לנדרובר דיפנדר 130 - מרחיב מחדש את חוויית הכביש והשטח

לנד רובר ממשיכים להגדיל את משפחת הדיפנדר. הפעם פגשנו לנסיעת מבחן את גרסת ה-130 עם שלוש שורות ושמונה מושבים שמכוונת ישירות לשחקנים היוקרתיים ומובילי הנוסעים מגרמניה

בועז קורפל
בועז קורפל

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

לנדרובר הרחיבו את מגוון הדגמים של הדיפנדר, לאחרונה והוסיפו שתי גרסאות חדשות שמפיחות רוח מרעננת במשפחה מעבר לדגם 90 הקצר ודגם 110 הקלאסי בדמות דגם עם מערכת הנעה פלאג אין הייבריד שמצטרף למשפחת הדגמים המחושמלים של רכבי הכביש-שטח או במקרה הזה שטח-כביש ולצידו את גרסת 130 ארוכת הזנב שמיועדת ל-8 נוסעים בשלוש שורות של מושבים. מספר המתחרות של הדיפנדר 130 איננו גדול ואפשר לספור על אצבעות יד אחת את BMW X7, את מרצדס GLS וגם ג’ייפ גראנד ווגוניר שאולי עוד יגיע בהמשך ארצה.

הקסם של המכונית החדשה נמצא באורך שלה שמתעתע בכל מי שמביט בה ויותר מכך בכל מי שנוהג בה. עם בסיס גלגלים של 3.02 מטרים שהוא נתון זהה לגרסת 110 המיועדת לשבעה נוסעים, הצליחו מעצבי המכונית למתוח את זנב המכונית ולהוסיף לו עוד 34 סנטימטרים שיאפשרו הוספת מושב שלישי בשורה האחרונה ולספק מרחב מחייה ראוי לכולם בלי להתפשר גם על תא מטען של 400 ליטרים בקירוב. זה לא מבטיח מקום למזוודה אישית לכל נוסע אם המכונית תהיה בתפוסה מלאה, אבל אם תשכיבו את שתי שורות המושבים האחוריות תקבלו נפח מטען של 2516 ליטרים שיזכיר את ימי גרסת 130 המיתולוגית שהייתה בעצם טנדר משימתי ולא רכב פרימיום עמוס בטכנולוגיה וחמוש בפינוקים המוכרים של היצרן הבריטי.

עמדנו דקות ארוכות מאחורי זנבה של המכונית וגם לצידו של אותו זנב וניסנו להבין מה רצו להשיג מעצבי המכונית שבחרו בעיצוב הקובייתי המובן מאליו ותהינו מדוע הם לא יצרו משהו מעניין יותר למרות שהייתה להם הזדמנות להמציא משהו יצירתי ופרקטי בה בעת שיצמצם את הבעיה של סרח העודף שגורם לזווית הנטישה בשטח להצטמצם מהותית ולהגדלת רדיוס הסיבוב על מעבר ל-12.80מטרים ולהפוך את משימת התמרונים בשטח ובעיקר בכבישי העיר למלאכה יותר מאתגרת וכל זה בהנחה שיש לכם מקום חניה אישי ארוך ורחב דיו להכיל את האוביס המוטורי הזה שמשך תשומת לב בכל מקום אליו נסענו מפאת מידותיו, מה שהעניק לו ציון 100 במבחן הנוכחות.

הכוח שבצניעות
מתוך כל מגוון המנועים שיש ללנדרובר להציע בדגם הזה בחרו בחברת המזרח להציע אותו לשוק המקומי שלנו עם יחידת כוח אחת שכוללת מנוע טורבו דיזל טורי עם 6 בוכנות בנפח 3.0 ליטרים בהספק 250 כוחות סוס ומומנט של 60 קג”מ שמשודך לתיבת הילוכים אוטומאטית רגילה של ZF עם 8 מהירויות עם הנעה כפולה קלאסית של לנדרובר. קשה להניח כי מישהו באמת מתכוון להאיץ מעמידה ל-100 את המכונית גדולת המידות שמשקלה מדלג בקלילות מעל שתי טונות אבל אם הנתון הזה משמעותי ומעיד על זריזותה ותגובתה ללחיצה על הדוושה נדווח כי מדובר ב-8.9 שניות והמהירות המרבית מטפסת עד ל-190 קמ”ש בקירוב.

