זול יותר, מסוכן מאוד

מוסכי הרכב שנמצאים בתוך שטחי הרשות מציעים לנהג הישראלי אלטרנטיבה מוזלת לתיקונים וטיפולים. אלא שלמרבה הצער וחרף אזהרות כוחות הבטחון, המחירים האטרקטיביים גוברים על שיקול הדעת

ניר בן טובים

תגיות: מוסכים

Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: צוות פוינטר)
(צילום: צוות פוינטר)
שנה גודל פונט א א א א

יום שישי האחרון, מוסך רכב בבית ג'אלה, עיירה פלסטינאית שנמצאת בשטחי A, סמוכה לבית לחם וממוקמת מספר קילומטרים ליד מחנה הפליטים בלאטה. חמישה בעלי רכבים ישראלים ממתינים לביצוע טיפול ברכבם הפרטי. "המקרה האחרון בחווארה הכניס בי פחד נוראי, זה נכון. אבל גם כובד ההוצאות היומיומיות ויוקר המחיה. אז הגעתי הפעם עם האקדח שלי וכדור ששמתי בהכנס, מוכן לכל התפתחות", מספר אהרון, תושב גילה, שמתגורר בסמוך.

גם שוקי, תושב ירושלים, מגיע לשם, על אף חששות כבדים: "אני צריך להחליף מנוע. ביקשו ממני 11 אלף שקלים במוסך. כאן, מצאנו מנוע עם 40 אלף קילומטרים ב-5 אלף שקלים בלבד אז אני מתקן אצל הערבים כי המחיר יותר זול משמעותית". אין לך שום פחד מהונאה, או חלילה שמישהו ינסה לפגוע בך? "מפחד. אי אפשר להגיד שלא. אבל אין לי 11 אלף שקלים לשים על מנוע אחר. מה אני יכול לעשות?" 

ישראלים שחוצים לשטחי הרשות הפלסטינאית, בין היתר, לצורך תיקון רכבם, היא תופעה לא חדשה אולם היא עלתה לכותרות בשל הרצח הלאומני המזעזע של אב ובנו מאשדוד במכון שטיפה בחווארה. זו סוגיה מורכבת מבחינה בטחונית אך מהצד הכלכלי, הישראלים - שלתחושתם נגזלים על ידי המוסכים בארץ, מוכנים ליטול את הסיכון כדי לחסוך אלפי שקלים. הערכות של גורמים מדיניים הן כי מידי יום, נכנסים לשטחי הרשות אלפי ישראלים ביודעין על מנת לבצע רכישות, מתוך אמונה ש"יהיה בסדר", תוך התעלמות שחילוץ אזרחים כרוך בסיכון של כוחות הביטחון.  

הכפר הפלסטיני חוסאן, ממוקם סמוך מאוד להתנחלות החרדית ביתר עילית. שטיפה פנימית וחיצונית של מכונית עולה 20 שקלים, בעוד בישראל המחיר הוא 50-100 שקל. טיפול 10,000 למכונית ממוצעת יעלה בכפר 350 שקל, בעוד במוסכים הישראליים המחיר הוא כפול או יותר מכך; "אני מזמין ראש בראש כל מוסך שנמצא בתלפיות, להתחרות איתי במחירים ובאיכות העבודה", אומר סאמר, בעלים של מוסך בכפר. "עבודת פחחות ב-5 אלף שקלים אצלכם, עולה אצלנו 1,500שקל. ומה בנוגע לאיכות העבודה, אחריות? "אתה עושה ממני צחוק? כל הפחחים הכי טובים שעובדים אצל היהודים - הם ערבים".

"העמליה (פיגוע בשפה הערבית) בחווארה גרם נזק גדול לעסקים ויש פחות לקוחות", אומר לנו בעל מוסך בכפר עזון בשומרון. "אבל אתם הישראלים יש לכם זיכרון קצר; אני מאמין, כמו בפעמים הקודמות, שהישראלים שכבר היו פה, גם אחרים, יחזרו לטפל אצלנו ברכבים". לטענת בעל מוסך בקרבת הכפר פונדוק, רוב הלקוחות שלו, גם הם ישראלים. "אני חושב שלפחות 80% מהקליינטים שלי יהודים מספר דאוד, ומנסה באותה נשימה להוריד את גובה הלהבות ולשמר את העסקים במוסך למרות גלי הטרור: "הם כמו משפחה שלי. אוהב אותם".

עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)
עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)

אלא שלצד הסיכון הביטחוני הנשקף לחיי אדם, שכרוך בהימצאות, גם אם לפרק זמן קצוב בשטחי A, המציאות מלמדת כי במהלך השנים האחרונות, אירעו במקביל לכך גם שורה של אירועים פליליים, במסגרתם נותרו בעלי הרכבים שהכניסו אותם לתיקון במוסכים פלסטינאים עם רכבים תקולים, מושבתים, או ללא רכב בכלל.

רמי, בעליו של BMW הגיע לפני כשנה לאחד מהכפרים בשומרון, על מנת לתקן בעיה במשאבת הדלק. "רצו ממני 3 אלף שקלים פחות אז לא היתה התלבטות", הוא אומר ל'עולם הרכב'. לדבריו, הוא השאיר את הרכב במוסך והתבקש לחזור כעבור יום. "הגעתי אבל מצאתי את הרכב שרוף כולו. הסבירו לי שהתגלע ריב בין חמולות. הגשתי תביעה לחברת הביטוח אולם היא דחתה אותה, בטענה כי הפוליסה לא מכסה בשטחי יהודה ושומרון".

במקרה אחר, שארע לפני כשלושה חודשים, רכב מסוג טיוטה לנד קרוזר, נעלמו עקבותיו משל בלעה אותו האדמה. בעליו נאלץ להתמודד עם העובדה כי הרכב נגנב במהלך הטיפול. "לא נכנסתי לכפר, אלא כמו שהבאתי את הרכב - קבענו ליד המחסום. אבל המתנתי לבחור שיחזיר אותו. אני עדיין ממתין עד היום".

כפי שמתריעים גורמי האכיפה, המודיעין והצבא, מומלץ מאוד שלא להכנס לאזורים אלו. "זו סוגיה רגישה ובעייתית מאוד, ואני מפציר בכל מי שחושב שזה משתלם - לא להגיע לשטחים פלסטינאים בשביל לתקן את הרכב", מציין עו"ד אסף ורשה, מבכירי עוה"ד בישראל בתחום הביטוח והנזיקין. "אני לא מומחה לעניינים בטחוניים, אולם בכל הנוגע לביטוח - גניבת רכב משטחי הרשות, שהתרחשה בעקבות הכנסתו לשם ע"י המבוטח, יכולה להעמידו בפני בעיה גדולה מאוד מול המבטחת, אם יקרה אירוע ביטוחי מחוץ לגבולותינו".

מדובר צהל נמסר: "הכניסה לשטחי A אסורה ומסוכנת לישראלים".