לא תעצרו לעשות פיפי, תפגעו ביכולת הנהיגה

מחקרים שבוצעו בשנים האחרונות מלמדים על ירידה בתפקוד הנהגים בעת התאפקות ממושכת ונזקים לטווח ארוך. יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים: "במקום WIFI שידאגו לאסלה"

תגיות: נהיגה

מערכת עולם הרכב
שנה גודל פונט א א א א

באחת מקבוצות הנשים בפייסבוק, עורר פוסט על השתנה בצד הדרך סערה גדולה, בה יותר ויותר נשים הלינו על הבחירה של הגברים הישראלים, להשתין בצידי הדרכים ולהעמיד את העוברות והשבות, בפני מצב מביך. "כמו שהם נוהגים, ככה הם משתינים - עלינו בקשת, בזלזול מחפיר, מינימום של כבוד אין", כתבה אחת מחברות הקבוצה. בחורה אחרת, תיארה את החוויה שלה: "למה אני צריכה להריח את כל השתן הזה ברחובות ומדוע, לשם כל הרוחות, אתם שולפים אותו תחת כל עץ רענן? יש לכם פיפי? תתאפקו, לא יקרה לכם כלום אם תנהגו עוד רבע שעה, עוד חצי שעה, ותגיעו לשירותים. בדיוק כמו שאנחנו הנשים נוהגות לעשות".

נדמה שאין גבר שלא עצר את מכוניתו בצד הדרך ויצא להטיל את מימיו. לכאורה, מדובר רק על רצון להימנע מאי הנוחות שכרוכה בכך אולם מסתבר, כי עבור חלק משמעותי מאוד מהנהגים, מדובר על פעולה שהיא כמעט בלתי נמנעת. הבעיה היא, שאי הטלת שתן לאורך שעות ארוכות בזמן נהיגה, תוצאתה עשויה להיות מסוכנת, לכם וגם לסביבת הנהיגה.


התאפקות גורמת לירידה ביכולת הנהיגה:
הצורך להטיל שתן מביאה לפגיעה תפקודית במרכזים במוח שאחראים בין היתר על שיקול הדעת שנדרש לצורך קבלת החלטות במהלך הנהיגה. לאור כך, מצב אקוטי של צורך בהטלת שתן והתאפקות, יביא במידה גבוהה של הסתברות לפגיעה ביכולת שלכם לעבד נתונים מהסביבה ולהגיב בזמן אמת להתפתחויות בכביש. על פי מחקרים שנעשו , נצפתה פעילות של האזורים במוח בזמן ההתאפקות, מה שמוביל לעיכוב ביכולת שלהם לפעול בזמן נתון.

המון גברים צעירים שבורח להם שתן בזמן נהיגה
זה מביש לדבר על כך, כל שכן להודות בזה, אולם 16% מהאוכלוסיה הבוגרת מעל גיל 18, סובלת מבריחת שתן. התופעה חוצה כל מאפיין חברתי ורפואי: אתם יכולים להיות בריאים עם תפקוד תקין בכל מישורי החיים ועדיין, מבט חטוף בתחתונים לאחר נהיגה ממושכת יעלה כי הם ספוגים בשתן. לכאורה, כל תחום דליפות השתן נוגע לנשים בלבד, אולם בפועל, גברים שמתמודדים עם צורך אקוטי במתן שתן תוך כדי נהיגה, יקלעו למצוקה גדולה יותר. מדוע? בעוד שמרבית הנשים מסתובבות עם סופגנים ותחבושות, הגברים נאלצים להתאפק או כפי שקורה לעיתים קרובות – למצוא את עצמם מתמודדים עם בריחת שתן.

זעקת נהגי האוטובוסים
אם נהגים שנמצאים מאחורי ההגה מספר שעות ספורות ביום סובלים, מה יגידו הנהגים המקצועיים? "המנהל שלי אמר שאם הוא תופס נהג שמשאיר את בקבוק השתן שלו בפח הוא יקנוס אותו, אז איפה אני אמור לזרוק את זה?", אמר יוני קריספין מאשדוד, יו"ר ועד הנהגים בחברת אפיקים על רקע מיעוט תחנות ההתרעננות שמאפשרות לנהגי האוטובוסים להתפנות."מדברים על ווי פיי באוטובוס אבל מי דואג לשירותים? במקום לגזור סרטים ולשפוך עוד מלט על כבישים אני מזמין את שר התחבורה לגזור סרט על אסלה", הוסיף. ""אנחנו מכירים את זה מרמלה, מודיעין, מודיעין עילית וירושלים. מי יכול לנסוע על קו שעתיים עם שלפוחית מתפוצצת?", שאל בדיון ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים.

לנהגים עם עודף משקל בורח יותר:
יש קשר נסיבתי בין שכיחות בריחת השתן לגברים, לבין המשקל שלהם, או ליתר דיוק, לעודף המשקל. תוספת המשקל על הבטן, כל שכן בעת ישיבה ברכב, מגבירה את הלחץ על השלפוחית.


לא רק לגיל השלישי
תופעת בריחת השתן כה רחבה ונפוצה, עד שנוצרה תעשייה שלמה סביב פתרונות לגברים שנאלצים להתמודד עם הבעיה המביכה. לכאורה, מדובר רק על מוצרים לגיל השלישי, אולם על פי מחקרים שנערכו למעלה משליש מהגברים הישראלים - 37% - אינם מצליח להתאפק ונאלצים לעצור בצד הדרך במהלך נסיעה מחוץ לעיר כדי להתרוקן. 4% אף עושים זאת יותר מפעם אחת במהלך נסיעה ארוכה. לאור היקף השוק, ניתן כיום לרכוש שורה של מוצרים. כך למשל, ניתן למצוא באתר Good Life, שלל בקבוקי שתן, חלקם עם שסתום אל חוזר - חד כיווני, שלא מאפשר לנוזל להישפך החוצה. וגם בתחום זה, האבולוציה של המוצרים אינה נעצרת וכיום ניתן אף להשיג בקבוקי שתן מתקפלים לגודל הכיס.