חרף העובדה כי מדובר ביחידת הכוח הצנועה מכל ההיצע של לנדרובר, הרי שהתוספות מסביב כמו מתלי האוויר וטכנולוגיית טריין ריספונס החדישה ביותר שלוקחת אחריות על יכולת העברת הכוח לגלגלים בהתאם לסוג הקרקע, הגענו למסקנה אחרי שלושה ימים בהם המכונית שהתה במחיצתנו למבחן משלים בנסיעות יומיומיות אחרי המסע המדברי לאילת לשחזור מבצע עובדה לפני כמה שבועות כי ההתאמה של יחידת הכוח והביצועים נפגשים עם הצרכים הפרקטיים במקום שתפור לשוק שלנו. לא הרגשנו בשום מקרה חוסר של כוח או תנופה למרות שהמקרים בהם לחצנו על הדוושה עד הסוף היה מועט ביותר אך מנגד גילינו כי העיסוק במידות הרכב היה הדבר המרכזי בכבישים המהירים בהם שייטנו וברחובות העיר בהם נהגנו בסימולציית “לו היה לי 130 משלי”.

גשר פיקוד משוכלל ואיכות החיים על הסיפון
הכותרת של הפרק הזה מגיעה ישירות מהעולמות הימיים ויש לכך סיבה ברורה וזאת מכיוון שההרגשה של הנהג היא הקרובה ביותר לזאת של רב החובל על גשר הפיקוד של כלי שייט גדול שמכבד את הים והים מכבד אותו. מבלי לבזבז את הזמן על תיאורים חוזרים ונשנים של רמת האבזור ועושר האפשרויות לבחירת מצבי הנסיעה, הגבהה והנמכה של המרכב וכמובן כל עולמות הבידור והמיזוג, וכול התפעול  של המערכות הללו לרבות מערכת שמע מרובת רמקולים של מרידיאן מתכנס לאותם מסכי מגע שנמצאים בטווח נגיעה שהיכרנו בדיפנדר. כמו בעניין העיצוב החיצוני, גם כאן אין שום הבדל ולו קטן ביותר בין הדגם הזה לדגמים האחרים של הדיפנדר אם כי חשיבותן של המצלמות ונוכחותם של החיישנים הרגישה גדולה הרבה יותר מפאת האורך של המכונית שמחייב רגישות בתמרונים בכל תחום ומקום ובעיקר בחניה והם עשו את העבודה כמו שצריך.

איכות החיים ומרחב המחייה של הנוסעים איננה נפגעת למרות שהמכונית מציעה 8 מקומות ישיבה מרווחים ונוחים והם עשויים מחומרים איכותיים. גם הכניסה והיציאה מהמושבים האחרונים מבוצעות בלי בעיות אך אין פטור בלי כלום. מערכת המיזוג טובה מאוד על שלל אזורי האקלים שלה אבל היא תעמוד במבחן ימי הקיץ הלוהטים שמחכים בפתח לספינה הבריטית וההמלצה היא להתעקש על מקומות חנייה מוצלים שישמרו על נקודת פתיחה נעימה בתחילת נסיעה ויסייעו לנוסעים להנות ממנה. עניין נוסף הוא הגובה של המכונית מהקרקע והיעדר מדרגת סף (אופציה בתשלום) שתסייע לחלק מהנוסעים להיכנס ולצאת בלי להרגיש שהם מטפסים על האוורסט בכל פעם מחדש. אכן, ניתן להנמיך את המכונית לגובה המינימלי שלה שבעצמו גבוה גם בסיוע הגלגלים עם חישוקי 20 אינץ’ אבל לשם כך צריך לתפעל את המערכת באופן יזום וזה גוזל כמה שניות עד שהספינה מגיעה למצב עגינה נוחה לכולם.

קרנף עירוני
ביצועי הנסיעה בשטח כבר נטחנו עד דק כמו השבילים והחצץ במדבר הישראלי. אין חוסר בכוח והמתלים והבולמים עושים את העבודה נאמנה, כאשר מנגנון הנעילות עובד באופן אוטומאטי ומוודא כל העת שהגלגלים יעשו את העבודה ויתגברו על כל נקודה שיש בה אפילו צל של איבוד אחיזה וזה אולי הדבר הבולט ביותר ב-DNA של לנדרובר המודרנית למעט העובדה שב-130 אין דיפרנציאל אקטיבי והצמיגים לא באו ממשפחת צמיגי השטח המובהקים.

