גבירותי ורבותי, מ-ה-פ-כ-ה!

אחרי 91 שנים, ג'נראל מוטורס מאבדים את הבכורה בארה"ב

בועז קורפל
בועז קורפל

תגיות: טויוטה

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

אולי זה לא נשמע מסעיר במיוחד, אבל הכותרת הנ"ל חשובה מאין כמותה עבור האמריקאים במיוחד שמתעוררים לשנה חדשה עם יצרן חדש בראש רשימת המכירות. האמריקאים הלכו לישון בסוף 2021 עם ג'נרל מוטורס והתעוררו בתחילת 2022 עם טויוטה שכבשה את ראש רשימת המכירות בבית של האמריקאים ולא מדובר רק בסקציה מסוימת או בקטגוריות בודדות כי אם בכל המקומות לרבות דגמי פיק אפ, וזאת מכה רצינית למארי בארה, יו"ר GM שכידוע כוללת כמה מותגים החל בשברולט ועד לקדילאק.
 
היצרן האמריקאי שטיפס לראש הרשימה אי שם לפני מלחמת העולם השנייה בשנת 1931 שמר על מקומו במשך 91 שנים אבל החלומות על כיבוש הפסגה במשך 100 שנים ברציפות התפוגגו מוקדם מדי. המחסור העולמי ברכיבים וחומרי גלם ובעיקר שבבי המחשב גרמו לצניחה דרמטית במכירות ברבעון האחרון של השנה ולא היה ולו יצרן אחד שהצליח לחמוק מהעניין. אולם, בעוד שג'נראל מוטורס ספגה צניחה של 43% הרי שבטויוטה הירידה במכירות הייתה של 28% אך במבט רחב על השנה כולה, המכירות של טויוטה עלו ב-10% בהשוואה לשנה הקודמת והיא מכרה בארה"ב לא פחות מ-2.3 מיליון מכוניות בעוד שג'נראל מוטורס ירדה במכירות השנתיות ב-13% והיא מכרה 2.2 מיליון מכוניות.  

צרת רבים
גם קונצרן סטלנטיס על שלל מותגיו לרבות קרייזלר, ג'יפ, דודג', ראם, פיאט ואלפא רומאו (מותגים צרפתיים לא נמכרים בארה"ב וגם אופל) חווה צניחה של 18% ברבעון האחרון של השנה שעברה אולם בהיבט שנתי מדובר בירידה קלה בלבד בת 2% עם מכירות שנתיות של 1.8 מיליון מכוניות בסה"כ. נתון מעניין אחר מראה כי הביקוש למכוניות אמריקאיות בעולם נותר יציב אך המחסור בחומרי גלם וברכיבים מנע מהיצרנים לספק את הדרישה הזאת וגם מעבר לארה"ב היו ירידות חדות במכירות. לדעת אנליסטים בשוק הרכב, היתרון של טויוטה הושג בזכות ניהול משבר המחסור בשבבים בצורה טובה יותר בחצי הראשון של השנה וזה סייע להם לנייד את הרכיבים בין המפעלים ובין הדגמים ולספק את הביקוש עד כמה שניתן חרף החוסר.
 
נתוני המכירות הכלליים של שנת 2021 בארה"ב מראים כי חלה עליה של 2.5% במכירות ובסה"כ נמכרו 14.9 מיליון מכוניות חדשות.