"נהגי המוניות – הטובים ביותר בישראל"

מעורבותם של נהגי מוניות בתאונות דרכים בישראל איננה גבוהה לדברי יהודה בר אור, יו"ר איגוד המוניות. ועל אף זאת, אלה משלמים סכומי עתק לחברות הביטוח; לאחרונה נפסק פיצוי של 4 מיליון שקלים לאדם שנפצע קשה בתאונה עם מונית

ניר בן טובים

תגיות: מוניות

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

לפני מספר ימים נחתם הסכם פשרה על פיו מבטחת של רכב מסוג מונית, תשלם לבחור צעיר סכום עתק של 4.25 מיליון שקלים. התאונה שארעה בשנת 2017, הסתיימה עם פגיעה חמורה: הפצוע, בן 19 דאז, הובהל לבית החולים עם פגיעה רב מערכתית. לימים, אף קטעו לו חלק מרגל ימין, ובסופו של יום, נקבעה לו נכות רפואית קשה, בשיעור של 73.19%. בא כוחו, עו"ד גיל בן ארי, מומחה לדיני נזיקין, מציין כי במסגרת הסכם הפשרה, סוכם כי המבטחת תשלם לו 3,175,000 שקלים, זאת, לצד 1,100,000 שקלים שישולמו לו ע"י ביטוח לאומי.

מדובר על פיצוי בשיעור גבוה מאוד, אותו תאלץ להוציא מכיסה, מבטחת המונית בפוליסת חובה, אולם אין מדובר על מקרה בודד.  א. לאחרונה, לצד התייקרות פוליסת המקיף, טוען יהודה בר אור, יו"ר איגוד המוניות, כי חלה עליה בשיעור של עשרות אחוזים בפרמיית פוליסת החובה לנהגי מוניות. לדבריו, נכון להיום, נהג מונית נדרש לשלם סכום שנערם ל-6,800 שקלים. "הרי זה מטורף, מטורף. אין לי מילה אחרת להגיד על המצב" הוא מעיר, ומוסיף: "המצב יצא משליטה. נהגי המוניות מופקרים - הרי מדובר על הנהגים הטובים בישראל". האם כך פני דברים?

ב. על פי נתוני עמותת אור ירוק, בשנת 2023 אירעו 186 תאונות עם נפגעים בהם היו מעורבים נהגי מוניות, זאת לצד מאות תאונות נוספות, שהסתיימו עם נזקי פח/מכללים בלבד. על פי הנתונים, מדובר על 8 תאונות קטלניות, לצד 23 תאונות שהסתיימו בפציעה קשה ו -155 שהסתיימו "רק" בפינוי לבית החולים, שם אובחן הנפגע כסובל מפציעה קלה. צריך לחדד: גם שבר ביד, ברגל, וצלע מרוסקת, יהווה על פי מדרג הפציעות - כאירוע קל. בו בעת, הנתונים מלמדים על ירידה מסוימת במעורבות נהגי המוניות בתאונות.

שנת 2022 הסתיימה עם 423 תאונות, ואילו שנת 2021 - עם 476. למעשה, ניתן לראות ירידה מתמשכת במספר התאונות, מאז שנת 2013 שהסתיימה עם לא פחות מ -713 אירועים תאונתיים. בו בעת, על פי נתוני משרד התחבורה, נהגי מוניות מעורבים בממוצע ב 54 תאונות לכל מיליארד ק"מ נסיעה. לצורך השוואה, אוטובוסים מעורבים ב-145 תאונות ואילו רוכבי דו גלגלי, מעורבים ב-641 תאונות. על פי הנתונים, הרלוונטיים לשנת 2021, אז נבחנה הסוגייה בפעם האחרונה, נהגי רכב פרטי מעורבים ב-40 תאונות לכל מיליארד קילומטר.

"הנתונים מתארים תמונה לא כל כך מציאותית. אל תשכח שנהגי המוניות נמצאים על הכביש פי כמה וכמה זמן, ימים, מכל נהג רכב או משתמש מסורתי שנוסע הלוך-חוזר לעבודה או לכל עניין אחר, כך שאי אפשר להסיק מהם שום דבר על רמת הבטיחות של נהגי מוניות", מציין בר אור בתגובה לפרסומי הלמ"ס. לדבריו: "אל תיתן למספרים לבלבל אותך - גם אם אנחנו מעורבים בתאונות, רובן המכריע כלל אינן באשמתנו". 

בדקנו את הנושא עם אור ירוק ואכן, אין שום מסד נתונים שמצביע על שיעור תאונות הדרכים בהם מעורבים נהגי מוניות שנגרמו באשמתם - ועל כן המצב מעורפל. ואולי בשל כך, הם נתונים לתעריפי פוליסה מחמירים: "הבעיה היא שעל כל תאונה בה יש נפצע, במעורבות נהג מונית, המבטחת תשלם לנפגע, בלי קשר למי אשם", אומר לנו נהג מונית. ואכן, חוק הפיצוי לנפגעי תאונות דרכים קובע חובת פיצוי אוטומטית לנפגע, בלא תלות מי אשם בתאונה. "גם אם מדובר על הולך רגל שהתפרץ לכביש, לבוש שחורים, בתנאי נהיגה עם אפס תאורה, תוך שהנהג נסע על 15 קמ"ש, עדיין - הנפגע יפוצה במלוא הסכום שמשקף את הנזקים שנגרמו לו בעקבות הפציעה".

עו"ד גיל בן ארי (צילום: סטודיו מור)
עו"ד גיל בן ארי (צילום: סטודיו מור)

לצד האמור, אינדיקציה לגבי מידת הצייתנות, לכאורה, של נהגי המוניות ניתן לקבל מהנתון הבא: אגף התנועה במשטרת ישראל פרסם נתונים באשר להשבתת כלי רכב ורישיונות, בגין עבירות מסכנות חיים. מהנתונים עולה כי במהלך שנת 2020 הושבתו על ידי קציני משטרה 14,190 כלי רכב בגין מעורבות של נהגים בביצוע עבירות חמורות ומסכנות חיים, או כאלה שנמצאו בהם ליקויי בטיחות חמורים. בשוליים, נמצא כי 1,279 הם רכבים דו גלגליים, 1,030 משאיות, 119 מוניות ו-113 טרקטורונים. נדגיש כי מדובר על עבירות חמורות שהובילו להשבתה.

וכמה עבירות "אחרות" נרשמו לנהגי המוניות? למיטב בדיקתנו, משטרת ישראל, משרד התחבורה ושאר הגורמים שעוסקים בענף התחבורה והבטיחות בדרכים, לא פרסמו נתונים בנושא. ושוב, רב הנסתר על הגלוי. "שיהודה בר אור לא יערבב אותך עם העובדות ומה שקורה בפועל. לא עובר יום שלא נכנס אלי נהג מונית שקיבל דו"ח, מציין עו"ד לדיני תעבורה עימו שוחחנו בעקבות הנתונים. לבקשתנו, הוא כתב בקבוצת וואטצאפ בה חברים למעלה מ-50 עו"ד בתחומי תעבורה, עד כמה שכיחה התופעה בה נהגי מוניות מגיעים אליהם לצורך יעוץ וליווי משפטי.  התשובות - לא מותירות הרבה ספק: "מחד, אני כמעט ולא נתקל בנהגי מוניות שנתפסים עוברים באור אדום. אבל יש המון מקרים של עצירה במקום אסור, סיבוב פרסה שלא כחוק. גם נהיגה בריונית ומקפחת זכות".