נמשכת האכיפה בצפון נגד כלי רכב משופרים
במשטרה מתמקדים בנהריה, באזור חיפה ובעיר התחתית במסגרת מבצעים ממוקדים. "התגודדות של פורעי חוק"
מתגברת האכיפה נגד משפרי מכוניות באזור הצפון. במשטרת ישראל ממשיכים לרכז מאמצים בנסיון למנוע מירוצי כביש לא חוקיים המסכנים את ציבור הנהגים ואת התושבים בשכונות הסמוכות. "אנחנו מסמנים את הרכבים המשופרים כאתגר אליו ננקז לא מעט מאמצים במהלך השנה הבאה", כך אומר ל'עולם הרכב' קצין במשטרת ישראל. "הסיכון שהם גורמים לשאר המשתמשים בכביש ולתושבי הערים, עם מפגעי הרעש שהם מייצרים, הופכים את הנושא למהותי מאוד. לצערי, חבורות של פורעי חוק, טורדים את מנוחתם עם אגזוזים משופרים – ועם זה איננו יכולים להסכים".
אזורים מסוימים בחיפה נודעים כמקומות מפגש בהם נאספים בעלי רכבים משופרים ומארגנים תחרויות כביש מסוכנות. בהתאם לכך, לאחרונה ובאופן חריג, נערך סיור משותף של משטרת חיפה וראש העירייה עינת קליש רותם ברחבי העיר, במטרה להתרשם מפרישת הכוחות בעיר התחתית, ההתמודדות עם מפגע הרכבים המשופרים ובחינה מקרוב של מקומות הבילוי וההשפעה של תופעה זו על המבלים והעסקים בעיר. בסיור השתתפו מפקד תחנת חיפה, סנ"צ חיים אזרד, סגן ראש משרד התנועה חיפה אלעד עזר, וקצין אג"מ חיפה איהאב רוחאנה. במהלך הסיור חולקו 14 דוחות בגין ליקויים שונים ברכבים ובכללם גם מנועים משופרים או אגזוזי לחץ שאחראים על מפגע הרעש. בנוסף, כך מדווח, פקחי העירייה חילקו יותר מ-20 דוחות במושבה הגרמנית בעיר לכלי רכב עם מנועים משופרים וכן על מוזיקה רועשת שבוקעת מתוכם, בהתאם לחוק העזר למפגעי רעש.
"המצב בלתי נסבל"
רבים מתושבי העיר מברכים את המשטרה ואת העירייה על ההחלטה להדק את האכיפה סביב קהילת משפרי הרכבים. "הרגו אותנו. אם לפני שנתיים, היו עושים מירוצים רק במספר רחובות אז כיום המירוצים מתקיימים בעשרות לוקיישנים", אומר צבי רון, תושב העיר. לדבריו, "הבעיה לא רק שהם נוהגים כמו מטורפים, אלא הרעש מהאגזוזים. זה בלתי נסבל. צריך להחרים להם את כל הרכבים". גם דנה בן זקן, תושבת העיר, מלינה על המצב:" יש לי ילדה בת 3. כל לילה הם עוברים עם האגזוזים שלהם ומחוררים לנו את הראש. די עם זה. שיעשו כבר משהו בנדון".
לא רק חיפה על הכוונת של המשטרה, אלא גם נהריה. בהנחייתו של ראש העיר רונן מרלי, ובתיאום עם המשטרה הוחלט להילחם בתופעה הפוגעת באיכות חיי התושבים. במסגרת זו, מתקיים בימים אלו מבצע בעיר שכולל נוכחות מוגברת של פקחים ושוטרים כולל כוחות יס"מ באזורים שונים בנהריה, עצירת כלי רכב משופרים ומרעישים (רכבים פרטיים ואופנועים) ורישום דוחות רבים. כך לדוגמה, לפני מספר ימים נעצר תושב אום אל-פחם שגרם לרעש חריג במיוחד ברחוב סוקולוב. בנוסף, באמצעות כוח אכיפה סמוי, נעצרה שיירת אופנועים שהשתוללה בשדרות הגעתון.
ראש עיריית נהריה רונן מרלי, מציין: "אנחנו מתייחסים לתופעת הרכבים המשופרים במלוא הרצינות ובמלוא הכוח. אנחנו בדרך הנכונה לצמצם ואף לבלום את התופעה שפוגעת באיכות החיים לא רק בעיר נהריה אלא בעוד לא מעט ערים בישראל, תופעה שמסכנת חיים".
אין ביטוח, מדיניות מעוותת
עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכה, ומבכירי עוה"ד בישראל בתחום זה
מסביר כי לשון פוליסת חובה מחריגה מכיסוי ביטוחי נזק שנגרם בעת שימוש ברכב מנועי למטרות מירוץ בניגוד להוראות חוק הנהיגה הספורטיבית. "לפיכך, היה והנהג בכלי הרכב המבוטח נפצע בנסיבות כאלו, וחברת הביטוח הצליחה להוכיח זאת, היא תסרב לשלם לו פיצויים. כך גם אם התאונה הסתיימה בפציעה של הולך רגל או רוכב אופניים. במקרה כזה הנפגע יאלץ לתבוע את קרנית (קרן שנועדה לפצות נפגעים בנסיבות בהן לא היה ביטוח חובה), אולם לאחר שזו תשלם לו, היא תגיש תביעה כנגד הנהג על מלוא הסכום".
עוד אומר עו"ד ורשה, כפי שמסר לנו בהזדמנויות קודמות כי מדיניות מקבלי ההחלטות בישראל כלפי תרבות השיפורים נמצאת בפיגור מה ביחס לשאר העולם. "מדינות רבות אימצו לעצמן תקינה מסוימת, חלקן מחמירות יותר וחלקן פחות, אך בכולם נקבעו כללים מפורטים באשר לחוקיות הדבר - מי רשאי להתקין את השיפורים ובאילו דרישות עליו לעמוד. בישראל, בהעדר הבנה יסודית של התחום, מכניסים את כל המשפרים תחת מטריית העבריינות. זוהי טעות שיש לתקנה. יש להבדיל בין משפרי מכוניות בוגרים, מיושבים בדעתם שמבצעים שדרוגים שיש בהם רכיבים שתורמים לבטיחות הרכב (בלימה, בולמים, היגוי) לבין מי שבוחרים, בחוסר אחריות משווע או ידע מקצועי מעמיק בהעלאות הספק דמיוניות שעשויות לגרום לאיבוד שליטה ותאונות קטלניות. יש להסדיר בחוק התקנות בסדנאות רכב מיומנות, מורשות מטעם משרד התחבורה, כך שחובבי הרכב יוכלו לבטא את אהבתם לתחום בצורה חוקית ובטיחותית".