תושב ג'נין: “עושים פה ים כסף מגניבות רכב"
בשנה האחרונה נרשמה עליה חריגה בגניבות רכב מישראל לשטחי הרשות והאזרחים חרדים לבטחונם ונותרו חסרי אונים. חבר בכנופיית עבירות רכוש ורכב: "לא מפחדים מהמשטרה שלכם. כאן לא שולחים למאסר בעבודות פרך"
אם נדמה לכם שכל שני וחמישי חברים/שכנים או כלי התקשורת מדווחים על גניבות רכב מישראל שדוהרים לפתחי הרשות, אתם לא מדמיינים. גם במשטרת ישראל ערים לכך שבשנה האחרונה התופעה הולכת וגדלה בממדיה בגלל השלכות נגיף הקורונה על המשק והמצוקה הכלכלית של המגזר הערבי, וזאת על אף המאמצים הרבים שמשקיעה יחידת 'אתגר' בסיכול כנופיות מסוכנות וכליאתן מאחורי סורג ובריח. מאז הוקמה היחידה המיוחדת בשנת 2006 נרשמה הצלחה לא מבוטלת בצמצום מכת הגניבות, אך ארגוני הפשע ממשיכים בשלהם ומאמצים שיטות מתוחכמות לפריצות והסתרה של כלי רכב ישראלים, תוך שהם מביעים זלזול מוחלט במערכת המשפט.
"ישראל זה לא רוסיה. כאן לא שולחים למאסר בעבודות פרך. ובכלל, מה אני אגיד לך – לא כך כך מפחדים מהמשטרה שלכם. הרבה חברים שלי מתעסקים בגניבות רכב ורכוש ועושים קופות יפות. וואלה, אני אגיד לך עוד משהו: איזו ברירה יש לנו? ללכת לעבוד בבניין? תעבוד אתה בשביל כמה מאות שקלים ליום כמו חמור. לי יש משפחה לפרנס". את הדברים האלה אומר לנו סמיר, שם בדוי, גנב רכבים מג'נין שהורשע לפני מספר שנים בעבירות מרובות של גניבות רכב והשתחרר לאחרונה מבית הכלא אחרי ריצוי עונשו.
את דבריו של ס' אנו קושרים אל פוסטים רבים המתפרסמים בחודשים האחרונים ברשתות החברתיות, בהם מלינים בעלי כלי רכב וכלים דו גלגליים על כרסום הולך וגובר בתחושת הביטחון האישי בשל גניבות רכב ופריצות לחניונים. "זו משטרה תגידו לי? הבאתי להם סרטון בו רואים בבירור את הגנב מרים לי את הקטנוע, אבל הם לא עשו עם זה שום דבר. העיקר המפכ"ל יוצא נגד 'כלכליסט' על זה שהפרסום שם השחיר את השם של המשטרה", כתב דורי באחת מקבוצות הפייסבוק. גם דניאל, בעלים של מאזדה 3 שנגנבה לאחרונה התבטא בחריפות: "דופקים כל היום דוחות על שטויות, אבל להתעסק בעיקר - להחזיר לנו רכבים גנובים, זה הם לא עושים."
המצוקה של בעלי כלי הרכב כנגד מערכת האכיפה מעוגנת בנתונים. על פי מחקר של חברת 'איתוראן' בנושא גניבות רכב בשנת 2021, שבוצע עפ"י מדגם ארצי של כ-650,000 כלי רכב, נמצא כי הקורונה גרמה למחסור בחלקי חילוף והתוצאה הישירה היא זינוק של 43% בגניבות רכב לעומת שנת 2020, עם צפי להמשך המגמה בשנת 2022. הגידול במספר הגניבות אינו הבעיה היחידה מולו מתמודדת משטרת ישראל: בשנה האחרונה מפרסמים גנבי הרכב, ללא כל חשש, פוסטים בהם הם מציעים למכירה את השלל שנלקח כאילו מדובר במודעה לגיטימית. כיצד זה קורה? הנימוק לכך טמון בתעוזה; פלסיטינאים שמתגוררים בשטחי הרשות חשים עצמם בלתי נגישים. תבין דבר אחד - לא מפחדים מהמשטרה. בטח לא פה בבית. אני רוצה לראות אותה נכנסת לג'נין ועוד בשביל רכב גנוב. זה לא קורה. אולי הצבא כן עושה את זה אבל גם זה לא קורה הרבה", אומר לנו סמיר.
