זינוק חד במספר התביעות נגד יבואני הרכב
במהלך חמש השנים האחרונות חלה עליה דרמטית בשיעור של 80% במספר הבקשות שהוגשו לבית המשפט להכיר בתובענות ייצוגיות כנגד יבואני רכב. אלה הבולטות שבהן
פורום התביעות הייצוגיות בישראל פרסם לאחרונה דוח המרכז נתונים אודות כמות הבקשות לפעולות מאוגדות נגד יבואני הרכב בישראל, ובצידו גם כמה תובנות: מצד אחד של הדברים, עולה כי במהלך חמש השנים האחרונות (2017-2022) נרשם זינוק גבוה בשיעור של 80% בהיקף הבקשות לתביעות ייצוגיות כנגד יבואני הרכב בישראל. ואולם בשורה התחתונה, נמצא כי רק 15% מהבקשות שהוגשו בחלון זה אכן זכו להכרה ואושרו. במילים אחרות, יבואני הרכב מצליחים לנטרל את רובן המכריע של הטענות כנגדם.
הליך התובענה הייצוגית הנו הליך שבו אדם בודד שספג נזק "קטן" יחסית, כזה שאין בו מספיק נפח לנהל בגינו הליך משפטי מורכב, ארוך ויקר, מייצג קבוצה מאורגנת של אנשים שנפגעו באותו אופן כתוצאה מהפרה שיטתית/מדיניות מפרה של יצרן רכב (במקרה הנדון). הנזק המצרפי לקבוצת הנפגעים איננו שולי - ולכן ישנה כדאיות כלכלית לעמוד מאחורי מעגל לקוחות רחב על מנת שבית המשפט יקבל תמונה מידתית לעומק הנזקים - ולהשפעתם.
הלכה למעשה, לשם הגשת תובענה ייצוגית יש להגיש כתב תביעה רגיל בו מפורטים פרטי התביעה ובנוסף, יש להגיש 'בקשה לאישור התובענה הייצוגית', בה מבקשים מבית המשפט לאשר את התביעה כייצוגית – ולו, כלומר לבית המשפט, הזכות לאשר או לפסול זאת לפי מספר קריטריונים (תום לב, תרומה לציבור וכדומה).
לאור נתוני הפורום, סקרנו מקצת מהתביעות הבולטות שהוגשו בשנתיים האחרונות כנגד יבואני הרכב בישראל. כמעט כולן, עדיין נדונות.
בשעה שהחימום ברכב עובד, אין אפשרות להפעיל את המנוע החשמלי
לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד חברת "קאר איסט", דוד לובינסקי, שבין היתר מייבאת לישראל את רכבי MG ובהם את רכב הכביש שטח MG EHS שהינו רכב היברידי נטען הכולל מנוע חשמלי, סוללה ומנוע בנזין. לטענת התובע, החברה מסתירה מלקוחותיה את העובדה כי בשעה שהחימום ברכב עובד, אין אפשרות להפעיל את המנוע החשמלי - מה שמוביל להפסד כספי.
במסגרת הבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד יעקב דוידוביץ', מומחה לתביעות ייצוגיות, נכתב כי צרכן רוכש רכב היברידי המשלב מנוע בנזין וחשמלי, כאשר אחד השיקולים שלו, אם לא העיקרי שבהם הינו לחסוך בעלות הבנזין. והנה, בסופה של השנה, מתחוור לו כי למשך כמה חודשים, אין ביכולתו להפעיל את המנוע החשמלי, בשעה שברכב מופעל המזגן על מצב של חימום.
פגם סדרתי המונע מנהגי הרכב מלשוחח בטלפון הנייד באמצעות מערכת המולטימדיה
לבית המשפט המחוזי בלוד הוגשה בקשה לתובענה ייצוגית על ידי עורכי הדין גרי וגיא סרוסי, בעניין פגם סדרתי ברכבי לקסוס; פגם, המונע מנהגי הרכב מלבצע שיחות באמצעות מערכת המולטימדיה, ספציפית בממשק הקארפליי. על פי התובענה מדובר בתקלה סדרתית בשורה של דגמים בקרב מותג היוקרה, המפחיתה משווי כלי הרכב, פוגמת בחווית המשתמש, גורמת לנזקים, תוך יצירת סיכון בטיחותי. לתובענה צורפה חוות דעת שמאי, לפיה רק בשל ירידת הערך מדובר בנזק של כ-20,000 שקל לכל רכב. היבואנית לקסמוטורס ביצעה כבר עדכון תוכנה שמסדיר את הנושא.
מציגה מכוניות כהיברידיות למרות שאינן כאלה
באחת התביעות המדוברות ביותר שהוגשה בקיץ הקודם, נטען כי יבואנית סוזוקי, מכשירי תנועה הציגה את רוב דגמי החברה כהיברידיים, על אף שמדובר במכוניות המצוידות בטכנולוגיה מיקרו היברידית - ועל כן מדובר בהטעיה צרכנית. כך על פי בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד החברה לבית המשפט המחוזי מרכז על ידי עורכי הדין צחי פיסטל ועדי ערמן, ממשרד בן ארי, פיש סבן ושות' ועו"ד אחמד מסאלחה.
