צילום ועריכה: ניר בן-טובים
סוזוקי ויטרה היה פעם מחזה שכיח בשולי הגבעות של חופי תל אביב והרצליה; לעתים עם גג פתוח, חבר'ה צעירים לבושים גופיות של 'גזוז' ועלמות חן ששיערן הזהוב מתבדר בבריזה הים תיכונית. אבל עם השנים, הלך ופשט מעצמו את הזהות המחוצפת ואימץ מוטיב של רכב מתון שקונצים מסולעים עשויים לגרום לו לפרכוסים. תקנות פוליטיות שנכפו עליו הכשירו בשנותיו המאוחרות ובדור ה-2000 רכב מעודן ויותר מדי מתורבת שמנסה לתווך בין כל שכבות האוכלוסייה, החל מנערים עם תסרוקות משונות שזה עתה השיגו רשיון נהיגה ועד גיל הזהב.
לא פחות מ-13 שנה שרד הדור הרביעי של הויטרה עד שהוחלף ב-2015 בויטרה אחר לחלוטין. מעריציו הנאמנים התקיפו את הנהגת סוזוקי במקלדות מושחזות אחרי שהם הרגישו נבגדים על חורבות הדורות המקוריים. זאת בתואנה שבנוסף להכל מאבד המותג היפני את אבני היסוד שלו לטובת יישור קו עם אחת התופעות הצומחות ביותר בעשור האחרון בתעשיית הרכב – קרוסאוברים.
טורבו זה טוב לנו
אחרי שכולם נרגעו והבינו שהגזירה חריפה אבל נסבלת, התחיל הויטרה לצבור תאוצה מכוח האינרציה של טרללת הג'יפונים העולמית. היסודות החדשים של ויטרה היו מראה חיצוני ספורטיבי ואופנתי, תא נוסעים תכליתי (גם אם שברירי במקצת), מערכות פנים ידידותיות ומרחב מחיה הגיוני. על הכוח הופקד מנוע 1600 סמ"ק עם הספק מרבי של 120 כ"ס ותיבת הילוכים אוטומטית 6 מהירויות. הביצועים אגב היו בסדר גמור.
בו בעת, סוזוקי פיתחה סדרה של מנועי טורבו בטכנולוגיית 'בוסטר-ג'ט'. את הראשון שבהם חווינו בארץ באמצעות סוזוקי "קרוסאובר" המחודש שהושק עם מנוע 1400 ו-140 כ"ס. עם נשק מוגדש בחזית הוא הפגין יכולות דינמיות עדיפות לאין שיעור על פני קודמו שצויד כאמור גם בתיבה רציפה מנומנמת. זאת אומרת שהיו לסוזוקי נימוקים מצוינים להפיץ את בשורת הבוסטר-ג'ט עמוק אל תוך הסגמנט החם ביותר בשוק הרכב, כלומר לכוונו של הויטרה.
ההיכרות המוקדמת שלנו עם מנוע ה-1.4 ל' טורבו של הקרוסאובר הביאה אותנו להחלטה שאת המבחן לסוזוקי ויטרה טורבו החדש נעשה על סיפונו של דגם ה-1.0 ל' טורבו. מדוע? כי הרבה אנשים שם בחוץ מסרבים להפרד מ-1600 סמ"ק-אוטומט ומתקשים להאמין ש-3 בוכנות יכולות להתחרות ב-4 בוכנות ללא רגשי נחיתות. אבל, כל מי שכבר נוהג בימינו באחד מדגמי פיג'ו-סיטרואן או VW החדשים וקטני הנפח יכול לאמת בקלות עד כמה הטכנולוגיה התקדמה בצעדי ענק ואיזו חשיבות יש להגדשת טורבו על ביצועי המנוע, צריכת הדלק וגם השפעתם המסוימת על צמצום פליטת המזהמים. אז למה להיות להיות תקועים עם דפוסי חשיבה פרה-היסטורים?
ויטרה טורבו!
נתחיל מהשורה התחתונה; המנוע הקטנצ'יק הזה של הויטרה טורבו עושה את כל מה שמצופה ממנוע גדול ממנו בנפח וסוסים - ויותר מזה. מנפח של 999 סמ"ק ו-שלושה צילינדרים צנועים הוא סוחט 112 כ"ס ו-16.3 קג"מ הזמינים מתחום של 1,800 סל"ד. הביצועים שלו אנרגטיים, שמחים ומאוד משכנעים על קשת הטורים עם האצה ל-100 קמ"ש בסביבות 12 שניות.