הסחות דעת
אחת הבעיות האקוטיות שמדירות שינה מעיני חברות האיתור והסיכול, כמו גם את שלוות שוטרי יחידת אתגר המשטרתית, היא הוספה של משבשים אלקטרוניים לאמצעי הגניבה הקונבציונליים (פריצה למחשב המכונית, לקיחת מפתחות וכדומה). מדובר על רכיב אלקטרוני שמונע מבקרת האיתור לשדר את מקום הימצאו של הרכב ומפעיל "מסך עשן", מה שמשחק היטב לידי גנבי הרכב כשהם נמלטים מהזירה במהירות. "כן בטח. משתמשים הרבה מאוד במשבשים כאלה. זה לא דבר יקר. אני קונה אחד כזה אצלנו ב-250 שקל", מציין ס'.
"המציאות לא קלה", אומר לנו עו"ד אסף ורשה, מבכירי עוה"ד בישראל בתחום הביטוח שמכהן גם כיו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין: "העליה בשימוש באותם רכיבים משנה במידה לא קטנה את הבסיס לחישוב הסיכון של חברות הביטוח שמתמחרות את גובה הפרמיה, גם בהתאם לרמת הגניבות של כל רכב ורכב". אבל בסופו של יום, מי שמשלם שוב את המחיר הם כמובן הצרכנים. "ישנם לא מעט כלי רכב שפוליסת ביטוח המקיף שלהן התייקרה בשיעור שבהחלט מורגש בכיס בגלל הגידול בתופעה הזו. זו לא עליה איזוטרית, וחלקה מוסברת בצמיחה שנרשמת במספר הגניבות והשימוש במשבשים. זו מכה. הן המבטחות והן חברות האיתור משקיעות הון בשביל להתמודד עם הבעיה, בינתיים, ללא הצלחה משמעותית".
"הגידול בגניבות נובע בין היתר מקיומן של פרצות רבות בגדר ההפרדה, אשר לא מטופלות, דרכן קל מאוד להעביר כלי רכב גנובים", אומר לנו אילן גולדשטיין, מנכ"ל חברת פוינטר. "חוליות גנבי רכב מופעלות על ידי משפחות פשע וכנופיות מאורגנות דרכן ניתן להזמין חלפים או כלי רכב ספציפיים. בחלק מהמקרים גניבת הרכב היא פועל יוצא לצורך מימון קניית אמל"ח, והשימוש בו נעשה לא רק באירועי חתונות. השרשרת שבתחילתה גניבת רכב, עוברת דרך תעשיית "משחטות רכב" מאורגנות בשטחי הרשות וחוזרת לשוק חלקי החילוף, בין השאר במוסכים ישראלים לתיקוני תאונות. לאחרונה הכנופיות המאורגנות אף החלו להשתמש במשבשים סלולריים. לפי נתוני פוינטר ב-80% מתוך סך ניסיונות לגניבות רכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי".
בפוינטר אומרים, כי מזה למעלה משלוש שנים עובדים על משדרים "היברידיים", שמצליחים להתגבר על המשבשים ברמה מסוימת אך עדיין נותרה כברת דרך לנצחון מוחלט. "נתוני האיכון מועברים מידית לכוחות המשטרה ולסיירים שלנו לצורך סיכול הגניבה ותפיסת הרכב. אולם ללא אחוזי תפיסה גבוהים והשבת הרכב לבעליו המצב היה שונה, והיינו מחפשים פתרונות אחרים. למרות הטכנולוגיה המובילה שברשותנו, אנו ממשיכים כל העת בפיתוח אמצעי מניעה, סיכול ואיתור חדשים, שיהיו שוברי השוויון בניסיונות גניבות הרכב בעתיד".
