ריסוק השוואתי: מה קורה כשמחמירים את המבחן

ארגון הבטיחות Euro NCAP מרסק את כל סוגי הרכבים בפרוטוקול דומה ומול עצמים קבועים, אבל במרצדס החליטו לקחת את מבחן הריסוק צעד אחד קדימה ועל הדרך לבדוק מה קורה למכונית החשמלית

רן סגל
שנה גודל פונט א א א א

ערכו של ארגון הבטיחות הבלתי תלוי Euro NCAP לא יסולא בפז וחשיבותו לשיפור בטיחות המכוניות ברורה לכולם מאז הוקם בשלהי 1996, כאשר הוא אינו שוקט על שמריו ומעדכן ומחמיר את המבחנים בהתאם להתפתחויות השונות.

אך בעוד ארגון הבטיחות בוחן את כל הרכבים על-בסיס פרוטוקול קבוע ואל מול עצמים ייעודיים המדמים פגיעות שונות (לדוגמה: חזית, צד, עמוד), קהל הנהגים שאל, ובצדק, מה קורה כאשר המכונית שמולך גדולה יותר או כאשר מדובר במכוניות חשמלית אשר מצוידות בסוללות בעלות משקל גבוה, הממוקמות ברצפת הרכב או בחלקו האחורי ולרוב בתא המנוע לא שוכן מנוע בעירה-פנימית גדול.

נבהיר כי ארגון ה-Euro NCAP לא מצא סיכון מהותי הנוגע למצב הסוללה לאחר תאונה ובעידן המודרני הרכבים החשמליים שנבחנו זכו לציונים מכובדים למדי. ובכל זאת, במרצדס בחרו לאתגר את המבחן.

הענק והגמד – הגרסה החשמלית
אחת היצרניות הבודדות שעוד עומדת בפני עצמה, מרצדס, החליטה לקחת את המבחן צעד אחד קדימה, אל העידן בו ינועו על הכביש יותר רכבים חשמליים, ובהתאם (ולצערנו) יתרחשו תאונות בין רכבים אלו, כשהם לרוב בעלי מסה גדולה יותר ממקביליהם לוגמי הבנזין והסולר ולהם מאפיינים ייחודיים כפי שהזכרנו קודם.

מבחן הריסוק של מרצדס כולל הפעם ריסוק של דגם חשמלי אחד מול דגם חשמלי אחר ובחפיפה חלקית של 50%. אך לא זאת בלבד, שכן מרצדס הפגישה את הדגם החשמלי הקטן ביותר שלהם ה-EQA מול ספינת הדגל החשמלית EQS-SUV. ההתנגשות מתרחשת במהירות של 56 קמ"ש, בעוד מבחן החפיפה החלקית של ה-Euro NCAP מתבצע כיום במהירות של 50 קמ"ש – הסיבה למהירות הגבוהה יותר נוגעת לדברי מרצדס למצבי היום-יום, כגון יציאה לעקיפה לא בטוחה לצד בלימה מסוימת שתבוצע טרם ההתנגשות.

החמרה נוספת נוגעת להתנגשות עצמה. מבחן הריסוק הרשמי עושה שימוש במסוע השוקל 1,400 ק"ג ללא קשר לרכב הנבחן מולו. אך לשם השוואה, משקלו הנקי של מרצדס EQA הקל ביותר הוא 1,965 ק"ג וה-EQS-SUV הקל ביותר שוקל 2,620 ק"ג.

עוד החמרה של מרצדס נוגעת לסוג בובות הריסוק. המבחן האירופאי עושה שימוש בארבעה סוגים של בובות "גבר" למבחנים השונים (התנגשות חזיתית, פגיעה בעמוד, צליפת שוט וכו') במבנה התואם זכרים באחוזון 50 (גובהה 175 ס"מ ומשקלה 78 ק"ג), בובת "אישה" התואמת לנקבה באחוזון 5 (גובהה כ-150 ס"מ ומשקלה 49 ק"ג) ושתי בובות ילדים התואמים לגילי 10 ו-6 (עד שנת 2016 נבחנו גם בובות "ילדים" התואמות גילי שנה וחצי ו-3).

במבחן של מרצדס עשו שימוש במגוון שונה של בובות תקניות, כאשר בנוסף לאלו של ארגון הבטיחות האירופאי, נבחנה גם בובת "גבר" באחוזון 95 (משקלה 101 ק"ג וגובהה 187 ס"מ), בובות ילדים מגיל ינקות והפעם מאחורי ההגה הוצבה בובת "אישה".

תוצאות
תוספת מהירות של 6 קמ"ש לכל גוף נע, לצד מסה גבוהה יותר, גרמה ל-EQA וה-EQS-SUV לתוצאות חמורות יותר למרכב החיצוני מהמבחן המוכר של ה-Euro NCAP, אך למרות זאת מסגרת תא הנוסעים בשני הרכבים נותרה שלמה וניתן היה לפתוח את דלתות הרכב. במרצדס מציינים כי גם שאר המערכות פעלו כנדרש כגון כריות האוויר ומותחני חגורות הבטיחות. בהיבט החשמלי - מארזי הסוללה נותרו שלמים ומתח החשמל הופסק באופן אוטומטי כמתוכנן. ובכל זאת, נתון שלא פורסם נוגע לאינדיקציות מהחיישנים השונים המותקנים בבובות הריסוק, כלומר עד כמה הן "נפגעו" במהלך המבחן המשודרג.

המבחנים המחמירים של מרצדס הם חלק מחזון גדול יותר המצטרף אל "חזון 0 הרוגים" של ארגון הבריאות העולמי השם לו למטרה את שנת 2050, כאשר עד שנת 2030 היעד הוא צמצום 50% בנפגעים. אך ביצרנית שואפים ליותר ומציינים כי המטרה היא 0 תאונות דרכים בהן מעורבות מכוניות מרצדס. ההשקעה האדירה שלה בבטיחות אינה חדשה, אחת למספר שנים חושפת מרצדס דגם קונספט המבוסס על אחת מהמכוניות הסדרתיות בתוספת הכינוי ESF - Experimental Safety Vehicles ובו מוצגים הפיתוחים האחרונים והעתידיים של היצרנית, האחרון שבהם היה בשנת 2019 על-בסיס ה-GLE. חזון 0 מעורבות בתאונות דרכים הוא חזון שאפתני למדי, ולנו נותר רק לקוות שכולו יגיע לכדי מימוש שכן טכנולוגיות רבות זולגות במהרה גם לרכבים עממיים יותר, מה שיהפוך את הכבישים לבטוחים יותר עבור כולם.