אל המנוע מחוברת תיבת שש מהירויות אוטומטית פלנטרית בסנכרון מרשים ועם העברות הכוח נעימות בלי שיהוקים או היסוסים קופצניים בעיר או כשנדרשת עקיפה מהירה. תפעול מנופים מגלגל ההגה הוא בונוס למי שחפץ בהשחזת פיתולים על כבישים שוממים. זה בהחלט מהנה לעשות כך כאשר ברקע מנסרים להם צילינדרים צנומים ששים אלי סל"ד, סייג להתחככות עם הצמרת שם המאמץ גוזל מהם את טיפת החמצן האחרונה.
עוד משהו שכדאי להפריך נקשר לתופעת ה"רעידות" של מנועי ה-3 צילינדרים. כן, יש מנועים שיכולים לשקשק לכם את הלחיים בעמידה, אבל בויטרה התופעה הזו בטלה. הבעיה היחידה של מערכת ההינע היא חוסר רהיטות בהתנעה מחודשת של בקרת ה-'עצור-סע' שלטעמנו הייתה אגרסיבית מדי בפעולותיה. אבל בין כה תרומתה זניחה, אז אפשר פשוט לנתק אותה.
נוחות, תא נוסעים
הויטרה טורבו נגזר מקבוצת הג'יפונים הקומפקטיים. ז"א שמולו מתייצבים כלי רכב דוגמת יונדאי קונה טורבו או סיטרואן C3 איירקרוס למשל. קשה יהיה לו לנצח אותם בתחרות יופי , אבל הויטרה טורבו מתהדר לא רק בחידוד היכולת שלו לעומת הדגם היוצא אלא גם בגישה אדיבה יותר כלפי היושבים. אם בויטרה שלפני מתיחת הפנים שררה אווירה קודרת, הרי שבדגמי הטורבו חלה התבגרות כמעט "מערבית" – במפלס העליון וגם בשטחי הדלתות והמושבים (שהולבשו זמש מהודר). התרכובת והגימור מצליחים לצמצם את התחושה הספרטנית שהותיר הויטרה הקודם והשינויים מחמיאים לעיצוב הפנימי שלו שהוא בסך הכול ענייני - ואינו מסתמך על גימיקים עיצוביים.
הדרך שבה ויטרה טורבו מתמודד עם צלקות בכביש ראויה לציון. בכלל, הויטרה בוסטר-ג'ט לא מתרגש מקרעי אספלט קטנים או גדולים ומערכת הבולמים לא נופלת ביכולותיה אפילו מהמתחרים האירופיים שלו. באופן דומה אגב בידוד הרעשים כאן טוב יותר וכן אפשר להפעיל עליו לחצים בינוניים בנהיגה ספורטיבית ולקבל משוב סביר בנוגע למגבלותיה של השלדה. זה לא רכב שכדאי להשתעשע איתו בהעברות משקל קיצוניות, אבל הוא יכול להפתיע לטובה תחת עומסים קלים.
מסקנה
מתיחת הפנים של הויטרה והקפיצה לעידן הטורבו משדרגים את חווית הנהיגה שלו. זה אמנם לא מנוע בשרני או רווי ריגושים שיגרום לכם להתפעל בכל פעם שתמחצו את דוושת ההאצה, אבל הביצועים המאוזנים של המנוע וגמישותו, תיבת ההילוכים המדויקת והכיול הבסיסי של מערכות הרכב מעניקים לו ציון גבוה בסיום המבחן. כך אגב גם צריכת הדלק, שהסתכמה ב-14 ק"מ לליטר.
כאן גם המקום להעיר לזכותו של ויטרה טורבו את הליטושים שבוצעו בחלל הנוסעים והעליה באיכות החומרים שמוסיפים לו נקודות חשובות. לחובתו, נדגיש כי אין לו בקרות בטיחות מקוריות ועדיין משתמש במערכת התרעה בלבד של מובילאיי. שורה תחתונה - ה-ויטרה טורבו 1.0 ל' הוא ג'יפון קומפקטי מוצלח, ועם המוניטין של המותג בישראל ומחיר של 122-129 אלף שקלים מומלץ לקחת אותו בחשבון כשאתם משוטטים בחיפוש אחרי ג'יפון שיכול לשרת מגוון רחב של נהגים.