ל-GTI הזו יש מתג בורר מצבי נהיגה עם 4 מצבים – "נורמלי", ""ECO החסכוני בעל האופי הפלגמטי שממהר להעלות הילוכים על מנת לסחוט יותר קילומטרים מכל ליטר, "ספורט" שמושך הילוכים לסל"ד גבוה וגם מוסיף קצת משקל להיגוי, ו"אינדבידואלי" שמאפשר לנהג לשנות פרמטרים כרצונו. הנטיה הטבעית שלי כחזיר-גז היא כמובן להתקבע על המצב הספורטיבי, אבל בנהיגה יומיומית ובעיר זה הרבה פחות נעים וגם עולה בדלק לרוב: מחשב הדרך מאפס את המדידה בכל תדלוק, אבל גם במקרה הטוב לא הצלחתי להגיע ליותר מ-11.5 ק"מ לליטר בנהיגה משולבת, כאשר כל סשן של התגרזנות בפיתולים הוריד אותנו מהר מאוד למחוזות חד ספרתיים, אז קחו בחשבון, נהיגה ספורטיבית היא תחביב יקר. (ועוד לא דיברנו על דו"חות מהירות והוצאות על מוניות, אם תאבדו את הרשיון)
המתלים בפולו GTI מכויילים על הצד הקשיח. אולי קשיח מדי. בכבישי הנהיגה המפותלים, המתלים הקשיחים האלה יתנו לכם הרבה דיבידנדים בצורת התנהגות מאוד מדוייקת ומחודדת וביחד עם אחיזה אינסופית מכיוונם של הצמיגים הספורטיביים, ההנאה תהיה שלמה. מערכת ה- XDS שמדמה דיפרנציאל מוגבל החלקה עובדת פשוט נהדר, מטפלת היטב בהפחתה למינימום ההכרחי של תת-ההיגוי, שהוא הרעה החולה מס' 1 של מכוניות הנעה קדמית חזקות. זויות הגילגול מינימליות ונשלטות היטב, ההגה חד, מהיר ומדוייק מאוד (אבל לוקה בהעברת תחושה מהגלגלים) וקל מאוד להשליך את הפולו מפניה לפניה ולשמר קצב גבוה. חבל לי רק על חוסר התחושה מהגלגלים – זהו הסעיף בו כמעט כל ההוט-האץ' המודרניות נופלות בהרבה מסבתותיהן המיתולוגיות משנות ה-80' שהיו קלות במאות ק"ג ומערכות ההיגוי נטולות התגבור שלהן היו הרבה יותר משתפות פעולה ואינפורמטיביות.
זה היה יכול להיות נחמד לעשות מבחן להוט-האץ' ספורטיבית על מסלול סטרילי, או רק בכבישים המפותלים הנידחים והפנויים מתנועה שמאפשרים לדחוק ב-GTI הקשוחה לעבר המגבלות בבטחון מלא. אבל בחיים האמיתיים, גם חזיר הגז החולה ביותר מבלה את מרבית זמנו בפקקים האינסופיים ובתנועה עירונית, על גבי אספלט ישראלי מצולק, וכאן קשיחות המתלים ממש מטרידה. עד רמת חוסר נוחות. יותר מזה – מטעמי חיסכון, פולקסווגן ויתרו על מתלה אחורי נפרד מכוייל היטב והשאירו את מערך המתלים האחוריים מהפולו הרגילה והאיביזה, בתצורת קורת מתח הזולה יותר לייצור. זה אולי זול ועושה את העבודה אבל פוגם בהתנהגות ובעיקר בנוחות וזה כבר חבל. לתחושתי, גם בחלק גדול מכבישי הנהיגה, במיוחד כאלה שאינם סלולים ברמה הגבוהה ביותר, כיול מעט רך ומגהץ יותר, היה מאפשר קצב נהיגה לא פחות מהיר אבל הרבה פחות מעייף.
הופתעתי גם מסרבנות תמוהה של תיבת ה-DSG להוריד הילוכים בתזמון הרצוי לי – ביותר מדי מקרים בהם צללתי לפניה הדוקה תוך כדי בלימה מאוחרת חזקה כראוי וניסיון להוריד הילוכים ידנית, התיבה סירבה לרדת להילוך הנבחר ומצאתי עצמי מאיץ ביציאה משיא הפניה בהילוך אחד גבוה ממה שרציתי ותכננתי. כל עוד לא בלמתי מוקדם יותר, התיבה התמידה בסרבנותה – כאילו מנסה לשמור על המנוע בסל"ד לא גבוה מדי ולחנך אותי לנהוג במתינות, למרות שאנחנו במצב נהיגה ספורטיבי והבורר על "ידני". הלללו! מה זה? לא בשביל זה בנאדם משכיב 165,000 שקלים על פולו GTI.! למי ששאל למה מכונית ספורטיבית קטנה צריכה גיר ידני אסרטיבי של גברים ולא אוטומטי קליל– הנה התשובה בשבילכם.