כנופיות שעוסקות בעבירות רכוש בכלל ובגניבות רכב בפרט, ממשיכות לעשות כאב ראש לא קטן לאזרחי המדינה וגורמי האכיפה. על פי נתונים של חברת המיגון והסיכול 'פוינטר' לסיכום תשעת חודשי שנת 2021, מסתמן כי אחוז הפשיעה בתחום זה הולך וגדל, ועימו גם משתכללות שיטות הפעולה של הגנבים וכן העדפות "מזמיני" המכוניות. בפוינטר מציינים עוד כי רוכבי דו גלגלי ממשיכים להיות חסרי אונים מול גלי הפשיעה בשנה האחרונה עם 11% מסך הגניבות.
מאז החלו בחברות המיגון לפענח את דפוסי העבודה של הגנבים, נראה כי לפחות במדד אחד כמעט ולא חל שינוי משמעותי: חלון הפשיעה נשאר בין 22 בלילה ל-5 בבוקר, ובאופן דומה האזור הרגיש ביותר לגנבים הוא עדיין שטח השרון עם 37% מסך הגניבות. אחריו גוש דן עם כרבע מסך הגניבות, אזור הדרום, השפלה, ירושלים ואזור הצפון - שם אחוז הגניבות עומד על 4%, בהשוואה ל-5% בתקופה המקבילה אשתקד.
בהמשך לכך, גם סוג הרכב אותו חומדים הגנבים מיישר קו עם הטרנדים של התעשייה. ה-SUV מהווה 40% מסך הגניבות, כלומר עליה של 15% בהשוואה לשנה היוצאת. כלי רכב פרטיים אחרים (סדאן וכדומה) כ-21% וכלי רכב מסחריים 14%. אחוז המשאיות שנגנבו השנה עומד על 11% על פי מאגרי הנתונים של פוינטר.
כפי שפרסמנו כאן בעבר, השיטה היעילה ביותר בקרב הגנבים טמונה בשימוש במשבשים סלולריים, וזו גם הדרך המהירה ביותר והשקטה מכולן לצאת עם השלל באין מפריע. רק בשנה האחרונה נעשה בה שימוש ב-78% מסך המקרים (עליה של 11%). הכנופיות אימצו אותה לאור העובדה שהיא "קונה" להם חלון הזדמנות של דקות בודדות על ידי הטלת ערפול על מערכת הניטור הלוויני של הרכב והבקרה הסלולרית, כך שלמעשה לא ניתן לדעת האם האדם שנכנס לרכב הוא בעליו החוקי, או שמא מתבצעת לנו מתחת לאף הסחת דעת מאורגנת. ברוב המקרים מדובר ב-2-3 גנבים, לעתים אחד מופקד על נטרול המשדר של השער הראשי (אם מדובר בחניון) והאחר דואג ל"לטפל" במכונית. תוך דקות בודדות הם מסתלקים מהמקום, לעתים עם מספר מכוניות בו זמנית.
שיטות אחרות נעשו פחות רלוונטיות אך עדיין מנוצלות היטב; פריצה על ידי שכפול מפתח למשל מהווה 44%, תקיפה אלימה 36%, גניבת מפתח מבית הלקוח 10%. בכל אלה דווח על גידול חד בהשוואה לשנת 2020. שוד וגניבת רכב מונע היוו רק 2% מכל הגניבות. בפוינטר מעירים כי ברבעון השלישי נרשמה עלייה בהחלפת מחשב המכונית. אחוז ניכר מכלי הרכב עושים את דרכים לשטחי הרשות, אל משחטות וגורמים העוסקים בסחר חלפים.
כך גנבי הרכב פורצים לכם לחניון