מס הקניה על מכוניות חשמליות בישראל עומד כיום על 10% ביחס ל-83% על מכוניות רגילות ומזהמות שאינן כוללות מערכת הנעה חשמלית כלשהי (היברידי/היברידי נטען). הנתון הזה צפוי להשתנות בהדרגה במהלך העשור הקרוב כך שמצד אחד המיסוי יעודד את השימוש במכוניות לא מזהמות ומצד שני ישמור על הכנסות המדינה המרשימות ממיסוי ענף הרכב. ב-2023 המס על מכוניות חשמליות טהורות צפוי (נכון להיום) להגיע ל- 20% וב-2024 35% כשרף ההטבה לא יחצה את הסכום של 50 אלף שקלים, כלומר על כל שקל מעל סכום ההטבה המקסימלי תשלמו מס מלא של 83%. את הנתונים האלה צריך לקחת בערבון מוגבל לאור מצבה הפוליטי של ישראל: תחת שלטון הפקידים המס יכול לקפוץ הרבה יותר מוקדם מהמתוכנן. בואו נציץ רגע במספרים.
התמורות שיורידו את המחירים
במקביל להעלאת המיסוי שמתכננת רשות המיסים נרשמות בעשור האחרון תמורות רציניות בהתפתחות המכונת החשמלית והטכנולוגיה שמקיפה אותה, בראש ובראשה מערך הסוללות הנחשב לחלק היקר ביותר במכונית. ע"פ מחקר שתוצאותיו התפרסמו לאחרונה בבלומברג, בעשור האחרון מחירו של כל קילוואט (1000 וואט) בקיבולת הסוללה צנח בשיעור חד של 87%. בשנת 2010 עלות קילוואט עמדה על 1100 דולרים ואילו בסוף שנת 2019 הסכום צנח ל-156 דולרים. השינוי באחוזים עוד יותר דרמטי אם מסתכלים על השינוי בשנתיים האחרונות, שבהן יש ייצור מוגבר של הסוללות, שבהן המחיר צנח מ-209 דולרים (2018) ל-156 דולרים. לפי הערכות אמנם לא נראה בעתיד הקרוב צלילה נוספת של עשרות אחוזים אבל לפי המחקר המחיר הצפוי יעמוד על כ-100 דולרים לקילוואט ב-2023 (צפי שמקדים בשנתיים את הערכות הקודמות שדיברו על מחיר כזה רק ב 2025) ו-61 דולרים בשנת 2030.
מפעלים חדשים בכל העולם
תקנות זיהום האוויר המחמירות של האיחוד האירופי ללא ספק דחפו את שוק הרכב המסורתי לפתחו של עידן חדש, חשמלי. הטמעת מוצרים חשמליים יאפשרו ליצרניות לעמוד ביעד הקשוח כבר בעוד שנה וחצי, ממוצע פליטה של 95 גרם לקילומטר (135 כיום) וצמצום זיהום האוויר בכ- 37% בסוף העשור שיבוא עלינו לטובה. כפועל יוצא מכך הדרישה לסוללות צפויה לצמוח בצורה דרמטית וכך גם ההכנסות. כיום תעשיית הסוללות העולמית מוערכת בכשלושים מיליארד דולרים ובתוך עשר שנים בלבד המספר הזה צפוי לזנק ל-116 מיליארד דולרים מדי שנה, ויותר אם מחשבים את המעגלים הרחבים יותר.
דבר נוסף שצפוי להוזיל משמעותית את הרכיב היקר במכונית החשמלית הן עלויות השינוע שצפויות לרדת הודות למפעלים נוספים שנפתחים, וימשיכו להיפתח, בארצות הברית ובעולם כולו בסמוך לפסי הייצור וההרכבה של המכוניות. דוגמא אחת היא מפעל הסוללות בג'ורג'יה ארצות הברית, שיספק מארזי סוללות למפעל הייצור וההרכבה של פולקסוואגן בטנסי. דוגמא נוספת היא המפעל שחברת LG פותחת יחד עם ג'נרל מוטורס באוהיו בהשקעה של 2.3 מיליארד דולרים, עליו הכריזו שתי הענקיות, מפעל שצפוי להתחיל לספק סוללות בעוד שלוש שנים בלבד. כל זה לפני שבכלל שדיברנו על השוק הסיני שנחשב לקטר של תעשיית הרכב החשמלי. בחצי השני של העשור הנוכחי אותם מפעלים שיפתחו צפויים אף להתרחב ולטפל בביקוש הגובר לסוללות, לשפר את הטכנולוגיה שתבוא לידי ביטוי הן בגודל המארזים שיקטנו והן בטווח הנסיעה שיגדל וכנראה גם לתת גם מענה טכנולוגי ראוי למחזור הסלולות שכרגע נחשב נושא אפל שממעטים לדבר או להזכיר אותו.
בישראל אל תחכו לירידת מחירים
במבט ארוך טווח ועיניים מפוקחות, עלות הייצור של מכוניות חשמלית צפויה לרדת באופן ניכר וזה עוד לפני שדיברנו על הוזלה של רכיבים נוספים במכונית כתוצאה מייצור המוני. אך אל דאגה, אנחנו כאן בישראל לא צפויים ליהנות מההוזלה הזאת באופן משמעותי, רשות המיסים ומדינת ישראל לעולם לא יוותרו על הפרה החולבת שלהם ועל הכנסות של 42 מיליארד שקלים ממיסי רכב ודלק מדי שנה, וכבר ימצאו דרכים יצירתיות לגבות מכם את הסכום הזה. בדרך הם כמובן יספרו לכם שהכל נעשה רק עבורכם ולטובתכם.