984 סמ"ק מוגדש טורבו

הספק מירבי: 245 כ"ס, 5000-6700 סל"ד

מומנט: 37.7 קג"מ, 1600-4300 סל"ד

מהירות מירבית: 250 קמ"ש

0-100: 6.2 שניות

מימדים (ס"מ):426*179*144

משקל: 1.92 טון

 

 

הוסף תגובה