לפי התביעה, שהוגשה בשם רוכשי סוזוקי איגניס, סוויפט, ויאטרה וקרוסאובר מוצגים אלה בפרסומי החברה ועל ידי סוכני היבואן כמכוניות היברידיות, למרות שמדובר במכוניות מיקרו היברידיות, ועם ביצועים נחותים מבחינת חיסכון בדלק ופליטת מזהמים בהשוואה לרכב היברידי מסורתי. הטענה העיקרית היא שבעוד במדינות אחרות משווקות המכוניות של סוזוקי כ-Mild hybrid, שהינן מערכות סיוע חשמליות בלבד, בארץ איפוא, כך בכתב התביעה, לא הוצמדה הבהרה כלשהיא (כוכבית, או הערה) שמדובר בדגמים מיקרו היברידים ולא היברידיים רגילים, להם יתרון עצום בהפחתת צריכת הדלק.
מיכל הדלק מתרוקן במהירות
לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה לאחרונה בקשה נוספת לאישור תביעה ייצוגית נגד יבואנית הרכב "קאר איסט" של קבוצת דוד לובינסקי: התובע רכש מכונית היברידית תוצרת סין, על בסיס פרסומים שבהם הודגש כי צריכת הדלק שלה נמוכה, אך לדבריו מתרוקן מכל הדלק במהירות מחשידה. הוא דורש פיצוי עבור כ-4,733 רוכשי המכונית בסכום של יותר מ-77 מיליון שקל. התביעה הוגשה על ידי עורכי הדין פינץ, גוליס וראובני-יליניק.
בבקשה שהוגשה, הצהיר התובע כי במסגרת עבודתו ואורח חייו גומע קילומטרים רבים. הוא חיפש כלי רכב שיחסוך את עלויות הדלק הגבוהות ונתקל בפרסומי החברה בנוגע לרכב חדש מסוג MG מדגם EHS PHEV. המכונית משלבת שני מנועים כאמור - חשמלי ובנזין, עם סוללה, והוא תואר לא פעם כדגם מאוד חסכוני. על פי פרסומים היבואן, נכתב כי לרכב צריכת דלק משולבת של 55.1 ק"מ לליטר.
על בסיס מידע זה, שילם תמורת המכונית 161 אלף שקלים. אולם רק לאחר שאסף את הרכב והחל לנסוע עמו בכבישים מהירים וכבישים עירוניים, הוא גילה כי תצרוכת הדלק לא רק שאינה מגיעה ל-55 ק"מ לליטר בצריכה משולבת, אלא היא רחוקה מאוד מהתצרוכת הנמוכה שפרסמה החברה בכל אפיק אפשרי.
החברה הסתירה פגם מהותי
בתיק חוצה יבשות, בית משפט הפדרלי באוסטרליה חייב את חברת 'טויוטה' לפצות בין השאר בעלי רכבי דיזל, וזאת לאחר שנפסק שידעו מבעוד מועד על פגמים מהותיים בכלי הרכב. בעקבות הפסיקה באוסטרליה, הוגשה לבית משפט המחוזי בתל-אביב תביעה ייצוגית לבצע קריאת תיקון ולפצות על פיה גם את הישראלים שנפגעו, כאשר היקף הפיצוי מוערך ב-350 מיליון שקל. בכל הנוגע לישראל, לפי התביעה, מדובר ברכבי טויוטה דיזל לנדקרוזר וטנדר העבודה היילקס משנות הייצור 2015-2020. כתב התביעה טוען, כי ברכבים אלה קיים במכלול ה-DPF, כלומר מסנן החלקיקים, פגם טבוע בתכנון, הנובע הן מפגמים מכניים והן מפגמים בלוגיקת הבקרה וכיולי התוכנה הנלווים. חלק מהתופעות השליליות גורמות להפחתה בעוצמת המנוע, עליה בצריכת הדלק ופליטת המזהמים וסתימם המסננים.
דיזלגייט והשלכותיו
כשבע שנים אחרי שהתפוצצה פרשת דיזלגייט במכוניות קבוצת פולקסווגן (שכוללת את רכבי הדיזל של פולקסווגן, אאודי, סקודה, סיאט ופורשה), אושרה תביעה ייצוגית נגד היצרנית הגרמנית ונגד היבואנית שלה בארץ, צ'מפיון מוטורס. את התביעה הייצוגית מנהל עורך הדין יעקב דוידוביץ. יצוין כי בתביעות ייצוגיות דומות שהוגשו נגד פולקסווגן בארה”ב ובקנדה שילמה קבוצת פולקסווגן פיצויים בסך 14 מיליארד דולר ו-2.1 מיליארד דולר, בהתאמה. רשות המיסים דרשה מצ’מפיון מוטורס 95 מיליון שקל עקב ההפרשים בין רמת זיהום האוויר של רכבי הדיזל שפורסמו בפני המדינה במצג כוזב לרמה האמיתית, כאשר לבסוף התפשרה המדינה על תשלום בסך 63 מיליון שקל, שבו נשא היצרן.