הקרבה לקו התפר חושפת איזורים מסוימים בארץ לעבירות רכוש בתדירות גבוהה, בין אם בשטחי השרון המרכזי (כפר סבא, רעננה והוד השרון), השרון הצפוני (חדרה והמושבים) או בדרום הארץ ביישובים מבוססים כמו להבים או עומר, שם גם מתמודדים עם בריונות כביש מצד הפזורה הבדואית. אולם פרט לשימוש נרחב במשבשים, הכנופיות עובדות בשיטות מעט יותר יצירתיות שמהתלות בגורמי האכיפה, לעתים אף מגבשים תכניות שכאילו הועתקו מסרטי פשע; בחלק מהמקרים שתועדו בשנתיים האחרונות בערים שונות, משבצים ראשי הארגון נהג או נהגת תמימים למראה ש"פורקים" את הכנופיות בסמוך לבתי מגורים/בתי עסק ומשתמשים לאחר מכן במשאיות גרר שמגיעות למקום כדי להעמיס את הסחורה. משם, עד הגעת המשאית לביקורת המחסומים נוסעים באין מפריע ובכניסה ממתינים להם סייענים שיעבירו את הרכב למשחטות.
איפה ההרתעה?
במשטרת ישראל מוסרים שרמת הפשיעה מושפעת מכניסה של שוהים בלתי חוקיים דרך פרצות בגדר ההפרדה, ומצביעים על כך שקיימת חשיבות גדולה לנוכחות המבצעית של צה"ל, וממשיכים להדק איתם את שיתוף הפעולה כדי לעצור גנבים ולסתום את דרכי הבריחה. "משטרת ישראל פועלת במאבק נגד גניבות כלי רכב בגבולות הארץ והשטחים, ומשלבת פעילותן של יחידות מגוונות לשם חשיפת גנבי רכב ומעצרם. הודות לפעילות מאומצת של כלל יחידות משטרת ישראל נעצרו עד תום ההליכים מאות חשודים בשנים האחרונות בתחום גניבות כלי הרכב. נמשיך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו במטרה לשמור על רכושו ובטחונו של הציבור".
כל מלאכת המשטרה, הצבא וחברות האיתור והסיכול תרד לטמיון אם מערכת בתי המשפט לא תוכל למצות את הדין עם כל המעורבים בפשיעה, בין אם במישרין או בעקיפין. אלא שכאן נכנסת לתמונה סוגיה מורכבת עוד יותר שמסרסת את התכנון המבצעי; ראשי הכנופיות מגייסים צעירים מהמגזר, לעתים אף קטינים שעברם הפלילי נקי לחלוטין כדי לבצע חלק גדול מהגניבות עבורם, וכאשר אלה מגיעים לבתי המשפט הם ננזפים או נענשים בצורה מינורית - ומיד משוחררים.
"בניגוד לנעשה עם בגירים, כאשר מדובר על קטינים, הם זוכים להגנה בדמות זמן המעצר", אומר עו"ד ורשה. "ראשית, קטין ייעצר רק וככל שלא קיימת חלופה אחרת, וגם אז - זמן מעצרו יצומצם ככל שניתן. לצערנו, אנו עדים לתופעת 'הדלת המסתובבת', בה לא אחת, קטינים שמעורבים בעבירות של גניבת רכב, משתחררים כעבור זמן קצר ושבים לפעילות פלילית – מה שמעמיד הן את משטרת ישראל והם את ציבור בעלי הרכבים והכלים בפני בעיה לא פשוטה".