פורטליקס הישראלית תסייע לג'ילי בפיתוח רכב אוטונומי

יצרנית הענק הסינית תתבסס על פלטפורמת Ai של פורטליקס לאימון ובדיקה של מערכות נהיגה אוטונומית

רן סגל
שנה גודל פונט א א א א

בעשור הקודם בכל פעם שדובר על "רכב אוטונומי" נצצו עיניהם של רבים בתעשיית הרכב עם הבטחות שונות שהעתיד ממש אוטוטו כבר כאן. אך עם השנים עלו וצפו מגבלות רבות, אחת המוכרות שבהן היא ההיבט המשפטי במקרה של תאונה חלילה – מי אחראי? האם בעל הרכב, יצרנית הרכב או אולי בכלל היושב ברכב שלא לקח פיקוד בזמן... כל זאת בזמן שחברות מועטות החלו לבחון בתנאי אמת רכבים אוטונומיים שונים במתארים מוגבלים יחסית.

בעולם נעות כרגע מוניות אוטונומיות, כמו אלו של Cruise (ג'נרל מוטורס) או Waymo (גוגל) הפועלות בסן פרנסיסקו למשל או בקנה מידה קטן יותר עם דגמי מרצדס הבכירים (EQS, EQE, EQS-SUV ו-EQE-SUV) המאפשרים חניה אוטונומית בשדה התעופה בשטוטגארט.

אלו דגמים המוגדרים ברמה אוטונומית 4, כך שהם עדיין כוללים הגה וניתנים לשליטה ידנית, אך אין צורך בנהג פיזי. נהיגה אוטונומית בדרגה 3 (יש צורך בנהג, אך אין חובה אחיזה בהגה ומבט על הכביש, אלא כמוכנות למקרה הצורך) פעילה בכמה כבישים באירופה ובארה"ב, ואילו דררגה 5 הבכירה יותר, דומה ל-4 אך כבר מייתרת לגמרי את קיומו של ההגה והרכב שולט בכל המערכות השונות. ומה יש לנו היום? מרבית הרכבים המצוידים במערכות בטיחות מתקדמות ואקטיביות מוגדרים רמה 2.

בהתאם לצונאמי הסיני בכל הקשור לפיתוח טכנולוגיות, גם הסינים לא טומנים ידם בצלחת והצהירו בריש גלי כי יפעילו רכבים אוטונומיים. לפני כחצי שנה קיבלה ב.מ.וו אישור לנהיגה אוטונומית דרגה 3 בסין ובקרוב תפעל גם בגרמניה, כמו גם הצהרתה של BYD שתפעל לפיתוח נהיגה אוטונומית.

אחת היצרניות הגדולות והמוכרות היא Geely, בעלת הבית של מגוון מותגים, כמו זה הנושא את שמה, וכמובן וולוו ופולסטאר, לינק & קו, LEVC, זיקר, בעלות משותפת עם מרצדס על סמארט, כשאת כולם אנו מכירים היטב בישראל, ובנוסף גם בעלות על לוטוס הספורטיבית ועוד כמה מותגים סיניים כמו פרוטון, רדאר, פריזון ועוד.

כעת, כדי לקדם את חזון הרכב האוטונומי שלה, חתמה יצרנית הענק הסינית על הסכם שיתוף פעולה עם לא אחרת מ-Foretellix הישראלית. פורטליקס מתמחה בפתרונות אימות ובדיקות בטיחות למערכות נהיגה אוטונומיות ומערכות בטיחות מתקדמות ADAS, זאת על-בסיס פלטפורמה ייחודית – Foretify שתוטמע בתהליכי הפיתוח של ג'ילי. נזכיר כי לג'ילי יש קשר לישראלית נוספת – מובילאיי, שאחראית על מערכות הבטיחות בזיקר למשל.

הפלטפורמה של פורטליקס תאפשר ייצור נתונים סינתטיים לצרכי אימון בינה מלאכותית, בדיקות וירטואליות מבוססות-תרחישים, תעדוף, מיון וסיווג  כשלים של מיליוני סימולציות, הערכת ביצועים ועמידה ביעדים, ומדידת שיעור הכיסוי בתנאי הפעלה שונים (ODD) של הרכב האוטונומי, כמו כן היא תשמש לניתוח אוטומטי של הקלטות נהיגה מרכבי המבחן של ג'ילי ותוכל ליצור גרסאות מגוונות בסימולציה וירטואלית, זאת על מנת למקסם את התועלת של מבחני נסיעה פיזיים, להפחית בעלויות הפיתוח ולהאיץ את זמן היציאה לשוק.