החל מינואר: התייקרות במחיר רכבים היברידיים

נוסחת המס הירוק המעודכנת עתידה להתעדכן בחודש ינואר, כשלמרבה האירוניה המשמעות היא דווקא התייקרות של המכוניות הירוקות

אופיר דואק
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: יצרן)
(צילום: יצרן)
שנה גודל פונט א א א א

שיטת המיסוי הירוק שהונהגה בישראל לפני מספר שנים חוללה מספר תמורות חשובות בענף הרכב. המיסוי המופחת על מכוניות בעלות פליטת מזהמים נמוכה יצר יש מאין את קטגוריית מכוניות המיני שלא זכו להצלחה קודם לכן בישראל, כשבנוסף הבטיח שמחירן של מכוניות היברידיות היקרות משמעותית לייצור יהיה דומה לאלו של מכוניות בקטגוריית גודל דומה המונעות על ידי מנועי בנזין.

מס הקניה נגזר מ-15 רמות שונות של זיהום אוויר המוגדרות במדד הירוק, כשהציונים מוענקים לכל מכונית בהסתמך על נוסחה מסובכת הנהוגה רק בישראל ומשקללת את פליטת המזהמים השונים (פחמן חד-חמצני, חלקיקים, Co2, NOX ופחממנים). משרד התחבורה נוהג לעדכן את הנוסחה מעת לעת, מה שמשפיע על הציון הירוק של כל מכונית ויכול להוביל לשינוי משמעותי במחיר עקב חישוב מרכיב מס הקניה.

היום פורסם כי העדכון הקרוב של נוסחת המיסוי הירוק יתבצע בחודש ינואר 2017 ואמור להחמיר ברמות פליטת המזהמים. אלא שהמכוניות שעתידות להיפגע מן עדכון הנוסחה הן, למרבה האירוניה, דווקא המכוניות בקבוצות הזיהום הנמוכות, בהן המכוניות ההיברידיות. כיום נהנות המכוניות ההיברידיות ממס קניה מופחת של 30% או 20% למכוניות היברידיות "פלאג אין", זאת בהשוואה למס קניה של 83% המוטל כל כלל המכוניות לפני חישוב הטבת או קנס המיסוי הירוק.

שינוי חישוב נוסחת המס אמור להקפיץ חלק מהדגמים ההיברידיים מקבוצת זיהום 2 לקבוצת זיהום 3, כשהמשמעות היא ביטול חלק מהטבת המס שתגרור התייקרות של אלפי שקלים ואף עשרות אלפי שקלים בדגמים ההיברידים היקרים יותר כדוגמת יונדאי סונטה היבריד, טיוטה קאמרי, טויוטה ראב 4 הייבריד ולקסוס IS300h.

דווקא כלי הרכב הגדולים והמזהמים בקבוצות הגבוהות של המס הירוק לא יפגעו, שכן כבר כיום הן משלמות את הקנס המרבי במס הקניה שלא משתנה, כך שבפועל יתרון המחיר של הדגמים הירוקים וההיברידים ביחס לדגמים המזהמים אמור להצטמצם.

צעד זה נועד בין היתר גם להבטיח שהכנסות המדינה ממיסי הרכב לא יפגעו עם העלייה במכירות מכוניות ירוקות כפי שחושים ברשות המיסים, מה שלא עומד בקנה אחד עם העובדה שמתחילת השנה ישנו גידול בגביית מס משוק הרכב, הודות לזינוק המרשים של 15% במכירות רכב חדש בישראל.