מזה שנים ארוכות שדאצ'יה דאסטר הוא רכב ה-4X4 הזול ביותר שנמכר בישראל, ולמען הסדר הוא מוגדר כך לא רק במחירונים אלא גם על ידי עכברי השטח המנוסים ביותר. אחרי מתיחת פנים שהוצגה בשנה הקודמת הוא משווק במחיר התחלתי של 118 אלף שקל לגרסה הידנית עם הנעה כפולה (דגמי הנעה קדמית מתומחרים 20 אלף שקל תחתיו). אבל מה צפוי לדגם החשוב של החברה הרומנית בעתיד הנראה לעין?
התשובה תלויה ברמת החשמול שתעבור דרך הצנרת, ואם תהיה מסובכת או פשוטה. אלה יקבעו את הפרמיה שהיצרן יגבה עבור השדרוגים הטכנולוגיים - והם בהחלט על הכוונת. הדור הבא יופיע בשנת 2024 וחשמול הוא כעת סברה בלתי נמנעת אחרי שהחברה החלה לשווק את הספרינג העירוני והחשמלי. אולם בניגוד לזה האחרון, דאצ'יה תצטרך למצוא את האיזון בין התמחור לבין הרפורמות כדי שלא להזיק למוניטין שלו. דאסטר זקוק למערכת ההיברידית כדי להבטיח את שרידותו, אך יחד עם זאת יצטרך לשמור אמונים ליסודות שהפכו אותו לסיפור הצלחה - כלומר להיות משתלם כלכלית ובעל יכולת טכנית גבוהה לחובבי הטיולים.
אם עלויות הייצור במגמת התייקרות - סוללות, שבבים ומוליכים, נשאלת השאלה - האם הדאסטר יישאר הזול מסוגו? בהעדר מידע רשמי, צריך לחפש תשובות אצל מנכ"ל קבוצת רנו, לוקה דה מיאו. לאחרונה הוא הבטיח שדאצ'יה תמשיך למצב את עצמה כחלופה מצוינת ביחס האיכות/מחיר, אך תדע להתבלט גם על ידי הצעת כלי רכב נחשקים - מושגים שלא ממש קשורים למותג הרומני. במובן זה, המפתח טמון בעיצוב ובכיוון של רכב הכביש שטח דאצ'יה ביגסטר, דגם 4X4 גדול שישפיע על כל ליין הדגמים של המותג, בכלל זה דאסטר שגם אמור לצמוח במידותיו.
סביר שיהיה דמיון רב בין הביגסטר לדאסטר, אולם מעבר לצדדים החיצוניים, חשוב להכיר בעובדה שהפתרון הטכנולוגי טמון בסינרגיות עם רנו, ובמערכת הנעה היברידית שתפתח אותו לעולמות החשמל. הצרפתים יספקו לדאסטר הבא את פלטפורמת ה-Cmf-B ואיתה כמה מערכות הנעה מחושמלות, כולל, ככל הנראה - ה-TCe ההיברידית המלאה שכבר הוצגה בקליאו ובקפצ'ור (ואשר תשולב בקרוב גם בדאצ'יה ג'וגר). בגרעין שלה זו מערכת הנעה המשלבת מנוע 1.6 בנזין בהספק של 92 כוחות סוס עם שני מנועים חשמליים ותיבה רובוטית בעלת ארבעה הילוכים.
מעשית, אנחנו יודעים מדיווחים בצרפת, כי מנוע ה-1.3 TCe אושר רשמית על ידי דאצ'יה. מדובר במערכת מיקרו היברידית שתייתר את הדיזל בנפח 1.5 ל' טורבו (שהפך להיות יקר לדברם), אך לא תבוא על חשבון המנועים הקונבציונליים של הדאסטר, בינתיים. החברה גם תוסיף לדאסטר דור שלוש מנועים קטנים יותר אבל אולי הדבר החשוב ביותר שמסתמן, הוא שדאצ'יה אכן מחויבים למורשת השטח של רכב ה-4X4 הפופולרי. אין להם שום כוונה לסכן את הרפטואר של מי שאחראי ל-2 מיליון מכירות מאז שנת 2010, ולכן לצד דגמים יקרים יותר ומחושמלים חלקית, כל זינוק במחיר הדגמים הרגילים שנובע בגלל השיפורים שיוכנסו בו יהיה יחסית מבוקר. הוא ימשיך לרדת מפס הייצור במיבוני, רומניה גם בהמשך דרכו.