אולם בחיים האמתיים הנסיעה בדיפנדר 130 מבוצעת רובה ככולה בעיר ומחוצה לה ולא בשטח. התוספת של שורת המושבים השלישית עם 3 מושבים מיועדת באופן מדויק למי שזקוק לרכב גדול שכזה וגם למי שיש בארנקו למעלה מ-600 אלף שקלים עבור התענוג. קשה לנו לראות את רחובות תל אביב נשטפים ב-130 ואין ספק כי מגוון השיקולים של מי שיקנה את המכונית שונה מהנהגים הסטנדרטים חובבי היוקרה והשטח. אבל לטובת מי שבכל זאת מתכוון ללכת על זה, בדקנו איך זה מרגיש בחיים האמתיים עם הרכב בסביבה עירונית במשך כמה ימים.

אין הרבה מכוניות בגודל כזה בהן נהגנו ותהליך הלימוד של מידותיה וההסתגלות לכך בנהיגה עירונית צפופה חשוב מאוד. יש אזורים שהם מוקצים מחמת גודלו הקרנפי כמו למשל בשכונות צפופות או באזורי קניות ובילוי וגם חניונים תת קרקעיים עמוסים בכלי רכב לא כל כך באים בחשבון וזה מגביל את תפיסת השימוש היומיומי. רדיוס הפנייה גדול מהרגיל והנסיעה לאחור מחייבת עירנות מוגברת ויחד עם זאת איכות הנסיעה עצמה מצוינת וכל המכלולים שעבדו בשטח והפכו את העסק לנעים ושקט עושים זאת בכביש על אחת כמה וכמה. זה הרגיש מגוחך ללחוץ על הדוושה ולהרגיש את התגובה של האוביס המוטורי הזה ולפיכך פעולות עקיפה בוצעו במהירות ובביטחון מלא בתוספת מערכת הבטיחות והמצלמות שסייעו בעניין יחד עם חיישני הבטיחות והרדאר שעבד שעות נוספות בפקקים בעיר וסביבה.

הנסיעה הכי מהנה הייתה ללא ספק בכבישים המהירים ואולי תאמרו בצדק שזה לא שונה משום מכונית אחרת, אבל כאן התחושה הייתה ממש מיוחדת מפאת הגודל והגובה של המכונית והנוף נראה והרגיש אחרת. הבעיה כמובן שהנסיעות האלה נגמרות יחסית מהר ומצטמצמות לימים בודדים ובעיקר לסופי השבוע וזאת הזדמנות טובה לסחוט את הכיף הזה עד תום כולל הידיעה שבכל מקום (כמעט) אפשר להחליף את הכביש בשביל ואם יש בו בוץ, זה עדיף.

המכונית רב משימתית להסעה של אנשים וגם סידור מודולארי של המושבים לטובת נשיאת מטען בנפח גדול מאוד שחוצה את נפח 2500 ליטרים. גם חבילת הבטיחות שלה זהה לאחיותיה והיא מהדור האחרון של מערכות הבטיחות בלנדרובר והיא מקבלת ציון 7 מתוך הציון המרבי 8 של משרד התחבורה כי יש בה את כל האלמנטים העיקריים והחשובים. סוגיה נוספת היא צריכת הדלק (סולר) אבל במסגרת המבחן הכפול והמפוצל הנושא לא היה ניתן לבדיקה . 

 

לנדרובר דיפנדר 130

אורך: 5.30 מטרים
רוחב: 2.1 מטרים
גובה: 2.0 מטרים
בסיס גלגלים: 3.02 מטרים
מרווח גחון מקסימלי: 29 ס”מ
נפח תא מטען: 389 ליטרים (לפני קיפול מושבים)


מנוע: טורבו דיזל 6 בוכנות בשורה
הספק: 250 כ”ס ב-4,000 סל”ד
מומנט: 60 קג”מ
הנעה: כפולה
תיבת הילוכים: אוטומאטית 8 מהירויות

זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 8.9  שניות
מהירות מרבית: 188 קמ”ש

מחיר: 664,100 שקלים