התחזיות האופטימיות של האנליסטים בתעשיית הרכב ליציאה ממשבר השבבים וחומרי הגלם אחרי הקורונה חטפו מהלומה חזקה במיוחד עם פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה לפני למעלה משבועיים. אמנם הימים הראשונים היו מלאים בערפל ואי וודאות לגבי השלכות המלחמה על התעשיות השונות ובעיקר על תעשיות המזון והאנרגיה בגלל החשיבות של אוקראינה לשוק העולמי באספקת חיטה, דלק וגאז אבל בחלוף כמה ימים החלו המפעלים בעולם להבין כי גם תעשיות אחרות ובעיקר כאלה שאינן עתירות ידע אלא מבוססות תעשיה כבדה יתחילו להרגיש את השפעת המלחמה.
מחירים יקרים
ההתיקרויות בתשומות, קרי העליות במחירי חומרי הגלם ובעיקר בדלק ובשילוח מטענים הן היקרות ביותר שידע העולם בשנים האחרונות מעבר לכל מה שקרה בשנה החולפת שנחשבה לשנת שיא ומי שמשלם את המחיר הם כמובן אותם מפעלים חפצי חיים במערב אירופה שזקוקים לחומרי הגלם שמשונעים בעלויות יקרות והעלויות הללו עלולות להתגלגל במהירה על המחירים של המוצרים ובמקרה שלנו, מכוניות וכלי רכב גדולים אחרים. אם לא הרגשנו עד עתה את שיא עוצמת המכה המלחמתית בגלל התייקרויות הדלק (וזה נמצא בדרך) אזי העלייה במחירי המוצרים עצמה תוסיף פה שוק על ירך לפי התחזיות לטווח הקצר והבינוני.
שבבים ורתמות
משבר השבבים שהשבית את התעשייה העולמית נראה באיניים אופטימיות שהוא הולך לקראת סיום. לא, זה לא שיצרניות מערכות הרכב המתוחכמות כבר קיבלו את מבוקשן, אבל כל יצרן התחיל לבנות ולפעול על פי תכנית עבודה מסודרת ואף החלו תכניות להקמת מפעלי שבבים נוספים שיסיעו לכל התעשייה העולמית בתחום הרכב, המכשור והאלקטרוניקה הבידורית לחזור לפסים המוכרים טרום קורונה. אבל תעשיית הרכב נמצא באירופה בפני משבר חדש שלא היה מוכר והוא משבר הרתמות החשמליות. על פי דיווחים באירופה, מפעלי הרתמות החשמליות החשובים לתעשיית הרכב נמצאים במערב אוקראינה והראשונים להרגיש את החוסר הם BMW, פורשה, פולקסוואגן ועוד. מפעלי ייצור הרתמות החשמליות Leoni, Fujijura, Nexans הפסיקו לייצר רתמות והמשמעות קריטית.
חמישה ק"מ של חוטי חשמל
האורך הממוצע של החיווט החשמלי במכונית הוא 5 ק"מ. מדובר ב"רשת העצבים" של כל כלי רכב שיוצר בשנים האחרונות שהפך להיות משוכלל מתמיד. בחברת Leoni שמחזיקה בשני מפעלים לייצור רתמות בשתי ערים שונות באוקראינה, שוברים את הראש כיצד ניתן לפצות על המעצור בייצור ולספק את המוצרים לחברות הרכב בגרמניה. העתקת מפעלי הייצור למקומות בטוחים אחרים עלולה להימשך חודשים ארוכים והיא עדיין לא התחילה כך שבמפעלי הרכב כבר רואים את צווארי הבקבוק שיתפתחו בתקופה הקרובה וזה ישפיע כמובן על זמני אספקה של מכוניות ללקוחות ושוב עלול לצמצם פעילות במפעלי הרכב עצמם.
תעשיית הרכב העולמית ראתה את הפוטנציאל הגדול שטמון באוקראינה לפני שנים וההשקעות במפעלים מטעמם של 22 יצרניות רכב הגיעה ל-600 מיליון דולר סיוע לממשלה המקומית ותמיכה בהקמת לא פחות מ-38 מפעלים שונים וסיפקו עבודה ל-60,000 עובדים.